Gjest ts Skrevet 16. mars 2009 #1 Skrevet 16. mars 2009 Er det greit å ta barnet ut av skolen 3 dager i måneden for at barnet skal få være en lang helg hos faren i måneden? Noen som har erfaringer og meninger ang det?
Gjest Faerie Skrevet 16. mars 2009 #2 Skrevet 16. mars 2009 Nei, jeg synes ikke det er greit. Det er skoleplikt her i landet og det betyr at barn skal være på skolen så lenge de er friske.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2009 #4 Skrevet 16. mars 2009 Om barnet gjør det godt på skolen, så han ikke blir liggende bak i skolearbeidet, kan det hende de går med på det. Ved skolen der jeg jobber blir søknader om fri stort sett innvilget, så lenge fraværet ikke kolliderer med viktige ting som f.eks eksamener eller tentamener, og skolen ikke synes eleven har for mye fravær fra før. Ved planlagt fri skal det søkes om det på forhånd, og jeg vil anbefale å søke for hvert enkelt tilfelle når gutten skal på lengre besøk til far. Du kan bruke meldingsboka til å søke kontaktlærer om fri (kontaktlærer kan innvilge fri fra skolen i inntil tre dager i strekk, ved lengre fravær skal det søkes til rektor). Søk om fri i god tid før samvær, så dere har mulighet til å planlegge besøk ut fra om søknaden blir innvilget eller ikke.
Gjest TS Skrevet 16. mars 2009 #5 Skrevet 16. mars 2009 Dette er da snakk om vær fjerde helg. Noen som har noen forslag til andre måter å gjøre dette på?
Gjest Purple Haze Skrevet 16. mars 2009 #6 Skrevet 16. mars 2009 Det er regler for hvor mye fravær man kan ha, all den tid det er skoleplikt i Norge. Husker ikke i farten hvor mange dager det er som er grensen i løpet av et år, men det er ikke veldig mange. Uten om sykefravær da.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2009 #7 Skrevet 16. mars 2009 Det er ikke greit å gå glipp av så mye undervisning. Alternativet blir vel å prøve så godt det gjøres å bruke inneklemte dager o.l. så barnet får være mest mulig med far.
camilla* Skrevet 16. mars 2009 #8 Skrevet 16. mars 2009 Dette er vanskelig og jeg kjenner en som er i nesten samme situasjon. De har ennå ikke funnet en løsning. I småtrinnet vil jeg tro dette vil gå greit, men man må da vite at barnet henger med i undervisningen og ikke har mye fravær ellers pga sykdom. Kan hende barnet etterhvert kan få med seg litt lekser (det de skal undervises i) for de dagene det gjelder. Egentlig er jeg enig i at barn skal gå på skolen, og ikke fritas i ett sett. Men jeg ser også at noen barn så og si aldri er borte fra skolen pga sykdom mens andre er mye borte. Så jeg synes at man bør se på hvert barn og tenke på hvor mye dette barnet er borte fra undervisningen generelt. Ellers bør nok pappan prioriteres i ferier, planleggingsdager ol. og evt ekstra fridager legges til dette. På skolen vår har de brått fi en torsdag, da kan man ta fri fredagen og det blir kun en dag man må be barnet fri fra skolen.
Malum Skrevet 18. mars 2009 #9 Skrevet 18. mars 2009 Det synes jeg ikke høres greit ut i det hele tatt. Et samlivsbrudd kan for barn oppleves så traumatisk i seg selv, at jeg synes det er kjempetrist at de voksne ikke geier å tilrettelegge bedre enn at samvær i tillegg skal gå ut over skolegang.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #10 Skrevet 18. mars 2009 Det er overhodet ikke greit, nei. Tre dager i måneden er faktisk veldig mye. Barnet går glipp av viktig undervisning. Lærerne skal ikke måtte kaste bort tid på å lage ekstralekser til et barn som er borte så mye. Og om barnet faktisk ikke lærer det det skal, går det igjen ut over lærerne og de andre elevene. Det er så mange barn som ikke kan lese og skrive ordentlig. For ikke å snakke om mattekunnskapene. å frata barn i førsteklasse undervisning, er å gi dem et veldig veldig dårlig grunnlag til senere skolegang.
FrizzleSizzle Skrevet 18. mars 2009 #11 Skrevet 18. mars 2009 Synes det høres litt mye ut, og det må da uansett være en midlertidig ordning? Av egen erfaring tror jeg det hadde gått greit for mine barn i 1. klasse, men allerede i 2. klasse er skolen såpass krevende at jeg ville hatt store betenkeligheter med ekstra fridager.
Gjest Gjest_Renate_* Skrevet 18. mars 2009 #12 Skrevet 18. mars 2009 Et forslag kan være at barnet hospiterer på en skole der hvor samværsforelder bor, da får man ikke fravær. De fleste skoler har 1-2-3 ukers planer og kan ta med bøker og materiell som man trenger. Dette krever ekstra oppfølging fra samværsforelder som må påse at jobben blir gjort, og kan være positivt i forhold til at denne forelderen også får innblikk i barnets utvikling og læring. Et annet forslag er at dere går gjennom skoleruta sammen og lager en samværsavtale etter ferier og fridager - noen skoler opererer med avspasering hver 6.uke, noen skoler har lagt inn en fridag pr måned - kanskje deres skole har fridager som passer inn slik at barnet ikke trenger å ta så mange dager fri? Uansett så mener jeg at løsningen på dette kommer ann på barnet. Jeg tror at kontakt med begge foreldre i hverdagen er viktig, barn trenger å se foreldre utenom helg og "fest" også.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #13 Skrevet 18. mars 2009 Nei det er ikke greit, faren får flytte nermere til barnet om han hvil ha samver med det, det er hos han alt ansvaret ligger.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #14 Skrevet 18. mars 2009 Det er ikke skoleplikt her i landet, men undervisningsplikt. Så om et tilfredstillende opplegg er tilstede er det ingenting i veien for dette juridisk sett. Men det stemmer at mange skoler er vanskelige å få med på å kombinere hjemmeundervisning og "vanlig" skolegang, og dette er kanskje et litt tynt grunnlag for å sette igang ren hjemmeundervisning?
Malum Skrevet 18. mars 2009 #15 Skrevet 18. mars 2009 Nei det er ikke greit, faren får flytte nermere til barnet om han hvil ha samver med det, det er hos han alt ansvaret ligger. Eller mor tilbake, dersom det er hun som har tatt med seg barnet og flyttet så langt unna far at samværet blir vanskelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå