Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

15 timer siden, Maizena skrev:

Jeg har en i familien som vi treffer noen ganger i året. Typ julaften og bursdag. Hans måte og føre en samtale på er å snakke om alle de fantastiske tilbudene i butikker etc. Flere ganger spør jeg om «hvordan går det med deg?» han: «meg går det kjempe fint med, for jeg var og handlet på tilbud i går. Du skulle sett alt det billige vi fikk med oss. Altså vi hadde aldri i verden kjøpt det om det ikke hadde vært på tilbud» 

Det går virkelig ikke an å føre en eneste samtale med han. For han snakker ikke om noe annet enn tilbud. Haha.

Jeg tror jeg kjenner søstera hans... eventuelt kusina. Når hun ikke snakker om hvor billig hun fikk ditt eller datt, er det klaging på hvor dyrt et eller annet er og at hun håper det snart kommer på tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maizena
7 minutter siden, cleangal skrev:

Jeg tror jeg kjenner søstera hans... eventuelt kusina. Når hun ikke snakker om hvor billig hun fikk ditt eller datt, er det klaging på hvor dyrt et eller annet er og at hun håper det snart kommer på tilbud.

😄😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, cleangal skrev:

Jeg tror jeg kjenner søstera hans... eventuelt kusina. Når hun ikke snakker om hvor billig hun fikk ditt eller datt, er det klaging på hvor dyrt et eller annet er og at hun håper det snart kommer på tilbud.

Perifer bekjent er litt spesiell og en evig student, oppi 40-50 årene og har studert hele livet sitt, nekter å ta seg jobb som ikke er en leder/toppstilling og bor i et guttekollektiv.

Han går minst en halvtime rundt på butikken og saumfarer etter billigste produkter, brukte 15 min på å kjøpe den billigste kjekspakka.

Han har jo massiv gjeld så kanskje ikke så rart han er gjerrig.

Anonymkode: 31ce2...24e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎16‎.‎05‎.‎2018 den 23.26, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine kan dessverre være temmelig gjerrige av seg! 

For eksempel: for noen år siden skulle de besøke broren min, kona hans og deres små barn som bodde i en annen by. Så foreldrene våre tok buss til flyplassen. Begge to fikk sånne "senior-billetter" ettersom de var over en viss alder. Men broren min hadde bestilt (og betalt for!) fly-billetter for dem. I tillegg til at de kom og hentet foreldrene våre på flyplassen når de kom frem, selv om flyplassen ligger cirka en time unna der broren min bodde. I tillegg fikk de jo bo gratis hos broren min og hans familie i ett par uker uten å være med på innkjøp av mat, eller ta sin del av regningene hvis de skulle spise ute på restaurant...  

Foreldrene våre er jo godt voksne, alle barna forlengst flyttet ut av barndomshjemmet, og de hadde NULL gjeld å bekymre seg for. Samtidig som broren min (og kona hans) var cirka tretti år gamle, med både stor studie-gjeld og hus-lån hengende over seg. I tillegg til to små barn som også trengte sitt. Den eneste utgiften de gamle hadde var faktisk buss til og fra flyplassen der de bodde. Alt de andre var det broren min som sørget for. Likevel var det bare foreldrene våre som klagde over hvor svindyrt de mente det var å reise noen steder... 

Anonymkode: 9ba79...c13

Men uff, å være på besøk i to uker uten å bidra til husholdningen? Og det hos sin egen sønn (med familie)? Hadde jeg vært deg, hadde jeg nok sagt fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎07‎.‎06‎.‎2018 den 22.49, AnonymBruker skrev:

En slektning skulle være med sin demente mor til begravelsesbyrået for å ordne med seremoni og annet praktisk i forbindelse med at hennes far gikk bort.  Siden enken er såpass dement er det datteren hennes som har fått ansvaret for økonomien og hun har dermed fullt innsyn både i det daglige med regninger osv og med sparekontoer og annet.

Under samtalen med begravelsesbyrået kommer de til valg av urne. Enken velger en hun synes er pen, og datteren hennes overstyrer valget og går for en annen en. Hun legger seg også opp i valg av bårebukett og ikke bare kritiserer blomst- og fargevalg, men også prisen for å velge akkurat den typen blomster på denne tiden av året.

Grunnen til at jeg vet dette er at jeg fikk telefon fra datteren i etterkant av dette, der hun var sint og oppgitt over sin demente mor som hadde blitt sint fordi hun ikke fikk velge urne og blomster slik hun ønsket. Datteren var i harnisk over at det gikk an å velge en urne med gullpynt når den med blå pynt var 900 kr billigere. Hun mente at dette var virkelig et tegn på at nå hadde demensen gått så langt at det var på tide å gjøre noe mer enn å holde oppsyn med betaling av regninger.

Enken har virkelig råd til å kjøpe akkurat den urnen hun selv vil, om den så hadde kostet 900 tusen mer enn den den andre. Og det vet datteren godt.

Så var det minnesamværet etterpå. På grunn av avdødes tidligere yrke osv kom det veldig mange i minnesamvær, det gikk dermed veldig mange snitter og veldig veldig mange flasker mineralvann og brus i varmen. De som serverer hev seg rundt og fikset både flere stoler og mer mat når de så hvor mange som kom og alle var veldig fornøyde. I etterkant får jeg høre at datteren har prutet på maten. Ikke tipset så mye som ei krone. Og drøyest av alt, ikke villet signere regningen for brus/vann, siden hun mente drikke burde være inkludert "siden vi var så mange".

Jeg er bare flau, virkelig virkelig flau over å være i slekt med denne damen. Og jeg håper hennes mor ikke får høre om betalingen for minnesamværsmaten.

Og for å gjøre det enda drøyere i mine øyne, uka etter gikk damen og kjøpte seg leilighet til mange mange millioner. "Siden det kommer vel snart litt arv også, heheheh" 🤢

Anonymkode: d85e3...a89

Vanligvis blir jeg bare oppgitt av gjerrigknarkhistoriene, men denne synes jeg faktisk var trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Perifer bekjent er litt spesiell og en evig student, oppi 40-50 årene og har studert hele livet sitt, nekter å ta seg jobb som ikke er en leder/toppstilling og bor i et guttekollektiv.

Han går minst en halvtime rundt på butikken og saumfarer etter billigste produkter, brukte 15 min på å kjøpe den billigste kjekspakka.

Han har jo massiv gjeld så kanskje ikke så rart han er gjerrig.

Anonymkode: 31ce2...24e

Disse fatter bare ikke hvor mye de taper på å ikke velge en alminnelig jobb, fremfor å vente på toppstillingen.. .

Anonymkode: 8e3a2...aee

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Da er jeg nettopp kommet tilbake fra ferie med min kjære og venner. Og vi hsr opplevd litt diverse ifht gjerrigknarker. Problemet er vel også at de kanskje ikke alltid vet de er gjerrig, men det blir tydelig blant oss andre som er litt mer rause og forstår folkeskikk i ulike land (tips osv). 

En venn betalte aldri tips. Vi andre gjorde. Vi hintet også og fortalte at det er vanlig å gi litt. Så på en måte tipset jo vi litt for denne vennen også og totalt sett har nok vi andre brukt en del mer på tips mens han kun betalte for akkurat den drikken og maten han bestilte (vi måtte ofte betale sammen, altså legge på kontanter siden dette var lettest for restaurantene). 

Det samme gjaldt taxi. Samme venn tipset aldri. Vi betalte ofte taxi etter tur også. Vi andre ga litt penger tilbake til hverandre om vi så at taxituren var betydelig dyrere enn de andre. Vennen vår valgte tydelig å betale for de korteste turene. Måtte si direkte til han at det ikke var helt rettferdig fordelt og det tok tid før han endelig vipset litt...

Vi kjøpte en del tapas/småretter og delte. En venn kjøpte ofte det billigste og kun en liten rett. Vi andre snakket tydelig å høyt om å bestille litt forskjellig å dele. Men han var aldri med. Ok det, men om det var rester så tilbød jo vi han litt (var jo høflig), så han fikk jo mye gratis mat. Det samme hendte et par andre venner, oss selv også, men så la vi på noen ekstra kroner så det skulle bli mer rettferdig. Tror nesten det var bevisst...

Noen ganger delte vi summen på restaurant på alle da vi ikke alltid skjønte regningene på de ulike språkene. En gang betalte gjerne jeg og min kjære litt mer enn vi skulle da vi feks ikke drakk alkohol, andre ganger var det motsatt. ok for oss da det ble omtrentlig likt. En venn ble alltid med å spleise når han kjøpe mest, men nektet om han kjøpte mindre...

Samme som over bestilte aldri vann, men fylte likevel glasset med andres drikke. Måtte mase mye på at han skulle betale en flaske i ny og ne. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Mer tyveri enn småmorsomme gjerrigknarker.

En kollega i en annen avdeling fikk sparken for å stjele diesel, tok med en 10l kanne hver gang han fyllte firmabilen som ble oppdaget etter hvert.

Vet om en annen som pleide å bytte om brødposer, valgte firstprice brødpose og et dyrt 40,- brød. Siden han gjorde det i arbeidstøy og butikken lå ved siden av oss fikk han sparken.

Så da vil man heller miste 600k i inntekt for å stjele til seg småsummer..

Anonymkode: 31ce2...24e

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kom på en gjerrigknark i livet mitt. Bestevenninnen min på barne og ungdomsskolen og jeg overnattet mye hos hverandre. Når hun var hos oss fikk hun full middag, frokost, kveldsmat, alt som vi spiste delte vi med henne.

I hennes hus måtte jeg sitte på rommet å vente mens hun spiste middag og kvelds. Hvis jeg overnattet fikk vi lov til å dele EN pakke med Mr Lee nudler til frokost. Dette gjaldt i alle år, 1 klasse eller 10 klasse... En pakke.... En gang ble jeg spurt om jeg ville være med å legge på fyllet på hjemmelaget pizza, og når maten var ferdig stekt måtte jeg gå opp på rommet og vente hahaha.

Deres hus, deres regler så klart. Men hun var helt klar over at datteren fikk mat hos oss så det var litt smålig. Og dette er en familie som langt ifra sliter økonomisk.

Anonymkode: 34f59...7dd

Dette er vondt å lese! Jeg hadde også en venninne som jeg aldri fikk mat hos når jeg var på besøk. Det kan jo være andre grunner til det men jeg husker det var helt forferdelig å sitte på rommet å vente mens de andre spiste middag. Jeg vokste opp med egentlig bare en forelder og det var lite rutiner hjemme hos oss. Kanskje hun hadde vært på besøk hos oss og ikke fått mat, at det var årsaken jeg vet ikke. Men det var uansett veldig kjedelig å måtte vente på rommet mens de hadde den gode familiemiddagen som jeg ikke Hadde hjemme hos meg. Jeg håper mine barn gir beskjed dersom det samme skjer med de.. 

Anonymkode: ce7e6...2c5

  • Liker 24
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.6.2018 den 16.47, cleangal skrev:

Jeg tror jeg kjenner søstera hans... eventuelt kusina. Når hun ikke snakker om hvor billig hun fikk ditt eller datt, er det klaging på hvor dyrt et eller annet er og at hun håper det snart kommer på tilbud.

Høres ut som svigermor og den ene svogeren min 😆 Eneste samtaleemne er om hva som er kjøpt på tilbud. Har jeg noe nytt så godter jeg meg når de spør om prisen 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.3.2009 den 23.51, hjertesukka skrev:

Små, gjerrige og stygge glass var det også.

Haha dagens latter for meg ! 

Små, gjerrige og stygge glass !!! Hahaha 

Anonymkode: 4b2b8...114

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann ble kvitt en gjerrigknark av en kompis for maaange år siden.

Kompisen snyltet på alt i vennskapet og mannen min ble lei. Så han lånte kompisen 1000 kroner, dette var for 15 år siden og en del penger da. Siden den gangen har han aldri sett han igjen😊 Vel, det kom noen mld år imellom, der mannen min etterspurte pengene. 

Og for vår del var det vell investerte penger😎

Anonymkode: ccfbf...363

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har også en annen historie fra ungdomsårene.

En fast vennegjeng var ofte ute og spiste pizza der regningen ble delt sånn cirka mellom dem.Spiste du en kvart pizza ga du beløpet deretter og rundet litt opp Overskytende beløp gikk til tips. Men, selvfølgelig den faste snylter med fast jobb og god økonomi dukket opp hver gang uten lommebok eller han la inn noen tiere og tipsen dekket resten av hans del.

Så blir det morsomt. De bestemmer seg for å gjøre opp i kassa på restauranten neste gang de så snylteren hadde spist halvparten av en pizza. Samtlige betalte sin del og tipset direkte til kelneren mens snylteren gikk hvileløs omkring og ble blekere og blekere. Til slutt kikket kelneren på han, smilte pent og spurte om han ville betale kontant eller med kort👍 «Og ikke glem ølla du bestilte» kom det fra en. Da viser det seg at han hadde en liten kortholder i lomma med bankkortet som han betalte med. Da de stod utenfor sa en annen at de skal på bar og snylteren betaler første runde😊 

Og han gjorde det også😎

Anonymkode: ccfbf...363

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Broren min er så gjerrig at det bare er vondt. Hver gang jeg, mannen og barnet vårt er hos dem, fører de opp summer de har brukt på besøket i en bok. De loggfører også gaver, feks vi tar med en god vin eller spesiell whisky. De deler maten sin og alt, men den forferdelig ekle følelsen at de skriver opp hvor mange skiver skinke du tok eller mange glass brus barnet fikk drikke. Hvis ikke beløpene jevner seg ut med gaver eller middagsinvitasjoner, spør de gjerne om man kan ta med det og det før man komme til de. Han er ikke fattig, fikk nylig nesten 3 millioner for noe aksjegreier og har tidligere gjort det like bra.

Anonymkode: 5e579...88d

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en som samlet på prompene sine - han ville ikke la verdifull gass gå til spille. Sløseri, kalte han det for. Så kan prøvde å svelge sin egen promp, sirkulering, sa han også. ‘Gjenbruk’ er også et ord jeg erindrer ble nevnt. 

Jeg tenkte: wow, fantastisk. Du bruker gjenbruk på ekte, og ikke en og annen lekker melkekartong. Eller tom plastflaske med tøymykerduft av. Makrell i tomat? Eeehhhhhh.... hva sa du 

han samler også på steiner han finner på bakken. Han kaller det for ‘dugnad’. Han plukker opp kun tilfeldige og stygge steiner, han blir faktisk flau om han plukker opp diamanter og edelstener. Han har ikke hjerte til det, dessverre. Men jeg tror at han har en slags bevissthet om at andre kler diamanter bedre enn han... så han tar følgende ansvar. En ansvarsbevisst/-full mann. 

Selveste drømmemannen. Og når han kjøpe flybilletter prøver han alltid å prute, han sier at det er mer miljøvennlig, for når han sitter på flyet så konsentrerer han seg nemlig om å nøytralisere gift-utslipp, og siden han konsentrerer seg sånn blir flyturen så og si gratis for alle. Siden penger osv blir skapt av konsentrasjonen hans. Det faller penger ut av rævva på’n. 

Noen ganger snapper jeg opp pengene når han ikke ser på rævva si. Han merker ingenting. 

Men så er jeg smart da. Ikke min feil, veel. 

Anonymkode: 3a1f4...006

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Broren min er så gjerrig at det bare er vondt. Hver gang jeg, mannen og barnet vårt er hos dem, fører de opp summer de har brukt på besøket i en bok. De loggfører også gaver, feks vi tar med en god vin eller spesiell whisky. De deler maten sin og alt, men den forferdelig ekle følelsen at de skriver opp hvor mange skiver skinke du tok eller mange glass brus barnet fikk drikke. Hvis ikke beløpene jevner seg ut med gaver eller middagsinvitasjoner, spør de gjerne om man kan ta med det og det før man komme til de. Han er ikke fattig, fikk nylig nesten 3 millioner for noe aksjegreier og har tidligere gjort det like bra.

Anonymkode: 5e579...88d

Noen er vel, hva kan jeg si? Meget «spesielle».

Anonymkode: 63151...ffb

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Broren min er så gjerrig at det bare er vondt. Hver gang jeg, mannen og barnet vårt er hos dem, fører de opp summer de har brukt på besøket i en bok. De loggfører også gaver, feks vi tar med en god vin eller spesiell whisky. De deler maten sin og alt, men den forferdelig ekle følelsen at de skriver opp hvor mange skiver skinke du tok eller mange glass brus barnet fikk drikke. Hvis ikke beløpene jevner seg ut med gaver eller middagsinvitasjoner, spør de gjerne om man kan ta med det og det før man komme til de. Han er ikke fattig, fikk nylig nesten 3 millioner for noe aksjegreier og har tidligere gjort det like bra.

Anonymkode: 5e579...88d

Herregud :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...