Gå til innhold

Dette er en helt.....

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hunder peser i sommervarmen, ute og inne. Det virker litt rart synes jeg at han ikke brukte litt mer tid på å finne eierne før han knuste ruta. Fint å bry seg, men det er jo måten det gjøres på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeeierene i denne saken virker da litt "bak mål". Synes noen av de kommentarene de hadde bar preg av uvitenhet...

Bør ikke alle hundeeiere være klar over at 30-35 grader i en bil er dødelig for hunden, uansett hvor godt den liker varme?

Vel.. nå vet vi jo heller ikke hvor dårlig denne hunden var.

Har vært borti folk som nesten har mistet hunden sin pga dette. hunden ble da reddet ut i siste liten, og de brukte over en time på å få hunden nedkjølt igjen. DE hundeeierene begynte å tenke etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy f***!!!!!

"Unødvendig og oppføre seg som en actionhelt???"

Hadde jeg eid hunden og noen hadde grepet inn slik ville jeg takket vedkommende, og gått og skamma meg!!

Han som knuste ruta og mest sannsynlig redda livet til hunden gjorde helt riktig, og jeg ville gjort akkurat det samme selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Jo - men kunne ikke mannen ventet til eierne kom da?

Enig i at dette er uansvarlig av hundeeieren, men en kan jo tenke seg om før en går til det skrittet å knuse ruten da...

Dette var jo på et sted med speakerannlegg... :wink:

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet

Makeløs: Hmm, hvor lett tror du det er å finne et menneske du ikke en gang vet hvem er på Hunderfossen i beste sesongtid? :wink:

Han handlet kanskje på en litt brå måte, men hva annet skulle han gjøre? Eieren må vel innrømme det at det er bedre at ruta ble knust og at noen brydde seg, enn at hunden skulle ha det vondt. Det er jo mulig at eieren kom tidlig på morgenen og ikke tenkte på at det skulle bli så fint vær som det ble på lørdag. Men i artikkelen så sier de at hunden elsker å ligge inntil kaminovnen på vinteren..jaja, men nå er det jo litt forskjell fra det å være innesperret i en varm bil og det å ligge foran en kaminovn. Ligger man foran ovnen har man faktisk mulighet for å gå fra hvis man skulle bli for varm.

Kan bare tenke meg hvor varmt det må ha vært..personlig _hater_ jeg å sitte inne i varme biler, jeg blir helt gal av det. Glad vi har Aircondition :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var som andre har nevnt et sted med høytaleranelgg der det er mulig å rope opp folk. Slik jeg forsto artikkelen gikk han til de i bilettluka og ba dem om å passe hunden etter at han hadde slått inn ruta.

Ellers er det jo mulig å sjekk hvem som eier bilen fra bilens reg.nr. Og så kunne han jo sjekket om det var mulig å nå dem pr. mobiltlf.?

Helt enig i at hunder ikke bør ligge i varm bil lenge av gangen. Men det er måten "helten" gjorde dette på som jeg synes kanskje var litt drøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 grader er ikke noe å snakke om. Vinduer og soltak sto jo oppe.

Hvor jeg bor har vi ofte mellom 30 og 38 grader noe som både mennesker og dyr må leve med. Synes mannen overreagerte. Han skulle overlatt "reddningsaksjonen" til det offentlige.

Jeg har hund selv og jeg ville nok ha blitt temmelig forbannet om jeg hadde vært hundeeier i dette tilfellet.

Det er riktig å bry seg, men valg av tid og sted er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjell på en varm bil og en ovn om vinteren. Dersom det blir for varmt nært ovnen, så kan hunden selv velge å gå bort. Og den kan alltid gå til vannskålen sin og drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sterkt man reagerer, tror jeg har sammenheng med hvilke holdninger man har i forhold til dyret. Man skal reagere om man ser slikt, for min del hadde nok jeg blitt svært flau over å ha oppbevart hunden min i bilen, men jeg hadde vært inne på hunderfossen og hygget meg. De viser en holdning som sier;"tja er det så nøye da".

Men, jeg kommer nok til å ringe politi neste gang jeg ser noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært på en hundeutstilling der en hund døde, nettopp på grunn av ubetenksomme eiere.

Denne bilen ble også en "rute fattigere" men desverre for sent.

Hver sommer leser vi om slike hendelser, og vi blir oppfordret til å ta ansvar, noe jeg mener denne mannen gjorde.

Enig i at han kunne bedt de etterlyse eierene over "speakerannlegget" men det kan være at han der og da ikke tenkte så langt.

30 grader hjemme i stuen er kanskje ikke dødlig for en hund, der den hele tiden har mulighet til å flytte på seg, men 30 grader i en bil, der hunden kanskje begynner å stresse seg opp, og samtidig er tørst, det er noe helt annet.

Og sammenligne dette med at hunden elsker å ligge under ovnen om vinteren, er helt "noldus" Det kan overhodet ikke sammelignes !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet

Hm, en ting jeg ikke helt skjønner her: Et sted i artikkelen står det at det kun var en liten 5cm. åpning i et av vinduene på bilen, mens litt lenger ned i artikkelen står det at alle vinduene var åpne pluss takluka.

Da lurer jeg på et par ting:

1. Hvordan kunne "helten" ha fått sparket inn et vindu som var åpent?

2. Er det virkelig noen som setter fra seg bilen med helt åpne vinduer og takluke ute på en så stor parkeringsplass med så mange mennesker...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Her er tydeligvis noe som skurrer - man skal ikke sluke alt rått som står i avisene, heller.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Reglene er faktisk slik at du kan prøve å redde en hund /menneske (eller noe annet) hvis du bruker midler som ikke er verre en nødvendig.

Straffeloven: § 47. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes.

Her kunne han kanskje ventet på politi, låsesmed el

Imidlertid er det slik at man må erstatte det man har ødelagt (eller husker jeg helt feil?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Disse hundeeierne burde heller takket han som grep inn. Etter hva jeg fikk ut av intervjuet med dem virket de både likegyldige og dumme.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett eierene i bilen noen timer med et vindu noen cm. på gløtt og se hva de sier.

Er ganske sikker på at de også koser seg inntil ovnen/peisen om vinteren.

De bruker sikkert dyne om natten sommer som vinter så de må jo være ekstremt varmesøkende!! Da har de sikkert ikke noe imot et opphold i varm bil i noen timer. IDIOTI!!!!

Stakkars hund med uvitende "foreldre", det er ikke alle som skulle ha hatt hund. Jeg har selv hatt det og ville aldri tatt med han på familietur bare for at han skulle liggi i bilen mens vi badet/solte oss/spiste is i varmen. Håper de får oppfølging fra dyrevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zirine
...bare så synd at han møter ubehageligheter, dette kan føre til at andre ikke tør hjelpe dyr som er i nød :(  Jeg synes eier bør beklage seg og være litt mer ydmyk.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=67189

Ikke bare beklage seg, hun burde si høyt 3 ganger: "jeg burde aldri ha hund"

Jeg har ingen sympati for eieren. Man lar ikke hunden sitte igjen i bilen, i steikende sol - ikke i en time engang. Hun burde spare seg for å komme med teite unnskyldninger som at hunden eeeelsker varme, og istedenfor ta starte med å ta vare på kreket hun har skaffet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første til dere som mente han burde vente på politi eller speaker: Han kontaktet resepsjonen først, men ting gikk for treigt. Han kunne ikke vite om hunden hadde sittet der en halvtime eller fem timer. Han så en innestengt hund i en bil på en svært varm dag = kritisk. Dessuten kan ikke eieren unnskylde seg med åpne vindu og varmesøkende hund, det er da bra dårliger unnskyldninger. Hadde hunden tålt godt varme og de var ordentlige hundeeigere, hvorfor ikke ha vannskål? Hvorfor være borte en hel time? De hadde jo sikkert tenkt å være lengre borte, de kom jo til respesjon, hund og bil etter at de hadde blitt tilkalt på speakeranlegget fra resepsjonen.

Uansett hvor godt du kjenner din hund og hvor varmesøkende den er, så forlater ikke ansvarlige hundeeigere hunden sin i bilen i flere timer! :x

Han burde ikke gå til resepsjonen i det hele tatt synes jeg, han skulle ha ringt politiet med en eneste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg synes faktisk at hundeeieren overreagerte her. Han burde heller være takknemlig for at noen tok affære og ville redde hunden hans. Men det er vel noe med at man føler seg litt "driti ut" dersom det kommer frem at man har latt hunden ligge igjen i bilen i solvarmen, og da er det klart man må angripe den som har forårsaket "utdritingen".

Jeg hadde forøvrig en gang en venninne som reiste hjem fra hytta en varm sommerdag, begge kattene lå i bakruta. Da de kom hjem var kattene døde.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...