Gå til innhold

Være hjemme fra skolen eller ei?

Anbefalte innlegg

Gjest Wrangler
Skrevet

Har ei frøken på 10 år med astma og allergi. Hun har hangla en to ukers tid nå.

Vondt i hodet, uggen form, litt forhøyet temperatur (37,4 - 37,6). Litt snufs og litt tett nese, vondt i hodet.

Ikke veldig astma tett, men fort sliten av fysisk aktivitet. Vil helst se på tv, lese, slappe av.

Mandag var hun hjemme, var kvalm i tillegg.

Tirsdag på skolen men kollapsa helt på soffan da hun kom hjem, sov i 2 timer - noe hun aldri pleier å gjøre. Hun er vanligvis natteravn...

Idag hjemme.

Men hun er jo ikke egentlig syk syk! Ikke direkte feber, ikke direkte astma anfall.

Snakket med Ullevål, de ordnet time for henne neste fredag. Vi har nå startet på allergimedisin, for pollensesongen er i gang - noe som ikke falt meg inn..

Bør hun gå på skolen eller ei???

Vurderer å ta henne med til fastlegen eller legevakten så de får tittet på henne, tilfelle det skulle være noe annet enn astma/allergi.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hva sier hun selv da? Gir hun uttrykk for at hun føler seg dårlig og ikke orker skolen?

Kan dere hente noen bøker på skolen slik at hun kan gjøre litt skolearbeid hjemme?

Gjest Lily1
Skrevet

Jeg bruker å sende datteren på skolen med melding om at hun kan komme hjem når/hvis hun ikke orker mer, når hun er sånn hanglete som du beskriver at datteren din er.

Men for oss er det praktisk mulig, fordi jeg er hjemme, og vi bor relativt nærme skolen, jeg vet ikke hvordan det er for dere.

Ellers kan det være greit å se det an til allergitablettene begynner å fungere, om hun ikke er bedre til fredag ville jeg nok tatt kontakt med fastlegen.

Gjest Wrangler
Skrevet

Tja, om jeg spør henne så vil hun nok være hjemme. Men om det er pga sykdom eller skolen i seg selv er usikkert. ;)

Skolen vet hun er allergisk så de vet at hun kan dra hjem hvis hun er syk/dårlig. De er ganske flinke til å ringe og si fra.

Hun gir selv veldig uttrykk for at hun kjenner seg sliten. Litt småvondt i hodet, litt kløe i øynene.

Det er ikke langt å gå til skolen, men litt er det jo.

Lekser gjør hun ja, hun fikk med seg noen ark på tirsdag, en del av leksene trenger hun ikke bøker til. (gangetabell, o.l.) Men går litt tregt, hun er ekstra surrete og distre nå om dagen, har ikke helt hodet med seg. Glemte mange saker på skolen igår blant annet - ikke for at det er så uavnlig for henne da.

Var lurt det er med allergipillene, skal se ann noen dager før vi drar til legen eventuelt.

Gjest Gjest
Skrevet
Har ei frøken på 10 år med astma og allergi. Hun har hangla en to ukers tid nå.

Vondt i hodet, uggen form, litt forhøyet temperatur (37,4 - 37,6). Litt snufs og litt tett nese, vondt i hodet.

Ikke veldig astma tett, men fort sliten av fysisk aktivitet. Vil helst se på tv, lese, slappe av.

Mandag var hun hjemme, var kvalm i tillegg.

Tirsdag på skolen men kollapsa helt på soffan da hun kom hjem, sov i 2 timer - noe hun aldri pleier å gjøre. Hun er vanligvis natteravn...

Idag hjemme.

Men hun er jo ikke egentlig syk syk! Ikke direkte feber, ikke direkte astma anfall.

Snakket med Ullevål, de ordnet time for henne neste fredag. Vi har nå startet på allergimedisin, for pollensesongen er i gang - noe som ikke falt meg inn..

Bør hun gå på skolen eller ei???

Vurderer å ta henne med til fastlegen eller legevakten så de får tittet på henne, tilfelle det skulle være noe annet enn astma/allergi.

feberen er ikke unormal

Gjest nextlife
Skrevet (endret)

Jeg har et kronisk sykt barn, bl. a med allergi. Jeg lar henne kjenne på formen selv, og avgjøre hva hun vil. Om formen er laber er det like greit at hun holder seg hjemme, hun bygger ikke overskudd eller friskner til av å sitte på skolen å hangle. Da er det mye greiere å gjøre skolearbeidet hjemmet, litt nå og litt da, alt etter formen.

Endret av nextlife
Gjest Wrangler
Skrevet

Sånn jeg også tenker, nextlife, men så begynner jeg å tenke på om andre synes jeg er for dullete med henne.

Hun er iaf på skolen nå, våknet greit og uten hodepine, bare veldig trøtt. Skrev melding om at det er allerig/astma, så hun kan gå hjem hvis hun ikke orker mer.

Gjest: Nei vet den ikke er spesielt mye, men både jeg og min datter har lav temperatur i utgangspunktet og slås fort ut av bare "litt feber" - forhøyet temperatur. Derfor så vanskelig i grensetilfeller....

Gjest nextlife
Skrevet
Sånn jeg også tenker, nextlife, men så begynner jeg å tenke på om andre synes jeg er for dullete med henne.

Hun er iaf på skolen nå, våknet greit og uten hodepine, bare veldig trøtt. Skrev melding om at det er allerig/astma, så hun kan gå hjem hvis hun ikke orker mer.

Gjest: Nei vet den ikke er spesielt mye, men både jeg og min datter har lav temperatur i utgangspunktet og slås fort ut av bare "litt feber" - forhøyet temperatur. Derfor så vanskelig i grensetilfeller....

Jeg bruker sjelden feber som et parameter på mine vurderinger, men lar heller allmenilstanden avgjøre.

Du skal ikke bry deg med hva andre synes og mener, som foreldre til kronisk syke barn er man oftest den som er best til å ta avgjørelser på barnets vegne.

Det virker som du har en god dialog med skolen, og det er lurt når det kan bli en del fravær. Jeg opplever at skolen er flink å tilrettelegge for mitt barn, både i skolehverdagen og når hun må gjøre skolearbeid hjemme pga syk.

Skrevet

Jeg har en regel om at er ungene litt sånn halvpjuskete så skal de på skolen. De kan heller dra tidligere hjem dersom nødvendig.

Jeg har også en med astma. Det er så lett for barn å bli sytete og ikke orke dersom vi foreldre bygger opp under det. Lett å si at man er litt småpjusk så jeg blir hjemme. Bare tenk deg den der overført til arbeidslivet. Samtidig så fratar vi ungene mange opplevelser dersom vi blir for dullete. Jeg har sagt at jeg tar heller en innleggelse på sykehuset framfor å dulle og sykliggjøre barnet. Klart jeg er redd noen ganger og jeg tar hensyn og tilrettelegger, men dulling er jeg ikke med på.

Gjest Miley
Skrevet

Har en med infeksjonsutløst astma, og dersom han får nedsatt almentilstand holder jeg han hjemme til han får samlet seg igjen. Når han blir tett, for litt småfeber og generelt får nedsatt almentilstand så tar det mye lengre tid å komme seg om jeg sender han i barnehage, så da holder jeg han heller hjemme en ekstra dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...