Gå til innhold

rett til ulønnet permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med arbeidsgiverene.

Blitt behandlet som "dritt" simpelten siden de fikk vite om graviditeten min. Gradvis skvist ut og tok ut sykemelding pga uutholdelige forhold på jobb, psykisk stress og skumle blødninger i den forbindelse. Lang historie..

Har igrunnen permisjon kun ut mai mnd. Lyst ha litt lenger tid sammen med snuppa.

Egentlig ikke lyst tilbake til arbeidsplassen, men tenkte det ville være tryggest å i første omgang be om utvidet, ulønnet permisjon ut 2009, som en sikkerhet. Og så se om jeg kanskje vil si opp. (studere eller finne meg noe nytt)

Har man ikke rett på utvidet, ulønnet permisjon?

Sendte mail i overgang februar/mars. Tok tid før jeg fikk svar, men da fikk jeg i allefall signal, pr mail, om at det sikkert ville gå i orden..

I dag dumpet det et brev, fra arb.giver, ned i postkassen. Der står det :

"Vi har mottat din søknad om utvidet permisjon fra din stilling i ...............................

Vi har stor forståelse for dine prioriteringer i forhold til ønske om mer tid sammen med din datter.

I dagens situasjon er det desverre ikke mulig for oss å imøtekomme ditt ønske om utvidet permisjon."

Er dette lov?

Nå er det under 3 mnd til min permisjon går ut og med min egentlige 3 mnd oppsigelsestid, så må jeg kanskje tilbake dit selv om jeg hverken kan eller vil?

For ender jo opp med at jeg sier meg opp nå... Er jo det de også ønsker at jeg skal gjøre men..

hmmmmm....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke lov.

Sakset fra Arbiedsmiljøloven:

§ 12-5. Foreldrepermisjon

(1) Foreldrene har rett til permisjon etter reglene i paragrafen her og i §§ 12-2 og 12-4 i til sammen tolv måneder. Foreldrene har uansett rett til permisjon når det ytes foreldrepenger fra folketrygden.

(2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her.

(3) Med mindre begge foreldrene har omsorgen for barnet, kan retten til permisjon etter første ledd utøves av en annen som har omsorg for barnet. Arbeidstaker som er alene om omsorgen for barnet har rett til inntil to års permisjon etter andre ledd.

Jeg ville da skrevet svar tilbake til arbeidsgiver:

Jeg refererer til brev av [dato] med avslag på søknad om ulønnet permisjon for å være hjemme med barn. Jfr. Arbeidsmiljølovens §12-4 punkt 2, har jeg krav på ulønnet permisjon i inntil ett år etter avsluttet foreldrepermisjon. Derfor er avslaget på min søknad om ulønnet permisjon ugyldig, og jeg går dermed over i ulønnet permisjon fra og med [dato]. Permisjonen vil ha en varighet på [antall måneder], og jeg begynner dermed i jobb igjen [dato].

Vennligst bekreft dette skriftlig innen ti -10- virkedager fra dato av dette brev.

Med vennlig hilsen

blablabla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...