Gå til innhold

Dere som først hadde katt, og så fikk hund


Gjest emmeline

Anbefalte innlegg

Gjest *Ulla*

Nærmere sommeren skal vi få hund. Vi har to puskatter fra før, som ikke er særlig vant med hund, de gangene de har hilst på noen har det bare vært fresing og gjemme seg. Det er sikkert noen her som har vært gjennom det å introdusere ny hund for pus, så jeg lurer på hvordan det gikk? Gjorde dere noe spesielt?

Vi har tenkt på litt forskjellig. Kanskje først ha hunden i bur og la pusene lukte. Men burde vi da gjøre det med en gang hunden kommer til oss? Den skal jo også få være i fred og snuse rundt som den vil. Da vil jeg ikke ha skeptiske puser listende etter. Så vi har tenkt på å kanskje ha pusene ute når hunden kommer, slik at den får anledning til å blir litt kjent med huset, også slippe pusene inn når den har roet seg litt. Jeg synes det er vanskelig. Alle sier at det kommer til å gå greit etter en tid, og det tror jeg også på, men jeg vil gjøre den første tida så god som mulig - spesielt for hunden, men også pusene, de skal ikke føle seg tilsidesatt av det nye familiemedlemmet.

Jeg har lest masse forskjellig rundt omkring i bøker, blader og på nettet, det er mange delte meninger om hvordan det er best å gjøre det, så nå lurer jeg på deres erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Kaja_*

Vi har en katt, og senere fikk vi en gordon setter. Katten var veldig fornærmet i begynnelsen og var vekke i 2 døgn!!

Senere gikk det greit, og nå er det katten som bestemmer :ler:

Anbefaler ikke å la katten få "hilse" på valpen i begynnelsen, hvor katten kan klore valpen i øynene.

Jeg tror det kommer til å gå bra, det tar bare litt tid. Husk å ikke glem katt(ene) dine når valpen kommer.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *lucky*

Når vi fikk hund flyttet den ene katten til nabodama. Den aksepterte ikke hunden. Dette var en hunkatt, våre to kastererte hannkatter aksepterte hunden uten problemer, de sov sammen, vasket hverandre og lekte!

Den hunkatten min som flyttet var litt spesiell, visst det går ann å si det, hun var en sær og meget bestemt dame!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Ulla*

Kattene våre er kastrerte hannkatter, så vi får håpe de tar like godt imot valpen som dine gjorde lucky :) Takk for råd ellers, vi får vel bare ta det litt som det kommer, vi regner jo med at det vil gå greit - om ikke med en gang, så i alle fall etterhvert. Jeg er forberedt på at det kan ta tid, og jeg skal iallefall gjøre mitt beste for at pusene ikke føler seg tilsidesatt av valpen, kanskje er det lettere for dem å akseptere om de ikke ser han som en trussel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi fikk hunden etter katten. Vi mener vi gjorde alt etter boka da hunden kom. Katten aksepterte aldri hunden. Det er et evig mas mellom de to og katten slutta å kose med oss. Det er veldig trist å måtte sitte på badet med lukket dør for å være sammen med pusen vår. Jeg har virkelig dårlig samvittighet fordi jeg skaffet hund og satsa på at det skulle gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Vi hadde tre katter da vi fikk hunden vår. To hunnkatter og en hannkatt. Kattene forsvant i tre dager, men kom til slutt hjem og fant ut at hundematen var ganske god og at hunden ikke var en trussel. Det var eldste katt som var sjefen og hunden måtte innrette seg etter henne.

Vi hadde aldri hunden i bur, men lot døra stå på gløtt, så kattene kunne snike seg ut om de fikk nok av hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Skaffet oss hund for et par uker siden, vi har en hukatt fra før. De første dagene var hunden veldig ivrig på katten, katten holdt seg derfor på god avstand til hunden. Hunden har ikke vett i forhold å holde seg vekk fra katten, men katten er heldigvis rolig og holder avstand fra hunden. Men når han kommer for nære så hveser hun til han og han skvetter unna, men han har ikke lært å holde seg vekk fra henne enda. Det tror jeg ikke han skjønner før hun klorer han, men heldigvis er katten litt vant til hund fra før så hun klorer ikke bare sånn uten videre. Min erfaring i forhold til katt og hund sammen er at det som regel pleier å gå fint så lenge de får tid på seg, men det er ikke sikkert de blir venner, men de kan bo under samme tak uten å krangle.

Vi hadde hunden i bånd i de første timene til han roet seg ned i samme rom som katten, slik at han ikke bare løper bort og biter etter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk en toller etter å ha hatt katten vår i 10 år. Det gikk ikke i det hele tatt. Blei til at hunden holdt seg oppe, og katten holdt seg nede. Hun aksepterte det overhode ikke, hun hadde alltid vært eneste dyret i huset, med unntak av chincilla`er, deguser, fisker og hamstre. Hunden vi fikk tørte aldri å gå i trapper, og i tillegg ikke klarte pga forkalkninger i skjellettet.

Må sies det at katten vår var opprinnelig villkatt som vi brukte en hel sommer på å ta inn til oss. Tok et år før vi kunne ha henne på fanget uten at hun pluttselig klikka helt og angrep og stakk. Avlivde henne 18 år gammel, 1 år siden, og hunden går fint sammen med alle andre katter. Var bare hu som hadde veldig mye personelighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=823

gå inn på den siden og bla litt ned, der finner du en artikkel som heter "Når katten får hund" tror det vil fungere, og skal prøve det selv om litt. Men ikke putt hunden i bur med kattene luskene rundt for da er kattene truende for hunden og kattene får ikke mulighet til å undersøke og se hvem dette er. Men du må beregne tid til dette, og sette to erkefinder opp mot hverandre er ikke løst på 1,2,3 du må ha tolmodighet.

Hadde valpen til broren min på besøk, og da kom den ene katten og snuste og så litt på valpen som lå å sov, der skjedde det ingenting og katten reagerte ikke mer enn at den ville snuse litt på den.

Men har du ikke tid til å ta hensyn til begge rasene, vet jeg egentlig ikke hva som er best, de burde hvertfall ikke omgås uten oppsyn med tanke på at katten sikkert har lært at hunder ikke er noe og hunden bare aner fred for katten da tror jeg det kan gå galt for den lille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Ulla*
Men har du ikke tid til å ta hensyn til begge rasene

Selvfølgelig har jeg det. Har jeg gitt inntrykk av noe annet?

Jeg er ikke en person som glemmer kattene idet hunden er i hus for å si det sånn. Jeg er bare ute etter andres erfaringer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katta var vel 3 år da vi fikk vår Golden.

Ikke noe problem, lot dem hilse på hverandre med en gang.

Katta godtok valpen med en gang.

De ble gode venner.

Jeg sier ble...........det finns dessverre noen mennesker som ikke liker dyr.

Katta vår måtte lide for det.

Den kom hjem hardt skada, så vi måtte til vetrinæren og avlive den.

Valpen leta etter pus i en uke........

Vi savner pusen vår :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har jeg det. Har jeg gitt inntrykk av noe annet?

Jeg er ikke en person som glemmer kattene idet hunden er i hus for å si det sånn. Jeg er bare ute etter andres erfaringer jeg.

Det har jeg ikke sagt, og mente heller ikke at du hadde gitt inntrykk for det, sa bare HVIS, mange som ikke har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde tre katter da vi fikk hunden vår. To hunnkatter og en hannkatt. Kattene forsvant i tre dager, men kom til slutt hjem og fant ut at hundematen var ganske god og at hunden ikke var en trussel. Det var eldste katt som var sjefen og hunden måtte innrette seg etter henne.

:ler::ler:

Våre to katter (begge jenter) var 2 år da vi fikk bikkja og det var noe de ikke likte særlig godt! De var vel bare borte litt, og kom kun inn hvis de ikke kunne se bikkja. Hunden som var 2 år var vant med puser fra før av, så med henne var det greit! Men jeg tror det er viktig å ta seg tid til alle sammen, kose like mye med dem alle!

Det tok bare noen dager før de gikk veldig greit sammen, men de ligger fortsatt ikke i armkroke på hverandre altså, hehe. Men kna fint stå å drikke sammen av samme skål, det er jo litt koselig synes nå jeg :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Hvordan gikk det med dere alle?? 😊 skal ha valp og har to stereliserte hokatter som etter to år har godtatt hverandre. Den ene er 7 år og rasekatt hun andre er 2 år og vanlig huskatt. Her er andre etasje reservert til kattene hvor den ene er mesteparten av døgnet uansett. 

Anonymkode: 10b43...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...