Gjest mom Skrevet 27. mars 2009 #1 Skrevet 27. mars 2009 http://www.dagbladet.no/kultur/2009/03/24/569572.html
Gjest imli Skrevet 27. mars 2009 #2 Skrevet 27. mars 2009 Er enig i mye av det som står i artikkelen, spesielt dette med at samfunnet legger mer og mer til rette for institusjonalisering av unger. Samtidig er det jo slik at mange føler de ikke har noe valg... Både økonomisk, og alt gnålet om sosialisering og stimulering i hue og ræva. Jeg tror som artikkelforfatter at unger i dag heller er oversosialiserte og overstimulerte, og trenger fred og ro. Er også veldig enig i dette: "Arbeidet med egne barn kan synes å ha fått en lav status. Hvis en kvinne ønsker å få mest mulig tid sammen med barna sine de første tre leveårene, er hun egoistisk, gammeldags og en dårlig forelder. Hvis jeg som mann derimot tar ansvar for våre barn når de er små, er jeg nytenkende, likestilt og en god forelder. Hvis en kvinne arbeider i barnehage og passer på andres barn, da er hun frigjort og samfunnsnyttig. Passer hun på våre felles barn, er hun bakstreversk og undertrykt." Jeg er hjemmeværende med vår unge på snart ett år. Synes det er altfor tidlig å sende en baby i barnehagen. Har lyst til å oppdra ungen min selv! Vi har det veldig trangt økonomisk, men jeg synes det er verd det for at ungen min skal få en god oppvekst. Små barn vil heller ha trygghet og nærhet enn det nyeste og flotteste innen klær, leker og ferieturer. Brukte/arvaklær og teltturer funker fint det også. Og mor og far klarer seg uten nyoppussa hjem, nye klær flere ganger i året og diverse dyre hobbyer.
Gjest trygghet Skrevet 27. mars 2009 #3 Skrevet 27. mars 2009 Er enig i mye av det som står i artikkelen, spesielt dette med at samfunnet legger mer og mer til rette for institusjonalisering av unger. Samtidig er det jo slik at mange føler de ikke har noe valg... Både økonomisk, og alt gnålet om sosialisering og stimulering i hue og ræva. Jeg tror som artikkelforfatter at unger i dag heller er oversosialiserte og overstimulerte, og trenger fred og ro. Er også veldig enig i dette: "Arbeidet med egne barn kan synes å ha fått en lav status. Hvis en kvinne ønsker å få mest mulig tid sammen med barna sine de første tre leveårene, er hun egoistisk, gammeldags og en dårlig forelder. Hvis jeg som mann derimot tar ansvar for våre barn når de er små, er jeg nytenkende, likestilt og en god forelder. Hvis en kvinne arbeider i barnehage og passer på andres barn, da er hun frigjort og samfunnsnyttig. Passer hun på våre felles barn, er hun bakstreversk og undertrykt." Jeg er hjemmeværende med vår unge på snart ett år. Synes det er altfor tidlig å sende en baby i barnehagen. Har lyst til å oppdra ungen min selv! Vi har det veldig trangt økonomisk, men jeg synes det er verd det for at ungen min skal få en god oppvekst. Små barn vil heller ha trygghet og nærhet enn det nyeste og flotteste innen klær, leker og ferieturer. Brukte/arvaklær og teltturer funker fint det også. Og mor og far klarer seg uten nyoppussa hjem, nye klær flere ganger i året og diverse dyre hobbyer. Her kan du hente støtte for dine tanker og følelser rundt dette http://barnifrihet.com/forums.php Klem
Gjest imli Skrevet 27. mars 2009 #4 Skrevet 27. mars 2009 Her kan du hente støtte for dine tanker og følelser rundt dette http://barnifrihet.com/forums.php Klem Takk
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2009 #5 Skrevet 27. mars 2009 Hva er det som feiler folk som har meninger om snå leiligheter? ( deg over her) er selv pedagogisk utdannet og lønnen rekker bare til en to roms i en stor by!
Nigo-san Skrevet 27. mars 2009 #6 Skrevet 27. mars 2009 Samtidig er det jo slik at mange føler de ikke har noe valg... Både økonomisk, og alt gnålet om sosialisering og stimulering i hue og ræva. Jeg tror som artikkelforfatter at unger i dag heller er oversosialiserte og overstimulerte, og trenger fred og ro. Men Imli, har du noen sinne vært på en velfungerende småbarnsavdeling? Vet du hva de sitter inne med med erfaring og kunnskap, og hva de kan tilby barna? Jeg sender ettåringen min i barnehage hver eneste dag, med verdens beste samvittighet. Og jeg er ikke spesielt opptatt av dyre ferier og store biler, for å si det mildt
Gjest mom Skrevet 27. mars 2009 #7 Skrevet 27. mars 2009 Men Imli, har du noen sinne vært på en velfungerende småbarnsavdeling? Vet du hva de sitter inne med med erfaring og kunnskap, og hva de kan tilby barna? Jeg sender ettåringen min i barnehage hver eneste dag, med verdens beste samvittighet. Og jeg er ikke spesielt opptatt av dyre ferier og store biler, for å si det mildt Dette hanler i svært liten grad av hva barnehager kan tilby eller ikke. Det handler om at barn trenger MOR og FAR. Ikke PEDAGOGER. Det sier seg da selv.
Gjest Mom Skrevet 27. mars 2009 #8 Skrevet 27. mars 2009 Hva er det som feiler folk som har meninger om snå leiligheter? ( deg over her) er selv pedagogisk utdannet og lønnen rekker bare til en to roms i en stor by! Og ja, det er klart barna har det best hos mamma eller pappa (aller helst barnets foretrukne omsorgsperson som oftest er mamma) selv om de bor i et lite skur for den saks skyld.
Gjest imli Skrevet 28. mars 2009 #9 Skrevet 28. mars 2009 Hva er det som feiler folk som har meninger om snå leiligheter? ( deg over her) er selv pedagogisk utdannet og lønnen rekker bare til en to roms i en stor by! :klø: "har meninger om snå leiligheter"? Vet ikke helt hva du mener med det, men det er fullt mulig å leve på en inntekt for veldig mange. Det bør det også være; tenk om man blir aleneforelder? Vi har ikke veldig stort huslån og heller ikke studielån, så er heldige sånn sett. Men mannen min tjener i alle fall ikke mer enn helt gjennomsnittlig (er håndverker). Og vi klarer oss faktisk. Når vi får kontantstøtte også, kommer det faktisk til å gå ganske bra rundt. Men Imli, har du noen sinne vært på en velfungerende småbarnsavdeling? Vet du hva de sitter inne med med erfaring og kunnskap, og hva de kan tilby barna? Jeg sender ettåringen min i barnehage hver eneste dag, med verdens beste samvittighet. Og jeg er ikke spesielt opptatt av dyre ferier og store biler, for å si det mildt Jeg har jobba i barnehage Har aldri påstått at unger har det vondt i barnehage, men jeg har ikke lyst til å sende ungen min i barnehage likevel. Fordi jeg tror så små barn trenger mor og far, ikke pedagoger. Jeg vil oppdra ungen min selv, ikke overlate det til barnehageansatte. Da har vi forskjellige meninger om det, og det er helt greit. Har heller aldri ment at folk som har ungene i barnehage er veldig opptatt av dyre ferier og store biler, men mange av dem som påstår de MÅ ha to inntekter for å klare seg, er folk som begge tjener mer enn mannen min tjener. Og vi klarer oss på hans lønn. Da må det jo være noe de bruker penger på, som ikke vi gjør. Vi har huslån, billån, bil og hus, og utgifter til dagligvarer. Når det er betalt er det ganske tomt. Men det går. Da burde de som har en samlet inntekt på 600-700.000 ha et veldig forbruk om alle disse pengene går med.
Kara W Skrevet 28. mars 2009 #10 Skrevet 28. mars 2009 Svigermoren forsket for en del år tilbake rundt dette med om hva "samfunnet"/media mente om små barn i barnehage. Hun fant en ganske sterk korrelasjon mellom dette og arbeidsmarkedet. Hver gang det var bra tider og behov for arbeidskraft var det mye skriverier om at barn trengte sosialisering og hva annet som bare barnehager kunne tilby. Med en gang det ble dårligere tider så kom alle artikklene om at barn har det best hjemme frem igjen. Jeg tror sannheten ligger et sted midt i mellom. Min drømme-situasjon hadde vært deltidsbarnehage/-jobb, og deltids hjemmeværende, da jeg tror dette er det aller beste for ihvertfall mine barn. Jeg håper på å kunne komme dit en dag, men som så mange andre småbarnsforeldre så føler jeg meg "tvunget" ut i full jobb. Ja, vi har selv valgt å ta opp et stort lån, men vi gjør det nettop for å gi barnet vårt et godt grunnlag. Ikke det at barnet bryr seg om det bor i stor villa eller to roms leiligehet, men barnet bryr seg om fornøyde foreldre og vi hadde ikke vært fornøyde i en liten leilighet. Jeg tror også at fokus på manglende barnehageplasser hjelper til med å skape følelsen av at barnet må i barnehage. Barnet vårt nærmer seg året, og permisjonspengene sluttet å komme for en måned siden, men barenhageplass kan vi bare drømme om. Mye av vår tid og energi er brukt opp på nettop jakten på en barnehage. Og hvis vi endelig kan få en, ja da takker vi ja til hva som helst, og skal ihvertfall bruke den for alt den er verdt. Jeg tror at dersom barnehage var nor man kan få hvor og når man hadde behov for det, og det var større mulighet for å få deltid, så hadde flere foreldre vært mer fleksible i bruken av den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå