Gå til innhold

Hva skal man ha i bilen av utstyr?

cilja

Anbefalte innlegg

Hva er man lovpålagt å ha i bilen av utstyr? Som f.ek. skademelding etc.

Og hva er smart å ha i bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er man lovpålagt å ha i bilen av utstyr? Som f.ek. skademelding etc.

Og hva er smart å ha i bilen?

Har egentlig ikke peiling på alt man bør/skal ha i bilen bortsett fra refleksvest. Og så bør man jo ha varme klær om vinteren om man skal kjøre strekninger med lite trafikk/bebyggelse i tilfelle det skulle skje noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vest og varseltrekant er pålagt.

Og selvfølgelig vognkort og bilbelte og sånne åpenlyse ting. ;P

Alt som kan løsne av alt fra dyr til kofferter skal sikres på en ordentlig måte så det ikke gjør noe skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ting du burde ha i bilen er en tykk genser og et teppe. Du vet aldri hva som kan skje. Jeg har en bil-mobil lader tilfelle den dør og jeg trenger å ringe. Om du bruker linser er det alltid kjekt å ha et par ekstra liggende i bilen, tilfelle linsene skal dette ut eller henge seg opp, så har du noe reserve. ( evt briller:) ).

Halvannenliter med vann tilfelle bilen overoppheter og en 5 eller 10liters kanne som du kan fylle med bensin tilfelle du går tom og må gå til en bensinstasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovpålagt:

- vognkort del 1

- varseltrekant

- refleksvest (og den skal ikke ligge i bagasjerommet, men må være mulig å få tak i fra førersetet)

- gyldig førerkort for fører, såklart

Ting som er veldig greit å ha med:

- solbriller

- flaske med vann uten kullsyre eller smak

- reservehjul, jekk, tirefoam (flaske med gummimasse som tetter små lekkasjer i dekket)

- startkabler (på nye biler, invester i en avansert kabel som ikke knekker elektronikken i bilen, spesielt hvis du har VAG, MB eller BMW)

- penn, papir, engangskamera eller et billig digitalkamera.

- ekstra dynamoreim, gjerne servoreim også.

- mobillader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter aldri å forundre meg over hvor mange som ikke har skrivesaker i bilen. Etter å ha kjørt engelsk bil litt for lenge ble det en vane å ta med motorolje, startkabler og slepetau. Lommelykt er heller ikke dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Glør

Etter å ha kjørt gammel bil i noen år har jeg kommet frem til følgende smarte ting:

- Full reservekanne

- Motorolje

- Spyleveske

- Vann

- En god jekk, og noe den kan stå på

- Hjulkryss

- Ett ok reservehjul

- Startkabler

- Slepetau

- Ekstra lyspærer til hovedlysene

- Ekstra sett tennplugger

- Pluggnøkkel

- Skrujern, minst ett flat og ett stjerne

- Kniv

- Gaffateip

- Spade

- Kost og isskrape

- Kartbok

- Låsspray (bør være i håndveska)

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth

Jeg synes de som foreslår at man tar med vann uten kullsyre og smak, kniv, gaffateip, reservehjul OG skum bør vurdere å begrunne dette.

Problemet med alle disse rådene er at man trenger en tilhenger for å få med seg alt, hvis man går god for alt. Og for å bedre kunne vite hva som er gode råd og hva som er på Wunderbaum-nivå, vil en begrunnelse kunne hjelpe.

Skal man virkelig kjøre rundt med en bensinkanne i bilen fordi man ikke klarer å følge med på bensinmåleren? Mange av disse rådene tar høyde for at man er relativt hjernedød - og da bør man muligens avstå fra å kjøre bil.

Og: Om ikke reservehjul og jekk er påbudt i bil, så er det uansett en like naturlig ingrediens som rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør
Skal man virkelig kjøre rundt med en bensinkanne i bilen fordi man ikke klarer å følge med på bensinmåleren?

Jeg sa gammel bil, og min erfaring er at bensinsmåleren ofte ikke virker, eller i beste fall er ustabil i gamle biler. I tilegg til at man noen ganger er ganske langt unna en bensisstasjon når det nærmer seg tomt. Og ingen av disse tingene tar mye plass, jeg får plass til alt i hanskerommet og ett hjørne av bagasjerommet.

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mekaniker

Ja hvis man har kjørt gammelbil,er det mye man sku hatt med....(sveiseapperat,en ny cluts,div kjølevannslanger,toppakning...2 stk,drivaksling...)

Men for å være seriøs så er det noen ting jeg ALLTID har i bilen,spesielt om vinteren(da kan man faktisk dø hvis bilen stopper langt til fjells)

Viftereim

Verktøy...(for å skifte overstående eks...)

Sprit....(isopropanol,rødsprit)

Lommelykt som virker

Varme klær,pledd(inkl lue og ikke minst votter)

Ellers så er det ikke så mye jeg bruker å sørge for at det er der.Om sommeren trenger man ikke så mye mener jeg.Du dør ikke hvis du får stopp.

Å som noen skriver lengere opp,så bør det være unødvendig å kjøre rundt med bensinkanne i bilen.Skal du ut på tur å det er et stykke til dit du skal,så topper du tanken.Dette gjelder spesielt om vinteren hvor du kanskje må stå å vente noen timer en plass for at veien skal åpne/ryddes.

Ellers så er det jo en stor fordel om bilen din er såpass tatt vare på å vinterklargjor at den klare litt frost å snø uten å bukke under.

Så finnes det jo mange "triks" for å slippe mange problemer i snøfokket.Er det kaldt å snøfokk slik at pussere ikke klarer å holde vindu rent-kjør med kald bil.Ser du ikke hvor du kjører-stopp før du kjører av veien eller kjører deg fast.Lukk aldri opp vinduer eller dører hvis ikke svært nødvendig-snø inn i bilen er det samme som masse dugg på vinduer...inkl frontrute...

Må du åpne dør,still bilen(hvis mulig) med snuten mot vinden eller slik at du får le.

Nå er det jo sikker mange meninger med dette som med alt annet,hver enkel må nesten tenke på hva en trenger til sine turer langs veien.Jeg eks,har aldri hatt bruk for reservehjul etter 20 år på veien,heller ikke førstehjelp....takk og pris..

Det jeg har brukt aller mest av det som ligger i bilen,er uten tvil varme klær pluss verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de som foreslår at man tar med vann uten kullsyre og smak, kniv, gaffateip, reservehjul OG skum bør vurdere å begrunne dette.

Problemet med alle disse rådene er at man trenger en tilhenger for å få med seg alt, hvis man går god for alt. Og for å bedre kunne vite hva som er gode råd og hva som er på Wunderbaum-nivå, vil en begrunnelse kunne hjelpe.

Skal man virkelig kjøre rundt med en bensinkanne i bilen fordi man ikke klarer å følge med på bensinmåleren? Mange av disse rådene tar høyde for at man er relativt hjernedød - og da bør man muligens avstå fra å kjøre bil.

Og: Om ikke reservehjul og jekk er påbudt i bil, så er det uansett en like naturlig ingrediens som rattet.

Vann er fint å ha om bilen skulle finne på å koke, selvsagt vil det være bedre om du har kjølevæske med - men vannet kan du OGSÅ bruke til førstehjelp eller om du sjøl skulle bli dårlig.

Vann er dessuten fabelaktig til å vaske vekk f.eks. fugledrit på diverse ruter etter at bilen har stått parkert i solen i x antall timer. Kan til og med helle det i spylervæske-tanken.

Synes det er ganske selvforklarende, jeg.

Når det gjelder bensinkanne i bilen, så synes jeg det er en god ide å ha med seg en - selv om du ikke har noe på den. Hvis du ser antall biler som greier kjøre seg tom i storbyene, så er du sikkert enig at der hadde det vært en smart idé at noen hadde med seg. Personlig har jeg litt blandede følelser om at alle skal kjøre rundt med fem liter bensin/diesel i bagasjen, men jeg antar at det egentlig er trygt nok.

Reservehjul er ikke påbudt i bil, for den saks skyld. Skummelt mange kjører uten, og det er utrolig nok et stort antall biler hvor jekken faktisk ikke er med.

Nå har det riktignok dukket opp en del biler med disse run-flat dekkene hvor veggen på selve dekket er sterk nok til å la deg kjøre bilen til nærmeste plass hvor du får hjelp, eller rett og slett hjem. Jeg foretrekker et reservehjul.

Du skal ha svartens liten bil for å ikke klare få med deg de greiene jeg har nevnt, pluss et par ting til.

Ser forøvrig at andre nevner pledd, glemte å ta med den. Ganske undervurdert å ha med i bilen, veldig greit å ha ved førstehjelp eller om du blir sittende fast selv under kalde forhold og hjelpen er et stykke unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
- Låsspray (bør være i håndveska)

Den dagen jeg treffer ei lita snelle med låsspray i sin nette lille håndvesk, kommer jeg til å falle tvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk til alle for svar. Bilen hadde hele verden i bagasjerommet (til og med en stor sekk strøsand) da vi kjøpte den. Vi tok ut alt og det ligger nå i garasjen. Nå vil jeg passe på at jeg har det jeg må per loven ha i bilen pluss et par andre smarte ting man kan få bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle for svar. Bilen hadde hele verden i bagasjerommet (til og med en stor sekk strøsand) da vi kjøpte den. Vi tok ut alt og det ligger nå i garasjen. Nå vil jeg passe på at jeg har det jeg må per loven ha i bilen pluss et par andre smarte ting man kan få bruk for.

Hehe, den sekken med strøsand aner jeg en liten mistanke om hva den er til. Hvis bilen blir uregjerlig på vinterføre, prøv å legge den tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med liten hydraulisk garasjejekk, elektrisk muttertrekker, verktøysett fra biltema, ferdigblandet spyleveske, ditto frostveske, motorolje, termodress med teddyfor, slepetau, refleksvest, dynamo og servorem, sånn pumpe for å fylle luft i dekkene og snøkost/isskrape.

Alt untatt snøkosten og reflexvesten ligger i en box som er festet til gulvet i lasterommet med sollide lastestropper med jekkemekanisme. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hehe, den sekken med strøsand aner jeg en liten mistanke om hva den er til. Hvis bilen blir uregjerlig på vinterføre, prøv å legge den tilbake.

Næhæi, sier du det. Var det strøsand for å strø når man trenger det... nåja, takk for info, men jeg forstod nok det. Gidder ikke drasse med en sekk strøsand som er så tung at jeg ikke klarer å løfte den... Er uhellet så til de grader ute, så får jeg tilkalle hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næhæi, sier du det. Var det strøsand for å strø når man trenger det... nåja, takk for info, men jeg forstod nok det.

Jeg tror faktisk ikke du forstod hva WildThing var ute etter. Det kan faktisk være at denne strøsanden gjør best nytte for seg pent innpakket i bagasjerommet, ikke strødd utover isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Næhæi, sier du det. Var det strøsand for å strø når man trenger det... nåja, takk for info, men jeg forstod nok det. Gidder ikke drasse med en sekk strøsand som er så tung at jeg ikke klarer å løfte den... Er uhellet så til de grader ute, så får jeg tilkalle hjelp.

Det er tyngden som er cluet her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...