Gå til innhold

Bonusoverraskelse:)

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet

Hei!

Jeg har hatt en uke med klistremerkebonus for min 4 år gamle jente i forbindelse med leggesituasjon. Hun har vært kjempeflink, denne uke har vært en fryd. Jeg har snakket med henne og hun og er kjempefornøyd, vi har rett og slett hatt det kjempebra sammen :)

Jeg har lovet henne en liten overraskelse som en påskjønnelse for at alt har gått så bra og denne overraskelsen vil jeg skal være noe vi kan gjøre sammen- ikke kjøpe en ting og så ferdig med det. Vi er jo flinke til å være ute, ha akedager sammen gå på tur og sånne ting, har stadig aktiviteter vi gjør sammen så jeg tenkte at dette må være noe vi ikke har gjort på en stund hvertfall som gjør at hun kan sitte igjen med at det har vært gøy og positivt for henne som en premie samtidig som det viktigste er at vi har hatt det bra sammen..

Er det noen som har noen gode ideer?? Hva er noe av det morsomste dere gjør med ungene deres? Har noen ideer men morsomt å høre om hva dere ville tenkt på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brukte dette mye i en tidligere jobb jeg hadde, og da fikk barnet selv være med på å bestemme, innenfor rimelighetenes grenser selvsagt. Er viktig at de får delta i å bestemme premien selv

Gjest Gjest
Skrevet

Ja det tenker jeg er rimelig, men kanskje greit å ha noen alternativer... Jeg har fisket litt om hva hun forventer av en ovveraskelse- ikke helt i forbindelse med dette da... Men det kan være få godteri uten at det er lørdag, sjokolademelk til frokost, kjøpe klistremerker... Ja, kan tenke meg at om jeg har et par alternativer hun kan velge mellom så styrer jeg det mer mot en aktivitet for oss to!

Gjest Gjest
Skrevet

ikke flere som har alternativer som er koselig å ha som en overraskelse??

Skrevet

Her i huset er lekeland en populær aktivitet, dersom 4-åringen får bestemme.

Basseng er jo også et alternativ

Gjest Gjest
Skrevet

Ja lekeland har jeg tenkt på som et alternativ selv, dette elsker hun og det er en stund siden vi har vært der. Bading kunne vært noe, bare at jeg syns det er så forferdelig kjipt selv, er ikke noen badenymf.. og poenget er jo at vi skal kose oss sammen om det. Ser for meg at jeg hadde sett på klokka etter tre kvarter :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet

Vi var i reptilparken tidligere i høst og sånne ting syns hun også er morsomt og spennende, kanskje noe lignende det også?? Ikke akkurat det men...?

Gjest Gjest
Skrevet

De beste "premiene" jeg selv fikk som barn var turer i svømmehallen, besøk på naturhistorisk museum, kafebesøk med wienebrød, kakao ol, åpen bondegård (linderud gård f.eks om du bor i nærheten av hovedstaden), skogstur m pølser og bål (eventuelt engangsgrill), "hobbydag" da man kanskje kan klippe og lime i filt, tegne, male osv... hovedpoenget i alle disse hendelsene jeg husker så god som meget positive var sammværet med mamma, der vi var "veninner" som koste oss sammen.

Skrevet

Dere kan bake kake/steke vafler og kose dere med kakao og en film hun vil se :)

Skrevet

Hadde samme systemet selv og de største premiene (etter en mnd) var kinobesøk, bowling og å kjøpe et brettspill som hun valgte og spille det sammen.

Andre premier vi hadde var besøk i svømmehall, leie en film og se sammen, hun fikk bestemme middag osv. Vi bor på et lite sted, hadde jeg bodd i en by ville nok premiene vært teater, museum osv.

Skrevet

Vi holder på med akkurat det samme. Etter første runde så avtalte vi en tur i lekebutikken hvor hun skulle få velge seg en leke. Dette avtalte vi når vi begynte første dagen. Nå er vi på runde to, og premien er å gå i teateret. Hun er fire år, og har fått bestemme selv hva premiene skal være. Perfekt at det snart er premiere på Karius og Baktus:) Ellers har jeg også tenkt på pirbadet, vassfjellet (hun elsker å stå slalom), lekeland, kino etc. Får se - det går veldig fint, så jeg tror ikke vi trenger holde på så lenge:)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg jobber selv som foreldrerådgiver, og hjelper foreldre i disse situasjonene. Det som vi påpeker, er at premien ikke skal være noe som koster så mye penger. I starten skal det jo være daglige belønninger slik at barnet opplever å lykkes. Barn synes det blir mindre motiverende hvis belønninger ligger langt frem i tid for dem. Da er det viktig at belønningene er enkle å administrere for dere som foreldre. Det viktigste er positive aktiviteter sammen. Det kan være sykkeltur, velge ostesmørbrød til kvelds, kakao, spille spill, hoppe i sengen til foreldrene 10 min, spille tv spill med f.eks pappa i 10 min, lese bok, bake kake, velge middagsrett osv. SElv om dette er ting dere gjerne gjør fra før, er det utrolig stas å ha det som belønning. La gjerne barna få velge mellom to ting, ha uansett ulike ting dere veksler mellom. Så kan dere lage en avtale om at når barnet f.eks har fått daglig belønning 10 ganger kan de få en større belønning som f.eks svømmehall, lekeland osv. Lykke til.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei! Takk for mange gode forslag :)

Jeg hadde fri fra jobben i dag så vi har hatt en jentedag, med litt småshopping til begge to, spiste litt mat og gikk på kino til slutt. Bortsett fra at kinoen ble litt skummelt har vi hatt en kjempedag og det er tydelig å se at klistremerkene motiverer henne og jeg fokuserer også på hva dette gjør i hverdagen våres og gir henne så mye ros jeg får til, selvfølgelig berettiget ros. Jeg var spent på om en uke var for lenge uten noen bonus, men dette har gått helt fint så jeg fortsetter litt med dette, utfordringen er vel etterhvert og kutte behovet for klistremerker.. Men har tenkt litt fremover at bonusen ikke uteblir om klistremerkene gjør det.

Det er godt å se at vi har fått så mye positivt ut av dette nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...