Gå til innhold

Hvordan få invilget abort når man er over 3 mnd på vei


Gjest Ikke inlogget nå

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke inlogget nå

Hei:

Jeg har akuratt funnet ut at jeg er gravid og over 12 uker på vei.

Skal ta abort, men må igjennom ett møte med en "nemd" eller noe sånt først.

Er supernervøs. Andre som har vært igjennom det? Hva skal jeg si liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal bare være ærlig :)

Forklar hvorfor du vil ta abort på en saklig måte. Begynner du å gråte er det greit. De er klar over at dette er tøft og vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo rett og slett bare forklare hvorfor du vil ta abort. Etter hva jeg har hørt, får 99% innvilget (litt avhengig av hvor i landet man bor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man trenger så god grunn. Ei jeg kjenner fikk innvilget abort i 16. uke fordi hun var ung (17) og ikke følte seg moden nok til å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anitra_*

Gjorde det for noen år siden, var jo likk ekkelt å gå inn der. Var sikker på at alle skulle kalle meg barnemorder. Men jeg bare foklarte hvorfor, samt at jeg hadde med ett skriv fra legen min, så gikk det veldig greit. Tok ikke lang tid heller, men jeg vet om en veninne som måtte møte 2 ganger før hun fikk det invilget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av mine venninner tok abort i uke 16. Hennes begrunnelse var at det ikke var planlagt og det tok lang tid før hun forsto at hun var gravid. Hun var 20 år og var delvis samboer med barnefaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurulla

Hei. Jeg fikk invilget abort i uke 18, gikk helt fint det.

Bare si sannheten, så går det nok bra:-)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tuttifrutti_*

Etter 12. uke kan abort innvilges av en nemnd, hvis ett av disse kriteriene er oppfylt:

a) det er fare for kvinnens fysiske eller psykiske helse

b) kvinnen har en vanskelig livssituasjon

c) det er stor fare for sykdom hos barnet (også kalt "eugenisk indikasjon")

d) graviditeten er et resultat av voldtekt eller incest

e) mor har psykisk sykdom eller psykisk utviklingshemming

Loven sier videre at «det skal legges vesentlig vekt på hvordan kvinnen selv bedømmer sin situasjon.

Punktene a–e kan tolkes ganske vidt. Loven og forskriftene antyder at mer og mer skal til for at disse kriteriene er oppfylt når graviditetens lengde øker fra 12 opp mot 18 uker. Etter 18 uker er abort ikke tillatt, «med mindre det er særlig tungtveiende grunner for det». Hvis graviditeten har gått så langt at fosteret kan være levedyktig (i dag ca. 23 uker), kan ikke abort innvilges på noe grunnlag. Det er riktignok ett unntak – hvis moren står i fare for å dø som følge av svangerskapet, kan abort utføres på hvilket som helst stadium i graviditeten.

En veninne av meg fikk invilget abort i 21 uke, men det var nok veldig spesielt. Ellers så bør det gå ganske greit å få det innvilget opp til uke 18, legen min sa at jeg i verste fall skulle si at jeg kom til å ta livet av meg om jeg ikke fikk abort, men det trengte jeg heldigvis ikke å si:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke dømme i det hele tatt jeg. jeg vil bare fortelle deg at det å ta abort så sent kan være en veldig stor påkjenning psykisk.

Jeg har selv vært gjennom en sen abort i samme tid som deg, dette var pga skader på fosteret, barnet var sterkt ønsket. Vi fikk se babyen, og jeg sier babyen fordi den er helt ferdig utseendemessig.

jeg har mistet et barn, ikke tatt abort. Slik føles det for meg.

Vil bare fortelle deg det, for jeg vil ikke du skal få det like vondt som meg. Og om du er bestemt på å gå gjennom dette håper jeg virkelig du har mennesker rundt deg til å støtte deg og ta vare på deg i tiden etterpå. For dette kommer til å bli tøft.

:klemme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:

Jeg har akuratt funnet ut at jeg er gravid og over 12 uker på vei.

Skal ta abort, men må igjennom ett møte med en "nemd" eller noe sånt først.

Er supernervøs. Andre som har vært igjennom det? Hva skal jeg si liksom?

Over 12 uker på vei, hvordan kan du da tenke tanken en gang ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silli, det er ikke vanskelig for kvinner dette her. Gravide kvinner som er over 12 uker på vei behøver bare å si til legen at de er 8 uker på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok abort etter fristen fordi jeg på det tidspunktet gikk på noen medisiner som 100% garanterer at fosteret blir født med store mistdannelser og høyest sammsynnelig er døfødt. Man skal ikke bli gravid når man går på de medisninene og jeg var hos legen 1 gang pr mnd og da tok jeg også graviditetstest. Pga en intern feil hos legene ble det ikke oppdaget. Jeg har alltid hatt uregelmessig mens, og den behandlingen fucket det opp ytterligere og når jeg da tok test hver mnd tenkte jeg ikke tanken en gang. For meg gikk det veldig greit å ta abot så sent, fordi jeg klarte å ikke tenke på det som et barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anne_*

jeg foreslår at de som er imot abort går inn på et eget emne å diskuterer dette. Trådstarter har tatt sitt valg, og det står respekt av dette.

Det holder å forklare nemda at du ikke er klar for barn. Det kan være skolegang, livvsituasjon osv. De vil forstå dette!!:)

Lykke til:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marita_*
Gjorde det for noen år siden, var jo likk ekkelt å gå inn der. Var sikker på at alle skulle kalle meg barnemorder. Men jeg bare foklarte hvorfor, samt at jeg hadde med ett skriv fra legen min, så gikk det veldig greit. Tok ikke lang tid heller, men jeg vet om en veninne som måtte møte 2 ganger før hun fikk det invilget.

Bare av ren nyskjerrighet: Hvilke personer sitter i slike nemder, hvor mange er det i hver nemd, og hvilken kompetanse har de? Hvilke spørsmål blir stilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Silli, det er ikke vanskelig for kvinner dette her. Gravide kvinner som er over 12 uker på vei behøver bare å si til legen at de er 8 uker på vei.

Dette har du ikke greie på, waco.

Svangerskapsvarighet bestemmes veldig nøyaktig ved at fosteret måles på ultralyd. Man kan ikke lyve bort 4 uker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

:klappe:

TS spurte om råd om hvordan få innvilget abort når en er over 12.uke, hun spurte ikke om motivasjon for å beholde barnet eller råd om hun skulle ta abort eller ikke.

Amu i forrige innlegg har helt rett. De som søker abort er flinke nok til å fordømme seg selv om ikke andre skal gjøre det.

Jeg skulle ønske flere av avsporingene i denne tråden ble moderert bort.

Og Waco, du tar feil. Det blir tatt ul ved abortsøknad, og fosterets størrelse levner svært liten tvil om hvor langt en er kommet i svangerskapet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_karimor_*

Da min datter var 15 år ble hun voldtatt/utsatt for overgrep fra treneren hennes, og ble gravid av dette. Hun fortalte ikke oss noen ting, og det tok nok noe tid før hun skjønte det selv også, og hun håpet det bare skulle forsvinne av seg selv. Vi merket bare at hun ble mer og mer innesluttet og heldigvis greide storesøsteren hennes å komme inn til henne og hun fortalte om det. Da var hun 17 uker på vei, og det var ikke så veldig aktuelt å beholde barnet. Altså hadde hun villet så hadde hun det, men hun hatet bare tanken ved det. Hun hadde meg seg legen sin til møte med abortnemda, mener det var to leger, hvor dene ene var overlege på kvinneklinikken. De bare pratet litt generelt, legen hennes fortalte hva som hadde skjedd. Så måtte hun bare si med egene ord at hun ønsket abort og ikke ble presset til det.

Så alle dere som dømmer, det er ikke bare bare å ta senabort fordi man ønsker, det ligger somregel en veldig god grunn bak, ellers så hadde man ikke fått lov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...