Gjest Gjest_Gjest123_* Skrevet 20. februar 2009 #1 Skrevet 20. februar 2009 Hei! Hunden min har fått lus, og nå har vi nettopp vært hos dyrlegen og fått en lusekur som bruker akkurat som en flått-kur (man lager en skille i nakken og "heller" det i skillet). Det var svær lite informasjon å få der ettersom at det ble litt misforståelser når vi ringte i går, så veterinæren vi snakket med i går var ikke der i dag.. Men jeg lurte på når man skal vaske ting som hunden har vært mye rundt mens den har hatt lus? Liksom, nå når jeg nettopp har tatt kuren i nakken på han, eller om en uke, eller når han får sin andre kur..? Og er det nok med å støvsuge sofaen og mattene? Blir utrolig slitsomt å ta av alle sofatrekkene for å vaske de
Modic Skrevet 20. februar 2009 #2 Skrevet 20. februar 2009 Hei! Hunden min har fått lus, og nå har vi nettopp vært hos dyrlegen og fått en lusekur som bruker akkurat som en flått-kur (man lager en skille i nakken og "heller" det i skillet). Det var svær lite informasjon å få der ettersom at det ble litt misforståelser når vi ringte i går, så veterinæren vi snakket med i går var ikke der i dag.. Men jeg lurte på når man skal vaske ting som hunden har vært mye rundt mens den har hatt lus? Liksom, nå når jeg nettopp har tatt kuren i nakken på han, eller om en uke, eller når han får sin andre kur..? Og er det nok med å støvsuge sofaen og mattene? Blir utrolig slitsomt å ta av alle sofatrekkene for å vaske de Støvsug godt rundt omkring, og vask teppene som hunden ligger i. Lusene dør etter noen få dager, men det kan overleve egg som klekkes etterhvert - det er grunnen til lusekur nr. 2. Er du i tvil: ring veterinæren igjen, og be om mer informasjon.
Gjest Gjest_Gjest123_* Skrevet 20. februar 2009 #3 Skrevet 20. februar 2009 Støvsug godt rundt omkring, og vask teppene som hunden ligger i. Lusene dør etter noen få dager, men det kan overleve egg som klekkes etterhvert - det er grunnen til lusekur nr. 2. Er du i tvil: ring veterinæren igjen, og be om mer informasjon. Hei! Okei, takk for svar Jeg støvsuget sofaen godt (ekstra godt på "hans" plasser) og skal slenge inn alle pleddene i vaskemaskina nå. (har lest at de må vaskes på 60 grader for at lusene/eggene skal dø, er dette sant?) Regner med at sengetøy også må vaskes, ettersom at han sover med meg i senga.. Hva med mine klær som han har lugget på, skal de også vaskes på 60 gradet?
Modic Skrevet 20. februar 2009 #4 Skrevet 20. februar 2009 Hei! Okei, takk for svar Jeg støvsuget sofaen godt (ekstra godt på "hans" plasser) og skal slenge inn alle pleddene i vaskemaskina nå. (har lest at de må vaskes på 60 grader for at lusene/eggene skal dø, er dette sant?) Regner med at sengetøy også må vaskes, ettersom at han sover med meg i senga.. Hva med mine klær som han har lugget på, skal de også vaskes på 60 gradet? Lusene dør etter kort tid når de ikke lenger "er på hunden". Jeg har aldri vært hysterisk når mine hunder har hatt lus, har vel bare slengt inn teppet deres i vaskemaskinen og støvsuget rundt ellers som vanlig, og det har alltid gått helt greit. Men ja, jeg ville nok ha vasket sengetøyet osv når han ligger der. Vi har som regel hatt lus en gang i året, pga utstillinger, valpekurs osv. Nå som vi "bare" har familiehunder, har vi ikke hatt lus på 3-4 år, og det er deilig!
Gjest Gjest_Gjest123_* Skrevet 20. februar 2009 #5 Skrevet 20. februar 2009 Lusene dør etter kort tid når de ikke lenger "er på hunden". Jeg har aldri vært hysterisk når mine hunder har hatt lus, har vel bare slengt inn teppet deres i vaskemaskinen og støvsuget rundt ellers som vanlig, og det har alltid gått helt greit. Men ja, jeg ville nok ha vasket sengetøyet osv når han ligger der. Vi har som regel hatt lus en gang i året, pga utstillinger, valpekurs osv. Nå som vi "bare" har familiehunder, har vi ikke hatt lus på 3-4 år, og det er deilig! Okei Beklager at JEG er litt hysterisk, men det er første gang hunden vår (sier "vår" ettersom at jeg og kjæresten eier den sammen) har fått lus, og han er snart 8 år! Merker på stakkars lille hunden at han er sliten.. Men nå ligger han trygt i sofaen og sover og har nettopp fått sin første kur i nakken
Modic Skrevet 20. februar 2009 #6 Skrevet 20. februar 2009 (endret) Ikke så rart at du blir "hysterisk" som du kaller det, når du ikke har vært borti det før! Bare følg med i ukene fremover for å se om han er kvitt det. Det hender at man kommer borti veldig motstandsdyktige lus som trenger flere kurer / evt. annet preparat for å bukke under. Lykke til! Edit: Så at jeg hadde brukt ordet "hysterisk" i mitt forrige innlegg. Jeg mente ikke at du var det! Ble bare brukt litt ubetenksomt. Endret 20. februar 2009 av Modic
Gjest Gjest_Gjest123_* Skrevet 20. februar 2009 #7 Skrevet 20. februar 2009 Ikke så rart at du blir "hysterisk" som du kaller det, når du ikke har vært borti det før! Bare følg med i ukene fremover for å se om han er kvitt det. Det hender at man kommer borti veldig motstandsdyktige lus som trenger flere kurer / evt. annet preparat for å bukke under. Lykke til! Edit: Så at jeg hadde brukt ordet "hysterisk" i mitt forrige innlegg. Jeg mente ikke at du var det! Ble bare brukt litt ubetenksomt. Nei, men vi har hatt en mistanke en stund ettersom at alle andre i "gjengen" har hatt lus, så nå var det hans tur Leste på nettet at det kan ta en stund første gangen før det merkes, så vi merket det for et par dager siden.. Jepp, han skal få sin andre kur om 3 uker, så jeg skal be kjæresten om å følge med (ettersom at jeg reiser bort om en uke) ! Hehe, jeg forstod at du ikke mente det vondt, no hard feelings !
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #8 Skrevet 20. februar 2009 Jeg ville fryst og vasket det som går an, støvsuget og gjort ordentlig rent når jeg tok første og andre lusekuren. Har også hørt den at lusa dør fort når den ikke er på vertsdyret, men har opplevd at lusa lever like godt på en genser som har ligget ute i en uke. Riktignok om sommern, men det regnet godt noen dager. Husk også på at hunden din ikke må hilse på andre hunder. Mener noen sa man må holde seg unna andre i 1 mnd. Kommer det løshunder så si ifra til eieren, de er ofte flinke til å ta inn hundene sine da.
Lull Skrevet 20. februar 2009 #9 Skrevet 20. februar 2009 Tenkte, i likhet med siste gjest på det med å fryse tepper etc. Hunden har riktignok aldri hatt lus så jeg vet ikke, men jeg tenker bare i forhold til om mennesker får lus, da fryser man jo ned masse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå