Gjest Gjest_mummi_* Skrevet 24. mars 2009 #1 Skrevet 24. mars 2009 Samboer og jeg planlegger familieforøkelse, om et år eller to. Det avhenger litt av økonomi og hva kroppen finner på. Jeg lurer litt på hvordan dere andre gjør det i forhold til permisjonen. Tar dere ut et års permisjon med 80% lønn? Eller kortere tid med 100% lønn? Jeg har ikke fast jobb, men jobber 100% stilling i engasjement. Er det da sånn at NAV vil ta utgangspunkt i det jeg har tjent de siste 12 måneder før barnet fødes og gi meg permisjonspenger som om det hadde vært en fast jobb? Hva da om jeg har hatt to jobber det siste året, altså både 100% engasjement og i tillegg jobbet litt ekstra i en annen jobb, vil ekstrajobben også telle med?
Lovis Skrevet 24. mars 2009 #2 Skrevet 24. mars 2009 Nav regner ut permisjonspengene på inntekten dei siste 6 av 10 mnd før permisjon. Så lenge du har skattbar inntekt, trenger det ikke være fast jobb du har.
Gjest Esbo Skrevet 24. mars 2009 #3 Skrevet 24. mars 2009 Jeg hadde nettopp permisjon. Tok 100 % perm. Selv har jeg en dårlig betalt jobb og jobber bare ca 80 % (mannen tjener heller ikke alt for mye...)så det sier seg selv at det ble lite penger å rutte med. Det er LENGE siden jeg har gått så blakk, men vet du? Jeg synes de ekstra ukene hjemme sammen med barnet mitt var verdt det! Dessuten.. om jeg skulle gått ut i jobb tidligere hadde jeg hatt behov for barnepass tidligere også så da hadde det gått en del penger dit. Pengene blir vel reknet ut fra de 6 beste mnd av de 10 siste før perm tror jeg. Lykke til :-)
Gjest ts Skrevet 25. mars 2009 #4 Skrevet 25. mars 2009 Takk for svar! Jeg må bare forsikre meg om at jeg har forstått dette rett: La oss si at jeg har termin 1. november (er ikke gravid ennå, er bare et tenkt tilfelle). De ti siste månedene før fødsel (hvis jeg treffer på termin) er fra januar til oktober. Hvis jeg har 2-3 forskjellige jobber og tjener i snitt 30.000 kroner brutto hver måned fra januar til juni, men så jobber mindre de fire neste månedene pga svangerskapet, så vil mine permisjonspenger regnes ut fra det jeg tjente i januar-juni?
Gjest Ajja Skrevet 25. mars 2009 #5 Skrevet 25. mars 2009 Min permisjons lønn blir regnet ut fra de 4 siste ukene før permisjon..... Ikke de 6 beste av 10 siste mnd, dette var ikke jeg klar over,så det kan jo være greit å være obs på det..
Rosalie Skrevet 25. mars 2009 #6 Skrevet 25. mars 2009 Jeg vet ikke hvor de som skriver i tråden at det beregnes fra de 6 beste av de 10 siste månedene, for det stemmer ikke. I hovedregel er det lønna man har da man går ut i permisjon som er beregningsgrunnlaget. Noe som jo er naturlig, da fødselspengene jo skal erstatte denne inntekten. Fra nav.no: For arbeidstakere beregnes foreldrepenger som hovedregel etter inntekten du har når du går ut i permisjon. Nav lokalt vil likevel gjøre en konkret vurdering i hver enkelt sak.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #7 Skrevet 25. mars 2009 Jeg vet ikke hvor de som skriver i tråden at det beregnes fra de 6 beste av de 10 siste månedene, for det stemmer ikke. I hovedregel er det lønna man har da man går ut i permisjon som er beregningsgrunnlaget. Noe som jo er naturlig, da fødselspengene jo skal erstatte denne inntekten. Fra nav.no: For arbeidstakere beregnes foreldrepenger som hovedregel etter inntekten du har når du går ut i permisjon. Nav lokalt vil likevel gjøre en konkret vurdering i hver enkelt sak. Men det er vel forskjellige regler ettersom om man er i fast jobb eller har mer tilfeldige jobboppdrag?
