Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #1 Skrevet 25. mars 2009 Hvor gammel kan tenåringen være før hun får være alene hjemme en helg mens vi f.eks er på hytta? Vår er 16 og hun maser som besatt... Hun bor ikke hos oss men hos mammaen sin, men hun har mange venner i nærheten, som vi hverken har møtt eller kjenner. Jeg sier nei, mannen min sier ja. Tenåringsmødre - hva mener dere?
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #2 Skrevet 25. mars 2009 Jeg var selv hjemme alene i ca 10 dager da jeg var 16 og det gikk fint, så jeg sier ja. Men man må vel se an ungen også. Ikke alle er moden.
PopTart Skrevet 25. mars 2009 #3 Skrevet 25. mars 2009 Hvor gammel kan tenåringen være før hun får være alene hjemme en helg mens vi f.eks er på hytta? Vår er 16 og hun maser som besatt... Hun bor ikke hos oss men hos mammaen sin, men hun har mange venner i nærheten, som vi hverken har møtt eller kjenner. Jeg sier nei, mannen min sier ja. Tenåringsmødre - hva mener dere? Hvor godt kjenner du jenta? Om faren hennes stoler på henne så ser jeg ikke noen grunn til at du ikke skulle det.
Gjest imli Skrevet 25. mars 2009 #4 Skrevet 25. mars 2009 Mange bor jo alene som 16-åringer, så jeg synes da absolutt hun er gammel nok. Dere er kanskje redde for alene hjemme fester og sånt. Men en eller annen gang må man bare la dem få prøve seg litt alene. Ring hjem til henne, og kanskje få en nabo til å se litt etter, sånn i tilfelle det blir full fest? Blir det det, får dere heller si at hun ikke er moden nok til å være alene hjemme, og la det gå litt tid før hun får være alene igjen.
Silmarill Skrevet 25. mars 2009 #5 Skrevet 25. mars 2009 Det kommer helt ann på hvordan tennåringen er! Da sønnen min var på den alderen var han hjemme alene noen helger, men så var ikke han spesielt "utagerende" så det gikk veldig bra. Dersom han var slik jeg selv var som tennåring så tror jeg ikke jeg ville ha latt han være hjemme alene uten at eks. naboen eller venner/slektninger så til huset! Så, det kommer ann på om hun er moden til å være hjemme alene eller om hun kan finne på å stelle i stand til fest der "alle" blir invitert! En gang må dere slippe henne til, men snakk med henne om regler - samt evt. få naboer/venner/slektninger til å "se" innom.
Gjest Gjest_Tatiana_* Skrevet 25. mars 2009 #6 Skrevet 25. mars 2009 JEg var hjemme alene en uke i den alderen. Foreldrene mine stolte 100% på meg, noe de kanskje ikke burde gjort. Av egen erfaring sier jeg at du ikke burde la henne være alene hjemme uten at du gjør avtale om at noen sjekker innom uanmeldt.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #7 Skrevet 25. mars 2009 Spørs veeldig på jenta, men var selv hjemme i ett par netter av gangen innemellom i en alder av tolv og oppover, ingenting galt.
Gjest Purple Haze Skrevet 25. mars 2009 #8 Skrevet 25. mars 2009 En må se an tenåringen. Er hun vill og fester mye, eller er hun rolig? Mine barn har vært hjemme alene en helg fra de var 14-15. Yngste flyttet på hybel da han var 16, så det var greit å få prøve seg litt på egenhånd før den tid. Min filosofi er frihet under ansvar. Viser de at jeg kan stole på dem, så får de frihet og muligheter. Viser deg seg at jeg ikke kan stole på dem alene, så blir friheten mer begrenset.
Gjest stemor til 16 Skrevet 25. mars 2009 #9 Skrevet 25. mars 2009 Enig med de fleste her, det kommer ann på modenheten. Våre jenter har vært hjemme alene på kvelden men aldri over ei natt. Vi er som regel borte når de er hos mor. De gangene vi har vært borte i selskap, men kommet hjem på natta, har vi fått min svigerinne til å stikke innom, evt ringe, litt tidlig på kvelden - men det har alltid vært helt uskyldig, en jentegjeng som har sett på dvd. Men hvis hun skulle vært hjemme alene ei hel helg ville jeg alliert meg med noen som kunne stikke oppom på kvelden. Ikke bare fordi man ikke helt stoler på ungdom i den alderen (tenker på meg selv som 16, hadde nok litt mer skumlere planer enn mine foreldre trodde) - men like mye fordi "hjemme alene" ryktes fort, og situasjonen kan komme utenfor 16-åringens kontroll. Og selvsagt greit å ha noen som sjekker tilfelle det skulle skje noe. Når det gjelder uenighet mellom deg og far mener jeg det ikke handler om foreldrerollen i det hele tatt. Det er deres felles hjem, og "hjemme alene" tenker jeg begge er med og bestemmer. Ikke greit dette, verken for freoldre eller steforeldre
Silmarill Skrevet 25. mars 2009 #11 Skrevet 25. mars 2009 Hvor gammel kan tenåringen være før hun får være alene hjemme en helg mens vi f.eks er på hytta? Vår er 16 og hun maser som besatt... Hun bor ikke hos oss men hos mammaen sin, men hun har mange venner i nærheten, som vi hverken har møtt eller kjenner. Jeg sier nei, mannen min sier ja. Tenåringsmødre - hva mener dere? Det er lettere for oss å svare deg dersom du forteller om hvordan hun er! Hva slags interesser har hun, er hun en takknemlig tennåring, er hun hyggelig eller frekk...mm. Det er alltid enklere for foreldre/foresatte også å vite hvordan barnet er dersom de også kjenner vennene til barnet! Sier faren til barnet JA uten videre? Hva med å snakke med moren til barnet, ville hun ha tilatt barnet å være hjemme alene en helg osv....
Gjest Glør Skrevet 26. mars 2009 #12 Skrevet 26. mars 2009 Jeg synes en 16-åring bør få lov. Det er bare to år til de er myndige, og hvis de ikke får noe trening på ansvar før den tid kommer de tilå få store problemer. Det er også mange 16-åringer som må flytte hjemmefra pga skole, og min erfaring er at det går helt fint for de fleste. Selv fikk jeg være alene hjemme fra jeg var 14.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #13 Skrevet 26. mars 2009 Broren til samboeren min er bare 15, og han har var i høst hjemme alene et par helger. Det var helt uproblematisk. Han er en snill og grei gutt som ikke finner på noe særlig tull, og han klarer seg fint alene. Han har ofte hatt en kompis på overnatting den ene natten og overnattet et annet sted den andre natten. Det har aldri vært noe tull. Vi bor i nærheten, og det bor også et familiemedlem (ikke nær familie) i huset ved siden av som holder litt oppsyn med han. Så ja, jeg ville i utgangspunktet ikke avvist det pga alder, det må isåfall komme ann på hvordan jenten er. Jeg skjønner at det er et risikomoment det at dere ikke kjenner til vennene hennes og gjerne ikke helt vet hva slags liv hun lever utenfor heimen.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #14 Skrevet 26. mars 2009 Jeg har en nevø på 16 som uten problemer kan være alene hjemme ei helg. Han er en grei gutt, ansvarlig og moden for alderen. Man kan stole på at det ikke blir noe tull med han. Og så finnes det familie og venner i nærheten dersom det skulle være noe. Stedatteren min på 16 er en helt annen historie. Hun kan være veldig frekk og lyver ofte. Hun oppfører seg stort sett bare fint når det er noe hun kan oppnå ved det. F.eks. når hun ber om penger eller spør om lov til ting. Får hun nei blir hun straks sur og frekk igjen. Får hun ja tar det litt lenger tid, kanskje en halvtime, før hun igjen er sur og frekk og kravstor. Holdningene hennes i kombinasjon med mange løgner gjør at vi aldri ville våget å la henne være alene hjemme en eneste natt. Det er synd, selvsagt, for hun er jo bare to år unna myndighetsalder. Men vi får håpe hun roer seg innen den tid, eller så får vi krysse fingre og håpe at hun klarer seg. Men å gamble med hjemmet vårt gjør vi ikke, for vi ser helt klart for oss at det blir en stor hjemme-alene-fest dersom hun får være alene her. Den sjansen tar vi ikke.
Gjest Naria Skrevet 26. mars 2009 #15 Skrevet 26. mars 2009 Det er bare to år til de er myndige, og hvis de ikke får noe trening på ansvar før den tid kommer de tilå få store problemer. Dette er jo bare tull. Jeg fikk aldri lov til å tilbringe helgen alene hjemme før jeg ble myndig, og jeg fikk overhodet ikke store problemer da jeg ble 18. Det er andre måter å trene på ansvar på, man MÅ ikke være alene hjemme for det.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #16 Skrevet 26. mars 2009 Dette er jo bare tull. Jeg fikk aldri lov til å tilbringe helgen alene hjemme før jeg ble myndig, og jeg fikk overhodet ikke store problemer da jeg ble 18. Det er andre måter å trene på ansvar på, man MÅ ikke være alene hjemme for det. Enig i dette. Jeg var heller aldri hjemme alene før jeg ble 18, og jeg har klart meg veldig bra. Tror faktisk ikke jeg var alene mer enn en eneste natt inntil jeg flyttet hjemmefra som 19-åring. Foreldrene mine var hjemmekjære folk som ikke likte å reise bort. Jeg klarte veldig greit å ta ansvar for meg selv da jeg flyttet ut likevel.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #17 Skrevet 26. mars 2009 Vi har ikke latt våre barn få være hjemme alene en hel helg når de bare er 16 år. De selv hadde nok klart seg greit nok, men her vi bor går jungeltelegrafen veldig fort om noen er "hjemme alene". Det har vært flere tilfeller av ungdommer som uønsket har invadert hjem med resultat av fyll,bråk,hærverk og politi. Hvordan skal en 16 åring alene håndtere situasjonen om det står en flokk ungdommer på døra som vil utnytte hjemme-alene situasjonen ?
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #18 Skrevet 26. mars 2009 Det finnes da flere som flytter ut på hybel når de er 16.. Ser ikke problemet med å være alene en helg bare! Med mindre hun er uansvarlig/barnslig/rebelsk.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #19 Skrevet 26. mars 2009 Vi har ikke latt våre barn få være hjemme alene en hel helg når de bare er 16 år. De selv hadde nok klart seg greit nok, men her vi bor går jungeltelegrafen veldig fort om noen er "hjemme alene". Det har vært flere tilfeller av ungdommer som uønsket har invadert hjem med resultat av fyll,bråk,hærverk og politi. Hvordan skal en 16 åring alene håndtere situasjonen om det står en flokk ungdommer på døra som vil utnytte hjemme-alene situasjonen ? Signerer denne. Ingen av mine har fått lov å være hjemme alene en hel helg. Ikke fordi jeg ikke tror at de takler det. Nettopp pga fristelsen for å ha fest og jungeltelegrafen. En venninne av datteren min måtte faktisk ringe politiet da hun feiret 18-årsdagen sin pga ungdommer som ikke var invitert.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #20 Skrevet 26. mars 2009 Takker for mange svar! Er i tvil om hennes hensikter, da det etterhvert er kommet frem at "de har diskutert det på skolen og alle hennes venner kan ikke skjønne hvorfor hun ikke får lov..." Vi bor i by, hennes mor bor på landet ca 5 mil unna byen, så det kan jo være at vi er mer populære av den grunn. Vi har ingen familie i nærheten av huset vårt, heller ingen nær omgang med naboene, så ingen kan stille opp dersom noe skulle oppstå. Jeg har avvist det og sagt kontant NEI. Hennes mor har blandet seg inn i diskusjonen og kan ikke skjønne hvorfor vi nekter å la henne være hjemme alene.... Faren er usikker, og har aldri sagt nei til henne så hun maser og maser og maser for å få viljen sin nå....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå