Gå til innhold

Går dere over til naboen?


Rafi

Anbefalte innlegg

Hvis man vet at babycallen virker som den skal, syns jeg det høres litt voldsomt ut at man ikke skal kunne gå over til naboen en tur. Jeg skjønner ikke hva som kan skje, som ikke registreres på babycallen? Mulig jeg ikke har forstått konseptet med babycall, men man ser det vel på den når avstanden er for stor og/eller kontakten for dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jada, det har vi gjort flere ganger! Her i nabolaget er det da helst det den blir brukt til. Ingen som har så svære hus her at de ikke hører ungen sin uten babycall om den ligger inne i samme hus ;) Derfor blir den brukt når de ikke er i samme hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vi gjort ja. Ikke større avstand til naboen vår enn det er fra stua til soverommet, og med babycall har jeg ingen problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene! Skal dere mure dere inne mens der har baby?

Jeg vet ikke om noen som er så redd for brann og innbruddstyver som mange her inne. Siden der er så redd for brann tør dere vel ikke forlate huset begge to for å gå på jobb heller?

Er babyen bare noen få måneder kan dere vel bare ta han/henne med i bag/vogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære vene! Skal dere mure dere inne mens der har baby?

Jeg vet ikke om noen som er så redd for brann og innbruddstyver som mange her inne. Siden der er så redd for brann tør dere vel ikke forlate huset begge to for å gå på jobb heller?

Er babyen bare noen få måneder kan dere vel bare ta han/henne med i bag/vogn?

Litt forskjell på å forlate et tomt hus, og å forlate et hus med en baby inni da.

Folk får gjøre som de føler for, men jeg hadde ikke turt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, over til naboen kunne jeg gått, men ikke på tur eller på butikken. Har gjort det flere ganger, og naboene har vært hos oss med babycall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor synes så mange av dere at det er ugreit å være hos naboen med babycall? Jeg vil veldig gjerne forstå det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tanken på det som gjør at jeg ikke ville gått fra huset. Å gå fra barnet mitt alene - er en sperre bare som jeg ikke kan forklare. Det er ganske store tomter her så det er et bittelite stykke til nærmeste nabo. Hadde jeg bodd i blokk hadde det vært helt greit selvfølgelig.

Endret av Arwen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skoeska
Men hvorfor synes så mange av dere at det er ugreit å være hos naboen med babycall? Jeg vil veldig gjerne forstå det :)

Tror det er forskjell på hva folk ville gjort i forhold til hvordan de bor. Jeg kan jo svare for meg: Jeg bor i en enebolig med hage, og nærmeste nabohus ligger jo da noen meter unna. Jeg kunne ikke tenke meg å forlate huset med babyen der inne alene. Sitter jeg hos naboen kan jeg ikke feks høre om noen går inn i huset (eventuelt bryter seg inn - man kunne man jo låse dørene) (men å gå fra babyen i et innelåst hus? Det høres forferdelig ut synes jeg!) eller det kan skje andre ting i huset som jeg ikke hører på babycallen. Babycallen kan slutte å fungere/miste dekning, man vet jo aldri, kan jo ikke stole 100% på den heller!

Og det ER forskjell på å sitte på stua/ute på terrassen enn å sitte hos naboen. Slutter babycallen å virke mens du sitter på terrassen, er du fremdeles i huset ditt, og kan høre om brannalarmen går f.eks.. Hvor jeg bor kan man høre babyen gråte også, litt i det fjerne, men man kan høre det. Det ville jeg umulig ha hørt fra naboens hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor synes så mange av dere at det er ugreit å være hos naboen med babycall? Jeg vil veldig gjerne forstå det :)

En av grunnene er foreksempel brann. Dersom jeg er inne i huset når det begynner å brenne er det lettere for meg å nå fram til barnet, en vis jeg må springe fra naboen, over i min hage, inn i et brennende hus og så opp på rommet til barnet.

En annen årsak er at hvis du hører barnet gulpe og kikste etter luft tar det meg fem sekunder å løpe opp trappa, men to minutter å løpe ut fra naboen, over i min hage, inn døra og opp trappa til barnet.

Og så har man de tingene som ikke slår inn på babycallen. Når jeg er hjemme går jeg titt og ofte på do, da tittet jeg ofte inn til babyen i samme slengen. Den muligheten mister jeg om jeg er hos naboen. Dersom barnet da har stoppet å puste vil jeg merke det mye fortere enn hvis jeg da er hos naboen og ikke kommer hjem før flere timer senere.

Osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når de to første var små så fantes det ikke babycallere så gå til naboen var uaktuelt...men naboen kom ofte til oss :). Når jeg fikk sistemann så kjøpte vi oss babycaller og bodde hans 3 første år i en såkalt terrassehus løsning. Var ofte hos naboen under oss og brukte babycalleren de få gangene det var nødvendig. Det var 10 og 8 års forskjell opp til hans søsken så jeg stolte nok på dem til at de kunne se etter lillebror, mens jeg besøkte min venninne i leiligheten under.

Kunne aldri ha gått over til ett annet hus, låst huset og latt ungen være mutters alene eller gått på turer...helt uaktuelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stor forskjell på avstand, og avstand spiller en stor rolle her, for noen er nærmeste nabo vegg-i-vegg og for andre er nærmeste nabo et lite stykke unna. Folk uttaler seg derfor om deres erfaringer og situasjon, da kan det for andre se ut som om noen er veldig avslappet til det og andre synest det er helt uforsvarlig, uten at det trenger å være det.

Jeg tenker at om man er rett i nærheten og kan komme rask til dvs nabo vegg-i-vegg eller ute i hagen og ser etter barnet ofte er det ok. Det er skjeldnest at de store ting skjer slik som brann, det er vell heller slik som at de kan få dyna over seg, putte ting i munnen, sette fingre/armer/føtter fast i sengen, dette ut av sengen....osv

Om det er i et annet hus (ca 20-50 m unna) + butikken og andre ærend som kan ta "litt" tid og en kan bli forhindret av feks kø i kassen (og i hverstefall ulykke/komme til skade selv (trenger bare å krysse en vei for å bli påkjørt) forde om sansynligheten for at det skal skje er veldig liten, så har du selv satt deg i fare), da synest jeg IKKE det er ok. Det var noen her som sa at man ikke kan bure seg inne om man får barn. Men man har et stort ansvar når man er foreldre og det er vell ikke verre enn at gjestene kan komme dit hvor du er?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ØSTLANDSMAMMA

Det kan jeg ikke se noe problemer med, og dersom du ikke stoler godt nok på babycallen, kan du jo bruke "fri familie".

Jeg har hentet eldstemann på bussen mens jeg har minstefar liggende hjemme - og brukt kombinasjon fast telefon og mobil på høytaler som babycall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ØSTLANDSMAMMA
jeg mente at tlf-mobtlf, skal ta seg av barnet om det skjer noe?? :klaske: :slår:

Nei det tror jeg ikke, men nå sitter jeg ikke ved siden av gutten min mens han sover selv om jeg er i huset - jeg går jo bare inn når jeg hører at han gråter. Og da gjør jeg jo ferdig det jeg driver med (hvis det ikke tar veldig lang tid). Bekrefter bare at jeg hører han og at jeg kommer snart (og det kan jeg jo si i telefonen også........)

Mulig at jeg "uansvarlig", men med barn nr. 3 må man kanskje tenke litt praktisk innimellom også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...