Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 15. mars 2009 #1 Skrevet 15. mars 2009 hvor kjøper dere kattemat i butikken heller dyre butikker, er ikke maten den samme i vanlig butikk en hos dyrebutikker hvordan for bruker dere til katten
tigerpus1 Skrevet 15. mars 2009 #2 Skrevet 15. mars 2009 hei jeg bruker å blande litt av begge deler. bruker royal canin og wiskas. + at de får vått for friskis.
spezitas Skrevet 15. mars 2009 #3 Skrevet 15. mars 2009 Jeg kjøper foret til kattene mine hos veterinær eller i dyrebutikk. Mine katter får kun kvalitetsfór. Royal Canin eller Hills. Jeg vil ikke utsette dem for slik søppelmat som selges i butikkene. Dyrt er det også om man skal kjøpe en hel masse små esker i butikken, og at katten eter dobbelt så mye av den. Takke meg heller til å betale endel for en 10 kg sekk med RC, den holder lenge, og er totalt sett billigere
Gjest gjest hans Skrevet 15. mars 2009 #4 Skrevet 15. mars 2009 så dere mener at den dyre maten som selgest i vanlig butikk, er søppel mat for dyra????? hva fikk dyra for 50 år siden, tror ikke dem hadde dyremat i foretininga da
spezitas Skrevet 15. mars 2009 #5 Skrevet 15. mars 2009 så dere mener at den dyre maten som selgest i vanlig butikk, er søppel mat for dyra????? hva fikk dyra for 50 år siden, tror ikke dem hadde dyremat i foretininga da Ja, det mener jeg, og det er blitt bevist i mangfoldige fórtester Googler du, vil du nok finne resultat på det. Butikkfor til kattene kan vel sammenlignes med det å spise hvert eneste måltid på mc. Donalds for oss mennesker. Greit innimellom, men forferdelig usunt på siklt. Det er godt mulig at dyrene for 50 år siden kanskje fikk sunnere og bedre kost enn i dag, da store deler av kosten bestod av fersk mat, som kjøtt, fisk og andre ting, som katten fanget selv. For 50 år siden var folk mye flinkere til å bruke rene kjøttprodukter i matlagingen sin enn i dagens halvfabrikat-samfunn. En liten prosent av katteoppdrettere her i Norge benytter denne foringsmåten, som kalles BARF, og som består av ferskvarer- hjerte, lever, kjøtt + div som er tilsatt vitaminer og andre næringsstoffer katten trenger. Det trengs stor kunnskap om slik spesialforing, og det er mye arbeid med det. Denne måten å fore på er mye mer brukt i andre land, og er nok muligens et bedre alternativ enn dagens tørrfor, jeg vet kke. Royal Canin og Hills scorer iallefall høyest på de fleste kattemattester, og er nokså likeverdige i kvalitet.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #6 Skrevet 15. mars 2009 Min lille prinsesse får kun Hills, light adukt og litt hils våtmat i helgene (noe som er det aller beste hun vet) har vi spist kylling og eventuellt fisk får hun smake litt på dette også. Når jeg fikk henne kjøpte jeg wiskas i matbutikken, men den ene grønne sorten der gjorde at hele tunga hennes ble grønn, noe som gjorde at jeg skiftet fort til kvalitetsfór, kun det beste er godt nok her i gården! hehe...
Gjest Gjest_AnetteR_* Skrevet 15. mars 2009 #7 Skrevet 15. mars 2009 hva fikk dyra for 50 år siden, tror ikke dem hadde dyremat i foretininga da Katter for 50 år siden hadde en snittlevealder på ca 1-2 år. Men jeg skal være enig i at råforing (det vil si ikke preparert mat) av katter kan ha noe for seg, men det krever en del kunnskap. Det er sant at butikkmaten er junkfood for katter. Det er feil sammensatt, har dårlig kvalitet og inneholder store mengder vann. Sistnevnte medfører at kattene spiser omtrent dobbelt så mye av dette som av kvalitetsmat. Som allerede poengtert, noe av det billigste du kan gi katten er en 10 kilos sekk med kvalitetsfor fra dyrebutikk/veterniær. Da det i tillegg er det beste for katten, er valget enkelt. Imidlertid har jeg sett litt på produksjonen av kattemat. Selv i kvalitetskattemat inngår kun fisk og kjøtt som er underkjent som menneskemat. I tillegg viser nye undersøkelser at katter ofte får store problemer med nyrene på grunn av for lite veskeinntak. Overforing med tørrfor er en viktig årsak til dette - kattene får ikke i seg nok vann. Våtforet som selges har generelt dårlig kvalitet, selv Hills og Iams. Mine katter har kontinuerlig tilgang på royal canin tørrfor, men får også 1-2 måltid om dagen bestående av litt rå kjøttdeig, dampet kyllingfilet eller dampet fisk.
Heart7086 Skrevet 15. mars 2009 #8 Skrevet 15. mars 2009 Vi har prøvd omtrent alt som er til katter, og alt kommer like fort opp igjen. Det eneste hun nå spiser er ICA sin kattemat på boks(alt annet gidder hun ikke engang lukte på) og litt tørrfor. En boks(som er på hmmm, 100-150g) koster 9,-, og varer alt fra 3-5 dager.. Hun er fin og blank i pelsen, er pass slank, god ånde og god avføring(ikke for mye, og fast). Ellers får hun fersk fisk når vi har det, kylling, osv. Og lørdager sitter hun som limt fast på sofaen for å få en bit med potetgull:)
Sofie1 Skrevet 16. mars 2009 #9 Skrevet 16. mars 2009 så dere mener at den dyre maten som selgest i vanlig butikk, er søppel mat for dyra????? hva fikk dyra for 50 år siden, tror ikke dem hadde dyremat i foretininga da Jeg trodde tidlige på at for kjøpt i dyrebutikk ikke var bedre enn den som kjøpes i dagligvare, men nå vet jeg bedre. Gikk med på å prøve ut en periode og jeg merker nå stor forskjell på kattene mine. De har fått mye finere og blankere pels, røyter mindre og virker rett og slett mer fornøyde. Kommer aldri til å kjøpe Whiskas igjen som jeg brukte før. Ikke er det noe dyrere heller med dyrebutikkforet, kjøper en 5 kg pose og den holder lenge.
Aurora M. Skrevet 16. mars 2009 #10 Skrevet 16. mars 2009 Pusina her i huset får Royal Canin Fit, og 1/2 pose Iams våtfor (porsonspakker) til "middag". Det er jo endel som enda ikke vet bedre, og gir kattene sine butikkfor, men om man vet hva ekspertene sier, og likevel velger å ikke kjøpe skikkelig for til kattene, så er man ikke unnskyldt.. Det er ikke for ingenting at veterinærene sier at en katt har "Whiskas-pels", det er nemlig ikke noe problem for et trenet øye å se på pelsen om katten får kvalitetsfor eller ikke. Har man sett begge deler, ser man lett forskjellen!
spezitas Skrevet 16. mars 2009 #11 Skrevet 16. mars 2009 Jeg kom tilfeldigvis over en kattemattest her: http://www.nettavisen.no/dyr/article2562207.ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå