Donpedro Skrevet 25. mars 2009 #1 Skrevet 25. mars 2009 Hva bruker dere mot væskende (til tider blødende) bleiesår som følge av avføring som har etset? Vi vasker med masse vann/olje, klapper tørt, har forsøkt Inytyol, sinksalve, krystallfiolett, bytter bleie umiddelbart mv. Har nå var snart en uke og blir ikke særlig bedre. Andre tips?
Leanne Skrevet 25. mars 2009 #2 Skrevet 25. mars 2009 brukte noen sånne sterile kompress som jeg kunne lime på såret (som et plaster). Så lenge det ikke kom ny avføring/ urin på såret så grodde det til slutt...
m74 Skrevet 25. mars 2009 #3 Skrevet 25. mars 2009 Klimaet i bleier er vel basisk. *Litt* edikk i vaskevannet hjelper i hvertfall før det blir skikkelige sår. Hvorvidt det er noen god ide når det er åpne sår er jeg usikker på.
Donpedro Skrevet 25. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 25. mars 2009 brukte noen sånne sterile kompress som jeg kunne lime på såret (som et plaster). Så lenge det ikke kom ny avføring/ urin på såret så grodde det til slutt... Vondt å ta a? Er der hvor huden bøyer seg, så er i stadig bevegelse. Er veldig vondt og ikke gøy for hverken voksne eller barn. Eddikk på åpne sår hørtes litt skummelt ut...
rangi Skrevet 25. mars 2009 #5 Skrevet 25. mars 2009 Aloe vera:) Det funket som bare det på min venninnes lille sønns såre stump. Hun hadde en aloevera plante stående hjemme, og hvis han ble sår i rumpa brøt hun av et blad og smurte på stumpen. Tok ikke lang tid før stumpen var like god.
Donpedro Skrevet 25. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 25. mars 2009 På åpne sår? Han er ikke bare sår, han har sår som ser ut som kjøttgnagsår.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #7 Skrevet 25. mars 2009 Min datter hadde det slik, å hun tålte ikke den typen bleier vi brukte. Fikk råd av en sykepleier til å gjøre følgende. Vaske lett over med bare olje, når det bare var urin selfølgelig, tørke forsiktig bort overflødig olje, så ha på potetmel, å selfølgelig bare et tynt lag, så smurte jeg på cannesten på såret.. Du kan jo legge en tynn gassklut over. Men litt lufting av stumpen gjør godt så ofte det lar seg gjøre. Min datter blei fort bedre av denne metoden. Ellers så kan det hende at hun trenger å få en salve av legen.
Gjest Miley Skrevet 25. mars 2009 #8 Skrevet 25. mars 2009 Jeg brukte potetmel i bøtter og spann. Eneste som hjalp på min.
Donpedro Skrevet 25. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 25. mars 2009 (endret) Har hørt noen si at det blir bakterier i potetmel? Han er over 2 og lufting av stump har til nå medført bæsjing i kladder på stueteppet *sukk* Ligger ikke akkurat rolig. Men tar imot alle tips, vi har ikke peiling lenger. Endret 25. mars 2009 av Donpedro
rangi Skrevet 25. mars 2009 #10 Skrevet 25. mars 2009 (endret) På åpne sår? Han er ikke bare sår, han har sår som ser ut som kjøttgnagsår. Hvis det var aloe veraen du sikter til, så kan det godt brukes på åpne sår, ja. Høres veldig vondt ut, stakkar liten. Håper du finner noe som hjelper han! Potetmel ble anbefalt av ei på barselgruppa mi også, og MASSE lufttørking:) Endret 25. mars 2009 av rangi
Gjest Miley Skrevet 25. mars 2009 #11 Skrevet 25. mars 2009 Det er mulig det blir bakterier i potetmel, det vet jeg ikke, men jeg vil tro at det blir bakterier i kompresser og andre ting også så lenge vi snakker om små barn som bæsjer i bleien. Har du prøvd å bytte bleiemerke? Noen barn reagerer på en type bleier, mens de tåler fint en annen type.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #12 Skrevet 25. mars 2009 Når det kommer blemmer betyr det at du skulle ha reagert før!
Donpedro Skrevet 25. mars 2009 Forfatter #13 Skrevet 25. mars 2009 Når det kommer blemmer betyr det at du skulle ha reagert før! Nix Pix. Han har aldri vært slik før og det kommer overraskende fort. Som jeg skrev bytter vi selvsagt bleie umiddelbart, det samme gjør barnehagen. Ingen dårlig samvittighet her gitt.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #14 Skrevet 25. mars 2009 Nei dårlig sammvittighet skal du ikke ha, du skrev jo at du har prøvet forskjellig uten at det har hjulpet. Men olje og potetmel vil jeg virkelig annbefale. Jeg brukte babyolje på min datter, dette er noen år siden så har det vært i dag så tror jeg at jeg ville ha funnet en mere naturlig ojle, uten rare tilsetningsstoffer.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #15 Skrevet 25. mars 2009 Potetmel ingen tvil om det. Datteren min hadde slike sår pga laktoseintoleranse, og det eneste som hjalp var potetmel. Bakterier i melet har jeg lite tro på. Uansett vil det være bakterier i hopetall i det området uansett. Så legg på et godt lag med mel på stumpen, så skal du se det blir fort bedre.
Donpedro Skrevet 25. mars 2009 Forfatter #16 Skrevet 25. mars 2009 Kan jeg spørre hvilke andre tegn hun hadde mht laktoseintoleranse? Når oppstod det? Vi begynner å tenke litt i de baner.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #17 Skrevet 25. mars 2009 Kan jeg spørre hvilke andre tegn hun hadde mht laktoseintoleranse? Når oppstod det? Vi begynner å tenke litt i de baner. Det startet vel i grunnen med at hun ikke ville ha annet enn pupp. Ikke på vilkår. Selv om vi forsøkte forsiktig med litt av hvert. Hun var en god og rund unge, med bollekinn og tellekanter. Da hun var 10 mnd og fremdeles nektet mat, mente helsesøster at vi måtte legge bort puppen for å tvinge i henne mat. Da tok det ikke lang tid før magen begynte å slå seg vrang, og hun ble tynnere. Hun hadde på det meste 14 bæsjebleier for dagen som luktet og så helt forferdelig ut. Den virket også etsende på huden. Jeg fikk mast henne inn til barnelege, og kranglet meg til å begynne med soyasemp. Det ble hun bare verre av. Tilslutt så hun ut som en belsenfange, uten at legen fant ut noe vettugt. Heldigvis flyttet vi og jeg fikk henne til en ny barnelege på sykehuset her som virkelig tok tak. Hun måtte gjennom all verdens slags undersøkelser fordi de var redd det var leukemi. Heldigvis endte det med bare alvorlig laktoseintoleranse. Etter en kjempestreng diett i 14 dager fikk vi diarrèn under kontroll. Hun drakk nutramigen til drikke, en laktose og soyafri melk. Etter 2 totalt laktosefri år, kunne hun forsiktig begynne med litt melkeprodukter igjen. Nå er hun 11 og tåler det meste untatt mye is og risgrøt.
Nicky B Skrevet 25. mars 2009 #18 Skrevet 25. mars 2009 Da veslegutt her fikk vannkopper, fikk han masse i bleieområdet- han så ut som en rå kjøttkake nærmest. Lot han ligge uten bleie og sprayet på Aderma cytelium, et sinkliniment som virker tørkende. Brukte også aderma dermalibour som er en lett antibakteriell salvekrem, ideell for smokkeutslett/sår rompe etc. Se her: Aderma cytelium & dermalibour Kanskje dette kunne hjelpe?
Gjest gjestA Skrevet 25. mars 2009 #19 Skrevet 25. mars 2009 Hva bruker dere mot væskende (til tider blødende) bleiesår som følge av avføring som har etset? Vi vasker med masse vann/olje, klapper tørt, har forsøkt Inytyol, sinksalve, krystallfiolett, bytter bleie umiddelbart mv. Har nå var snart en uke og blir ikke særlig bedre. Andre tips? Slutt å bruke sinkssalve og inotyol. Bruk heller Locobase Repair eller Locobase fetkrem så lenge såret er væskende. Begge kan kjøpes på apoteket.
Gjest ØSTLANDSMAMMA Skrevet 25. mars 2009 #20 Skrevet 25. mars 2009 Løp å kjøp iotyol er mitt råd. Dette har jeg brukt med hell flere ganger på mine 3 små. Både i bleieperioder og senere. Det står på tuben at den er til behandlig av psoriasis og eksem, men jeg ble anbefalt denne på helsestasjonen da vi fikk samme problemet under en periode med omgangssyke. Har i ettertid vært borti flere som bruker denne - og alle har vært like fornøyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå