Gå til innhold

Kognitiv bias og låste hypoteser


mysan

Anbefalte innlegg

I forbindelse med en tråd på Religion og livssyn, kom jeg over dette lille utsagnet, og det gjorde meg nysgjerrig.

Kognitiv bias

Kognitiv bias eller bekreftende bias er tendensen til å søke og tolke (ny) informasjon slik at den støtter egne synspunkter og etablerte meninger samtidig som en unngår informasjon og tolkninger som motsier eksisterende forestillinger. I vitenskap er kanskje det alvorligste i denne forbindelse, tendensen til å formulere såkalte låste hypoteser. Med låste hypoteser vil et forskningsprosjekt ikke gi ny viten.

Kan noen forklare "låst hypotese" for meg?

Jeg skal lete selv også, men det er sikkert noen som allerede vet noe om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
I forbindelse med en tråd på Religion og livssyn, kom jeg over dette lille utsagnet, og det gjorde meg nysgjerrig.

Kan noen forklare "låst hypotese" for meg?

Jeg skal lete selv også, men det er sikkert noen som allerede vet noe om dette.

Jeg har ikke hørt ordet før, og tolker det ikke på en annen måte enn slik det står, nemdlig at det er et navn gitt til de hypoteser som bare utforsker allerede kjennt kunnskap for å få bekreftet at det man allerede vet er sannt. Altså hypoteser som ikke er formulert på en slik måte at man ender opp med å utofrske nye tema og nye innfallsvinkler fordi mennesker i stor grad ønsker å søke bekreftelse på det man allerede tror fra før.

Dette viser seg veldig lett i dagliglivet ved at man via kognitiv bias kan lese samme innlegg og tolke det på to vidt forskjellige måter for å få bekreftet sitt eget syn på saken. Eksempel "Ran utført av mørkhudet mann" kan leses som "ja, det var det jeg visste utlenninger utfører mer kriminalitet" eller "ja, det var det jeg visste media fremstiller alltid utlenninger som kriminelle". Den samme settningen har altså totalt forskjellig mening basert på hvilke holdninger leseren selv har. Dersom dette skjer innen vitenskap derimot (som det selvsagt gjør) kan man ende opp med å tolke samme resultat på vidt forskjellige måter, ut i fra hvilken forståelse man har for verden og sammenhenger mellom ting. På den måten ender man alltid opp med å bare se på ting fra en synsvinkel for å få bekreftet hypotesen man allerede hadde. Dette er en helt naturlig menneklig tendens, fordi vi har et behov om å kjenne at vi har noen form for sikker kunnskap om verden og vi søker da heller bekreftelse av våre hypoteser heller enn å utfordre dem alle og godta at vi har veldig lite sikker kunnskap om noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innen psykologien kalles dette som oftest

"bekreftelsesbias" / "confirmation bias"

Disse begrepene kan gjøre det enklere å søke artikler og forklaringer av fenomenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så låste hypoteser er rett og slett det samme som confirmation bias?

Låste hypoteser er vel det viteskapelige resultatet av tendensen til confirmation bias?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Låste hypoteser er vel det viteskapelige resultatet av tendensen til confirmation bias?

Var slik jeg tolket det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare bias for meg?

Bias er en systematisk skjevhet i enten informasjon som man søker, eller i forsøkspersoner i et eksperiment. Nøkkelordet er "systematisk skjevhet". Det kan ytre seg på svært mange måter, på nær sagt alle områder-

Bias er selvsagt ikke begrenset til forskning. Men forskere har i økende grad blitt klar over at det utgjør en formidabel felkilde som kan gi fullstendig feile konklusjoner dersom man ikke tar forholdsregler for å beskytte seg mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så låste hypoteser er rett og slett det samme som confirmation bias?

Nei, det tror jeg ikke stemmer. Confirmation bias er en tendens til å søke og vektlegge informasjon som bekrefter din hypotese, og neglisjere eller evt undertrykke informasjon som avkrefter den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så vidt jeg forstår av det jeg leste, så er det også beskrivelsen på låste hypoteser. Videre stod det "tendens" i den forbindelse. "Tendens til låste hypoteser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så vidt jeg forstår av det jeg leste, så er det også beskrivelsen på låste hypoteser. Videre stod det "tendens" i den forbindelse. "Tendens til låste hypoteser".

Nei, det er det ikke. En hypotese kan godt inneholde et bias, men man kan ikke si at bias og hypotese er det samme.

Det kunne kanskje dreie seg om ikke-testbare hypoteser, som er litt meningsløse dersom man ønsker å finne ut noe mer konkret om hvordan verden fungerer.

det hadde kanskje vært enklere å forholde seg til spm dersom du hadde linket til diskusjonen.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen i seg selv har ikke så mye med dette å gjøre - jeg fant betegnelsen låste hypoteser her.

Kognitiv bias

Kognitiv bias eller bekreftende bias er tendensen til å søke og tolke (ny) informasjon slik at den støtter egne synspunkter og etablerte meninger samtidig som en unngår informasjon og tolkninger som motsier eksisterende forestillinger. I vitenskap er kanskje det alvorligste i denne forbindelse, tendensen til å formulere såkalte låste hypoteser. Med låste hypoteser vil et forskningsprosjekt ikke gi ny viten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...