Susan Sto Helit Skrevet 25. mars 2009 #8 Skrevet 25. mars 2009 Jeg vet ikke hvor de som skriver i tråden at det beregnes fra de 6 beste av de 10 siste månedene, for det stemmer ikke. I hovedregel er det lønna man har da man går ut i permisjon som er beregningsgrunnlaget. Noe som jo er naturlig, da fødselspengene jo skal erstatte denne inntekten. Fra nav.no: For arbeidstakere beregnes foreldrepenger som hovedregel etter inntekten du har når du går ut i permisjon. Nav lokalt vil likevel gjøre en konkret vurdering i hver enkelt sak. Det skal alltid regnes ut ifra hva som vil komme best ut for deg. Har du tjent mye mer de 6 første, og litt mindre de 4 neste mnd, så regnes de 6 beste av de 10 siste mnd... Uavhengig av hva du har i lønn siste mnd før du går ut i permisjon.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #9 Skrevet 25. mars 2009 Jeg ville heller tatt ut kortere tid med 100% lønn og vurdert underveis, får dere b.hageplass?, kanskje far vil være hjemme litt?, kanskje du vil være hjemme lengre?, da har du krav på ulønnet perm til ungen er 3 år. Litt tabbe å redusere inntekten sin 20% sånn uten videre. Kanskje du skal vurdere en tidskontoordning. Mange muligheter, bare sørg for at du ikke taper mer enn nødvendig økonomisk, altfor mange kvinner som er naive på dette feltet.
Gjest Ajja Skrevet 26. mars 2009 #10 Skrevet 26. mars 2009 Tror ikke de (alltid) regner ut etter det som er det beste for deg. Jeg har tjent 6000 mer i mnd det siste året bortsett fra de 4 siste ukene før jeg gikk ut i permisjon, og mine permisjonspenger blir regnet ut etter de 4 siste ukene.. Så som sagt kan det være greit å være obs på dette..
Susan Sto Helit Skrevet 27. mars 2009 #11 Skrevet 27. mars 2009 Tror ikke de (alltid) regner ut etter det som er det beste for deg. Jeg har tjent 6000 mer i mnd det siste året bortsett fra de 4 siste ukene før jeg gikk ut i permisjon, og mine permisjonspenger blir regnet ut etter de 4 siste ukene.. Så som sagt kan det være greit å være obs på dette.. Nei, de gjør ikke alltid dette av seg selv, men de SKAL gjøre det. Så om du ikke får det du har rett på, så må du klage.
Gjest Ajja Skrevet 27. mars 2009 #12 Skrevet 27. mars 2009 Ikke meningen å kuppe tråden helt.. I mitt tilfelle så må jeg dokumentere at jeg hadde utsikter for å tjene mer under permisjonen, noe jeg ikke har siden jeg ikke ser vitsen med å finne en ekstra jobb når jeg visste at jeg skulle ut i permisjon. Eller så må jeg dokumentere at jeg har tjent 25 % mer enn min kontraktlønn de siste 3 årene for å få permisjonspengene utregnet etter de beste 6 av siste 10 mnd... Etter som jeg forstår står det ingen plass at permisjonspenger SKAL utregnes etter beste 6 av 10 mnd eller til det beste for permisjonstaker, men av siste 4 uker før permisjon...
Gjest Gjest_line_* Skrevet 27. mars 2009 #13 Skrevet 27. mars 2009 Blir litt skremt av at så mange velger å få barn med så trang økonomi jeg. Hvis du må snu på krona på 80% lønn, hvordan skal det da bli når barna virkelig begynner å koste penger? Vet at dette ikke var svar på spørsmålet, og unnskyld hvis jeg tråkker på noen tær her nå, men jeg måtte liksom spørre.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 27. mars 2009 #14 Skrevet 27. mars 2009 Nei, de gjør ikke alltid dette av seg selv, men de SKAL gjøre det. Så om du ikke får det du har rett på, så må du klage. Nei de skal ikke det. De skal regne ut i fra hva du mest sannsynlig ville ha tjent om du ikke gikk ut o permisjon.
L@dy Skrevet 27. mars 2009 #15 Skrevet 27. mars 2009 Blir litt skremt av at så mange velger å få barn med så trang økonomi jeg. Hvis du må snu på krona på 80% lønn, hvordan skal det da bli når barna virkelig begynner å koste penger? Vet at dette ikke var svar på spørsmålet, og unnskyld hvis jeg tråkker på noen tær her nå, men jeg måtte liksom spørre. Nå kan vel foreldrene få andre jobber, prioriteringer kan endres, så om en har det trangt med 80% lønn, men samtidig har mat på bordet og regninger blir betalt, så mener jeg det går fint å få barn. Men det er klart, om livet de nærmeste 20 årene alltid skal være en kamp økonomisk så er det jo litt trist. Dessuten, en god økonomi kan bli snudd på hodet, dersom mor og far plutselig blir arbeidsledig, så en er ikke prisgitt god økonomi selv om en kanskje hadde det i utgangspunktet heller.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2009 #16 Skrevet 27. mars 2009 Blir litt skremt av at så mange velger å få barn med så trang økonomi jeg. Hvis du må snu på krona på 80% lønn, hvordan skal det da bli når barna virkelig begynner å koste penger? Vet at dette ikke var svar på spørsmålet, og unnskyld hvis jeg tråkker på noen tær her nå, men jeg måtte liksom spørre. Jeg antar at om du spør Røkke eller noen i hans omgangskrets så kan det hende de vil tenke at "skjønner ikke at folk tør å få barn når de ikke tjener en million i året engang, hva slags oppvekst kan de egentlig gi barna?" At man har trang økonomi trenger da ikke bety at man ikke klarer å ta vare på et barn. Hva et barn "koster" er opp til foreldrene, hva slags vaner de lar barna venne seg til osv. Jeg kjenner ei enslig mor som konstant klager over hvor dyrt det er å ha tenåring. Men så flyr jo tusenlappene når hun skal kjøpe klær og sko til barnet, og barnet får penger her og penger der. Kino to ganger i uka, frisør hver måned osv. Jeg tror ikke et barn får en dårlig oppvekst av å måtte lære seg å leve mer nøysomt. Jeg blir mer skremt av å se hvor mange som har en A4-holdning til hvem som skal få barn.
Kara W Skrevet 28. mars 2009 #17 Skrevet 28. mars 2009 Vi valgte å ta ut kortere permisjon med 100% lønn. Nå som det er en måned siden permisjonspengene gikk ut, er jeg ikke så sikker på at det var det beste valget. Her vi bor er det veldig vanskelig å få barnehageplass, og slik det ser ut idag blir det lang tid med dyr dagmamma et stykke unna både jobb og bolig. En annen ting som vi ikke var klar over var at kontantstøtten ikke blir utbetalt før måneden etter at barnet fyller et år. Vi hadde regnet med at den kom fra man sluttet permisjonen, så nå ble det pluttselig flere måneder med noen tusenlapper mindre enn vi hadde regnet med. Dersom dere synes dere kan klare dere på 80% lønn et års tid, så synes jeg kanskje det er best, men jeg synes ikke det er noe galt med prioriteringene til de som velger kortere permisjon heller! Når det gjelder utbetaling av penger, så er det ingen krav om fast jobb. Jeg var selv i vikariat som ble avsluttet den dagen jeg gikk ut i permisjon, og hadde sånn sett ingen jobb å ta permisjon fra. Det aller vanligste er at man får utbetalt den lønnen man hadde i det man gikk ut i permisjon. Vil du ha en annen beregningsmodell så er det beste å spesifisere dette, enten i et brev, eller ved å ta et eget møte med NAV.
Lassie Skrevet 29. mars 2009 #18 Skrevet 29. mars 2009 Såvidt meg bekjent så er det ikke at Nav skal regne ut det beste av 6 av de 10 siste mnd, men at du må ha jobba minst 6 av de siste 10mnd for å få foreldrepenger i det hele tatt.
Hedda-78 Skrevet 29. mars 2009 #19 Skrevet 29. mars 2009 Riktig. Regelen er at DERSOM du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst 6 av de siste 10 mnd før permisjonsstart, har du rett på foreldrepenger. Hvor MYE foreldrepenger du da får, kommer an på hva du tjente siste mnd før permisjonsstart. Om du har en eller flere jobber, om jobben var fast, vikariat, engasjement, fulltid eller deltid (mer enn 50 %), spiller ingen rolle. Ekstrajobben TS evt har, vil telle med, så sant hun har den også måneden før hun går ut i permisjon. Hentet fra NAV For å finne ditt vanlige inntektsnivå, fastsettes foreldrepengegrunnlaget på bakgrunn av en individuell vurdering. Vurderingen er skjønnsmessig og det legges vekt på følgende momenter: -Nåværende inntekt. Den finner vi ved å gjøre om den ukeinntekten du har når stønadsperioden starter til årsinntekt. -Gjennomsnittet av de siste tre års pensjonsgivende inntekt. Den finner vi ved å ta gjennomsnittet av de siste tre årene som er ferdig lignet på det tidspunktet stønadsperioden starter. -En forskjell på 25 % eller mer mellom årsinntekten og gjennomsnittlig pensjonsgivende inntekt kan få betydning for hvilken inntekt som skal legges til grunn. -Hvilken arbeidskategori du er i (se nedenfor). -Arbeidssituasjonen din. Du skal opplyse om du bla nylig har skiftet jobb, om du har fått endringer i lønnen eller midlertidig endret stillingsprosenten. -Folketrygdens grunnbeløp. Det ytes ikke foreldrepenger for den delen av inntekten som overstiger seks ganger folketrygdens grunnbeløp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå