Gå til innhold

Noen oppgaver


Gjest Rasjonale funksjoner

Anbefalte innlegg

Gjest Rasjonale funksjoner
Å ja.. takk for svaret :)

Sitter også her med en rasjonal funksjon: f(x)= (5x+3)/(2x+4) men sliter med disse oppgavene som skal finnes ved regning:

a) Hvilken x-verdi er det brudd på grafen?

b) Bestem asymptotene , loddrett og vannrett

c) og finne definisjonsmengden til f

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lengesiden
Sitter også her med en rasjonal funksjon: f(x)= (5x+3)/(2x+4) men sliter med disse oppgavene som skal finnes ved regning:

a) Hvilken x-verdi er det brudd på grafen?

b) Bestem asymptotene , loddrett og vannrett

c) og finne definisjonsmengden til f

Takker for svar! :)

Prøver å ta'n i hue, er 9 år siden jeg hadde 3mx nå..

vertikal asymptote, f(x) går mot uendelig når uttrykket deles på null.

Dvs. 2x+4 må bli 0. x må da være -2. (-2*2 +4) --> 0

Det neste kan du si sånn: Hvilken verdi har f(x) når x går mot uendelig? Går den mot en bestemt verdi? Da finner du asymptot-et-eller annet.

Sånn:

Når x er uendelig, kan du se bort ifra + 2 og +4 i nevner og teller, fordi det blir en liten fjert i forhold. Da får du 5 *uendelig / 2*uendelig.

f(x) =5/2 eller 2.5 dvs tegn en rett horisontal linje som krysser y aksen i 2.5

brudd på grafen og definisjonsmengde husker jeg ikke hva betyr. Du får jo et hopp i grafen der hvor hele greia går mot uendelig, og det samme for minus uendelig f(x). Det er vel også den eneste verdien x ikke er definert for.

Håper det hjalp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter også her med en rasjonal funksjon: f(x)= (5x+3)/(2x+4) men sliter med disse oppgavene som skal finnes ved regning:

a) Hvilken x-verdi er det brudd på grafen?

b) Bestem asymptotene , loddrett og vannrett

c) og finne definisjonsmengden til f

Takker for svar! :)

a) Det er brudd på grafen for den x-verdien som gjør at verdien på nevneren er 0, altså for x=-2. Det finner du ved å løse likningen 2x+4=0. Dette gir oss også den loddrette asymptoten.

b)Loddrett asymptote: x=-2

Vannrett asymptote: y=5/2 (Grenseverdien til f(x) når x går mot uendelig)

c) Definisjonsmengde Df=R\{-2} (Husker ikke helt om dette er en gyldig måte å skrive det på. Du kan evt skrive Df= <<-,-2> U <-2,->>.) (<- er pil mot venstre, altså minus uendelig. -> er pil mot høyre, altså uendelig. U er unionsymbolet.)

Jeg har ikke vist utregningene her. Det er forsåvidt ikke så mye å regne ut, det meste kan forklares med ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a) Det er brudd på grafen for den x-verdien som gjør at verdien på nevneren er 0, altså for x=-2. Det finner du ved å løse likningen 2x+4=0. Dette gir oss også den loddrette asymptoten.

b)Loddrett asymptote: x=-2

Vannrett asymptote: y=5/2 (Grenseverdien til f(x) når x går mot uendelig)

c) Definisjonsmengde Df=R\{-2} (Husker ikke helt om dette er en gyldig måte å skrive det på. Du kan evt skrive Df= <<-,-2> U <-2,->>.) (<- er pil mot venstre, altså minus uendelig. -> er pil mot høyre, altså uendelig. U er unionsymbolet.)

Jeg har ikke vist utregningene her. Det er forsåvidt ikke så mye å regne ut, det meste kan forklares med ord.

Ok. Men jeg har forstått det i hvertfall :) Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...