Store My Skrevet 10. februar 2009 #1 Skrevet 10. februar 2009 Jeg har en sterilisert hankatt på ca 4,5 år, som jeg har hatt i nesten 4år. Nå har han begynt å tisse inne. Han gjorde det både i går og i dag. Han tisset begge gangene på teppe som lå under datapulten til mannen min (to forskjellige tepper). Jeg har ikke hatt klor i huset, så jeg har ikke fått vasket med det. Men jeg har vasket over flere ganger. Katten vet godt at han ikke får lov til å tisse inne, og når det tidligere har skjedd ved at uhell har han alltid vært flau. Begge gangene han tisset inne har både jeg og mannen vært hjemme, og han vet godt at han slipper ut dersom han spør. Selv om han ikke er så glad i snø så har ikke det ført til innetissing tidligere. Er det noe spesielt som kan føre til at han plutselig har begynt med den oppførselen? Har ikke merket noe forandring i oppførsel ellers.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #2 Skrevet 10. februar 2009 Det er mulighet for at han har UVI. Det er kattenes måte å si ifra på at noe ikke er som det skal, og det kan være ganske vondt. Min kastrerte hannkatt tisset i sengen vår og sofaen vår før vi tok med en urinprøve til dyrlegen. Det viste seg at han hadde en liten UVI infeksjon. Han fikk antibiotikakur i 10 dager og har ikke tisset inne siden:) Så det er lurt å ringe dyrlegen å forklare, så sier de nok at du kan komme med en urinprøve (må leveres innen 30 min) så ser de etter infeksjon og steiner i urinen.
Store My Skrevet 10. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 10. februar 2009 Det er mulighet for at han har UVI. Det er kattenes måte å si ifra på at noe ikke er som det skal, og det kan være ganske vondt. Min kastrerte hannkatt tisset i sengen vår og sofaen vår før vi tok med en urinprøve til dyrlegen. Det viste seg at han hadde en liten UVI infeksjon. Han fikk antibiotikakur i 10 dager og har ikke tisset inne siden:) Så det er lurt å ringe dyrlegen å forklare, så sier de nok at du kan komme med en urinprøve (må leveres innen 30 min) så ser de etter infeksjon og steiner i urinen. Takk for tips. Hvordan tar man urinprøve på katt? Samler man opp noe av det som ligger på gulvet, eller?
Aurora M. Skrevet 10. februar 2009 #4 Skrevet 10. februar 2009 Hei! Nå vet jeg jo ikke hvor mye pusen din hegner om "privatlivets fred", og om du kommer til på denne måten, men jeg har et triks for å få tatt urinprøve: Jeg tar rett og slett en gammel øse og lusker meg etter når de skal tisse, og setter meg på huk bak de. Når de er litt igang, lirker jeg øsen under, og vips, så har du fått litt tiss! Bare pass på at den er helt ren på forhånd. Så heller du det bare over i et eller annet som du kan ta med deg til veterinær. Du trenger som regel bare bittelitt for at de skal kunne se om det er urinveisinfeksjon. Men husk, den kan ikke stå i mange timer eller over natten, så du bør gjøre det rett før du drar til veterinæren med den. Du trenger jo ikke å ha time til katten samtidig. Ellers så pleier de å sette kateter og hente ut litt urin på den måten, men det er jo litt plage for pus, så hvis du greier å gjøre det på denne måten, så er jo det det beste.
Store My Skrevet 10. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 10. februar 2009 Hei! Nå vet jeg jo ikke hvor mye pusen din hegner om "privatlivets fred", og om du kommer til på denne måten, men jeg har et triks for å få tatt urinprøve: Jeg tar rett og slett en gammel øse og lusker meg etter når de skal tisse, og setter meg på huk bak de. Når de er litt igang, lirker jeg øsen under, og vips, så har du fått litt tiss! Bare pass på at den er helt ren på forhånd. Så heller du det bare over i et eller annet som du kan ta med deg til veterinær. Du trenger som regel bare bittelitt for at de skal kunne se om det er urinveisinfeksjon. Men husk, den kan ikke stå i mange timer eller over natten, så du bør gjøre det rett før du drar til veterinæren med den. Du trenger jo ikke å ha time til katten samtidig. Ellers så pleier de å sette kateter og hente ut litt urin på den måten, men det er jo litt plage for pus, så hvis du greier å gjøre det på denne måten, så er jo det det beste. huff.. da må jeg kanskje sette inn kateter, da.. for han nekter å tisse inne (bortsett fra nå når han begynt å tisse under pc pulten). og ja, han hegner veldig om privatlivets fred, så om jeg vil ha alle fingrene i behold tror jeg ikke jeg skal luske meg bak han når han tisser. forhåpentlig er det bare psykisk. han er litt ustabil, og trives ikke så godt her vi bor nå (flytter heldigvis snart).. så det kan bare være det. spesielt fordi han ikke virker å ha vondt (heller ikke når han tisser). skal vente litt og se, tror jeg.. men skal følge nøye med.
Gjest mil Skrevet 10. februar 2009 #6 Skrevet 10. februar 2009 Kan han i det hele tatt gå på kasse? I så fall er det enkelt, vask og skyll kassen godt og sørg for at den er helt tørr. Så heller du oppi litt spesial-urinprøvekattesand som du får kjøpt hos veterinæren, dette er sandkorn som er rene og ikke absorberer urinen i det hele tatt, men minner om vanlige sandkorn slik at katten tror den går på do på vanlig sand. Sanda kommer i små poser, og du får med ren pipette til å suge opp litt urin og rent urinprøveglass med lokk til å oppbevare urinen i. Så er det bare å komme seg til veterinæren relativt raskt.
Store My Skrevet 10. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 10. februar 2009 Kan han i det hele tatt gå på kasse? I så fall er det enkelt, vask og skyll kassen godt og sørg for at den er helt tørr. Så heller du oppi litt spesial-urinprøvekattesand som du får kjøpt hos veterinæren, dette er sandkorn som er rene og ikke absorberer urinen i det hele tatt, men minner om vanlige sandkorn slik at katten tror den går på do på vanlig sand. Sanda kommer i små poser, og du får med ren pipette til å suge opp litt urin og rent urinprøveglass med lokk til å oppbevare urinen i. Så er det bare å komme seg til veterinæren relativt raskt. det hadde jo vært fantastisk, men jeg bruker ikke kasse da han bare ville gå ute. kan jo evnt sette kasse under pc-pulten dersom det forsetter, og håpe på at han går oppi der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå