Gå til innhold

Lånekassen-mye penger i renter!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer det med å binde renten på Lånekassen?

Jeg er der økonomisk at jeg ikke vil merke forskjeller på fast eller flytende rente, men vil jo velge det smarteste; og alle prognoser tilsier at rentenivået generelt vil øke, og det sammen med inflasjon vil jo være 100 % argumenter for å binde renten.

Men er dette først et tilbud man får etter endt utdanning, for finner ingen informasjon om det på Lånekassen.

Anonymkode: 5b04e...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Men er dette først et tilbud man får etter endt utdanning, for finner ingen informasjon om det på Lånekassen.

Anonymkode: 5b04e...709

Lånet må nok være i tilbakebetalingsmodus før det er et poeng å velge å binde. Generell info her: https://www.lanekassen.no/fastrente_nn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Selv om du har inngått en avtale om fast rente, kan terminbeløpet ditt likevel endre seg.''

Er dette på grunn av inflasjon? At 2 % rente i år ikke blir det samme beløpet i NOK neste år?

Selvfølgelig bør man jo rent matematisk binde renten så lenge som mulig?

Når det ikke engang er en hemmelighet at rentenivået skal økes og du plusser på inflasjon i tillegg: selvfølgelig binder man renten da?

Anonymkode: 5b04e...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

''Selv om du har inngått en avtale om fast rente, kan terminbeløpet ditt likevel endre seg.''

Er dette på grunn av inflasjon? At 2 % rente i år ikke blir det samme beløpet i NOK neste år?

Selvfølgelig bør man jo rent matematisk binde renten så lenge som mulig?

Når det ikke engang er en hemmelighet at rentenivået skal økes og du plusser på inflasjon i tillegg: selvfølgelig binder man renten da?

Anonymkode: 5b04e...709

Da binder du renten da vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er det så mange forkjempere mot å binde renten, da?

Det er jo interessant. Norges Bank, næringslivet og troen på å følge inflasjon gjør jo at Lånekassen sier eksplisitt ut til folk at de bør binde renten for deres egen del. Flytende rente er jo noe som åpenbart fører til tap. Det er avslørt så mye at det kun går ned til om du er orientert om dette eller kan enkel +, -, / og x-matematikk.

Det er sjelden en kommersiell aktør avslører hva du FAKTISK bør gjøre?

Anonymkode: 5b04e...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt ville det ikke lønt seg med fastrente for min del for fastrenta har hele veien vært dårligere enn den variable. Jeg har betalt på mitt studielån i snart 20 år. Men om det vil være lønnsomt i årene som kommer vet man jo foreløpig ikke.

Anonymkode: 6a9a4...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det som er så interessant, hele bransjen er 100 % åpne om at renten vil økes. Er det omvendt psykologi i bunn og grunn: at de prøver å få oss til å binde, fordi den variable FAKTISK vil være tilfellet?

Anonymkode: 5b04e...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være noe feil med regnestykket ditt? Jeg har fått min første nedbetalingsplan og jeg har 494 000 i lån (denne blir justert ned når siste omgjøring er gjort), men jeg skal altså "bare" betale 114 000 i renter på den opprinnelige nedbetalingsplanen som går frem til 2038. Jeg har ikke valgt noe som helst ang. betalingstid og terminbeløp, det er gjort automatisk.  Renten er basert på flytende rente som på tidspunktet betalingsplanen ble laget er på 2,205 %. Jeg tror jeg skal binde renta for en stund fremover om en stund, før den plutselig vil gå veldig opp. 

Høres veldig merkelig ut at du skal betale så mye mer på bare halvparten av lånet jeg har. 

Anonymkode: a9c09...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget nå at tråden er fra 2009. Var renten veldig høy da?

Anonymkode: a9c09...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppdaget nå at tråden er fra 2009. Var renten veldig høy da?

Anonymkode: a9c09...850

Etter hva jeg kan se på hjemmesiden til lånekassen var den flytende renten i begynnelsen av 2009 6,8%. På slutten av året hadde den sunket til 2,8%.

https://www.lanekassen.no/Tilbakebetaling/Renter-og-gebyrer/Rentesatser/

Anonymkode: 4ba8e...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså et enda større incentiv for å låse den!

Anonymkode: 5b04e...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...