Gjest Gjest_Salamandra_* Skrevet 29. mars 2009 #1 Skrevet 29. mars 2009 Det blir skralt med penger hos oss denne påsken. Vi har to konfirmasjoner som krever både gaver og store reiseutgifter i mai, så april blir en trang måned. Mannens barn skal være hos oss denne påsken, og vi er redd den blir i kjedeligste laget siden vi ikke har råd til så mye som de er vant til. De er 11 og 17 år gamle, og vant til å reise bort i påskeferien. Den eldste tenkte vi skulle få et dagskort i alpinbakken i nærheten. Utover det blir det vel tid med venner som gjelder. 17-åringen er uansett ikke særlig interessert i å tilbringe mye tid sammen med oss andre, naturlig nok. Når det gjelder 11-åringen tenkte vi å ta han med på turer ute med grilling, skigåing og aking hvis været blir bra. Han kan også ha venner på overnatting. Han er ikke interessert i sånt som å male påskeegg/lage påskepynt. Vi synes det er viktig å kose seg med litt god mat i påsken, så vi prioriterer å kunne lage litt skikkelige middager (orker ikke frossenpizza hver dag liksom), et par fellesfrokoster og grillmat til turdagene. Barna får påskeegg, og litt brus og annet godt vil vi også ha tilgjengelig. Jeg vet at for mange barn ville en sånn påske være kjempeflott og ingenting å klage på. "Problemet" her er at disse barna er godt vant, så for dem blir det antakelig den kjedeligste påsken de kan huske... Og de er ikke redd for å gi uttrykk for sin misnøye, kan man si. Og hva i all verden gjør vi om påsken byr på møkkavær sånn at det verken blir alpinbakke på den eldste eller ski-/ake-/grillturer på den minste? En innepåske altså. Det kan se ut som om kinoen her i byen er stengt i påsken (eller har bare ikke påskeprogrammet blitt lagt ut ennå?), og vi ville nok uansett ikke hatt råd til mer enn max en tur på kino til hvert av barna. Vi har ikke mange vi kan dra på besøk til der barna har interesse av å være med, og de vi kunne dratt til skal bort i påsken. Vi kan ikke reise noen steder, har ingen hytte å dra til, og begge barna misliker å kjøre bilturer. Føler meg veldig fattig på idéer her. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden. Noen gode tips til andre ting vi kan finne på som ikke koster penger, kanskje? Eller tips til hvordan vi kan få barna til å forsone seg med at årets påske blir litt mindre begivenhetsrik enn de er vant til?
Gjest Mummy Skrevet 29. mars 2009 #2 Skrevet 29. mars 2009 Jeg synest dette hørest ut til å bli en kjempefin påske. Det er tydelig at du er opptatt av at barna skal få en fin påske, og hva er vel bedre enn kvalitetstid med familien? Om barna klager - ta det ikke tungt, da er de bare litt for godt vant. Dette blir nok en påske de kommer til å ha mange fine minner fra. Det viktigste er ikke at det skjer noe hele tiden,men at barna ser at de voksne bryr seg.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2009 #4 Skrevet 29. mars 2009 Det er i hvert fall ingen grunn til at de barna skal klage på den påsken du skisserer - gjør de det .. vel, som du sier - da er de veldig godt vant. Hvis jeg var deg ville jeg ikke stresset med å finne på mer "sirkus". Forklar hvorfor det blir hjemmepåske (det er de store nok til å forstå), og forsøk å få til ting som ikke blir dyrt. Du nevner tur med grilling hvis været blir bra - vi har gjort denslags i relativt dårlig vær også, og med godt hell. Ellers kan man ha spillturnering (både brettspill og dataspill), man kan bake boller, se film sammen osv. Jeg har barn på den alderen der selv, og de virker å like at vi er sammen alle sammen. Og en ting til - de dør ikke av å kjede seg litt. Det trenger ikke være show hele tiden.
Gjest hopeful Skrevet 29. mars 2009 #5 Skrevet 29. mars 2009 Påskerebus for å finne påskeegget? Vi har hatt tradisjon for det, og må innrømme at jeg savner det litt nå som jeg er voksen og ikke bor hjemme lenger Brettspill, kortkvelder, leie film, bake sammen, osv. Turer kan man jo gå selv om været ikke er det beste. Er det svømmehall der dere bor? Syns påsken du beskriver høres kjempefin ut Barna har ingenting å klage over. Begge er gammel nok til å forstå at man ikke alltid har råd til alt man vil?
Phaedra Skrevet 29. mars 2009 #6 Skrevet 29. mars 2009 Brettspill! Signerer denne! Brettspill (og kortspill) er noe av det kosligste stebarna mine vet, og vi kan gjerne drive på med det i timesvis. Ellers har vi pleid å ta med barna på bokhandel før helligdager så de kan velge seg en bok hver i tilfelle regn. De får også lov til å lese på senga hvis de legger seg tidligere enn vanlig, eller de sitter i stua og koser seg og leser sammen med oss. Dette gjør at noen av kveldene, spesielt når de f.eks. er slitne etter lang dag i skibakken, blir mye roligere. Ellers går det jo litt i dataspill og TV når det er dårlig vær Går også ann å leie film? Ellers har vi vaffler og boller og kakao, og da virker det ikke som om det alltid trenger å "skje" noe For guttungen til min bedre halvdel så har vi tidligere også kjøpt en eller annen form for byggesett og latt ham holde på med dette alene, med litt hjelp fra far når han står fast. Husker ikke hvor mye disse koster dog, og kan hende det er over budsjettet for hva dere hadde tenkt. Ideene du hadde for finværsdager høres allerede koselige ut, så jeg kommer ikke på så mye som mangler der. Å lage snøhule er den store vinneren hos oss når det er mulig
Gjest imli Skrevet 30. mars 2009 #7 Skrevet 30. mars 2009 (endret) Jeg har alltid vært hjemme i påska som barn, tok nok ingen skade av det Man MÅ ikke på fjellet, kan vel være vel så koselig med familiepåske hjemme. Gå på ski/gå tur (alt etter snønivå) og ta med grillpølser og tenn bål. Det er alltid koselig. Gjemme påskeegg ute eller inne (også avhengig av snønivå ) og la ungene lete etter dem. Brettspill og kortspill, se film sammen og generelt slappe av. Mye man kan gjøre som ikke koster noe særlig Endret 30. mars 2009 av imli
Gjest innom og kikker litt Skrevet 30. mars 2009 #8 Skrevet 30. mars 2009 Det er mulig å låne filmer gratis på biblioteket.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #9 Skrevet 30. mars 2009 tenkte bare å slenge på at det sjelden er så dårlig vær at en skitur er mislykket, om man da ikke er på fjellet i snøstorm, men fikk mer intrykk at dere var bynære, så skitur i regn blant annet går faktisk helt greit, grill under et tre og opplev naturen, vær litt aktiv! åja, regn i slalombakken går også helt fint, sjelden snøstorm i påsken i skibakkene, så dette blir nok ikke mislykket skal ha en fin påske selv, så jeg regner med at været blir der etter :-)
Gjest Gjest_Line_* Skrevet 1. april 2009 #10 Skrevet 1. april 2009 Er ikke påsken liksom en kinohøytid da? Virker merkelig hvis det er stengt der dere bor.
Gjest Aurora Borealis Skrevet 1. april 2009 #11 Skrevet 1. april 2009 Er ikke påsken liksom en kinohøytid da? Virker merkelig hvis det er stengt der dere bor. Det er ikke alle byer som har den tradisjonen. Der jeg bodde før var kinoen stengt i påsken hvert eneste år. I en liten by riktignok, men likevel.
Helene Skrevet 2. april 2009 #12 Skrevet 2. april 2009 Brettspill! Påskerebus for å finne påskeegget? Vi har hatt tradisjon for det, og må innrømme at jeg savner det litt nå som jeg er voksen og ikke bor hjemme lenger Brettspill, kortkvelder, leie film, bake sammen, osv. Turer kan man jo gå selv om været ikke er det beste. Er det svømmehall der dere bor? Syns påsken du beskriver høres kjempefin ut Barna har ingenting å klage over. Begge er gammel nok til å forstå at man ikke alltid har råd til alt man vil? Det er mulig å låne filmer gratis på biblioteket. Her er mange gode forslag. Og så kan dere lage kinokveld hjemme. Lån film på biblioteket, slå av alle lys, lag masse pop-corn, og se en skikkelig Grøsser (tilpasset en 11-åring da).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå