Gå til innhold

Barn og seksualitet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

TRENGER SÅRT RÅD OG VEILEDNING Vet ikke om dette er rette stedet, men nå prøver jeg alt.

I dag har jeg stort sett trodd jeg skal fly på veggen, dette er det tøffeste jeg har opplevd... Skriver her i håp om att noen kan gi meg ett pekepinn på hvordan jeg skal takle dette...

I går kveld fikk jeg tlf fra svigerinnen min... Min niese på 5 hadde fortalt att min sønn på 9 hadde sleiket henne på tissen!!! Herregud hvordan skal jeg takle dette...

Jeg vet barns seksuelle utforsking er viktig, og jeg har alltid prøvd og være åpen med barna. De har alltid fått høre att det er lov og ta på SEG SELV, NÅR MAN ER ALENE... Men dette ble for mye for meg, dette er vel å la det gå alt for langt, og fy fader for en skyldfølelse jeg har...

Har snakket med sønnen min, forklart att sånt ikke er lov å gjøre på andre barn, og at det dessuten ikke er lov og være kjæreste med noen i familien sin... At søskenbarnet er for liten til å forstå at hun skal si nei... Samtidig har jeg påpekt att ingen er sinte på han, og at det er vanlig å være nyskjerrig...

-Herregud, jeg føler meg som verdens verste mor, og tante... Jeg trenger råd på dette... Hvordan kan en 9 åring få en slik ide???

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

I en sånn sak ville jeg tatt kontakt med lege/helsesøster eller annet helsepersonell og bedt om profesjonell rådgivning. Å være nysgjerrig på kropp og seksualitet er som du sier naturlig, men det som har skjedd her er et steg videre.

Jeg synes du har gjort helt rett overfor sønnen din ved å forklare at sånt kan han ikke gjøre, men uten å kjefte på han. Han er for ung til å skjønne at det er galt, regner jeg med.

Rådfør deg med profesjonelle, så forsikrer du deg om at du takler ting på riktig måte og forhindrer at lignende kan skje igjen.

Skrevet
TRENGER SÅRT RÅD OG VEILEDNING Vet ikke om dette er rette stedet, men nå prøver jeg alt.

I dag har jeg stort sett trodd jeg skal fly på veggen, dette er det tøffeste jeg har opplevd... Skriver her i håp om att noen kan gi meg ett pekepinn på hvordan jeg skal takle dette...

I går kveld fikk jeg tlf fra svigerinnen min... Min niese på 5 hadde fortalt att min sønn på 9 hadde sleiket henne på tissen!!! Herregud hvordan skal jeg takle dette...

Jeg vet barns seksuelle utforsking er viktig, og jeg har alltid prøvd og være åpen med barna. De har alltid fått høre att det er lov og ta på SEG SELV, NÅR MAN ER ALENE... Men dette ble for mye for meg, dette er vel å la det gå alt for langt, og fy fader for en skyldfølelse jeg har...

Har snakket med sønnen min, forklart att sånt ikke er lov å gjøre på andre barn, og at det dessuten ikke er lov og være kjæreste med noen i familien sin... At søskenbarnet er for liten til å forstå at hun skal si nei... Samtidig har jeg påpekt att ingen er sinte på han, og at det er vanlig å være nyskjerrig...

-Herregud, jeg føler meg som verdens verste mor, og tante... Jeg trenger råd på dette... Hvordan kan en 9 åring få en slik ide???

Har ikke opplevd noe slikt selv, men det er ikke uvanlig det der! Har ei venninne med en sønn på ca 10 år som "lekte" sex med nabobarna: De var halvnakne og tok på hverandre. Midt i leken kom nabomoren inn, fikk hysterisk anfall og kastet gutten ut. Det er sånn man IKKE skal reagere, men det er fint å reagere som du gjør: Være rolig og snakke om det på en åpen og tolererende måte. Søstera mi og fortalte at hun hadde utforskende sexleker med andre jenter da hun var liten. Mannen hennes hadde seksuell lek med noen kompiser, men de guttene var litt større, og han har ikke bare gode minner om det: Det kan være som du påpeker at, at med stort alderssprang, så kan det være tvang inni bildet, og hvis du tror sønnen din bevist eller ubevist har tvunget sin kusine til noe, så er det viktig å snakke om hvordan man skal respektere andres grenser. Ellers er det bare VELDIG vanlig at man har sin første seksuelt utforskende lek, kyssing, klåing med søskenbarn. Har hørt mange fortelle om slikt! Viktig at du og svigerinna di snakker sammen og kanskje blir enige om hvordan dere skal snakke med barna deres om dette. tror ikke det er så lurt at liksom dere to OG barna sitter og snakker om dette sammen, det blir feil-med fare for at det blir for seriøst og at dere legger skylden på sønnen din og lager skamfølelse hos han OG jenta. Hvordan dette blir taklet av dere voksne har mye å si for sexlivet senere tror jeg. Kanskje greit å forhøre seg litt hos helsepersonell også, samle litt tanker, ta det med ro-ikke få panikk! Jeg får litt inntrykk av at du har panikk

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Gutter bruker 9 mnd på å komme seg ut og resten av livet for å komme seg inn igjen :ler:

Skrevet

Jeg tror jeg bare hadde satt meg ned og snakket om seksualitet og sex med han. Hadde ikke laget en big deal ut av det. Det er normalt å være nysgjerrig, og det er normalt å ikke vite hvor grensene går når man er ni.

Hadde i hvertfall ikke kontaktet helsepersonell.

Skrevet

Enig i at rolig samtale er bedre enn hysteri her. Samtidig syns jeg det er litt problematisk at gutten er ni aar og jenta bare fem. Blir ett ujevnt styrkeforhold her. Syns ts boer ta med i samtalen noe om at yngre barn lett lar seg lede og ar en ni aaring derfor boer ha et spesielt ansvar for ikke aa presse sine "interesser" eller lyster paa et barn som fordi det er saa mye yngre har faa forutsetninger til aa forstaa eller motsette seg det en ganske mye eldre fetter foreslaar.

Gjest Gjest
Skrevet

1 det er ikke ulovlig at søskenbarn er kjærester. De har faktisk lov å ha sex og til og med gifte seg.

2 Det er ikke ulovlig at barn har sex sammen. Det de gjorde er ikke ulovlig.

3 Eneste problemet her er at aldersforskjellen er ganske stor.

4 Jeg holdt på akkurat slik da jeg var liten med flere barn. Både min kusine, og tre venniner. Fra jeg var 5 til jeg var 11. Men nå var nå aldersforskjellen aldri mer enn ett år hos meg da.

Dette er helt normalt.

5 Jeg synes fortsatt aldergrensen kanskje er litt stor her, men bortsett fra det så er det ikke noe galt i dette.

6 Barn kan ta skade av å ha "sex" når de er så ung. Og den eneste måten de kan ta skade av det på, er at de voksne kjefter, skammeliggjør det, tabulegger det og får barna til å tro at de har gjort noe veldig galt og ulovlig. Det er det som skader, ikke "sexen" i seg selv.

Den siste gjelder for frivillig.

Gjest Gjest
Skrevet

Herlighet, ta det rolig... Han lurte vel på hva det smakte, det er ikke så uvanlig at barn lukter på, smaker på og tar på ting. Da jeg var liten fikk tanta mi omtrent hysterisk anfall da jeg lærte sønnene hennes å spille klespoker. Det lå ingenting seksuelt i det! De hadde ikke engang tatt av seg mer enn sokkene og genseren, ikke hadde vi gjemt oss bort heller, satt bare et sted hvor de voksne ikke kunne se oss fra salongbordet. Jeg husker at det ble huskestue, og jeg skjønte virkelig ikke hva jeg hadde gjort galt, men hadde klump i magen lenge etterpå... Jeg var vel 8 og de var da 7 og 4 år...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...