Gjest Gjest_Gulli_* Skrevet 3. februar 2009 #1 Skrevet 3. februar 2009 Sukk Vi har ei kattejente på rundt halvåret fra før av. I går fikk vi oss en voksen kattepus på rundt 2 år inn i heimen. Den voksne har oppført seg eksemplarisk, hun er rolig og har ikke blitt sinna på lillepus, bare knurret litt tilbake. Men nå bor den største stort sett under stuebordet fordi lillepus følger etter henne og knurrer hele tiden. Jeg vet det er tidlig å ta sorgene på forskudd, men dette er ikkeno kjekt. Jeg lot de sove på hvert sitt rom i natt for de klarte ikke å sl å seg til ro i stua. Den store er vant til andre katter så hun skjønner ikke helt dette tror jeg. Men kan dere komme med noen trøstende ord til meg og noen tips? Jeg håper jo såklart at dette går over snart, det er bare skikkelig kjipt midt oppi det.
golda Skrevet 3. februar 2009 #2 Skrevet 3. februar 2009 Gratulerer med ny pus! Høres ut som Lillepus er djiiitsjalu. Jeg hadde litt samme problem. Andersen (hunkatten vår) flyttet inn og ble dronning i huset. Olsen (hankatten) flyttet inn året etter. Andersen brålte med Olsen et par uker - så gikk det seg til. Heldigvis. Så kjøpte vi hund... Andersen yppet i tre uker før hun slo seg til ro. Katter. :-)
Gjest Gjest_Gulli_* Skrevet 3. februar 2009 #3 Skrevet 3. februar 2009 Tusen takk for svar! Jeg er bare veldig deppa nå for jeg sov utrolig dårlig i natt, det hjelper jo ikke akkurat på humøret! Lillepus har jo ikke gjort noe annet enn å knurre i et døgn snart, men hun sov søtt sammen med meg i senga i stad. Men så fort hun våknet og kom på at det ikke var et mareritt hun hadde hatt så var det påan igjen, hehe.. Et positivt tegn var jo at hun ville gjerne leke litt med meg da, selv om hun knurret mens hun lekte Stakkars storepus som sitter under bordet, tror jeg skal lukke døra til soverommet så jeg får koset litt med henne også nå.
Gjest Tanita Skrevet 3. februar 2009 #4 Skrevet 3. februar 2009 Min katt mislikte den nye så sterkt i begynnelsen at hun jaget henne om hun brukte kattedoen, spiste fra matfatet og hvis hun la seg på "hennes" soveplasser. Dette gjør de for å avgjøre hvem som er "sjefen", noe som kan ta noen uker. Idag sover de i samme seng, leker og løper sammen, spiser fra samme matfat. Kanskje er de ikke bestevenner men de trives begge to og når de ikke er i nærheten av hverandre så ser det ut til at de leter litt etter hverandre. Det tar litt tid, men det ordner seg skal du se.
Gjest Gjest_Gulli_* Skrevet 3. februar 2009 #5 Skrevet 3. februar 2009 Min katt mislikte den nye så sterkt i begynnelsen at hun jaget henne om hun brukte kattedoen, spiste fra matfatet og hvis hun la seg på "hennes" soveplasser. Heldigvis er det ikke så ille her (enda). Men jeg har valgt å stenge en dør innimellom slik at de får roet seg ned til å spise og gå på do. Og litt for min egen del, jeg blir jo litt sliten i ørene av denne knurringa. Det er ikke sikkert at det hjelper på situasjonen, men jeg tror de har godt av å kunne slappe av litt mellom "slagene". Men lillepus levde jo i en idyllisk liten boble her, så jeg skjønner jo at hun blir fornærmet når det kommer en stor pus og sprekker bobla hennes Jeg er så følsom person, så jeg legger sikkert mye mere i dette enn jeg burde
Gjest Gjest_Issy_* Skrevet 3. februar 2009 #6 Skrevet 3. februar 2009 Ikke vær redd, det ornder seg nok! Hadde selv ei lita tusse på halvåret når jeg fikk kattunge nr 2, men den kattungen vokste så fort og ble en "stor" lita brumlebasse som skulle være sjef i huset! Man blir jo litt mamma og skal passe på dem, og at man får vondt av den som blir jaget rundt, men det er viktig å vise den som er sjalu også eller ikke trives helt, at du fremdeles liker den, ved oppmerskomhet osv, men det gjelder jo for begge 2. Tipper det årner seg snart =)
Gjest Gjest_Gulli_* Skrevet 3. februar 2009 #7 Skrevet 3. februar 2009 Nå har vi fjernet den store duken på bordet som storepus ligger under, for nå kan ikke lillepus bare spankulere forbi uten å se henne. Men det er tydelig det at storepus ikke gidder å kjempe om noen posisjon her i huset, for hun vil helst bare ligge der å sove. Men nå har vi lukket alle dører sånn at de begge må være sammen i stua, for hittil har lillepus bare knurret når hun har gått forbi bordet og ellers har alt vært greit den siste tida. Hvis de aldri ser hverandre så blir de jo ikke venner heller... Men nå sover de begge to, et par meter fra hverandre, så det er jo forbedring da Storepus på gulvet under bordet og lillepus oppå klatrestativet sitt. Den verste knurringa fra lillepus har gitt seg, men det tror jeg er mest fordi at storepus har kapitulert under bordet. I går så spankulerte hun jo rundt i hele leiligheten, men hun gikk vel lei av at lillepus hang i hælene hennes med det dødssure trynet Jeg prøver å finne gode tips på nettet, men jeg klarer ikke å finne noen som sier mye fornuftig om temaet... hmm Men jeg var litt dum istad, for jeg satte skåla med mat under stuebordet slik at storepus fikk spise. Det hjalp sikkert ikke i det hele tatt på situasjonen, for da har hun jo ingen grunn til å forlate stedet Men jeg syns så synd på henne. Fikk litt kjeft av gubben når han kom hjem fordi jeg er så "snill". hehe..
Gjest Gjest_Issy_* Skrevet 3. februar 2009 #8 Skrevet 3. februar 2009 Det med katter er at man som regel må la de krangle ferdig, fordi når det er 2 katter, så er det alltid en som er "sjefen", og hvis man skiller dem og legger opp til at de ikke får gjort seg ferdig så kan det gå enda lenger tid. Det er vanskelig for oss å gjøre noe med det for å gjøre prosessen kjappere, man må nok bare vente, selv om det kan se brutalt hvis dem krangler så busta fyker =)
TurboLotte Skrevet 4. februar 2009 #9 Skrevet 4. februar 2009 Hei. Dette kan du lese alt om på min blogg...www.kattenepamovik.blogspot.com Det er så stress! Men det går bra. Jeg kjøpte noe som heter Feeliway som man putter i stikkontakten, ala sånn romparfyme. Lukter ingenting for oss. Men etterligner de hormonene kattene utskiller i kinnende som gjør at de føler seg hjemme. Blir veldig rolige av det. ' Kattene må tilvennes saaaakte. Den gamle katten må få all oppmerksomheten, så den ikke blir sjalu. Det går på rang. Så ordner det seg etterhvert. Litt juling må man regne med. Men klipp klørne deres, så det ikke bli noe blod.
Gjest Gjest_Gulli_* Skrevet 4. februar 2009 #10 Skrevet 4. februar 2009 Takk for alle tilbakemeldinger Det er en trøst at dette er veldig vanlig. Litt statusoppdatering: I dag har pusekattene fått være hjemme alene i noen timer imens vi var på jobb. Det har gått veldig greit, men jeg tror at ny-pusen bare har sovet stort sett hele tiden, for lillepus har vært gretten mot henne i dag også. Men nå har lillepus blitt litt tøffere i maska, så nå prøver hun å skremme ved å løpe bort for å daske. Storepus er den mest tålmodige katten jeg har sett noen sinne, hun løfter ikke et værhår selv om hun blir jaktet på. Innimellom så veser hun tilbake, og da piler lillepus avgårde. Men det er blitt roligere her, ikke så mye knurring lenger. De kan være i nærheten selv om den minste følger etter med skepsis. Det er tydelig at det er snakk om rang her, for i dag tidlig fikk de litt bløtfor samtidig men da satt lillepus og knurra. Da ventet storepus til lillepus var ferdig med å spise. Jeg syns det er litt ekkelt å se den lille prinsessa mi bli så ufyselig mot den andre katten, hun har tilogmed knurret mot meg også. Er ikke så koselig å være hjemme med så mye negativ energi i huset :gjeiper: MEN, det er ihvertfall fremgang! Nå kan de se hverandre i øya uten at lillepus flyr i flint.
Gjest Gjest_Gulli_* Skrevet 4. februar 2009 #11 Skrevet 4. februar 2009 Hei. Dette kan du lese alt om på min blogg...www.kattenepamovik.blogspot.com Det er så stress! Men det går bra. Jeg kjøpte noe som heter Feeliway som man putter i stikkontakten, ala sånn romparfyme. Lukter ingenting for oss. Men etterligner de hormonene kattene utskiller i kinnende som gjør at de føler seg hjemme. Blir veldig rolige av det. ' Kattene må tilvennes saaaakte. Den gamle katten må få all oppmerksomheten, så den ikke blir sjalu. Det går på rang. Så ordner det seg etterhvert. Litt juling må man regne med. Men klipp klørne deres, så det ikke bli noe blod. Så morsom blogg! Den må jeg følge litt med på Jeg har hørt om Feeliway, men hjelper det selv om den blir satt i litt seint da?? Tilvenningen har ikke gått så sakte fra vår side, storepus har liksom ordna den saken selv ved å legge seg litt unna for å sove. Problemet da er at lillepus tror at hun har ordna biffen, så hun har blitt veldig fornærma når det viser seg at storepus egentlig driter i alt hun gjør, hehe. Lillepus prøver forgjeves å terge henne på seg. Det roet seg mye når mannen min kom hjem, det er rart med det. Lillepus har ikke samme respekten for meg, så hun skjerpa seg når han kom inn døra. Snodige dyr!
Gjest Tanita Skrevet 4. februar 2009 #12 Skrevet 4. februar 2009 Turbolotte, jeg bookmarka bloggen din, så morsom og fin den var!
Aurora M. Skrevet 4. februar 2009 #13 Skrevet 4. februar 2009 Hei! Ville bare si at det er kjempeviktig at dere koser masse med nypusen og, slik at den dere har fra før skjønner at den nye er godtatt av dere! Det er ikke bare sjalusi det er snakk om, men den dere har fra før følger instinktene sine og vokter sitt territorium (også menneskene). Når han ser at dere godtar den nye fullt ut, så vil den etterhvert skjønne at det ikke er så "farlig", og den vil selv lettere godta nykommeren.
Gjest Gjest_Gulli_* Skrevet 4. februar 2009 #14 Skrevet 4. februar 2009 Hehe, må si det var motstridende råd her! Kose eller ikke kose :gjeiper: Storepus har nå blitt litt tøffere mot lillepus. Hun har vel en grense for hva hun syns er akseptabel oppførsel, så nå virker det som om hun syns nok er nok. Lillepus har nå gått over til en litt mer nysgjerrig fase, så hun fotfølger storepus overalt, men knurrer ikke så mye lenger. I stad satt hun rett ved henne og kikket mens storepus vasket pelsen, men hun fikk et par advarende knurr sånn at hun skulle vite at hun ble sett. Vi fikk storepus på mandag, men hun har ikke bæsjet enda Når bør jeg bli bekymret ?? Hun har tisset i kassa, så hun tør jo gå oppi den..
ingvild med mer Skrevet 4. februar 2009 #15 Skrevet 4. februar 2009 Slapp av! Det ordner seg:-) :-) Kattene er såpass unge, begge to, så dette blir ikke noe problem. I de aller fleste tilfeller ordner det seg. Hvis ikke har du to usedvanlig sære katter ;-)
ingvild med mer Skrevet 4. februar 2009 #16 Skrevet 4. februar 2009 Slapp av! Det ordner seg:-) :-) Kattene er såpass unge, begge to, så dette blir ikke noe problem. I de aller fleste tilfeller ordner det seg. Hvis ikke har du to usedvanlig sære katter ;-)
Aurora M. Skrevet 4. februar 2009 #17 Skrevet 4. februar 2009 Hehe, må si det var motstridende råd her! Kose eller ikke kose :gjeiper: Storepus har nå blitt litt tøffere mot lillepus. Hun har vel en grense for hva hun syns er akseptabel oppførsel, så nå virker det som om hun syns nok er nok. Lillepus har nå gått over til en litt mer nysgjerrig fase, så hun fotfølger storepus overalt, men knurrer ikke så mye lenger. I stad satt hun rett ved henne og kikket mens storepus vasket pelsen, men hun fikk et par advarende knurr sånn at hun skulle vite at hun ble sett. Vi fikk storepus på mandag, men hun har ikke bæsjet enda Når bør jeg bli bekymret ?? Hun har tisset i kassa, så hun tør jo gå oppi den.. Hvis den har spist rimelig bra, er det mest sannsynlig stress i kombinasjon med lite fysisk aktivitet som er årsaken til forstoppelsen. Det er kjempeviktig at den har tilgang til vann, og du kan gjerne gi den våtfor noen dager. Forstoppelse hos katt kan være veldig alvorlig, så hvis den ikke har hatt avføring til i morgen, ville jeg ha ringt veterinær så du får noe for det. P.s Kose masse med den, så den roer seg og! Det er ikke lillepus det er mest synd på nå, men nykommeren som er kommet inn i helt nye omgivelser, med nye mennesker og blir "tvunget" til å holde seg på en annen katt sitt territorium.
Gjest *smak* Skrevet 4. februar 2009 #18 Skrevet 4. februar 2009 Vi har også to katter, hvor vi fikk den ene før den andre. Det var helt utrolig å se hvilken kemi de hadde. Lillepus (som var nykommeren) slikket pelsen til Storepus og de lå ved siden av hverandre på kassa ute. Dette var nok grunnen til at vi adopterte Lillepus, fordi de gikk så fint sammen. Når vi gir dem våtfor lar Storepus Lillepus få spise av sin skål også, fordi det er Lillepus som er mest ivrig på våtfor. Storepus er fornøyd med tørrfor, det er det han har spist siden han var kattunge. Men, det hender at spesielt Storepus blir litt sinna og knurrer på Lillepus.Det kan være når han ligger og vil sove og Lillepus begynner å slikke pelsen hans. Men dette skjer sjeldent, heldigvis. Når det gjelder dine katter så vet jeg egentlig ikke hvilket råd jeg skal gi. Hvis det ser ut som de venner seg til situasjonen, så ville jeg sett det an. Men jeg har hørt tilfeller hvor kattene ikke tåler hverandres åsyn i det hele tatt. Det finnes med andre ord ikke entydige svar på spørsmålet ditt. Du får helst bare se det an..
Gjest Gjest_Gulli_* Skrevet 5. februar 2009 #19 Skrevet 5. februar 2009 I går kveld fikk storepus endelig gått skikkelig på do. Hun la igjen den største bæsjen jeg har sett fra en katt, så da ordna det seg Storepus har fått seg en ny skygge også, for lillepus fotfølger henne overalt. Hun er skikkelig nysgjerrig på denne nye skapningen altså
Gjest Gjest_Gulli_* Skrevet 7. februar 2009 #20 Skrevet 7. februar 2009 Nå har jeg hatt ny-pusen her i 5 dager. Lillepus er jo fortsatt leken og kattunge, så det har vært et par episoder her hvor hun har glemt seg litt. Da tenker jeg på et par episoder, hvor hun bl.a. løp under klesstativet og der satt jammen meg storepus også. Det ble ramaskrik, hehe.. Så har hun klart å hoppe rett oppå storepus når hun lå i senga og sov, tror ikke det var med vilje. Men da fikk hun juling også stakar Storepus har blitt ganske lei lillepus etterhvert, så i dag så satte hun etter henne i stua. Det ble litt roping og skriking, men jeg tror lillepus fikk seg en liten lærepenge der. Lillepus har holdt på med litt skremme-taktikk de siste par dagene, hvor hun plutselig hopper frem fra et hjørne og skremmer da livet av storepus. Men det er stort sett slutt på knurringen, og de kan være i nærheten av hverandre uten store problemer. De har faktisk luktet litt på hverandre også. Men det er det foreløpig Men lillepus har blitt kjempeforbanna når storepus har klora på klatrestativet hennes, det var IKKE greit Men jeg har litt mer ro i sjelen nå, men det gjenstår å se hvor mye venner de blir etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå