MollyMari Skrevet 4. februar 2009 #1 Skrevet 4. februar 2009 Eg kjøpte meg marsvin i helga og frakta det med meg heim, ein tur på omlag 5 timar. Når vi kom heim sat eg det frå meg og der fekk det stå til dagen etter (i går). Eg fekk så vidt lov til å klappe det. Eg flytta buret ned på golvet slik det skulle bli lettare å løfte ho ut. Mn etter det klarte eg ikkje å klappe ho en gong, så eg måtte gi opp forsøket på å prøve å løfte ho opp. I dag fekk eg også lov til å klappe ho, men eg er litt redd for å løfte ho. Veit ikkje heilt kva eg er redd for, men eg føler ho ikkje vil bli løfta då ho bere ligg inn i eit hjørne. Skal eg tvinge meg sjølv til å løfte ho opp eller skal eg vente til ho ser meir lysten ut?
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 4. februar 2009 #2 Skrevet 4. februar 2009 Har ikke så mye erfaring med akkurat marsvin, men som mange andre dyr så trenger det sikkert også noen dager med helt ro til bare å bli kjent på et nytt sted. La det være i fred noen dager og så kan du begynner å kanskje friste det med litt godbiter/mat (vet ikke hva det er glad i å spise) slik at det kommer bort til deg frivillig. Jeg har bare hamster, men jeg gjorde akkurat dette med den da vi fikk han, og han løper opp til åpningen i buret med en gang vi åpner opp nå for han vil opp og ut. Hamstere har vel enda mindre interesse av oss mennesker enn marsvin har, men det er uansett fint å vite at han ikke er redd oss.(om det så er bare fordi han vil ha mat) Jeg tror at hvis marsvinet skal like å bli løftet opp og tatt ut så må du friste med noe som er litt godt, slik at den ser på det som positivt. Og ha tolmodighet. Det er ikke sikkert marsvinet vil gå rett opp i armene dine etter to dager, men kanskje etter to uker... Lykke til:)
MollyMari Skrevet 4. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 4. februar 2009 Tusen takk! Nokon som veit noko omlys/mørke? Bør eg la lyset stå på på kveldstid om eg skal bort en times tid eller er det bare å slå det av?
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 4. februar 2009 #4 Skrevet 4. februar 2009 Tror ikke det er noe problem å slå det av. Har sett litt forskjellige teorier på om marsvin er nattdyr eller ikke, men jeg tror ikke de er nattdyr. Da vil det jo sikkert sove om kvelden og natta og vil ikke ha noe spesielt nytte av at du lar lyset stå på. Uansett om det er nattdyr eller ikke så er det jo alltid mørkt om natta, så det skal nok gå bra...
LitaPia Skrevet 5. februar 2009 #5 Skrevet 5. februar 2009 At marsvinet trykker seg opp i et hjørne viser at den er usikker og redd. Du bør gi den et lite hus å krype inn i slik at den kan få slappe av litt. Den blir lett stresset av å ikke ha noe beskyttelse rundt seg. Sannsynligvis er det første gang den er alene, uten tryggheten fra marsvinflokken rundt seg. Aller best er det at du skaffer et marsvin til, da har de det best siden de er flokkdyr. Jeg kjøpte først et marsvin, men hun satt mest å deppa i buret,da hun fikk en liten marsvinveninne livna hun til og ble mye triveligere. For å få henne trygg på deg kan du gjerne bruke litt isbergsalat, eller agurk.(livretten til mine marsvin). La henne ligge på fanget ditt,gjerne i et pledd, snakk rolig med henne og stryk henne, gjør du dette hver dag så får du trygge marsvin. De er veldig sosiale dyr=) Du kan gjerne lese mer om marsvin på nettet www.marsvinsiden.com står mye bra der=) lykke til!
Gjest Skrevet 5. februar 2009 #6 Skrevet 5. februar 2009 Jeg ville faktisk ikke lagt inn et hus (da har den muligheten til å være for seg selv, og være redd) men ville heller gitt en stor haug med høy som hun også kan gjemme henne i. Om du kjøpe henne i helgen og det var flere marsvin i samme bur ville jeg anbefalt deg og skaffe deg en til. Marsvin er ikke anbefalt å ha alene og i sverige er det faktisk forbudt. Ville heller ikke hat buret på gulvet, marsvin reagere veldig på vibrasjoner så når man da går over gulvet og det vibrere i buret blir hun mer redd ettersom hun da tenker at det er noen som er ute etter henne, for ikke å glemme at det er trekk langs gulvet og marsvin tåler veldig dårlig trekk. Bortsett fra det så burde du starte med å prøve å få henne til å komme bort til deg ved hjelp av en agurk eller lignende. Når hun stoler litt mer på deg og kommer bort og spiser den så ville jeg enbefalt å ta henne ut og kose med henne. Og det er viktig og ta henne ut og la hun utforske alene, og ikke være alene over lengre tid. Marsvin er flokkdyr og ville nok alle helst levd 30-40 stykker i samme bur
MollyMari Skrevet 5. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 5. februar 2009 Tusen takk! Det ser ikkje ut som ho liker agurk. Gulrot er det ho et mest av. Men når eg prøver å mate ho vil ho ikkje ha det. Så fort eg har lagt det ned og hatt igjen buret derimot et ho det... Eg fer sjå korleis det gjeng, og håpe på det beste...
Gjest Skrevet 6. februar 2009 #8 Skrevet 6. februar 2009 Såklart vil hun ikke komme bort til deg med engang. Ifølge hodt hennes er du et stort digert byttedyr som prøver og spise henne. Du må ha tolmodighet, kanskje sitte der ei en halvtime minst, kanskje en helt time..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå