Gjest Bekymret mor Skrevet 27. mars 2009 #1 Skrevet 27. mars 2009 Har en jente på 4 år som den siste tiden har klaget over magesmerter. 3 ganger har hun hatt så vondt at hun har begynt å gråte. Hun har våknet opp to netter og klaget over magevondt og grått. Hun klager ikke hver dag, og det er ikke alltid det ser ut som at hun har vondtselv om hun sier dette. Jeg har tenkt på matintoleranse, men er det vanlig når vi ikke har noe slikt i familien fra før? Noen andre med erfaringer, og hvor langt skal man la det gå før man skal kontakte lege? Samboer mener vi ikke trenger å kontakte lege enda, men se an situasjonen litt lengere. Det samme mener min mor, men jeg er usikker om jeg vil la det gå lenge tid.
GodsChild Skrevet 27. mars 2009 #2 Skrevet 27. mars 2009 Vet ikke hva det kan vaere, men jeg er den eneste jeg vet om i min familie som har noen som helst form for matintoleranse..
Lilith Skrevet 27. mars 2009 #3 Skrevet 27. mars 2009 Det er vel ingen vits i å vente med å gå til legen om hun har så vondt at hun gråter og våkner av det?
Elodi Skrevet 27. mars 2009 #4 Skrevet 27. mars 2009 Mi lille jente får iblant også sterke magesmerter, De er så intense at hun ikke klarer å stå opp og hun skriker av smerte. Det varer alt fra en liten stund til en halvtimes tid. Vi har oppsökt legevakten et par ganger uten at de har funnet noe galt ( begge gangene har smertene gitt seg og hun har värt i storform når vi vel kommer inn til legen )Men en av legene mente hun kunne ha en mild form for melkintoleranse. Det ser ut til å stemme for vi har blitt mer oppmerksom på hva hun har spist når smertene kommer.Det ser ut til at hun får vondt om hun har spist iskrem itillegg til å ha drukket mye melk. Kanskje det kan väre noe sånt?
Involvert Skrevet 27. mars 2009 #5 Skrevet 27. mars 2009 Har en jente på 4 år som den siste tiden har klaget over magesmerter. 3 ganger har hun hatt så vondt at hun har begynt å gråte. Hun har våknet opp to netter og klaget over magevondt og grått. Hun klager ikke hver dag, og det er ikke alltid det ser ut som at hun har vondtselv om hun sier dette. Jeg har tenkt på matintoleranse, men er det vanlig når vi ikke har noe slikt i familien fra før? Noen andre med erfaringer, og hvor langt skal man la det gå før man skal kontakte lege? Samboer mener vi ikke trenger å kontakte lege enda, men se an situasjonen litt lengere. Det samme mener min mor, men jeg er usikker om jeg vil la det gå lenge tid. Det første jeg tenker er; blindtarmsbetennelse.
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2009 #6 Skrevet 28. mars 2009 Det første jeg tenker er; blindtarmsbetennelse. Det tenkte jeg også. Blindtarmbetennelse kan komme i magvondt som kommer og går over lange perioder, også flere år før det setter skikkelig til og må opereres. Jeg hadde nemlig dette i flere år og ingen skjønte hva det var, plutselig en dag var det ikke tvil, det var blindtarmbetennelse. Legene mente at det var dette som hadde plaget meg i flere år, det bygger seg opp hos noen før det blir så ille at den må bort. Men klart det er store sjanser for at det er matintoleranse også, det kan komme selv om ingen i familien har det.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 28. mars 2009 #7 Skrevet 28. mars 2009 Jenta vår (nå 9) har vært plaget med magen siden hun var lita (3-4). Klarer ikke å finne ut hva det er, har vært hos legen flere ganger og til ulike undersøkelser. Det virker som nærmest krampe i magen, og varer fra en til noen timer. En gang fikk hun magevondt mens vi satt på venterommet og legen fikk undersøkt henne mens det stod på. Fant ikke ut hva det kunne være, og ungen ble henvist til fylkessykehuset. Flere prøver og ultralyd ble tatt, men heller ikke de fant ut noe. Alt så fint ut. Heldigvis har det avtatt med årene, og det blir sjeldnere og sjeldnere mellom hver gang hun har vondt. Har lest litt om irritabel tarm, men det virker ganske ullent, så jeg vet ikke helt om jeg har blitt noe klokere.
Gjest mumlen Skrevet 29. mars 2009 #9 Skrevet 29. mars 2009 Hvilke matvaner har hun? Det som slår meg er forstoppelse, noe som kan være fryktelig vondt, fordi harde avføringsklumper strekker på tarmen. Dette vil jo naturlig nok løse seg jevnlig ved at det kommer ut mye hard bæsj, med lange opphold i mellom.
Karretha Skrevet 29. mars 2009 #10 Skrevet 29. mars 2009 Noen antyder blindtarmbetennelse, hva skjer hvis dere trykker på magen hennes? Da skal det hvertfall bli respons, hvis det er en slik tilstand... Kan jo også være luftsmerter, det er smertefullt.. Jeg har massert magen til mine barn ofte pga. det, og de blir roligere.. Om det er matvareintoleranse, så kan det vises på avføring, lys, myk, diare, luftig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå