Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fantastisk tråd. Kjenner igjen så ufattelig mange i min egen omgangskrets. Har sittet og lest gjennom tråden, og må bare kommentere et par ting.

De vil vel ikke ha noe som andre har plukket på. Jeg tar alltid avis nummer to i bunken, fordi det som regel er mange som har bladd i den øverste, så den kan ha både fettete fingermerker og matrester på seg. Akkurat krydder og duker driter jeg i, men sikkert noen som tenker likt der.

Ellers enig i at det blir feil å automatisk tenke gjerrigknark om folk som har andre prioriteringer enn seg. Gjerrig er dersom man snylter på andre, som feks å stjele tips, eller alltid bomme røyk. Også er det jo greit å huske at noen mennesker faktisk har så dårlig råd at de må telle ører. Og da er de jo fornuftige som tilpasser levestandarden etter inntekten, ikke gjerrige.

Jeg har jobbet en del år på bensinstasjon, og spesielt søndagene kommer de som er 55 år+ og skal ha søndagsavisen sin. De som kun kjøper aviser denne dagen tar selvsagt avisen som står som nummer to, tre eller noe sånt. De som kjøper aviser litt oftere vet at avisene går så fort unna at det ikke har noe å bety. Folk står ikke å blafrer i avisene slik mange forestiller seg...

:jepp:

Jeg får selv en del kommentarer på at jeg spinker og sparer på småting, og sparer opp til feriereiser. Når jeg så er klar for drømmereisen så kommer det gjerne litt surmuling om at jaha, dette har du råd til. Dette fra folk som sløser på de mange småtingene, og dermed ikke får råd til de samme reisene. Jeg tror uansett hvor mye penger jeg får, at jeg aldri vil forstå meg på folk som kaster tomflaskene istedenfor å pante. Eller de som panter, hiver plastposen og kjøper en ny en i kassa. Småpenger ja, men jeg har aldri sett noen kaste veksel om de får igjen bare en krone eller femtiøring.

Igjen, i løpet av de årene mine på bensinstasjon har jeg sett ganske mange som gir blaffen i både femtiøringer og kronestykker. Det virker nesten som at en krone ikke er verdt noe, skal det være verdt bryet må det være en femmer...

:fnise: Jeg har gjort alle de. Har heldigvis kommet frem til at jeg ikke har dårlig råd lenger. De to siste gjør jeg fortsatt, da :sjenert:

Men som andre skirver så er det forskjell på å spare fordi man har dårlig råd, og å når man lar det gå utover andre. Hadde du stjålet med deg tomflaskene fra felleskassen, så hadde det vært gjerrig.

Ser at det er andre som har nevnt dette, men er dere klar over at en bil som bremser på gir bruker myye mindre drivstoff enn en motor som står på tomgang? En helt ny Ford Focus med 1,6 diesel bruker ca 0,5-06 liter i timen på tomgang. Sånn sett er dere faktisk miljøsvin og sløsere. Jeg skal ikke snakke så høyt som kjører en 25 år gammel Mercedes med automat som går på ca en liter på mila. En ting trøster jeg meg med, jeg gir iallefall ikke ungene i lokalmiljøet astma og andre pusteproblemer, slik som dere med miljø-dieselene deres...

Dette er en historie jeg har hørt om en venninnes arbeidsgiver.

Venninnen min skulle på et viktig møte i regi av jobben. Den eneste utgiften arbeidsgiver hadde ved å sende henne på møtet, var transportutgifter.

Møtet ble holdt i nærmeste by som var 1,5 times kjøring unna, og venninnen min valgte å bruke egen bil. Greit nok, da andre transportmuligheter var begrenset. Dagen før hun skal dra, kommer arbeidsgiver inn til henne og spør om hun kjenner noen som bor i området rundt der møtet skal holdes. Kanskje hun kunne parkere der, siden det var så dyrt å parkere ellers.... :fnise:

Du vet, ei krone her og ei krone der....

Er det ikke slike ting kjøregodtgjørslen skal dekke, egentlig? Jeg er fullt klar over at kjøregodtgjørslen ikke dekker alle kostnader ved å bruke bil i jobben, spesielt ikke om man har mye bilbruk, men i teorien?

Jeg selv ønsker ikke å fremstå som gjerrig, så jeg prøver å være generøs, selv om det ikke alltid er et pluss-regnestykke. Gjennom VGS jobbet jeg alltid mye, og hadde som regel god økonomi, og jeg ser ikke problemet med å spandere på mine nærmeste venner en gang i blant. Jeg er av den mening at ting som går i nærmeste vennekrets, altså gode og nære kompiser, ikke skal finregnes på. Om jeg kjører en kompis hjem en natt så tar ikke jeg betalt for det, det er isåfall bare en symbols sum. Jeg vet at de kommer til å gjøre det samme for meg litt senere, så da jevner det seg ut.

Ellers må jeg si jeg er sjokket over alle de som skal ha med seg drikkerester og pantepenger fra vors. Jeg trodde virkelig det var vanlig at pant og eventuell overskuddsdrikke gikk til verten. Sist jeg var på innflyttingsfest med gode kompiser fra VGS mener jeg å huske de satt igjen med 200-300 i pantepenger, og det er jo faktisk litt penger. I tillegg vet jeg at jeg selv satte igjen mye drikke der som ikke gikk med, og det gjør jeg gjerne. Jeg vet at det er styr å ha vors, og det minste jeg kan gjøre er å donere et par-tre halvlitere og pantepengene til vertskapet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det lyser ikke akkurat av generøsitet nei... Synes ikke det er greit, i det hele tatt. Dette er penger dere begge har jobbet for, og som skal gå til "fellesskapet". Vil han gi deg noe pent får han jammen meg betale det også, av sin egne penger!

Sliter litt vi, da vi har felles økonomi. Vi tenker aldri mine eller dine penger, i allefall frem til skilsmissen skiller oss ad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom forresten på en liten historie. Husker da vi var på klassetur i Tsjekkia. Vi var en gruppe på 6 som skulle ut og spise pizza, fem kompiser og en som ikke var fullt så godt inne i vennegjengen. Når vi hadde spist opp og skulle betale la alle frem et relativt rundt beløp, 1 korona er vel rundt 30, så om man tipser en 100 korona, så er det liksom ikke så farlig...

Han sjette kompisen som ikke er helt med i "gjengen", om jeg skal si det sånn, er tydeligvis utrolig knipen på pengene, for han sitter og leter etter enkle koronamynter for å få akkurat nok. Til slutt blir servitøren så lei at hun bare sier det er greit, og går. Samme person drev også og tok ut et par hundre kroner i slengen. Hvorfor må gudene vite, men smart var det jo ikke da gebyret som ble lagt på toppen utgjorde nesten halvparten av det han tok ut. Vi oppdaget dette en av de siste dagene, og gjorde ham oppmerksom på det, og da hadde han rett og slett ikke tenkt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har vi det, og mange med oss. Er ikke noe spesielt med det.

Nei, det er det mange som har. Den dagen jeg flytter sammen med kjæresten min, kommer vi også til å ha det slik. Men hadde kjæresten min brukt felleskontoen til å kjøpe bursdags- eller julegave til meg med, hadde jo jeg egentlig betalt for halvparten av gaven, og det hadde jo ikke vært noe stas. Ikke fordi jeg ikke har råd, men det ville føles utrolig kjipt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er det mange som har. Den dagen jeg flytter sammen med kjæresten min, kommer vi også til å ha det slik. Men hadde kjæresten min brukt felleskontoen til å kjøpe bursdags- eller julegave til meg med, hadde jo jeg egentlig betalt for halvparten av gaven, og det hadde jo ikke vært noe stas. Ikke fordi jeg ikke har råd, men det ville føles utrolig kjipt...

Jeg må innrømme at dette tenker jeg ikke over i det hele tatt.

Alle pengene våre går inn på de samme kontoene, og det har de gjort i elleve år nå. Naturlig nok så betyr det at når jeg kjøper gaver eller han kjøper gaver så er det fra brukskontoen vår.

Skjønner ikke helt hva som er kjip med det?

Tanken bak gaven er jo den samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_wow_*
Sånn har vi det, og mange med oss. Er ikke noe spesielt med det.

Nå var det vel ikke det at de har både felleskonto og egne penger som var spesielt, men at han brukte av felleskontoen til å kjøpe gaver til henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er andre som har nevnt dette, men er dere klar over at en bil som bremser på gir bruker myye mindre drivstoff enn en motor som står på tomgang?

Mener du at bilen bruker mindre bensin om man kjører ned bakken enn om man lar den trille ned bakken? Det klarer jeg ikke helt å få til å stemme. Om bilen kjører så brukes man motoren og det krever energi (=bensin). Om man setter bilen i fri så brukes jo ikke motoren lenger (altså den går, men bruker ikke lenger kraft på å påvirke bilens fart). Dette må da bruke mindre bensin? Kunne du forklarte litt nermere?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sporer vi fuuuuullstendig av her; men bær over med meg.

Kan ikke gi deg en fullgod forklaring på dette med bensinforbruk, men har testet dette selv i nedoverbakke.

På en langtur kjedet jeg og sambo oss litt, så tenkte jeg at jeg skulle teste ut dette med gir i nedoverbakke, og fri i nedoverbakke. Om sant nok, når bilen var i gir så brukte den 0.00 på mila, og i fri brukte den 0.7 l på mila.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruksmåleren er nok ikke heelt nøyaktig. Litt bensin går gjennom, men har du sett på forbruket på tomgang har du kanskje lagt merke til at det faktisk kan være høyere enn snittforbruket ditt når du kjører normalt. Som jeg nevnte lenger oppe så har jeg selv sett på Ford Focus med 1,6 diesel. På tomgang bruker den 0,6-7 i timen. Kjører du i 100 km/t og bruker da 0,50 som er relativt normalt, ville du bruke en desiliter eller to mindre!

Akkurat hvorfor det er slik har husker jeg ikke i farten. Ble forklart dette av en yrkessjåfør jeg hadde som kjørelærer en stund. En forklaring som virker logisk er at når du bremser på gear er det tyngden av bilen som drar motoren rundt, altså trengs det minimale mengder bensin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HOLD DERE TIL TEMAET, SLUTT Å DISKUTER BIL OG FORBANNA DRIVSTOFF BRUK I HVILKEN BAKKE! ER IKKE DET JEG VIL LESE OM NÅR JEG KOMMER INN I TRÅDEN!! :kjefte:

Min story:

Min søster klipper frimerker av brev, og forsiktig vasker vekk poststempel eller deler av det med en q-tip og neglelakkfjerner før hun bruker dem igjen :fnise:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, mange gode historier.

Er ganske intr. i aksjer og fond, og er på mange møter (kanskje et hver måned eller noe), og på sist møte overhørte jeg to som snakket, og vet dere hva de sa? Jo, de går på møtene kun fordi det er gratis lunsj, og så tar de med seg smørbrød hjem, og tar med tomflaskene. Halleluja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster klipper frimerker av brev, og forsiktig vasker vekk poststempel eller deler av det med en q-tip og neglelakkfjerner før hun bruker dem igjen :fnise:

Jeg er ikke helt der, men jeg må innrømme at jeg har gjenbrukt frimerker uten stempelmerker på... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske gjerrig - eller grådig er vel heller ordet - når jeg er i sammenhenger hvor det blir servert gratis mat. Jeg var en gang på et kurs hvor jeg spiste så mye til lunsj at jeg ikke klarte å spise kake etterpå. Lur som jeg var, tok jeg likevel et kakestykke, med en serviett rundt, satte opp et tilforlatelig tryne og lot som om jeg skulle ta med stykket inn i forelesningssalen, mens jeg diskret gjemte hele kakestykket i veska og planla å spise det til kvelds, på hotellrommet, så sparte jeg både tid og penger på kveldsmaten :)

Dessverre glemte jeg hele greia, tok trikken tilbake til hotellet, og da jeg skulle lete etter noe i veska, var hele kaka dratt utover, med krem og strøssel over alt av bøker og notater... Da forbannet jeg min egen grådighet!!

En annen gang drakk jeg så mye gratis champagne på en tilstelning at det var så vidt jeg klarte å stå på beina. Men gratis champagne, det skulle jeg ha!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest strykebrett

Ei venninne av meg skulle hjelpe søsteren sin som flyttet til samme by ved å gi henne noen møbler og en komfyr hun hadde byttet ut. Det var fine ting, men i stedet for å selge de på Finn eller tilsvarende ville hun altså gi de bort til søsteren sin som kom flyttende til byen uten noen ting.

Etter at de hadde bært møblene og komfyren inn i leiligheten til søsteren spør min venninne om ikke hun kan låne bilen for et lite ærend på IKEA. Joda, det var greit for søstra det, og hun kjørte avgårde og fikk unnagjort ærende sine på kort tid. Da hun leverte bilen en times tid etterpå ville søstra ha penger for bensin og slitasje på bilen (er kanskje 10 minutter å kjøre hver vei).

Litt av en takk for hjelpen må man si!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Jeg omgir meg heldigvis ikke med gjerrige folk til vanlig, men har da vært borti noen episoder...

Da jeg gikk på ungdomsskolen opplevde jeg å bli invitert i bursdag til en fyr i klassen, der vi måtte betale inngangspenger og ta med egen brus. Vi fikk servert ca en pølse i brød hver, og det var det... Kompisene hadde visstnok samme opplegget i sine bursdager, og jeg tror de delte pengene de tjente. Det var vel neppe tilfeldig heller at samme karene sto for innkreving av penger til 10-års jubileumet for klassen... :sukk:

Jeg hadde kjempedårlig råd mens jeg var student, men hadde egen bil (billig liten riskoker). Ei i klassen min hadde arvet en del penger og hadde ikke akkurat dårlig råd. Hun hadde ikke bil, og skulle selvfølgelig alltid sitte på meg. I utgangspunktet kan jeg godt kjøre gratis rundt på venner, især hvis jeg likevel skal samme veien. Problemet er jo at denne jenta aldri noensinne betalte så mye som en liten tier til takk, og det til tross for at hun sparte masse busspenger iløpet av de årene vi gikk i klassen. Det virker ikke som at hun tenkte på at det koster penger å ha bil og at jeg sparte henne for masse utgifter...

Selv om jeg har dårlig råd, er jeg gnien kun på egne vegne. Jeg snylter aldri på andre, uansett hvor tom kontoen er. Sånne "sparetiltak" har jeg ikke samvittighet til.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min er opptatt av kolesterol (og penger). Derfor er det en rekke mat- og drikkevarer hun ikke kjøper, spesielt unngår hun melk, ost og smør. Hun er på besøk hos meg gjerne flere ganger ukentlig. Jeg pleier alltid å ha smør, melk og ost i kjøleskapet, og hun forsyner seg grådig av dette. Helt usjenert tømmer hun melkepakken og halverer osten (og brødet), og innholdet i smørpakken er også ganske kraftig redusert når hun har vært på raid.

Hun snakker ofte om hvor heldig jeg er som kan spise så mye melkeprodukter uten å bli fet, men sannheten er jo den at hun spiser mer av disse produktene enn jeg gjør. Jeg bruker bare en osteskive på skiva, lite smør, og drikker 1, max 2 glass melk om dagen. Hun drikker en liter melk og bruker nesten en halv ost fordelt på 4 - 5 skiver når hun er på besøk.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...