Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Etter å ha lest tråden om bilstol til 2-åring er jeg ganske forvirret.

Vi har et MaxiCosi Cabriofix sete nå, men snart må vi kjøpe nytt. Aner ikke hvilket sete vi skal kjøpe, og den andre tråden gjorde meg enda mer i villrede.

Burde man kjøpe et sete som går fra 9 til 25 kg, og eller et som går fra 9 til 18 kg, siden man likevel må ha nytt når de skal sitte framovervendt? Eller kjøper man det bakovervendte setet som passer best i bilen, siden setene fra anerkjente leverandører uansett er relativt sikre? (Vi har en eldre Ford Mondeo stasjonsvogn og en Passat stasjonsvogn).

Føler meg som et stort spørsmålstegn. Har vært i en barneutstyrsbutikk og snakket med dem, men følte at de bare var interessert i å selge meg det setet som var dyrest, HTS Besafe Izi Combi. Men er det best? De nevnte ikke noe om å prøve i bilen, så vet ikke hvor seriøse de er.

Vil ha et sete som ungen sitter godt i, som er trygt og som varer en stund. Gutten vår er lang og slank, og kommer nok til å fortsette å være det i oppveksten, hvis det har noe å si for bilstolvalget.

Edit: Skrivefeil

Endret av Ella*
Videoannonse
Annonse
Skrevet

*mine innlegg*

Skrevet

Vi har Britax two way som vi er veldig fornøyd med. 9-25 kg, godkjent begge veier. Vi kommer til å bruke det bakovervendt så lenge som mulig. Dette kosta litt over 1000 kr så vidt jeg husker. Iflg tester kan de billigere setene være like bra som de svindyre ;)

Skrevet
Vi har Britax two way som vi er veldig fornøyd med. 9-25 kg, godkjent begge veier. Vi kommer til å bruke det bakovervendt så lenge som mulig. Dette kosta litt over 1000 kr så vidt jeg husker. Iflg tester kan de billigere setene være like bra som de svindyre ;)

vi hadde også britax two way og var veldig fornøyde... Først bruk til storesøster til hun ble 3 - så til lillebror...

Men de er ikke akkurat billige de heller

Gjest Gjest
Skrevet

vi har be safe izi kombi. bruker det bakoverlent til gutten vår på 1,5 år. Kan også brukes fremoverlent, og jeg regner med at vi må snu det før jul i år iallfall, pga plass i bilen.

Gjest Gjest
Skrevet
vi har be safe izi kombi. bruker det bakoverlent til gutten vår på 1,5 år. Kan også brukes fremoverlent, og jeg regner med at vi må snu det før jul i år iallfall, pga plass i bilen.

Før du snur anbefaler jeg deg å se denne filmen!

Det er faktisk veldig stor forskjell på frem- og bakovervendt, og en grunn til at EU jobber med å forby fremovervendte seter i den klassen (9-18kg)

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har besafe izi combi. kjøpte det på tilbud til 2500,-, dyrt nok, men det er visstnok best i test, og det er viktigst for meg. Det kan som nevnt brukes begge veier.

Eneste som er dumt med det er at det tar STOR plass.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Vi å har besafe izi combi. Er kjempe fornøyd med det.. selv om det tar litt stor plass, men det er jo skikkeli stødig.

Fikk heilt vondt når jeg så den filmen, min sønn skal hvertfall sitte bakovervendt så lenge som mulig...

Skrevet
Før du snur anbefaler jeg deg å se denne filmen!

Det er faktisk veldig stor forskjell på frem- og bakovervendt, og en grunn til at EU jobber med å forby fremovervendte seter i den klassen (9-18kg)

Jeg regner med at sønnen blir sittende bakovervendt til han er minst 2,5 år. Jeg vet at bl a TT anbefaler bakovervendte seter til 3-4 års alder, men det er praktisk umulig for oss å ha to bakovervendte seter så lenge. De tar jo noe veldig med plass, og min mann er neste 2 meter lang. Selv med Volvo XC70 blir det da trangt om plassen i framsetet hvis ungene skal sitte bakovervendt til de er 4 år. Det er bare å skjelle meg ut, men sånn er det nå engang:)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg regner med at sønnen blir sittende bakovervendt til han er minst 2,5 år. Jeg vet at bl a TT anbefaler bakovervendte seter til 3-4 års alder, men det er praktisk umulig for oss å ha to bakovervendte seter så lenge. De tar jo noe veldig med plass, og min mann er neste 2 meter lang. Selv med Volvo XC70 blir det da trangt om plassen i framsetet hvis ungene skal sitte bakovervendt til de er 4 år. Det er bare å skjelle meg ut, men sånn er det nå engang:)

Tull og tøys! min mann er 1,95, og vi har mindre bil enn dere. Begge våre unger har sittet bakovervendt til de har vært 4, og vi har også lange barn. Det går! Det er bare et tilpasningsspørsmål for foreldrene, man må tåle å sitte litt mer ukomfortabelt en periode. Vi vil heller det enn å betale prisen for komfort i en evt. bilkræsj...

Skrevet

Litt off topic: har dere sett småbarn falle på trynet? Har jammen fått se i praksis hvor tungt et barnehode er, når jeg har sett toåringen min gå på snørra. Selv et lite fall forover, uten særlig fart eller kraft, er nok til at hodet deiser i bakken. Barnet har ikke sjans til å holde imot, og jeg kan rett og slett se nakkeslengen idet kroppen treffer bakken.

Tenk da de kreftene som er involvert i et bilkræsj...

Skrevet
Tull og tøys! min mann er 1,95, og vi har mindre bil enn dere. Begge våre unger har sittet bakovervendt til de har vært 4, og vi har også lange barn. Det går! Det er bare et tilpasningsspørsmål for foreldrene, man må tåle å sitte litt mer ukomfortabelt en periode. Vi vil heller det enn å betale prisen for komfort i en evt. bilkræsj...

Det er slett ikke tull og tøys. Da vi hadde en mindre bil satt mannen min med knea langt oppi rattet, og ryggen retto opp og ned. Det er ikke særlig behagelig når man skal kjøre 5-6 timer for å besøke familie med jevne mellomrom. Nå når vi har Volvoen sitter han helt ok, og gutten har vel omtrent 10 cm å gå på enda, i bakovervendt sete. Jeg forventer ikke at min mann skal gå rundt med vond rygg i åresvis slik at ungene kan sitte bakovervendt til de er 4 år, nei. Da får de sitte forovervendt når de begynner å nærme seg 3 år.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er slett ikke tull og tøys. Da vi hadde en mindre bil satt mannen min med knea langt oppi rattet, og ryggen retto opp og ned. Det er ikke særlig behagelig når man skal kjøre 5-6 timer for å besøke familie med jevne mellomrom. Nå når vi har Volvoen sitter han helt ok, og gutten har vel omtrent 10 cm å gå på enda, i bakovervendt sete. Jeg forventer ikke at min mann skal gå rundt med vond rygg i åresvis slik at ungene kan sitte bakovervendt til de er 4 år, nei. Da får de sitte forovervendt når de begynner å nærme seg 3 år.

Noen seter passer bedre i noen biler enn andre! Og noen gir mer og mindre benplass til både barn og forsetepassasjerer.

Anbefaler å prøve om noen andre seter kan passe bedre i deres bil før dere velger å snu. Britax Hi way og TWE er gode seter som i noen biler tar relativt liten plass, og gir god plass til både rygglengde og ben til barna :)

Skrevet
Noen seter passer bedre i noen biler enn andre! Og noen gir mer og mindre benplass til både barn og forsetepassasjerer.

Anbefaler å prøve om noen andre seter kan passe bedre i deres bil før dere velger å snu. Britax Hi way og TWE er gode seter som i noen biler tar relativt liten plass, og gir god plass til både rygglengde og ben til barna :)

Takk for tipset, kan godt hende vi gjør det. Har BeSafe Izi Kombi nå, og venter en ny baby i mai. Så, da kan vi jo evt la baby arve BeSafe setet når hun vokser ut av babysetet, og kjøpe et annet sete til storebror, slik at han kan sitte bakovervendt et år til :)

Gjest Gjest
Skrevet
Takk for tipset, kan godt hende vi gjør det. Har BeSafe Izi Kombi nå, og venter en ny baby i mai. Så, da kan vi jo evt la baby arve BeSafe setet når hun vokser ut av babysetet, og kjøpe et annet sete til storebror, slik at han kan sitte bakovervendt et år til :)

Izi combi og kid er faktisk av de største setene...

De er veldig gode siden de sitter som støpt pga "jekkingen". Men er kronglete og tidkrevende og montere. Så det er ikke det setet en tar inn og ut annenhver dag ;)

Skrevet
Izi combi og kid er faktisk av de største setene...

De er veldig gode siden de sitter som støpt pga "jekkingen". Men er kronglete og tidkrevende og montere. Så det er ikke det setet en tar inn og ut annenhver dag ;)

Ja, vi er veldig fornøyde med det setet. Og nei, jeg har tatt det ut to ganger; ene gangen da vi kjøpte ny bil og andre gangen da han spydde i det.... Fikk noen fra BabyShop til å montere det i den nye bilen, så jeg var sikker på at det ble riktig:) Da han spydde var det mannen som satte det inn igjen, og mistenksom som jeg er, så er jeg ikke trygg for annet enn at jeg reiser på BS en gang til jeg, og sjekker om det er riktig montert....

Skrevet

De på babyshop hadde ikke innstallert vårt sete riktig, så jeg var glad vi sjekket selv mot bruksanvisningen da vi kom hjem.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis ikke sikkerheten til dine barn betyr mer for deg enn bilen, så burde du gå en runde ift dine prioriteringer... Hvis ikke bilen er stor nok til å ha bakovervendte seter, må du selvsgat bytte bil, eller la være å ha barnet i bilen. SLik du tenker, så gambler du med barnas liv, og om det skjer en ulykke med stor personskade, vil du aldri kunne tilgi deg selv. Og da er ikke sympatien min hos DEG, for å si det sånn...

Skrevet

For å få tråden tilbake på rett spor, så har altså Brittax Two-Way og Besafe Izi Combi blitt anbefalt.

Er det en ulempe at Izi Combi er fra 9-18? Må man da ha bilsete 3 og 4?

Hvordan sitter ungen i Two-Way? Det er vel ikke noe hvilestilling eller noe på den?

Vet jeg spør dumt, men jeg har virkelig ikke peiling.

Noen som anbefaler andre seter?

Skrevet
For å få tråden tilbake på rett spor, så har altså Brittax Two-Way og Besafe Izi Combi blitt anbefalt.

Er det en ulempe at Izi Combi er fra 9-18? Må man da ha bilsete 3 og 4?

Hvordan sitter ungen i Two-Way? Det er vel ikke noe hvilestilling eller noe på den?

Vet jeg spør dumt, men jeg har virkelig ikke peiling.

Noen som anbefaler andre seter?

Jeg anbefaler et Britax Hi-way, men det kan ikke snues og brukes forover...

Er godkjent bakover fra 0-25kg, så det kan brukes en stund da... (Og ungen sitter med bena omtrent som i en lenestol, så det blir ikke så trangt til føttene.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...