Gå til innhold

Presang til barnebursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Småtrollet er invitert i barnebursdag til to gutter i barnehagen som blir 4 år (på et lekeland).

Hva er vanlig å gi i presang sånn ca.? Jeg føler jeg bommer litt hver gang og gir akkurat litt for mye, foreldrene her er flinke til å ikke overdrive.

Og ikke minst, hva gir man til gutter? Vi har bare vært i jentebursdager hittil, så jeg har ingen peiling egentlig. Noen som har noen gode tips? Hva pleier deres barn å ha med i bursdagspresang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gir for ca 100 kr.

Hva med lego/legofigurer?

kaptein sabeltann ting?

spiderman-ting

fargeblyanter og tegneblokk

genser

sokker og bokser

lue/caps

badeskum i kul flaske

badekar-leker

bok

drikkeflaske (med populær figur )

Skrevet

Vi gir for mellom 50-75,- avhengig av hva vi finner...

Skrevet

Vi gir for ca 100 kr. Det er vanlig takst her tror jeg - ser slik ut på gavene de får i alle fall.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi gir for ca 100 kr. Det er vanlig takst her tror jeg - ser slik ut på gavene de får i alle fall.

Ojsan, da ligger vi laaaangt etter her vi bor. Her er vi enige om 50 kroner - og veldig mange gir penger sånn at man kan kjøpe en skikkelig ting fra alle sammen. Veldig greit, og man slipper tusen småting som egentlig bare er noe ræl:-) Det skal sies at med tyve gutter i klassen, så blir det fort dyrt med alle bursdagene i løpet av året!

Skrevet
Ojsan, da ligger vi laaaangt etter her vi bor. Her er vi enige om 50 kroner - og veldig mange gir penger sånn at man kan kjøpe en skikkelig ting fra alle sammen. Veldig greit, og man slipper tusen småting som egentlig bare er noe ræl:-) Det skal sies at med tyve gutter i klassen, så blir det fort dyrt med alle bursdagene i løpet av året!

Oj, tyve gutter i klassen var utrolig mange. Her er de bare ti - så da kommer vi jo likt ut. Men penger er vanlig her også, men så er min gutt litt eldre - så det er ikke så lett å kjøpe gaver som koster så lite lenger. Med penger kan de kjøpe noe som koster litt mer som de ønsker seg. Og med pengegaver er det jo utrolig lett å sammenligne størrelsen på gavene:)

Gjest Gjest_tatiana_*
Skrevet

Jeg blir sikkert upopulær nå: men hvorfor ikke avskaffe gavene fra andre barn? Kan ikke barna få gaver når de voksne (familien) kommer og heller kutte ut gaver fra andre barn? Det er så mange med dårlig råd, og som rett og slett må vurdere om de har råd til å sende barna sine i barnebursdager. Her jeg bor er det mange med dårlig råd, og det hender jeg overhører andre snakke om dette på bussen o.l.

70,- * 15 bursdager= 1050,- per barn * 3 barn = 3150,- per år bare i gaver.

Så kommer alle kostnadene til de bursdagene man selv skal arrangere. Jeg leste at bursdagen skal arrangeres på et lekeland. Det er jo ganske dyrt det også....

Skrevet

Da mine barn var 6 år ble vi enige på foreldremøte å bruke 50 kr på gaver. Om man gav penger så holdt det, men om man kjøpte noe så maks 70,-

Så ser man jo at dette sklir ut, og pengegavene øker til 70,- og nå i som de blir 11 år er det 100 kr som ligger i en konvolutt.

Vi liker også å gi/få penger da de kan samle opp og kjøpe seg noe ordentlig istedet for masse ræl.

Noen handler inn på salg og da kan de gi fine gaver som koster lite.

Avskaffe gaver er sikkert greit for mange det, men spørs om du får med deg hele klassen (foreldrene) på det. Å arrangere bursdag er dyrt ja, men man -trenger ikke - å ha det på lekeland/badeland/laserworld.

Skrevet

Takk for svar.

Nå hjelper det jo ikke med forslag om å avskaffe gave, uansett hvor enig jeg måtte være i det i prinsippet. Vi skal i selskap og det er vanlig med gave. Jeg trenger bare tips til hva som kan være en ok ting til en gutt på 4. For jeg tipper at hårstrikk, undertrøyer med søte dyr, liten dukkevogn og alt annet som jeg vanligvis ville tenkt på ikke egentlig er det helt store til ridder/starwars/cars/sabeltann-gale småttiser. Men jeg liker ikke å kjøpe noe de ikke trenger.

Hittil har det bare vært noen få bursdager i barnehagen dette barnehageåret, så vi har ikke noen måte vi "pleier å gjøre det på".

Jeg synes forresten det er et smart forslag å slå sammen to bursdager og invitere hele avdelingen til lekeland. Halv pris for foreldrene, mindre styr for dem hjemme og ingen som ikke får komme fordi de er jenter eller gutter.

Gjest Gjest
Skrevet

Kjøp lego, det har de glede av i mange år!

husk ikke så avanserte deler til 4-åringen!

Ellers har Playmo mye fint til både gutter og jenter, og det er i helt riktig aldersklasse for ham.

Sabeltann er nevnt - borger og riddere er populært.

Bøker?! Det blir kanskje fort for dyrt, men nå er det mamut og mulighet for å gjøre et kupp..

Ei tøff t-trøye og et ark med kule klistremerker.

Fargeblyanter og tegneblokker.

Hvor "Nære" er dere forresten? Hadde et gavekort på en kino-opplevelse vært noe? Du kan jo skrive ut bilde av filmen og lage et enkelt kort, og si "denne skal vi se sammen - og det er gaven din"

nå som det er mars og sommeren nærmer seg så kan også uteleker av ulike slag være flott! Fotball - sølemedvann-leker, tja... biler båter osv.. lista er lang!

Skrevet

Lego er fint. Kanskje han ikke har så mye lego, da er det lurt å kjøpe basisdeler. Både vanlige firkantede, vinduer, tak, hjul-deler, osv. Ikke kjøp plastboksene, de er bare en liten pose oppi! Kjøp heller de i papp, siden de er fulle. Er de for dyre for en-til-en-gave, kan kanskje flere spleise.

Skrevet (endret)

Det er to av guttene på avdelingen i barnehagen som skal ha selskap sammen, og jenten min leker ikke noe særlig med dem. Så nære kan vi ikke si at vi er. Jeg vet faktisk ikke etternavnet deres en gang.

Takk for alle tips!

Endret av Elle Melle
Gjest Gjest
Skrevet

Dersom gavene "skal" koste cirka 50 kroner, så har det jammen ikke gått mye inflasjon i dette. Da jeg gikk på barne-/ungdomsskolen (er nå 30), var det samme takst. Og dette var på bygda i et ikke spesielt rikt område.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...