Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må kjøpe en ny bilstol til min 2åring.. Helst vil jeg ha et sete hvor han kan sitte bakovervendt en stund - og at vi kan snu det når han blir 4/5 år..

Finnes det et slikt sete eller må jeg kjøpe enten eller i den aldersgruppen...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

britax Multitech - opp til 25 kilo, kan monteres begge veier, dette bruker vi til vår treåring og få stå så lenge som mulig. De anbefaler opp til 4 år.

Skrevet

Ettersom det ikke anbefales at de sitter i setets egne belter når de snues fremmover, så kan du nok ikke bruke samme setet.

Hadde helder kjøpt et godt bakovervendt et, for de neste 2 årene, og så byttet sete igjen da.

Det finnes flere nettsider, der f.eks. Britax og andre produsenter viser frem sine seter.

Skrevet
Ettersom det ikke anbefales at de sitter i setets egne belter når de snues fremmover, så kan du nok ikke bruke samme setet.

Det skjønte jeg ikke? Bør man ikke snu de setene som er laget for å snus?

Skrevet
Hadde helder kjøpt et godt bakovervendt et, for de neste 2 årene, og så byttet sete igjen da.

hvilket sete er det som er bra da?? Leser stadig om stoler som stryker i sikkerhetstester.....

Hadde britax two way elite før og var fornøyd med det - men det ble ødelagt i en kollisjon...

Kanskje jeg bare skal kjøpe det samme... eller er det andre som er bedre (sikkerhetsmessig)

er det forresten noen steder man kan leie bilstol for en periode? Har ikke lyst til å kjøpe en bilstol før jeg er heeeelt sikker på hvilken jeg vil ha - og trenger jo en stol i mellom tiden...

Skrevet

Joda, man kan snu de setene. Men det anbefales ikke at man bruker setets integrerte seler forovervendt. De gir ikke etter og det gir en stor belastning på nakke og skuldre ved evt kræsj. En trepunktssele gir litt etter og man får samtidig den rullinga siden den ene skuldra er fri.

Men slike seter er veldig tunge, og det anbefales heller en beltestol ved forovervendt sitting. Men ikke til en 2-3-åring selvfølgelig.

Skrevet
Joda, man kan snu de setene. Men det anbefales ikke at man bruker setets integrerte seler forovervendt. De gir ikke etter og det gir en stor belastning på nakke og skuldre ved evt kræsj. En trepunktssele gir litt etter og man får samtidig den rullinga siden den ene skuldra er fri.

Men slike seter er veldig tunge, og det anbefales heller en beltestol ved forovervendt sitting. Men ikke til en 2-3-åring selvfølgelig.

:Nikke:

Og i utgangspunktet bør man jo la ungene sitte bakover til ca 4 år uansett, og da kan det vel være like greit med et sete som ikke kan snues?

Skrevet

Vi har bilstol gjennom if forsikring. Å da har vi besafe izi combi. Er veldig fornøyd med det. Når det er det if sender ut til kundene, regner jeg med det er en god stol for det er jo di som taper på det hvis det er noe som skjer. Så jeg anbefaler deg å kjøpe den.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg må kjøpe en ny bilstol til min 2åring.. Helst vil jeg ha et sete hvor han kan sitte bakovervendt en stund - og at vi kan snu det når han blir 4/5 år..

Finnes det et slikt sete eller må jeg kjøpe enten eller i den aldersgruppen...

Prøv britax multi tech i bilen deres. Dette er et veldig godt sete bakovervendt, med veldig god sidestøtte!

Alle testene bør man ta med en klype salt, da pris, design og brukervennlighet teller 50% av karakteren. Så en testvinner kan være mye mindre sikker enn en av de lenger nede på lista siden den er billig og ser fin ut!

Brukervennlighet er vel og bra, men det koster ikke så mye å sette seg godt inn i hvordan stolen monteres og heller bruke litt tid på det enn å kjøpe et dårligere sete ift sikkerhet!

En har jo også sett feilmonteringer i disse testene, så setet stryker pga dette.

Vet ikke om noen så det innslaget på god morgen norge fra den forrige bilstol testen, da klarte han bilstol "eksperten" å motere et babysete (testvinneren) feil!

Det syns jeg sier mye om seriøsiteten!

Så lenge du kjøper et bakovervendt sete av en "kjent" produsent ala HTS, Maxi Cosi, Britax, Akta så er du nok ganske safe...

Gjest Gjest
Skrevet

Ta en titt på denne:

Den forklarer ganske godt hvorfor man ikke skal sette et barn fremovervendt i 5-punkts sele.

Skrevet
Ta en titt på denne:

Den forklarer ganske godt hvorfor man ikke skal sette et barn fremovervendt i 5-punkts sele.

Åja, vi har et sete der man ikke bruker 5-punkts selen, men likevel kan snu setet fordi man da bruker bilbeltet. Så da er det altså noen seter man kan bruke selv om de snus.

Gjest Gjest
Skrevet
Åja, vi har et sete der man ikke bruker 5-punkts selen, men likevel kan snu setet fordi man da bruker bilbeltet. Så da er det altså noen seter man kan bruke selv om de snus.

De fleste slike seter går ikke særlig høyt opp i kg (25kg), så du må uansett kjøpe et rent beltesete (pute med rygg) siden det er påbudt å sikre til 36kg/150(135)cm.

Og som regel er de litt tunge til å bruke til beltesete, og de færreste har bra nok belteføring siden de ikke har ordentlig horn ved hoftene og noe som styrer selen vekk fra halsen.

Skrevet

Ja, jeg har ikke noe problem med å kjøpe en pute når den dagen kommer.

Foreløpig veier han bare 14 kg, så det er ikke et nærliggende problem akkurat, siden han pt sitter bakover og vi har tenkt til å la han fortsette med det så lenge det er mulig. Mao. er det ikke sikkert vi kommer til å bruke stolen fremover noensinne.

Gjest Gjest
Skrevet

Britax Multitech som jeg og flere har nevnt er 5 punkts og kan brukes begge veier opp til 25 kilo. Mitt barn er 3 år og veier 15, så det kan brukes lenge. barn skal sitte bakover til de er 4, er anbefalingen og jeg fant kun dette setet som vi kunne bruke.

jeg vet at maneg "synes hun er for stor til" og "vil ikke" og sånn, fra ungene er 2-3 år og "da vi var små fantes ikke bilstoler" og tenker man sånn kan man jo bruke hva f som helst, egentlig.

Skrevet
Vi har bilstol gjennom if forsikring. Å da har vi besafe izi combi. Er veldig fornøyd med det. Når det er det if sender ut til kundene, regner jeg med det er en god stol for det er jo di som taper på det hvis det er noe som skjer. Så jeg anbefaler deg å kjøpe den.

Den går bare til 18 kg bakovervendt, var å veide min 2,5 åring i dag til 16,4 kg så i det sete kunne kunne han ikke blitt lenge bakover.

Anbefaller gjerne britax multitech men ta med bilen til en butikk og prøv setene i bilen. Ta det dere synes sitter best :)

Når det gjelder fremovervend så anbefalles pute MED rygg til barnet er 36 kg.

Gjest Gjest
Skrevet

AnbefalerBritax wo Way Elite. Kan brukes bakovervendt frem til 25 kilo og kan også brukes forovervendt, enten med seteste eller bilens seler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...