Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #1 Skrevet 24. februar 2009 Anbefaler alle som har rasehund å se på NRK2 nå.
Titti72 Skrevet 25. februar 2009 #2 Skrevet 25. februar 2009 Jeg fikk med meg halve programmet. Fy faan så onde vi mennesker er. Og at noen kritiserte blandingshunder (var en tråd for kort tid siden her inne), tenker jeg er av uvitenhet. DE hadde hatt godt av å se programmet i går.
lovenemo Skrevet 25. februar 2009 #3 Skrevet 25. februar 2009 Hele programmet gikk ikke i går da, men det ligger på youtube, heter Pedigree Exposed eller noe sånt. Er helt sjukt hvor langt enkelte lar det gå, fatter ikke hva de tenker med. Håper mange fikk med seg denne og tenker litt mer nøye over valg av oppdretter når de velger sin neste hund. MENTALITET og HELSE fremfor alt sier jeg ihvertfall.
la Flaca Skrevet 25. februar 2009 #4 Skrevet 25. februar 2009 Jeg fikk med meg halve programmet. Fy faan så onde vi mennesker er. Og at noen kritiserte blandingshunder (var en tråd for kort tid siden her inne), tenker jeg er av uvitenhet. DE hadde hatt godt av å se programmet i går. Men nå er det jo ikke sånn at man er kvitt problemet bare man blander litt. Ikke når man blander rasehunder, og det er jo det man gjør. Resultatet kan bli dobbelt opp med arvelige sykdommer, fordi blandingshunder som regel ikke er avlet fra kombinasjoner med kjent (og godkjent) sykehistorie.
Gjest Mea Culpa Skrevet 25. februar 2009 #5 Skrevet 25. februar 2009 Er det dette programmet det er snakk om? Har sett det foer og er enig at det er ille. Jeg ble baade sint og lei meg, og jeg er egentlig ikke noe hundemenneske en gang. Om bare oppdretterene kunne tatt til vett og tenkt mer paa hundenes helse enn utseende ...
Gjest rystet Skrevet 25. februar 2009 #7 Skrevet 25. februar 2009 Det er slående hvor kategorisk utseendefokusert mange hundefolk tenker når det kommer til dette med avl og hva som er en bra hund. En bra hund er en pen hund, ifølge utstillingsfolk. Det spiller ingen rolle om utseendemessig rasetypiske hunder har dårligere helse enn hunder som avviker noe fra rasekriteriene. Det eneste det handler om er eksteriør, ikke hundens livskvalitet. Jeg visste ikke engang at Rhodesian Ridgebacks' var defekte hunder med forringet livskvalitet pga denne ridgen. Alle snakker om at renrasede hunder skal være så og så bra, men disse hundene har jo vondter og plager som er en direkte årsak av at de er renrasede. Det er de renrasede hundene som har mest defekter, sammenlignet med blandingshunder og de få rasene som fortsatt har endel opprinnelig hundetrekk i seg, som f.eks. siberian husky. I rasefanatikerenes verden så er det defekt å ikke ha en defekt. Rhodesian ridgebacks er defekte hvis de ikke har en ridge. Men veterinærer og folk med peil på dyrehelse sier at ridgen er en fysisk defekt som forringer hundenes livskvalitet. Logikken er komplett fraværende hos rasefanatiske hundefolk. Jeg blir kvalm på vegne av alle dere som aktivt går ut og reklamerer for "deres" rase, fordi den er renraset, enten dere er eiere av en cavalier king charles, en shar-pei, en mops, en schäefer eller hva det nå måtte være for et uetisk avlsprosjekt dere støtter opp om. Folk burde kutte ut å skaffe seg renrasede hunder. Og for all del: Kutt ut disse hundeutstillingene. Det er et fesjå for menneskelig overfladiskhet og har NULL OG NIKS med hundens ve og vel å gjøre.
lovenemo Skrevet 25. februar 2009 #8 Skrevet 25. februar 2009 Sweet Jesus.. Denne dokumentaren drar frem det mest ekstreme, ikke hva som er normalen. Men, det kan komme til å bli normalen dersom folk ikke begynner å bruke hjernecella si litt når det gjelder hundeavl. Renrasede hunder er en _bra_ ting, så lenge oppdretteren vet hva som bør stå i fokus, helsa og mentaliteten først! Avler de kun etter utseende så sier det seg selv at man får hunder med all slags grusomme sykdommer. Håper bare at de som ser denne dokumentaren tenker seg om ti ganger ved valg av oppdretter, ikke se kun på utstillingsresultater og om hunden har et rasetypisk utseende. Sjekk helsa til hunden!! Det burde virkelig stilles strengere krav for registrering og godkjenning av valpekull. Mange vil sikkert gi faen i det, dessverre, men jeg er ihvertfall av den oppfatning at flere ønsker seg registrerte hunder? Kan hende jeg tar feil nå, men uansett. JA! til mentaltesting av alle avlsdyr!! *lever på en rosa sky*
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #9 Skrevet 25. februar 2009 Mange rene hunderaser, som f.eks. mops og cavalier king charles, har en såpass høy prosentandel med syke og defekte hunder at man kan kalle det normalt at disse hunderasene har forringet livskvalitet pga rasen de tilhører. Da er rasen i seg selv blitt defekt, og ikke noen få eksemplarer av rasen. F.eks. slik de fleste mopser har pustebesvær.
lovenemo Skrevet 25. februar 2009 #10 Skrevet 25. februar 2009 Mange rene hunderaser, som f.eks. mops og cavalier king charles, har en såpass høy prosentandel med syke og defekte hunder at man kan kalle det normalt at disse hunderasene har forringet livskvalitet pga rasen de tilhører. Da er rasen i seg selv blitt defekt, og ikke noen få eksemplarer av rasen. F.eks. slik de fleste mopser har pustebesvær. På enkelte raser, ofte de små, er det dessverre mer normalt å se slike defekter og plager :\ Grusomt å se på!
