Gå til innhold

Hvordan lærer jeg hunden min at hun ikke stikker av?


Sjokola

Anbefalte innlegg

hei,

Vi har en Golden Retriever tispe som blir 1 år i mai.

I generelt er hun lydig, inne i huset og i bånd ute.

Men så fort hun er løs og uten bånd da er hun ikke så lydig lenger.

Jeg vil gi henne mulighet å leke uten bånd i vår kjempe stoooooore hagen.

Det gikk fint for et par uker, men nå stikker hun av (med en gang eller plutselig slu) og rømmer. Hun stikker mest av til våre naboer som har hester. Hun må krysse en rolig vei, men bak disse hestene da er det en meget travelt riksvei.

Når jeg kommer å hente henne da vet hun at hun har vart slem, men likevell gjør hun det neste gang igjen. Hvis hun leker inn i hagen da får hun mye ros og noen godbiter. Jeg er altid ute hvis hun er ute.

En gjerde er ikke mulig, men jeg synes også at jeg kan lære henne å bli i vår hagen.

Hva synes dere, forventer jeg for mye eller har dere noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Ha på henne en langline, da føles det fremdeles på henne som om hun er løs, samtidig som at det er mye lettere for deg å få tak i henne hvis hun stikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok oxo trent ho i langline, hvertfall til du ser forbedringer.

Å trene innkalling er ofte det viktigste, syns jeg. Og det innebærer mer enn å bare kunne rope de inn fra 3 meter. Ei langline på 15 meter gir deg muligheten til stoppe ho fysisk når du roper f.eks "NEI". Da vil ordet bli forsterka og etter mye trening vil ho nok forstå at nei betyr stopp. :)

Så når du likevel er ute med ho og leker, er ikke langlina i veien. Den legger du bare ned på bakken og har mulighet til å kanskje tråkke på den hvis ho skulle finne det for godt å stikke. ;)

Mye godbiter når ho kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt av andre her er langline en fin ting :)

Hvordan har dere gjort det når dere har trent innkalling? Jeg tenker ihvertfall at feilen ligger der, at den ikke er sterk nok. Mitt tips er: Hva enn dere har som innkallingsord nå: dropp det og finn ett nytt! Begynn å lær inn det nye innkallingsordet ved å ha hunden rett ved siden av deg, si innkallingsordet - gi godbit - si innkallingsordet - gi godbit. Slik fortsetter du helt til hunden skjønner koblinga mellom ord og handling. Bygg på med avstand, med å ha lengre bånd for hver gang, si innkallingsordet - gi godbit. Slik fortsetter du til hunden har gått fullt ut på langlina, omtrent 15 meter, og du kan kalle inn og hunden kommer uten å tenke seg om en gang. Men, IKKE gå ut og tren med en gang hvor det er mange forstyrrelser. Lær det inn innendørs først om du har mulighet til det, så utendørs hvor det er få forstyrrelser, og så kan dere prøve dere hjemme i nærheten av naboens hester. Det er også viktig at du begynner å belønne i riktig tid, så snart du ser at hunden er på vei til deg, eller oppfatter at du har ropt den inn - f.eks ved å snu litt på hodet eller løfte på ørene, da begynner rosen. Det er bursdag, julaften og nyttårsaften på en gang og hunden vil til deg fordi det er hos deg at moroa skjer. Stikker hunden igjen, så må du gå tilbake i treninga og arbeide mer.

Synes du forventer for mye, ja. Men hunden er også i en alder hvor det er morsomt å gjøre alt annet enn hva mor/far sier, og vil derfor teste grensene. Ha bikkja i bånd og ikke gi den mulighet til å komme seg bort til naboen før den er trygg på innkalling.

En god bli-kommando er selvfølgelig en stor fordel det også, og det gjør du nærmest på samme viset som med innkalling. Velg deg ord, øs på med godbiter i starten, bygg på med avstand og forstyrrelser over tid.

Endret av Aryia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Aryia på dette. At selv om bikkja er snart ett år, så starter du treninga som om ho skulle vært valp. Tilbake til begynnelsen!

Min store lille blir også ett år i mai og har kommet i "spøkelsesalderen". Dvs alt han ser på avstand skal bjeffes på og styrte i mot! Meget irriterende... Men han har blitt mye bedre på det fordi jeg har tatt meg tid til å gå bort med han, i bånd, og sjekke at det ikke er noe farlig.

Det er tidkrevende! Men sånn er det med hunder. En har jo alt igjen for det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for deres input og tips!

Skal skaffe en ekstra lang bånd og trene henne overnytt.

Å finne en annen inkallingsord er ikke så vanskelig. Jeg er ikke norsk, så jeg har lært henne et ord i mitt morsmål, men da skal jeg nå velge et norsk ;-).

Hun ser mye fristelser der ute, og er fort forstyrret.

Kanskje forventer jeg for mye, men jeg skulle så gjerne gå med henne uten bånd, og at hun er lydig og kommer når jeg roper henne. Også er det for henne mye bedre hvis hun kan leke uten bånd ute. Nå skjer det fort at hun sitter fast...rund noen leker til barna for eksempel.

Hun tuller og gjør gjerne ville ting. En tenåring blir hun...

Så vi begynner helt overnytt med trene henne.

Takk takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...