Gå til innhold

Internasjonal skole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har gått/går på, eller har barn eller andre kjente som går på internasjonal skole? Da tenker jeg på norske barn. Lurer bare på hvordan det fungerer siden opplæringen foregår på engelsk? :)

Skrevet

Jeg kjenner en som går på IB-linja på vgs og han er veldig fornøyd! Ved at all undervisning foregår på engelsk, får de et utrolig ordforråd og samtidig masse trening i å snakke på språket. Men det er vel "hardere" skole og krever mye lesing og jobbing:)

Jeg synes også jeg har hørt at det er veldig positivt å ha gått på slike linjer, både i forbindelse med videre studier og jobb:)

Skrevet

Jeg kunne tenkt meg å sende vesla på internasjonal skole, men det koster vanvittig mye, så det blir dssverre ikke aktuelt. Er det noen som vet om det finnes andre internasjonale skoler i Oslo enn den på Bekkestua som ikke koster så sinnsykt mye?

Skrevet

Aner ikke prisen, men på Briskeby finner du både den franske og den engelske skolen. På majorstua har du den Tyske skolen (man snakker da språket til det landet som skolen representerer...)

Skrevet

Jeg gikk på internasjonal skole i noen år, pga familie som flyttet mye til utlandet under oppveksten, både mens jeg gikk på barneskole, ungdomsskole og vgs. Da var det lettere å forholde seg til internasjonal skole de årene man var hjemme innimellom, enn norsk.

Jeg likte meg veldig godt, kom i kontakt med andre norske barn som hadde samme brokete bakgrunn og fikk bruke noen av fremmedspråkene jeg hadde lært meg i utlandet. Dette var en god skole med høyt faglig nivå, de fleste kom fra akademiske familier (der mor og/el far hadde stillinger med mye reising). Jeg har aldri gått på f.eks. vanlig norsk videregående skole, og innser at jeg har gått glipp av noen ting av det faglige, spesielt i norskfaget, og samfunnsfag. Dette er litt tungt å ta igjen, men samtidig var alt det andre så bra, en skole av den gamle sorten, med lange skoledager og mye lekser, men elevene var motiverte og lærevillige.

Skrevet

Jeg har flere bekjente som har gått på internasjonal skole, samt en kamerat som jobber som lærer på en internasjonal barne- og ungdomssskole.

Det kan være flere grunner til at man velger noe annet en offentlig skole til sine barn, og internasjonal skole er for mange et godt alternativ.

Men, man må tenke gjennom hvorfor valget lander på en internasjonal skole. Det er godt tilrettelagt for barn og ungdom som flytter mye, hovedsaklig på kryss og tvers av landegrenser, men for personer som er norske og som har planer om å ta vgs. og videre studier i Norge vil det ikke alltid være det beste alternativet. Undervisning i norsk og andre "norske" fag (norsk historie og samfunnsfag) er det mindre av enn på en norsk skole, noe som kan være problematisk for senere skolegang.

Jeg hadde en venninne gjennom oppveksten som gikk på internasjonal skole, og noe av det hun synes var vanskelig var at det stadig var oppbrudd i klassen da de fleste elevene bare gikk på skolen noen år før de flyttet videre/hjem igjen. Kjekt og spennende med stadig nye impulser og et flerkulturelt miljø, men samtidig også slitsomt og dumt når vennenne flytter og man gang på gang gjennom skoletiden må bygge nye relasjoner. Faglig sett fikk jeg inntrykk av at nivået var høyt.

Skrevet

Jeg har gått IB-linja på vgs. og er storfornøyd. Det er, som Lull sier, mer arbeid på denne linja, blant annet fordi du *vet* at du får eksamen i alle fag (ikke uttrekning), det er mye selvstudium, flere lengre rapporter man må skrive i realfagene (også matte), fag som norsk og engelsk er i stor grad lagt opp til å lese et pensum av bøker, skrive sammenlikninger og bokanmeldelser eller liknende og å diskutere disse i timen. Historietimene er også basert på at man får utlevert oppgaver man må skrive lengre svar på - og gjøre en del research utenfor pensum. I tillegg har man noen store oppgaver som skal leveres inn i løpet av første året, og man har x antall timer CAS (creativity, activity and service) som man må oppfylle i løpet av studiet.

Man "slipper" nynorsk og gym (annet enn at man må lese noen bøker på nynorsk og ha "activity"), man går i dybde med områdestudier/epokestudier i blant annet historie og norsk, og legger mer vekt på ideer, tanker, sammenhenger osv. enn datoer og årstall (selv om man til en viss grad må kunne disse også). Ellers lærer man engelsk ganske bra, selv om vi hadde noen lærere som kunne engelsk mye dårligere enn oss og hadde horribel uttale. Men så og si alt pensum er på engelsk.

I utlandet så blir IB sett på som mye mer vanskelig enn vanlig vgs., og er anerkjent som et veldig bra studium.I Norge så er det fortsatt litt forvirring hos blant annet arbeidsgivere når det gjelder hva IB egentlig er, og man får "lite" igjen for å ha tatt et vanskelig studie i forhold til at man stiller likt som alle andre for å komme inn på videre utdanning (dette har ikke jeg følt som et problem, men noen av de som blant annet skulle bli leger i min klasse syntes ikke noe om dette da det er vanskeligere å få høye karakterer i flere fag, + at karakterskalaen er en annen, fra 1-7 på IB).

Men nå er det en del år siden jeg gikk ut, og det kan hende noe av dette har endret seg. ;)

Personlig har jeg fått mye utbytte av IB, og ville tatt det igjen. Samtidig så var denne typen studium bedre lagt opp for meg en et vanlig, og jeg er veldig fornøyd med å studere selvstendig. Dette kom også godt med til universitetet.

Skrevet
Man "slipper" nynorsk

Du meiner vel sidemål? ;) Hugsar at eg var på open dag for IB-linja når eg vurderte dette på VGS, og at ein av elevene la vekt på nettopp dette med å "sleppe" nynorsk... Det finst faktisk ein del har nynorsk som hovudmål, og som i så fall "slepp" bokmål!

Hadde eigentleg veldig lyst å gå IB-linja, men ville ikkje bytte skule etter 1. klasse.

• Liker 1
  • 1 år senere...
Gjest Markus
Skrevet

Har veldig lyst til og gå der men for det første Hvor mye koster det(vil helst ikke ha et svar som veldig dyrt men eksakt sum). Og er det vanskelig og komme inn på Oslo International School?

Skrevet

Du kan jo flytte til Arendal, her er det kommunal internasjonal skole .

Skrevet

Tror det er 135 000 pluss ekstra for IB Oslo international school.

Skrevet

Her står det om opptak, priser og masse annen informasjon.

Jeg gikk selv IB de to siste årene på vgs, og kunne gjerne tenkt meg å sende datteren min på internasjonal skole når den tiden kommer. Dog bor vi ikke sånn at det er praktisk gjennomførbart. Å kjøre fra Oslo til Bekkestua hver dag er uaktuelt, og det er det også å sende henne med buss fra hun er 3-4 år er fullstendig utelukket. Ei heller har vi lyst til å bo i Bærum. Jeg kjenner et par som har gått på den franske skolen i Oslo, og det blir i overkant strikt etter min mening. Vi har faktisk vurdert å flytte til Sandefjord for at jenta kan gå på Skagerak, vi får se hva vi bestemmer oss for når det blir mer aktuelt aldermessig.

Jeg kjenner litt for godt til problemene i det norske skolesystemet, og mener at den norske skolen er faglig svak. Vi så det jo tydelig da vi begynte på IB, de av oss som hadde fulgt norske fagplaner måtte ta igjen en del i bl.a. matte, naturfag, fremmedspråk og til en viss grad samfunnsfag, for å komme på nivå med det som var forventet i IB-pensumet. Likhetsprinsippet er et umulig prosjekt i praksis, og det er bare noen veldig få som da ikke er for flinke eller for svake. Internasjonale skoler (både IPC og IB) er nok helst et alternativ for de motiverte, men det er nå ihvertfall et alternativ. Og får man hele skolegangen i dette systemet tror jeg man "blir sånn". ;)

Gjest regine
Skrevet

Her må det skilles mellom de ulike retnigene:

- IB linje på videregående skole. Dette utgjør de to siste årene på vgs, og koster ikke særlig mer enn vanlig vgs. Det er noen eksamensgebyrer og sånt som andre slipper, men i prinsippet er dette like "gratis" som vanlig vgs.

- Internasjonal skole kan være en skole hvor hele løpet (fra 1.klasse) er lagt opp som et "IB" løp, men det må ikek være det. Det koster uansett penger, da er vi over på privatskole = må betale for å gå der.

Skrevet

Her må det skilles mellom de ulike retnigene:

- IB linje på videregående skole. Dette utgjør de to siste årene på vgs, og koster ikke særlig mer enn vanlig vgs. Det er noen eksamensgebyrer og sånt som andre slipper, men i prinsippet er dette like "gratis" som vanlig vgs.

- Internasjonal skole kan være en skole hvor hele løpet (fra 1.klasse) er lagt opp som et "IB" løp, men det må ikek være det. Det koster uansett penger, da er vi over på privatskole = må betale for å gå der.

Som sagt , i Arendal er det kommunal internasjonal skole , fra 1. til 10. klasse . deretter er det ib linje på videregående .

Skrevet

Dette er absolutt ein debatt eg vil følge med på! Kostar den franske, tyske og engelske skulen i Oslo like mykje som den internasjonale skulen? Eg snakkar KUN grunnskule, når tida kjem til vidaregåande er vel avkommet stort nok til å bestemme sjølv ;) Er det kun Arendal som har kommunal internasjonal skule? Og er det faglege nivået like høgt der som den internasjonale skulen i Oslo?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Den tyske skolen i Oslo koster omtrent det samee som en barnehageplass. Sjekk internettsidene for nøyaktige tall (leste den tyske versjonenen av sisa og søkte på "Preise", men infoen finnes også på norsk), de varierer litt alt ettersom om det er småskole, mellomtrinn etc.

Skrevet

http://www.aischool.no/

De følger det samme IB løpet , og kravene til det skiller ikke mellom offentlig og privat .

Personlig synes jeg ikke det er greit at AIS er kommunal, den får mer penger pr elev en de andre kommunale skolene . Det er et eksperiment , mye pga. internasjonale bedrifter og Grid (FN) i Arendal . Man ønsket en internasjonal skole . Men den rødgrønne regjeringen gjorde det svært vanskelig å starte nye privat skoler , derfor ble den kommunal . Det er en pågående diskusjon hver budsjettbehandling om den skal få bestå .

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg blir mer og mer overbevist om at jeg kommer til å sende mine/mitt fremtidige barn på internasjonal privatskole. Har en i nærmeste by og som ligger 10 min unna jobben min. Prisene er heller ikke spesielt avskrekkende. Som noen sa: omtrent som en barnehageplass. :)

Skrevet

Den internasjonale skulen i Oslo har meir enn 100 000 nok i skulepengar...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vurderte den Tyske skolen (Max Tau) for ungene mine da de skulle begynne på skolen (far oppvokst i Tyskland) og var på åpen skole der. Dersom man som norskspråklig ønsker å sende barna sine dit, må man være oppmerksom på at dette er langt på vei en tysk skole i Norge, mer enn enn internasjonal eller norsktysk skole. All undervisning foregår på tysk, og lærerne har svært varierende norskkunnskaper. Selv om ungene mine forstod (snakket ikke) noe tysk da de var i skolestartalder, vurderte jeg det dithen at det ville bli slitsomt for dem fullstendig skulle forholde til tyskspråklig skolegang. Ikke minst for meg å skulle hjelpe dem med lekser, med min C-språk-tysk... Likevel var kanskje det aller viktigste argumentet for hvorfor det ikke ble noe av, at jeg ønsket at ungene skulle ha venner i nærmiljøet som gikk på samme skole. Og at jeg så mørkt på å skysse dem halve byen til og fra skolen i flere år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...