Gjest gjest hundeeier Skrevet 26. februar 2009 #11 Skrevet 26. februar 2009 Dette programmet er fra England og The kenel club er ikke medlem i FCI, som er den internasjonale hundeorganisasjonen. Norsk kennel klub er medlem av FCI. I FCI har de i flere år jobben med å endre rasestandardene for raser som hadde "usunn" trekk angitt. F eks ble standarden for Norsk elghund grå endret. England har sine egne standarder og trenger ikke følge etter. Jeg anbefaler at dere går inn på nkk.no og leser artikkelen "Kunnskap gir bedre helse". Situasjonen er bedre i Norge, noe både Dyrevernalliansen og Dyrlege Trude Mostue bekrefter. Trude Mostue har jo jobbet i England og er godt kvalifisert til å si noe om det ulike avlsarbeidet som gjøre i de to landene. Blir litt oppgitt over at folk hauser seg så lett opp. Norge ER IKKE England.....
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #12 Skrevet 26. februar 2009 Blir litt oppgitt over at folk hauser seg så lett opp. Norge ER IKKE England..... Har engelske mopser mer pustebesvær enn norske mopser? Nei. Har ikke norske Rhodesian Ridgebacks en ridge? Jo. Blir oppgitt over folk som prøver dysse ned opplagte defekter hos også norske hunder.
Vulpes Skrevet 26. februar 2009 #13 Skrevet 26. februar 2009 (endret) Er ikke noe galt i å avle på renrasede hunder. Og blandingsavl ser jeg som regel på som useriøst, med mindre det er en spesiell plan bak det hele, for eksempel å avle fram trekkhunder. Det som er galt, er når fanatikere avler på individer som det ikke burde avles på, og når rasestandarder er direkte usunne for hundene. Det gjelder for eksempel en del av rasene med sammentrykte nesepartier. Denne dokumentaren viser jo blant annet det. Så nei, det er ikke så enkelt at rasehunder er syke og blandingshunder er friske. Det er kun en myte. Endret 26. februar 2009 av Tonje!
lovenemo Skrevet 26. februar 2009 #14 Skrevet 26. februar 2009 Dette programmet er fra England og The kenel club er ikke medlem i FCI, som er den internasjonale hundeorganisasjonen. Norsk kennel klub er medlem av FCI. I FCI har de i flere år jobben med å endre rasestandardene for raser som hadde "usunn" trekk angitt. F eks ble standarden for Norsk elghund grå endret. England har sine egne standarder og trenger ikke følge etter. Jeg anbefaler at dere går inn på nkk.no og leser artikkelen "Kunnskap gir bedre helse". Situasjonen er bedre i Norge, noe både Dyrevernalliansen og Dyrlege Trude Mostue bekrefter. Trude Mostue har jo jobbet i England og er godt kvalifisert til å si noe om det ulike avlsarbeidet som gjøre i de to landene. Blir litt oppgitt over at folk hauser seg så lett opp. Norge ER IKKE England..... Det er kanskje litt mer ekstremt i England, men Norge henger ikke langt etter, det skal være sikkert.
lovenemo Skrevet 26. februar 2009 #15 Skrevet 26. februar 2009 Er ikke noe galt i å avle på renrasede hunder. Og blandingsavl ser jeg som regel på som useriøst, med mindre det er en spesiell plan bak det hele, for eksempel å avle fram trekkhunder. Det som er galt, er når fanatikere avler på individer som det ikke burde avles på, og når rasestandarder er direkte usunne for hundene. Det gjelder for eksempel en del av rasene med sammentrykte nesepartier. Denne dokumentaren viser jo blant annet det. Så nei, det er ikke så enkelt at rasehunder er syke og blandingshunder er friske. Det er kun en myte. Signerer denne! Bra sagt
Mamma1 Skrevet 26. februar 2009 #16 Skrevet 26. februar 2009 Fy søren så ekkelt.- Nei, problemet er nok ikke så stor i Norge, men det kommer. Syns det skulle vært bedre kontroll med avl.
Mamma1 Skrevet 26. februar 2009 #17 Skrevet 26. februar 2009 Noe annet som forundrer meg er hvordan eierne kan holde de i live, med så store smerter...
lovenemo Skrevet 26. februar 2009 #18 Skrevet 26. februar 2009 Noe annet som forundrer meg er hvordan eierne kan holde de i live, med så store smerter... De tjener penger på å avle på dyra ^^ Og de oppnår status ved å få gode resultater på utstilling. Dette er ikke hundeeiere som ser på hundehold som en glede i hverdagen, men som en måte å tjene penger.
Mamma1 Skrevet 26. februar 2009 #19 Skrevet 26. februar 2009 Men likevel.. De må jo være glade i hundene, på en eller annen måte. Hadde ikke orket å se noe dyr ha det så vondt.. Noen av de som ble filmet hadde det så vondt at man hadde vært fristet til å slå de i hjel. Slik som man skal gjøre dersom man kjører på et dyr og det er veldig skadet og i store smerter.
lovenemo Skrevet 26. februar 2009 #20 Skrevet 26. februar 2009 Men likevel.. De må jo være glade i hundene, på en eller annen måte. Hadde ikke orket å se noe dyr ha det så vondt.. Noen av de som ble filmet hadde det så vondt at man hadde vært fristet til å slå de i hjel. Slik som man skal gjøre dersom man kjører på et dyr og det er veldig skadet og i store smerter. Tror rett og slett ikke sånne mennesker har evnen til å se at hundene plages :s
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå