Gå til innhold

Hvordan få saftige svinekoteletter?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg får aldri til svinekoteletter, de blir alltid enten tørre eller seige. Hvordan får dere dem saftigst mulig? Det er kanskje best å steke dem i ovn, jeg har prøvd det også, men det virker som om det er helt umulig for meg å få det til! Noen som har noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å marinere dem først med olje, salt, pepper, urter og evt hvitløk. Så bruner jeg dem på sterk varme først, et par minutter på hver side maks. Deretter lar jeg dem ligge og surre i panna på svak varme (går til og med an å skru av plata om panna holder godt på varmen - med lokk. Om du steker i ovn er det også lurt å brune dem først. Evt kan du bruke stekeposemetoden, hvis den funker på sånne beinete ting som koteletter.

Også er det jo fint om kotelettene er av god kvalitet. Jeg lurer på om nakkekoteletter er mer saftige enn andre, og vi pleier å kjøpe (fersk) edelgris som har god fettmarmorering (det gir smak og saftighet) - økologisk er nok enda hakket bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ofte svinekoteletter i ovnen. Bruker helst nakkekoteletter.

Krydrer først med pepper, paprika, hvitløkspulver..... Ikke salt.

Steker de rask i varm panne.

Legger dem på fat og legger på løkringer og en skive ananas, topper med litt ost.

Stekes i ovnen til osten blir gylden.

Disse kotelettene er ALDRI tørre......

Hvis jeg pannesteker koteletter, bruker jeg en god stekeolje eller lager en selv. Passer på å pensle ofte og tar panna av varme og lar dem stå litt før jeg serverer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg får aldri til svinekoteletter, de blir alltid enten tørre eller seige. Hvordan får dere dem saftigst mulig? Det er kanskje best å steke dem i ovn, jeg har prøvd det også, men det virker som om det er helt umulig for meg å få det til! Noen som har noen gode tips?

La de få romtempratur. ha god varm stekepanne. ha i olje eller smør. jeg bruker blanding. Brun de lett på begge sider. Legg i ildfast form. Sett i stekeovn på 150-180 g. Avhengi av ovn. La de stå der ca 35 min. Er det store koteletter så la de stå på 150 g i 45 min.

voila....aldri mere seige ellr tørre koteletter.

en måte å "drepe" koteletter på, er å steke de ferdig i stekepannen.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager saftige svinekoteletter i leirgryte, på en seng av ovnsbakte rotgrønnsaker. Heller over litt vin og olje, og krydrer med havsalt, nykvernet pepper og urter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ser det er lenge siden tråden ble startet, men jeg bruker å ha nakkekoteletter i ovn, ildfastform med litt vann, smør, pepper og salt, evt en halv buljongterning.. steker dem på rundt 150 grader i en times tid, litt mer, snur dem når de er halvveis. De blir kjempemøre på denne måten :)

forresten: kan selvfølgelig putte hva man vil av krydder og evt grønnsaker oppi formen, men dette er den "enkle" versjonen! skru gjerne opp gradene litt mot slutten..

oppdaget plutselig det var saftige svinekoteletter, ikke nakkekoteletter ts spør om, men fungerer nok der også :fnise:

Endret av Appelsinpiken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruner dem raskt på hver side. Snur til neste side, når det kommer opp blodvann, steker til det kommer opp litt blodvann på den siden. Tar de av platen og lar de hvile i 5-10 minutter, og fortsetter å steke på litt svakere varme i noen få minutter.

Har alltid fine møre koteletter etter at jeg begynte med dette og slipper å skylde på kjøttkvaliteten ;)

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Erik

Gammel tråd, men evig problem.

Enkelt sagt: om kotelettene dine blir seige og tørre så er de overstekt.

Steking av kjøtt, inkludert koteletter er i praksis basert på kun EN ting: temperatur. Alle "gode" triks og tips virker i kraft av at hvordan varmebehandlingen av kjøttet blir gjort

Koteletter (spesielt nakke) har også en del bindevev/fett som kan trenge lenger steketid og dette kan skape litt trøbbel.

Innlegget er endret iht KGs regler.

mrs_bond, mod

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Gjest_Vanja_*

Bruker pappa sin metode når jeg lager svinekoteletter :)

I ovn.

Best å bruke nakkekoteletter, men vanlige funker også fint.

Bruner de ikke først.

Ha litt vann, smør, olje i en langpanne. Krydre kotelettene med salt og pepper.

Stekes på 160 grader i 1,5 time. Snu de en gang underveis.

Da før du møre, saftige koteletter. En "safe" søndagsmiddag :)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Mine erfaringer med koteletter i ovn går på tre punkter. 

Skal kotelettene marineres i forkant er det viktig å unngå salt i marinaden. Det trekker vann ut av kjøttet og gjør det tørrere. Desto lengre kjøttet skal marinere desto viktigere er dette punktet.

For det andre er det lurt å brune kotelettene raskt i stekepanne på høy temperatur før de skal i ovnen. Bruningen forsegler snittflatene på kjøttet slik at mindre saft siver ut under ovnstekingen. 

Dersom punkt en og to er gjort bra så blir resultatet best ved lav ovnstemperatur og lengre steketid i ovnen.

Salting er best å foreta etter steking.

Anonymkode: c3c3a...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...