Gå til innhold

Iittala Kivi lyslykter

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes det er vanskelig med disse prisene. Ikke bare er det forskjellig fra farge til farge, det er også forskjell i pris fra butikk til butikk. Håpløst.

Jeg vet:/ Jeg har fryktelig lyst på røde, men de er jo de aller dyreste, jeg antar det er fordi det er gull i dem. Fryktelig frusterende, jeg vil jo bare ha fargen, ikke gullet :sukk:

Ellers har jeg noen VELDIG grønne i limited edition fra fem-seks år tilbake, og en i den petrolblå Eilan snakker om.

Skrevet

De røde er visstnok ikke dyrere pga gullet, men fordi glasset må varmes opp to ganger for å få riktig farge.

Gjest Gjest
Skrevet
De røde er visstnok ikke dyrere pga gullet, men fordi glasset må varmes opp to ganger for å få riktig farge.

Jeg var på omvisning på Iittalafabrikken i Helsinki, det var der de nevnte gullet som begrunnelse. Men dobbel oppvarming gjør det vel ikke akkurat billigere heller. det blir for dyrt for en rød telysholder uansett, liksom... Kanskje jeg skal finne en ny favorittfarge? :lete:

Gjest Gjest
Skrevet

Ja ja, noe skal man vel ha å være opptatt av

:skratte:

Skrevet

Etter min mening er det uendelig mye bedre å være opptatt av lyslykter enn å være opptatt av å gjøre narr av folk som er opptatt av lyslykter ;)

Skrevet

Vi har fått to blanke, og de lyser så fint når vi tenner dem. Ellers forsøker jeg å flytte de turkise detaljene ut av stua (jeg har nemlig en svigermor som på et tidspunkt fant ut at hun måtte forære oss mange turkise telysestaker, fat osv)., så turkis ville ikke vært aktuelt for meg. Om jeg skulle hatt noen flere, kunne jeg faktisk gått for yellow. Eller blueberry blue.

Skrevet

Hvis dette er et problem for deg, burde man kanskje legge ned hele Hus og hage-forumet? :ler: I tillegg til en rekke andre forum hvor temaet sjelden er de store verdensproblemene.

• Liker 1
Skrevet

Elastica: Jeg så etter oransje lykter i går. Seville Orange er faktisk ordentlig oransje, så sjekk ut den.

Gjest Elastica
Skrevet
Elastica: Jeg så etter oransje lykter i går. Seville Orange er faktisk ordentlig oransje, så sjekk ut den.

Takk for tilbakemelding! Spørs om jeg ikke skal skaffe meg dem likevel.

Neste gang du går forbi en Seville orange, kanskje du kan sende meg en mms? :ler:

Skrevet
Takk for tilbakemelding! Spørs om jeg ikke skal skaffe meg dem likevel.

Neste gang du går forbi en Seville orange, kanskje du kan sende meg en mms? :ler:

Det kan jeg vel! Ikke med beste bildekvalitet, akkurat, men dog :) Send meg nummeret ditt, du!

Gjest Gjest
Skrevet

Dette er overhodet ikke ment som kritikk, jeg spør rett og slett av nysgjerrighet, for jeg har aldri hørt om disse før.

Er det en rimelig grunn til at de koster så mye? For meg ser det jo ut som vanlige glasstelysholdere! ;)

Skrevet
Dette er overhodet ikke ment som kritikk, jeg spør rett og slett av nysgjerrighet, for jeg har aldri hørt om disse før.

Er det en rimelig grunn til at de koster så mye? For meg ser det jo ut som vanlige glasstelysholdere! ;)

Det er da et fullstendig legitimt spørsmål!

De i blankt glass er ikke så dyre, de koster ca 90 kr. Glasset er svært tykt, så lyktene er tunge og solide. Noen fargevarianter er dyrere, og det har med produksjonskostnader å gjøre. Blant annet den røde, der glasset må varmes opp to ganger. Enkelte andre farger er også dyrere, uten at jeg kan si jeg vet grunnen.

Jeg liker dem nettopp fordi designen er så enkel, som du sier. Det finnes på mange måter ikke en mer grunnleggende form på en lyslykt :) Likevel er det mange som har forsøkt å kopiere dem uten å lykkes.

Og så er det jo genialt at de finnes i omtrent alle farger da! :)

Skrevet

Det brukes gull i fremstillingen av de røde kiwi lyktene.

Dette for å få den dype rødfargen.

Tar seg veldig flott ut mot mørke kontrastvegger.

Jeg har 6 røde kiwi på et bord mot en mørk brun kontrastvegg.

Moby

Skrevet
Det brukes gull i fremstillingen av de røde kiwi lyktene.

Dette for å få den dype rødfargen.

Ikke ifølge denne siden.

Men de er nå uansett helt nydelige :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Ikke ifølge denne siden.

Men de er nå uansett helt nydelige :)

Det er rart at Iittala gir så motstridende opplysninger, og at gull i glass gir en mer rosa farger stemmer vel ikke når man ser på rosevinduet i Nidarosdomen...

Personlig liker jeg forresten den grå veldig godt.

Gjest Gjest_Heidi_*
Skrevet

Angående produkter fra Iittala: fjerner dere det røde klistremerket, eller lar dere det være der?

Skrevet

Fjerner det, jeg kan ikke fordra klistremerker eller prislapper på ting.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fjerner det også. (hadde merkene vært ment til å skulle være der hadde de vært preget i objektet på en helt annen måte enn et klistremerke som forsvinner ved vask i varmt vann/oppvaskmaskin)

Skrevet (endret)
:) Endret av Asti
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
På enkelte produkt fjerner jeg merkene. Eksempelvis på Kivi har jeg gjort det.

Har imidlertid blitt litt mer betenkt på å fjerne på andre ting, da jeg har lagt merke til at inne på Lauritz har de enkelte ganger gjort et "nummer" ut av at merker fremdeles sitter på (dvs. er positivt).

Det er mye vanligere i Danmark å la merkene sitte på, slik at man kan "vise" hvilke merker man har. Flere dansker jeg kjenner gjør det. Jeg synes selv det er litt underlig, men det forklarer ihvertfall hvorfor det er positivt på Lauritz?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...