Adore_Lamore Skrevet 14. februar 2009 #1 Skrevet 14. februar 2009 Jeg har alltid hatt lyst på en kjæledyr som er søt og jeg kan kose med den! :happy: Men jeg orker ikke hund siden de trenger oppmerksomhet konstant, med tanke på turgåing osv. De krever generelt mye mer enn andre kjæledyr. Så kan jeg ikke ha katt heller siden jeg bor i blokk og de må vel ut og hvordan kommer de seg inn igjen eventuelt(?) Og siden jeg er for det meste ute så kan den ikke bli ensom heller... Med andre ord, jeg sliter hehe Har dere noen ideer og tanker rundt dette, noen ideer om hva slags dyr som passer meg kanskje??
Gjest Skrevet 14. februar 2009 #3 Skrevet 14. februar 2009 (endret) Vel, alle dyr trenger selskap mer eller mindre, og de som trenger mindre selskap (noe burdyr, akvarier o.l) trenger ofte en god del mere stell. Marsvin? Marsvin skal være flere (to eller fler), de trenger et stort bur (minst 120x100 cm), de trenger også å få løpt litt rundt på buret helst en gang om dagen. Og de trenger forsovidt selskap av eiere. Endret 14. februar 2009 av Gjest
Satyrica Skrevet 14. februar 2009 #4 Skrevet 14. februar 2009 Tja, si det du. Alle kjæledyr krever jo sitt, tilogmed en liten hamster trenger å komme seg ut av buret sitt så mye som mulig iløpet av dagen og masse annet rart (tannstell, kloklipp osv). De er ikke veldig kose-dyr da, har ei lita jente-gullhamster som bruker klatre oppover beina mine når jeg har kose-bukse på (hun får best tak i den), men rent bortsett fra selskap er hun ikke så veldig interessert i kos, og jeg har forstått det sånn at det er ganske vanlig med hamstere. Kaniner derimot kan være veldig kosete, hvis man venner dem til det fra de er små. Eide en kanin for noen år siden som vanligvis brukte å være i stallen ved skolen jeg gikk på, men han ble et helt annet dyr når jeg tok han med inn på hybelen min og koste med han, han ble så lykkelig og viste det med hele kroppen I mine øyne er kaniner gårds-dyr som trenger å få ha sikre uteområder fra vår til høst, så jeg tror kanskje ikke en kanin er ideelt med tanke på at du bor i blokk. Det beste er kanskje en rotte eller et marsvin? Rotter kan være veldig kosete og er forferdelig misforstått. De trenger å komme ut av buret en god del og trenger i tilegg et stort, høyt bur som de kan klatre i. Med et marsvin (trenger mye selskap, kan være lurt med to) eller chinchilla får du jo litt størrelse på kjæledyret, chinchillaen trenger masse plass og muligheter til å klatre da de er mester-klatrere..og pass på ledningene! Alle nevnte trenger store bur og muligheter til å bevege seg ute av buret så ofte som mulig (hamsteren min er ute av buret fire-fem timer om dagen, og hun syns ofte det er for lite )
Gjest Miley Skrevet 14. februar 2009 #5 Skrevet 14. februar 2009 (endret) Marsvin skal være flere (to eller fler), de trenger et stort bur (minst 120x100 cm), de trenger også å få løpt litt rundt på buret helst en gang om dagen. Og de trenger forsovidt selskap av eiere. Ja, men jeg regner med hun har tenkt å bruke tid på dyrene selv om hun kanskje ikke har så mye tid. Om hun ikke har tid i det hele tatt er hybelkaniner å foretrekke. Endret 14. februar 2009 av Miley
Satyrica Skrevet 14. februar 2009 #6 Skrevet 14. februar 2009 Ja, men jeg regner med hun har tenkt å bruke tid på dyrene selv om hun kanskje ikke har så mye tid. Om hun ikke har tid i det hele tatt er hybelkaniner å foretrekke. Eller en kosebamse fra lekebutikken
Gjest Skrevet 14. februar 2009 #7 Skrevet 14. februar 2009 Ja, men jeg regner med hun har tenkt å bruke tid på dyrene selv om hun kanskje ikke har så mye tid. Om hun ikke har tid i det hele tatt er hybelkaniner å foretrekke. Mhm, men det sto jo dette i førsteinnlegget så var derfor jeg vurderte på det. Så kan jeg ikke ha katt heller siden jeg bor i blokk og de må vel ut og hvordan kommer de seg inn igjen eventuelt(?) Og siden jeg er for det meste ute så kan den ikke bli ensom heller... Marsvin trenger jo mer selskap enn katter som oftest.
Adore_Lamore Skrevet 14. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 14. februar 2009 Ja vurderer ilder...men vet ikke helt. Lurer også på om man kan ha innekatter inne hele tiden? Da er jo saken grei
la Flaca Skrevet 14. februar 2009 #9 Skrevet 14. februar 2009 Ja vurderer ilder...men vet ikke helt. Lurer også på om man kan ha innekatter inne hele tiden? Da er jo saken grei Men du skriver jo i det første innlegget at du for det meste er ute og at dyret ikke må bli ensomt? En katt som kan gå ut og inn som den vil er ikke avhengig av selskap hele tiden, en innekatt derimot... Ildere er vel mer som hunder å rekne på det punktet. Foreslår at du venter litt til du er mer sikker på hva du vil. Man kan ikke få i pose og sekk med kjæledyr, må ofre en del for å kunne ha dem.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #10 Skrevet 14. februar 2009 Marsvin? Marsvin er veldig selskapssyke. Men Hamster kanskje?
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #11 Skrevet 14. februar 2009 Jeg har alltid hatt lyst på en kjæledyr som er søt og jeg kan kose med den! :happy: Men jeg orker ikke hund siden de trenger oppmerksomhet konstant, med tanke på turgåing osv. De krever generelt mye mer enn andre kjæledyr. Så kan jeg ikke ha katt heller siden jeg bor i blokk og de må vel ut og hvordan kommer de seg inn igjen eventuelt(?) Og siden jeg er for det meste ute så kan den ikke bli ensom heller... Med andre ord, jeg sliter hehe Har dere noen ideer og tanker rundt dette, noen ideer om hva slags dyr som passer meg kanskje?? Synes egentlig du burde vente med å få deg dyr til senere er jo godt å ha noe å glede seg til, når man har mer tid.
Adore_Lamore Skrevet 14. februar 2009 Forfatter #12 Skrevet 14. februar 2009 Synes egentlig du burde vente med å få deg dyr til senere er jo godt å ha noe å glede seg til, når man har mer tid. Ja jeg tror det kanskje er best for nå egentlig hehe.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #13 Skrevet 15. februar 2009 Hvis du er lite hjemme og egentlig vil ha et dyr som er fornøyd med veldig lite oppmerksomhet (som bare er der, tilgjengelig for deg, når du innimellom er hjemme), vil jeg anbefale deg å vente. Burdyr og fugler blir understimulerte og mistrives om de bare sitter der, og vil antagelig bare gi deg (fortjent) dårlig samvittighet over tid. Innekatter kan trives hvis de er to, men du risikerer at de vil ha et plagsomt aktivitetsnivå sammenliknet med utekatter, særlig om du er lite hjemme selv. De lever også i 10-20 år, så en bør planlegge langt framover i tid når en skaffer seg katt og andre dyr som lever lenge. Akvarium er vel egentlig det eneste jeg ville anbefalt deg. Det krever litt forkunnskaper og innsats for å holde seg fint, riktignok.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #14 Skrevet 15. februar 2009 Det beste er kanskje en rotte eller et marsvin? Rotter kan være veldig kosete og er forferdelig misforstått. De trenger å komme ut av buret en god del og trenger i tilegg et stort, høyt bur som de kan klatre i. Med et marsvin (trenger mye selskap, kan være lurt med to) eller chinchilla får du jo litt størrelse på kjæledyret, chinchillaen trenger masse plass og muligheter til å klatre da de er mester-klatrere..og pass på ledningene! Alle nevnte trenger store bur og muligheter til å bevege seg ute av buret så ofte som mulig (hamsteren min er ute av buret fire-fem timer om dagen, og hun syns ofte det er for lite ) EN rotte er dyreplageri. Skal man ha rotter må man for dyrets del belage seg på å ha minst to (av samme kjønn selvsagt). Alenerotter blir deprimerte, innadvendte, kan begynne med selvskading og kan utvikle aggresjon mot artsfrender etter lang nok isolasjon. Digresjon, men det er dessverre alt for mange som ikke vet dette, og det er dyrene det går utover...
Gjest Grafica Skrevet 15. februar 2009 #15 Skrevet 15. februar 2009 Skal du ha innekatt, bør du ha to, slik at de har selskap i hverandre Men dyr krever endel, uansett hva slags dyr. De må ha selskap og stell, ikke bare ti minutter om dagen
Amalie14 Skrevet 15. februar 2009 #16 Skrevet 15. februar 2009 Hvis du vil ha et dyr er kanskje hamster eller katt det du bør vurdere. Marsvin krever veldig mye og _MÅ være minst to sammen i tillegg til at de skal ha mye oppmerksomhet (i Sverige er det ulovlig å selge enslige marsvin til hjem hvor det ikke allerede finnes en venn.) De krever også at du har litt i lommeboka, ettersom de skal ha en del grønnsaker hver dag (i tillegg til høy, flis osv.). De skal også ha et stort bur og løpetid på gulvet så ofte som mulig. Mange undervurderer marsvins behov. Ilder bør du ikke en gang vurdere om hund er uaktuelt. Møtte en ildereier en gang som fortalte at ildere egentlig krever mer enn hunder, ettersom de er "valper" hele livet..
Adore_Lamore Skrevet 16. februar 2009 Forfatter #17 Skrevet 16. februar 2009 Skal du ha innekatt, bør du ha to, slik at de har selskap i hverandre Men dyr krever endel, uansett hva slags dyr. De må ha selskap og stell, ikke bare ti minutter om dagen Hehe selvfølgelig kommer jeg til å ta vare på dem og kose dem masse hvis jeg først får dem, bare tenker på at jeg er mest ute på dagene og kommer hjem til kvelden ca 5 tiden. Men jeg venter litt til, kanskje til jeg finner meg en jeg kan dele ansvaret med og som er hjemme til tider når jeg ikke er der kanskje.
Adore_Lamore Skrevet 16. februar 2009 Forfatter #18 Skrevet 16. februar 2009 Ilder bør du ikke en gang vurdere om hund er uaktuelt. Møtte en ildereier en gang som fortalte at ildere egentlig krever mer enn hunder, ettersom de er "valper" hele livet.. Åja visste ikke det! De er så utrolig søte altså, søte små knupper hihi.
Gjest Grafica Skrevet 16. februar 2009 #19 Skrevet 16. februar 2009 (endret) Hehe selvfølgelig kommer jeg til å ta vare på dem og kose dem masse hvis jeg først får dem, bare tenker på at jeg er mest ute på dagene og kommer hjem til kvelden ca 5 tiden. Men jeg venter litt til, kanskje til jeg finner meg en jeg kan dele ansvaret med og som er hjemme til tider når jeg ikke er der kanskje. Om du kommer hjem i femtiden er det da ikke så ille, jeg tror mange så for meg at du var ute fra åtte-tiden om morgenen til ti om kvelden, hehe... Men jeg har hvertfall lest mange ganger om at hvis man skal ha innekatter, bør man ha to. Ekstra mye kos for deg, og kattene har selskap i hverandre når de er hjemme alene Husk at du kan få pus gratis (tror jeg?) fra dyrebeskyttelsen! http://www.dooa.no Der har de også voksne og halvvoksne katter, så du slipper å måtte "oppdra" en kattunge Da er de også vaksninert, og kastrert/sterilistert samt ID-merket Endret 16. februar 2009 av Grafica
Gjest Skrevet 16. februar 2009 #20 Skrevet 16. februar 2009 Husk at du kan få pus gratis (tror jeg?) fra dyrebeskyttelsen! http://www.dooa.no Der har de også voksne og halvvoksne katter, så du slipper å måtte "oppdra" en kattunge Da er de også vaksninert, og kastrert/sterilistert samt ID-merket De koster penger, men det er snakk omm 500-1000 kr tror jeg og er billigere enn kastrering/sterlisering/vaksine/id-merking.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå