Gå til innhold

Hva gjør man når valpen ikke vil spise?


Gjest valpeeier

Anbefalte innlegg

Gjest valpeeier

Jeg har en valp på 5 mnd. Hun skal ikke ha tørrforet sitt for tiden, selv ikke når jeg blander det med leverpostei (hvilket hun elsker). Hun er frisk og rask, så det er ikke der problemet ligger. Gir jeg henne en bit tørrfor fra hånden min spiser hun den, får hun leverpostei jeg gir henne, spiser hun den, men hun vil altså ikke spise når jeg legger det i skålen hennes. Det har pågått i to dager nå og hun har fått i seg minimalt med mat.

Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøve å bytte tørrfòr? Eller putte litt mer "godt" oppi. Du kan jo kjøpe sånn boksemat på butikken og ha det oppi også.

Hadde samme problemet med min hund, bare at han spiste litt, men så nekta han. Så bytta til VOM, og nå spiser han alltid opp alt. Han elsker det, og har gått opp det han gikk ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre hun spiser så lite at det blir helsefarlig, ville jeg latt henne sulte en liten stund. Begynner du å tilby henne bedre og bedre ting, og mater henne fra hånda, kan du risikere at hun blir veldig bortskjemt. Virker som at mange valper går gjennom matlei-perioder, så tror ikke det er så unormalt :)

Men så klart, går det så langt at det blir helsefarlig, så må jo noe gjøres. Da ville jeg tatt henne med til veterinæren, i tilfelle det skulle være noe fysisk galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har spist samme for siden hun begynte å spise for, så tror ikke det er noe galt med selve foret. Og det har jeg 15 kilo av, så jeg bør nok fortsette å bruke det foret ;) Men jeg har en liten pose med en annen type så kanskje jeg kan blande i litt og se om det hjelper.

Stor apetitt på alt annet har hun, blir gal med en gang hun lukter mat i huset, men sin egen skal hun altså ikke ha, selv om det alltid har hjulpet å blande andre ting i foret..

Vil jo ikke gjøre henne bortskjemt heller, så nå har jeg bare latt maten stå der og så får vi se om hun har tenkt til å spise noe i dag..

Hvor lenge kan en valp gå uten mat før det er helsefarlig? Regner med at to dager med beskjeden mengde mat går greit, men jeg håper jo det løser seg snart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt at valpen spiser litt mindre i den tiden da tannfellingen gjerne kan gi litt øm munn. Bare fortsett å tilby valep maten på samme måte som før, uten å dille med leverpostei osv. Så lenge valepn er aktiv og drikker normalt så pust med magen og tenk med hodet. Det er fryktelig lett å bli hønemor (jeg VET), men det går seg i de aller fleste tilfellene til etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må også passe på å ikke ha maten framme hele tiden.

Gi h*n mat til faste tider hver dag, spiser han ikke innen 10 minutter fjerner du maten og gir han ingenting før neste måltid. Fleste hunder funker dette veldig effektivt på, for de skjønner at spiser de ikke når de får maten, går det lang tid før de får spise igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre hun spiser så lite at det blir helsefarlig, ville jeg latt henne sulte en liten stund. Begynner du å tilby henne bedre og bedre ting, og mater henne fra hånda, kan du risikere at hun blir veldig bortskjemt. Virker som at mange valper går gjennom matlei-perioder, så tror ikke det er så unormalt :)

Men så klart, går det så langt at det blir helsefarlig, så må jo noe gjøres. Da ville jeg tatt henne med til veterinæren, i tilfelle det skulle være noe fysisk galt.

:Nikke:

Du må også passe på å ikke ha maten framme hele tiden.

Gi h*n mat til faste tider hver dag, spiser han ikke innen 10 minutter fjerner du maten og gir han ingenting før neste måltid. Fleste hunder funker dette veldig effektivt på, for de skjønner at spiser de ikke når de får maten, går det lang tid før de får spise igjen.

Men dette kan også gjøre at hunden glefser etter mat ellers også..

Det beste er nok å la maten stå, så får hun spise om hun har lyst, før eller siden blir hun nok så sulten at hun spiser det som står fremme. Men pass på så hun ikke blir for tynn da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste hunder sulter vel ihjel foran en full matskål. Det går seg nok til. Gjør som vanlig, og bytt ut maten hvis den blir noen dager gammel.

Hvis hun blir tydelig tynnere, bli slapp og lignende, så ville jeg tatt henne til dyrlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen frisk hun sulter seg ihjel. Den er vel vet. sjekket? Sett frem maten tre ganger om dagen i ferdig oppmålte porsjoner uten noe mer stæsj på. Er ikke maten borte innen 10 min, fjern den. Det du gjør ved å håndmate dyret når det ikke spiser, er at du forsterker den atferden (å ikke spise).

Det er heller ikke snakk om "ikke liker". De er rovdyr, og spiser det de kan når de må. Sørg bare for at foret er av kvalitet (RC, Hills, Eukanuba osv), da lider ikke pelsen noe nød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg hørte et tips her om dagen.

Du tar noen rester fra dagens/gårsdagens middag i en skål. Hell vann over. Så lar du det stå og trekke en stund.

Etter en stund tar du ut restene,og heller kun vannet over maten som hunden skal spise.

Da har vannet med seg god middagslukt,og maten frister mer.

Ellers kan du prøve det noen av de andre skriver. Hvis hunden ikke spiser,så tar du maten bort etter 10min. Så lærer hunden å spise når den får mat. Men da må dere ikke gi noen godbiter ol. utenom!

(ser tråden er litt gammel,men lykke til for det! :gjeiper: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...