Lyra Skrevet 7. februar 2009 #1 Skrevet 7. februar 2009 Når katten er helt avslappet, skal klørne hennes være helt inne da, slik at når du stryker over poten så kjenner du dem ikke? Jeg syns det hvirker som om katten min enten mangler evnen til å trekke klørne helt inn, ellers så er de for lange. Hu er forresten ute og har i tillegg klorebrett inne. Kan man evt klippe kattens klør selv eller bør dyrlege gjøre dette? En ting til: selv om hu har klorebrett som hu flittig bruker inne så har hu snart ødelagt sofaen vår ved å kvesse klørne sine på den. Sier nei og løfter henne bort til klorebrettet og fortsette der like fornøyd. Hvorfor bruker hu sofaen når hu er fornøyd med klorebrettet og vet at det er der? Hjelper ikke uansett hvor mye jeg sier nei og løfter henne vekk, ikke hjelper vannsprut mer enn akkurat der og da heller.
AnetteR Skrevet 7. februar 2009 #2 Skrevet 7. februar 2009 Klørne kan bli for lange, ja. Men det er skjeldent det skjer dersom katten er flink til å bruke klorebrett inne og i tillegg går ute. Jeg klipper klør på begge katter, siden de er noe slappe på kvesse-klørne fronten. Man må ha spesialsaks fra dyrebutikk, andre metoder vil ødelegge klørne. Jeg vil si at det bør være nødvendig å klippe, det vil si at de er så lange at det kan være smertefult for katten. Hør med dyrlegen dersom du er usikker. Det er bare den ytterste tuppen som skal klippes, ikke ta for mye. Og vær veldig forsiktig med nervetråden, katten bør være helt rolig da du klipper, og du bør ha kontroll på det du gjør. Når pus har for lange klør, putter jeg klosaksen i lomma. Først når jeg har pus sovende på fanget klipper jeg. Da har jeg venstrearmen om pus, og presser forsiktig midt på poten slik at klørne kommer ut. Og klipper forsiktig mens jeg holder poten fast. Blir pus urolig venter jeg en stund før jeg prøver igjen. Det med sofaen kan være et problem her og. Mange katter gjør det fordi de vil ha oppmerksomhet og erte. Ikke skrik og rop, gå rolig bort, og løft katten ut av stuen. Lukk gjerne døra et par minutter. Ignorering er beste oppdragelse når det kommer til katter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå