Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Vet ikke om jeg la denne tråden på riktig sted, men fant egetlig ikke noe som passet bedre...

Jeg a et spørmål til alle på kg. Jeg skal jobbe som støttekontakt for en jente på 14 år, men er litt usikker på hva jeg skal finne på av aktiviteter. Jeg regner med vi skal treffes ca. 3 timer i uka.

Min plan er sef. å spørre jenta hva hun ønsker å bruke tiden på, men vet av egen erfaring at man kan være litt "tiltaksløs" i den alderen :fnise:

Blir kjempe glad hvis noen har forslag!

(PS! Det må være aktiviteter som ikke koster så mye....Får bare dekket en viss sum per gang...)

Jeg tenker:

- Se på film

- Lage taco, pizza osv.

- Dra på stranden

- Kino

- Shopping

Og sikert mye mye mer.... Kom igjen folkens! Trenger hjelp her :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo mange gode forslag allerede! :)

Tenker eigentleg at å sjå film fort kan bli litt passivt. (Men det er jo litt avhengig av grunnen til at jenta treng støttekontakt...) Kino blir meir ein "aktivitet" fordi du må dra ein plass, og kanskje kan gå på kafé etterpå.

Andre forslag:

- Baking

- Matlaging - lær ho gjerne å lage "skikkeleg" middag ;) Ho skal kanskje flytte for seg sjølv om nokre år?

- Handarbeid (Likar du å strikke/hekle eller noko anna, kan du jo lære ho det.)

- Andre hobbyaktiviteter - maling, fotografering, lage album.

- Gå/sykle tur

- Trene saman

Det er ein fordel at du likar aktiviteten sjølv, då er det lettare å engasjere! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Siden det nærmer seg påske, hva med påskeverksted? Lag påskepynt. Slikt er ikke forbeholdt små barn, jeg elsker å gjøre slikt selv om jeg er voksen ;)

- fjelltur/skogstur

- fisketur

- museer

- gallerier

- svømmehallen

- bowling

- biljard

- spille spill, både brett, kort, og playstation

Skrevet

-Bibliotek

-Bassseng

-Utstillinger

-Spille spill

Aktivitetene bør vel ideelt sett gjennspeile grunnn til at jenra trenger støttekontakt. Har selv vært støttekontakt for personer med totalt forsjellige utgangpunkt, og dermed gjort helt forskjellige ting sammen med. F.eks. ei jente (noen år yngre enn "din") som hadde mbd og begrenset imulskontroll, konsentrasjon og vanskelig å fungere sosialt sammen med andre barn. Vi brukte biblioteket endel får å trene på hvordan man oppfører seg, følge regler, ta vare på/ levere tilbake ting man låner. Lånte bøker om temaer hun var opptatt av, men ikke utenvidere syns det var lett å prate om (alt ifra forelskelse og forplantning til mobbing og sorg). Kino var også populært og fin trening på de samme tingene. Var så heldig å ha ei i familien som var noe yngre som vi noen gang gjorde ting i lag med (spill, baking ol). Syns det å lage mat og spise i lag var både nyttig og hyggelig- innkluderte både kontentrajon, motorikk, planlegging, imulskontroll å hygge :-). Men aller viktigst - under felles aktiviteter er det for mange lettere å åpne seg og bslppe av.

Hør med veilederen din om det er noe spesielt hun har behov for å "trene" på (sosialt, motorisk..). Å husk- det trenger ikke å være fult program hele tiden!

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)

Skal huske på å spørre om det er bestemte ting hun trenger. Synes det er dumt at man får så begrensede ressurser... Barna som får støttekontakt kan være barn som aldri får vært på ferie, eller kan delta på aktiviteter som koster litt, som fonøyelsesparker eller konserter...

Men håper jeg kan glede og hjelpe denne jenta med det jeg har å tilby!

Har noen flere forslag er det bare å komme med dem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...