Gå til innhold

Lyst til å utgi bok


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hallo. Jeg har kjempelyst til å utgi en bok. Har ferdigskrevet manus og alt er klart. Men jeg har hørt at det er så mange useriøse nye, småforlag som har dukket opp.

En bekjent av meg benyttet et forlag som lokket med 80% royalitys rett til forfatteren. Forlaget ville tjene 20%. Etter hvert viste det seg at forlaget skulle ha betalt for alt mulig. De nektet til og med å utbetale royalitys dersom forfatteren ikke skrev under på en kontrakt hvor det sto at forlaget også skulle ha 20% fortjeneste på alle bøker, også de usolgte.

Er det noen som har noen gode råd til meg? Licentia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer jo an på hva slags bok du har skrevet, sjanger og sånn. Noen, særlig små, forlag gir bare ut visse typer bøker. Enkelte småforlag gir bedre vilkår til forfatteren enn de store, men det forutsetter jo at du passer profilen deres for å si det litt forenklet, ettersom de kun gir ut noen få bøker i året i motsetning til de store. Sjekk litt rundt hvilke forlag som gir ut bøker i en kategori hvor din kan passe, og forhør deg (her og andre steder) om andres erfaringer med de aktuelle forlagene. Er uansett sjelden man får en skikkelig god kontrakt tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Elisabeth_*

Vil advare deg mot å bruke Licentia forlag i hvert fall. De tar 7.5oo for å utgi en bok og trykkeriutgifter, portoutgifter,innbindingsutgifter ++ kommer i tillegg. De er ikke særlig interessert i å selge boken heller. De følger ikke opp bestillinger og bruker ekstemt lang tid på det meste, bortsett fra å ta betalt for alt de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere bør du se etter forlagenes utgivelsesprofil - hvem som har utgitt bøker som ligner på din osv. Det avhenger nok mye om det er en barnebok, roman, mer faktabok, hobby osv. Om du for eksempel skriver en bok om sykling på vestlandet (tatt ut av det blå...) eller et annet, mer regionalt tema, kan kanskje et mindre og regionalt forlag være bra, samtidig har de større forlagene ofte bedre distribusjon (de fleste distribuerer gjennom Forlagssentralen eller Sentraldistribusjonen) og bedre muligheter til å nå bredere markeder. Jeg ville også undersøkt litt om det er noen utlyste debutkonkurranser eller lignende som passer din bok og prøve meg der. Ellers har i hvert fall de fleste store forlag info om hvordan du går fram med manusinnsending på nettsidene sine. At du skal tjene særlig med penger på utgivelsen og at det skal avgjøre valg av forlag tror jeg er dumt, svært få forfattere tjener mye på bøkene. Husker ikke helt royaltysatsen på skjønnlitterære bøker, men den er vel i underkant av 20 % av utsalgspris. Så har bokhandelen en høy rabatt, si 50 % og tillegg skal salget dekke inn kostnader til interne og eksterne konsulenter, språkvaskere, illustratører, ferdiggjøring og trykk, omslagsarbeid, lagerhold og distribusjon osv, og da er det ikke så mye igjen til forlagene heller. De må altså selge en del bøker for å gå i pluss:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som har lyst til å utgi bok.

Det dukker stadig opp nye småforlag. Dette er en lukurativ bransje. De tjener godt med penger på godtroende, naive "forfattere" som blir utrolig glade når de får tilbakemelding om at forlaget de har sendt manuset til vil utgi det i bokform. De tar grovt betalt for alle tjenester. Som oftes betaler man først for en bokpakke. Så betaler man for trykking og innbinding samt portoutgifter dvs det det koster for at bokbinderiet sender bøkene til forlaget. Og så skal forlaget ha 20% fortjeneste på hver bok forfatteren vil ha. Noen av de nyeste forlagene selger faktisk bare bøkene til forfatteren, ikke på det åpne markedet. Når man begynner å regne på det, har man tapt utrolig mye penger til et forlag som ikke har gjort annet enn å bruke et billig trykkeri i utlandet og sendt forfatteren en kjemperegning som ligger HØYT over de reelle kostnadene.

Kontakt heller et mindre trykkeri her i landet og få trykt opp bøkene selv! De kan hjelpe til med veldig mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig i det, Ruth skriver.

Det var akkurat det som skjedde med meg når jeg kontaktet det nystartete forlaget Licentia. De var ikke intressert i å selge mine bøker videre til andre. Kun til meg. Det kostet skjorta! Jeg trodde jeg hadde et godt manus da de ville utgi det, men de var kun intressert i å tjene rått med penger, på meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo. Jeg har kjempelyst til å utgi en bok. Har ferdigskrevet manus og alt er klart. Men jeg har hørt at det er så mange useriøse nye, småforlag som har dukket opp.

En bekjent av meg benyttet et forlag som lokket med 80% royalitys rett til forfatteren. Forlaget ville tjene 20%. Etter hvert viste det seg at forlaget skulle ha betalt for alt mulig. De nektet til og med å utbetale royalitys dersom forfatteren ikke skrev under på en kontrakt hvor det sto at forlaget også skulle ha 20% fortjeneste på alle bøker, også de usolgte.

Er det noen som har noen gode råd til meg? Licentia

ingen som får 80% Ingen. De mest kjente bøkene, så har forfatter ca 15 kr. pr solgte bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen som får 80% Ingen. De mest kjente bøkene, så har forfatter ca 15 kr. pr solgte bok.

Hvis du går inn på www.licentia.no ser du at de lokker med 80% royalitys!

DE LURER FOLK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du må betale for å utgi bok, så dropp det. Da bør du heller bruke en print-on-demand-tjeneste.

Men hvis du ønsker den utgitt, så er du vel interessert i at den skal bli distribuert også. Send manus til alle forlag som gir ut bøker innenfor tilsvarende emne/sjanger som du har. Og håp på å få napp. Napper det, er det bare å sveive inn, og ta i mot råd og redigeringshjelp. Forbered deg på at det fortsatt er mye jobb som gjenstår.

Ikke forvent deg allverdens i inntekter på din første utgivelse. Det koster forlaget mer å utgi deg, enn hva de tjener på det, som oftest. Selger den greit, har du et bedre forhandlingskort neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

er en drøss med seriøse forlag også, prøv heller en av dem!

aschehoug, gyldendal, cappelen damm, oktober, kagge, kolon osv.

seriøse forlag tar ikke betalt av deg. du skriver vel helst boken, så gjør de resten.

jeg er i samme båt som deg. lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste året har det dukket opp utrolig mange nye forlag. De gir ut hva som helst. De tjener penger som gress for de belaster den ulykkelige forfatteren for alt mellom himmel og jord og er ikke ansvarlige for å selge en eneste bok! Så sjekk nøye hva du begir deg utpå hvis du skal utgi noe du har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Jeg er helt enig i det, Ruth skriver.

Det var akkurat det som skjedde med meg når jeg kontaktet det nystartete forlaget Licentia. De var ikke intressert i å selge mine bøker videre til andre. Kun til meg. Det kostet skjorta! Jeg trodde jeg hadde et godt manus da de ville utgi det, men de var kun intressert i å tjene rått med penger, på meg!

Er ikke Licentia et forlag som publiserer alle manus de får inn? Eller er dette noe de har begynt med nylig? Jeg vurderte å benytte meg av deres (dyre) tjenester, men det er nok like bra at jeg lot være...

Endret av Kulla-Gulla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...