Gå til innhold

søke om å ta barnet ut fra skolen i en uke

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

tar med oss lekser og undervisning ( meg ) i en uke på mallorca.. hvor vanlig er det å søke dem fri en uke i året? er det greit?

Videoannonse
Annonse
Gjest missLady
Skrevet

Veldig vanlig, som regel ingen problem i det heletatt

Skrevet

Det er litt avhengig av hvor strenge de er på skolen, også. Enkelte skoler tillater for eksempel kun ett tilfelle av den typen fravær i løpet av hele ungdomsskolen.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er litt avhengig av hvor strenge de er på skolen, også. Enkelte skoler tillater for eksempel kun ett tilfelle av den typen fravær i løpet av hele ungdomsskolen.

Hva gjør de hvis man reiser likevel?

Setter ned ordenskaraktert? Sparker ut ungen?

Gjest Gjest
Skrevet

Det er dessverre ganske vanlig. Jeg vet om flere laerere som ser paa det som et stort problem.

- Leksene blir ofte ikke gjort. Baade foreldre og barn har problemer med aa sette seg ned med leksene naar stranden kaller. Og om leksene blir gjort, gaar barnet likevel glipp av undervisning. Og som de utallige prosentregningtraadene her inne viser, er mange foreldre totalt inkompetente til aa laere barna sine matematikk paa barneskolenivaa...

- Laererne maa lage spesialopplegg til eleven, ekstra lekser som skal dekke pensum

- Det blir rot med ting som gruppearbeid og mer kunstneriske prosjekter.

Naar det gjerne er tre-fire barn som reiser vekk i loepet av et skoleaar, og dette kommer paa toppen av sykefravaer, blir det mye fravaer i klassen.

Naar skolen har saa mye ferie som den har, skjoenner jeg ikke hvorfor folk ikke kan reise paa ferie naar barna faktisk har fri. Man kan ihvertfall ikke komme aa klage paa at barnet ikke har laert det det skal etterpaa. Ei heller kan man klage over hvor vanskelig det er aa faa noen til aa passe barnet i feriene - da skal man la vaere aa bruke opp feriedager utenom skoleferiene.

Skrevet

Det er jo skoleplikt/-rett i Norge, så sparket ut er vel ikke et alternativ. Men det kommer nok an på om det er snakk om barne- eller ungdomstrinnet, også. På ungdomstrinnet kan det nok medføre ugyldig fravær, og nedsatt ordenskarakter, i hvertfall. Men jeg vet ikke bestemt. Det lureste er nok å ha en god dialog med skolen i forkant. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet om folk som har gjort dette mer enn en gang. Kjenner en som har en datter boende på andre siden av landet, og de har noen ganger tatt henne fri en ekstra uke i forbindelse med for eksempel vinterferie. En venninne av meg pleier også å ta fri barna for å reise og besøke familie som bor i utlandet. Her er det snakk om barneskole da, mulig de er strengere på det på ungdomsskolen.

Gjest Gjest
Skrevet
Hva gjør de hvis man reiser likevel?

Setter ned ordenskaraktert? Sparker ut ungen?

Om foreldrene velger å ta barnet ut av skolen når skolen mener fraværet vil være uheldig for barnet, kan de, i ekstreme tilfeller, melde fra til barneverntjenesten.

Og fraværet kan selvsagt også resultere i dårligere fagkarakterer for barnet om de blir tatt ut av skolen når det undervises i viktige emner.

Noen få ferier i skoletida i løpet av grunnskolen er det neppe så mange skoler som protesterer mot, men jeg kan ikke se noen god grunn til at man skulle være nødt til å ta barnet ut av skolen en uke hvert år - man har da høstferier, juleferier, vinterferier, påskeferier og sommerferier å ta av.

Gjest Gjest_Bettina_*
Skrevet

Vi fikk beskjed om at alle vil få avslag på slike søknader - da rektor ikke ser at billigere syden-ferie er grunn til å ta ungene utav skolen. Ferier har de nok av som det er.

Vet at de har gitt tillatelse i spesielle tilfeller - men at syden-ferien er billigere utenom sesongen er altså ikke grunn god nok.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ikke økonomi til å ta barnet med til syden i skolens ferier.

Hvis de melder foreldre til barnevernet fordi det søkes om fri en uke ( har aldri skjedd før og blir vel i snitt en gang hvert 4 år) sløser de med bv ressurser. Misbruk av systemet vil jeg si.

Vi har ett hardt klima og en uke i solen sammen med meg ( som har høyere utdanning og KAN sette grenser og undervise selv om man har tilgang til strand vil være bra for oss, en invistering for oss begge.

Mennesker i Norge er så strenge, det er ikke lov til noe og er du annerledes blir du så og si latterliggjort, noen av svarene her vitner om påståelige mennesker som ikke har tro på en som foreldre fordi man for en gang skyld ønsker noe som er annerledes.

Gjest mor til flere
Skrevet
Jeg har ikke økonomi til å ta barnet med til syden i skolens ferier.

Hvis de melder foreldre til barnevernet fordi det søkes om fri en uke ( har aldri skjedd før og blir vel i snitt en gang hvert 4 år) sløser de med bv ressurser. Misbruk av systemet vil jeg si.

Vi har ett hardt klima og en uke i solen sammen med meg ( som har høyere utdanning og KAN sette grenser og undervise selv om man har tilgang til strand vil være bra for oss, en invistering for oss begge.

Mennesker i Norge er så strenge, det er ikke lov til noe og er du annerledes blir du så og si latterliggjort, noen av svarene her vitner om påståelige mennesker som ikke har tro på en som foreldre fordi man for en gang skyld ønsker noe som er annerledes.

Kan du ikke sjekke ut med skolen da, det er jo bare de som kan svare deg på hvilke regler din skole har. Noen skoler har innført strengere regler om dette pga. at det har blitt veldig mange som tar barna fri utenom skoleferier pga. ditt argument om økonomi i skolens ferier. Men det er ikke sikkert din skole har samme strenge regelverk og det finner du kun ut ved å henvende deg til skolen.

Jeg har ikke økonomi til å dra til sydligere strøk hver skoleferie jeg heller, og med tre barn blir det derfor ikke sydenferie hvert år. Jeg har valgt å ikke ta ungene ut av skolen, av egostiske grunner fordi jeg syns det er nok styr med lekser til tre barn i hverdagen og i feriene ønsker jeg derfor å være fri fra ansvar for sånt. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Kan du ikke sjekke ut med skolen da, det er jo bare de som kan svare deg på hvilke regler din skole har. Noen skoler har innført strengere regler om dette pga. at det har blitt veldig mange som tar barna fri utenom skoleferier pga. ditt argument om økonomi i skolens ferier. Men det er ikke sikkert din skole har samme strenge regelverk og det finner du kun ut ved å henvende deg til skolen.

Jeg har ikke økonomi til å dra til sydligere strøk hver skoleferie jeg heller, og med tre barn blir det derfor ikke sydenferie hvert år. Jeg har valgt å ikke ta ungene ut av skolen, av egostiske grunner fordi jeg syns det er nok styr med lekser til tre barn i hverdagen og i feriene ønsker jeg derfor å være fri fra ansvar for sånt. :)

Helt klart:)

Skrevet

Vi er utdannet lærere både mor og far, og planlegger å ta fri tre uker neste skoleår i forbindelse med en lengre tur. Snakket med læreren om det, og han sa det helt sikkert gikk fint, men at når det ble så lenge var det rektor som skulle ha søknaden. Om vi likevel skulle få avslag, kommer vi uansett til å reise. Har ingen betenkeligheter med det, og anser den læringen og opplevelsen en slik tur gir som langt mer verdifull enn det som han mister på skolen i tre uker. Dette var læreren enig i.

Gjest Gjest
Skrevet

Det med at barnet skulle få dårligere karakterer pga å være borte EN liten uke synes jeg høres noe overbekymret ut.

Mine barn kjeder som oftest vettet av seg på skolen, da de får alt for lite utfordringer (noe vi har tatt opp gjenntatte ganger uten annet resultat enn at vi får beskjed om at vi bør være glad for at de ikke sliter). Vi jobber derfor mye med å gi dem utfordringer i fritiden, og en ukes pause fra skolen vil derfor trolig være et stort pluss for dem -også faglig/utviklingsmessig.

Skrevet
Det med at barnet skulle få dårligere karakterer pga å være borte EN liten uke synes jeg høres noe overbekymret ut.

Mine barn kjeder som oftest vettet av seg på skolen, da de får alt for lite utfordringer (noe vi har tatt opp gjenntatte ganger uten annet resultat enn at vi får beskjed om at vi bør være glad for at de ikke sliter). Vi jobber derfor mye med å gi dem utfordringer i fritiden, og en ukes pause fra skolen vil derfor trolig være et stort pluss for dem -også faglig/utviklingsmessig.

Dette er også litt av opplegget for oss... det er ingen problem å jobbe seg litt inn i forkant, og jobbe litt etter når vi kommer hjem - for å så være helt ajour med resten av klassen. Hadde barnet derimot strevd veldig med skolearbeid, måtte vi kanskje tenkt oss om en gang til...

Gjest Gjest
Skrevet
Har ingen betenkeligheter med det, og anser den læringen og opplevelsen en slik tur gir som langt mer verdifull enn det som han mister på skolen i tre uker. Dette var læreren enig i.

Absolutt enig i det.

Og slike turer vi ønsker å ta med barna på lar seg ofte ikke klemme inn på en av skolens "standardferier". Det er derfor vi ofte har ønsket å supplere med en uke til i forkant/etterkant av en av skoleferiene.

(dvs turer med et stort lærings- og utviklingspotensiale, ikke "ligge på stranda ei uke")

Gjest Gjest
Skrevet
Absolutt enig i det.

Og slike turer vi ønsker å ta med barna på lar seg ofte ikke klemme inn på en av skolens "standardferier". Det er derfor vi ofte har ønsket å supplere med en uke til i forkant/etterkant av en av skoleferiene.

(dvs turer med et stort lærings- og utviklingspotensiale, ikke "ligge på stranda ei uke")

Vi skal ligge på stranden, snorkle og spise is!

Fordi vi fortjener det;)

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor greit det er kommer ofte an på hvordan eleven ellers klarer seg på skolen. Har eleven lite fravær ellers er det et pluss. Masse korte fravær i hytt og vær er et minus. Om eleven er faglig sterk og vurderes til å ikke miste for mye faglig input på en strandferie teller det i positiv retning. En elev som sliter og allerede henger langt etter vil nok lettere vurderes som en som trenger mest mulig tid på skolen.

Det er slike ting som gjør at det sjelden finnes fasitsvar på spørsmålet til ts. Man må søke den aktuelle skolen og se hvordan det går.

Skrevet (endret)
tar med oss lekser og undervisning ( meg ) i en uke på mallorca.. hvor vanlig er det å søke dem fri en uke i året? er det greit?

Det er vanlig og dette går "alltid" greit sålenge du søker om fri-god tid i forveien!

GOD TUR :)

Vi skal ligge på stranden, snorkle og spise is!

Fordi vi fortjener det;)

Husk Wella nå da ;)

Endret av Silmarill
Skrevet
Vi er utdannet lærere både mor og far, og planlegger å ta fri tre uker neste skoleår i forbindelse med en lengre tur. Snakket med læreren om det, og han sa det helt sikkert gikk fint, men at når det ble så lenge var det rektor som skulle ha søknaden. Om vi likevel skulle få avslag, kommer vi uansett til å reise. Har ingen betenkeligheter med det, og anser den læringen og opplevelsen en slik tur gir som langt mer verdifull enn det som han mister på skolen i tre uker. Dette var læreren enig i.

Støttes!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...