Gå til innhold

Forsiktig "draing" i hundebåndet, hvorfor dyremishandling?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_undrende_*
Skrevet

Jeg har sett flere tråder her på Kjæledyr-forumet her på KG at de aller fleste roper opp angående lett draing i hundebåndet som dyremishandling, fysisk avstraffelse og det som verre er. Jeg sier "lett draing i hundebåndet" fordi jeg ikke vet helt hva jeg skal kalle det, rykking er jo en veldig kjapp og hard bevegelse og jeg vil derfor ikke bruke det ordet, men heller da forsiktig draing i båndet når man vil at hunden skal gå videre osv.

Det jeg lurer på er hvorfor dette blir sett på som dyremishandling?

Hunden får ikke vondt, hverken akkurat da eller senere (man bør jo ikke bruke halsbånd, men heller en sele, det er min oppfatning).

Hunden får ingen traumer.

Forklar meg gjerne, for jeg vil gjerne forstå dere som sier at dette er dyremishandling?

Jeg må si at jeg ser mange hundeeiere på mine turer og det er nesten ingen som har løst/slapt bånd på hunden sin til enhver tid.

Og ta da inn i beregningen at alt er som i hundeoppdragelse ellers, forsterkelse av positiv avferd og ignorering av negativ.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Ja takk, det vil jeg også veldig gjerne ha svar på. Jeg er en av de som har prøvd å "forsvare" en av de som har lagt inn spørsmål her og tilfeldigvis brukte ordet "rykke" i sitt innlegg, og dermed ble hudflettet av flere personer. Jeg er IKKE for fysisk avstraffelse eller å rykke i bådet eller noe i den dur, men forsiktig draing i bånd uten at det egentlig er noe annet enn at jeg tar deg i hånda og leder deg med meg syns jeg ikke er noe å skrike opp om, så ja, jeg vil også gjerne ha en forklaring på hvorfor det er dyremishandling.

Skrevet

"Lett draing", hvis hunden f.eks er veldig opptatt med å snuse på noe og ikke adlyder en kommando er da ikke dyremishandling. Men det å forsøke å lære en hund å gå pent i bånd med å nykke i båndet kan over tid føre til nakkeskader hos hunden. Ofte virker dette heller ikke slik at nesten hver tur fører til at hunden gjentatte ganger blir rykket, og dette øker dermed faren for skader. Siden det hos mange må gjøres ofte så viser jo det også at det som oppdragelsesmetode ikke alltid har en særlig god effekt.

Ellers synes jeg det var et svært godt tommelfingerregel det jeg leste i en hundebok: Anse båndet som en sikkerhetsforanstaltning og oppfør deg mot hunden som om den ikke hadde bånd på. Dvs, vis, forklar og kommandèr fremfor å nykke og dra for å få hunden til å gå der du vil.

Skrevet

Hovedgrunnen til at å dra/rykke/ rive i båndet er en dårlig ide hvis man skal lære hunden å gå fint i bånd er at akkurat idet man drar/rykker/river i båndet s¨slakkes det. Dermed assosierer ikke hunden den smerten den får med et stramt bånd, men derimot med et slakt bånd. Og man oppnår sånn sett det motsatte av det man i utganngspunktet hadde tenkt. Og, selvfølgelig, nakkeskader kan osgå bli resultatet.

Et lett trekk, eller hva man vil kalle det, for å få hunden til å følge etter på tur, er ikke dyremishandlig, og vil sannsynligvis ikke skade hunden på noen måte.

Skrevet

Jeg snakker selvfølgelig ikke draing av hund i halsbånd, det sier seg selv at er farlig, rundt 80% av hundene i Norge har nakkeskader fordi enten hund eller eier drar, men jeg snakker om en hund i sele. Altså ingen skader i lengden, og heller ingen smerte i øyeblikket.

Når det gjelder hvorvidt det er en dårlig eller god ide i forhold til oppdragelse så var det ikke det jeg ønsket å diskutere her. Jeg ønsker å vite hvorfor så mange mener lett draing i båndet til en hund i sele er dyremishandling. Folk gjør mye rart i hundeoppdragelse som muligens ikke er hensiktsmessig, men det er derimot en helt annen diskusjon.

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg har aldri har hørt om at noen kaller lett draing i båndet på en hund som er i sele for dyremishandling. Snodig hvis noen gjør det.

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Dt ble gjort en stor sak ut av det bl.a i denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=388207

rett og slett fordi hun brukte et kanskje litt uklokt ord da hun spurte spørsmålet (men jeg tolket det ikke som "rykke" men som "å dra forsiktig", som hun også etterpå forklarte til de som kritiserte henne. Allikevel fortsatte kritikken) Det er vel kanskje bl.a pga denne tråden som jeg viser til at denne tråden her er opprettet.

Skrevet

Beklager, ikke meningen å spore av tråden din TS..

Jeg har heller ikke fått med meg at noen mener et lett trekk i båndet er dyremishandlig.

Skrevet (endret)

lol, den tråden tok litt av. Men jeg så ingen der som sa at dette var dyremishandling, det virker mer som om det var snakk om en misforståelse og en litt vel overdramatisk tolkning.

Men generelt kan man vel si at man er i et paradigmeskite når det gjelder hundeoppdragelse, og at mange da lett kan reagere på det som de oppfatter som oppdragelsesmetoder fra det gamle paradgimet.

Endret av Tabris
Skrevet
Jeg snakker selvfølgelig ikke draing av hund i halsbånd, det sier seg selv at er farlig, rundt 80% av hundene i Norge har nakkeskader fordi enten hund eller eier drar, men jeg snakker om en hund i sele. Altså ingen skader i lengden, og heller ingen smerte i øyeblikket.

hunden kjenner nesten ikke at du drar hvis den har sele på, så hvis du har en hund som drar mye går det jo ikke ann å ha sele på den, ettersom du bli kjempe sliten av å holde igjen heletiden...

og hundeeiere må huske og ikke bruke sele på valper... drar den med sele på kan den skade beinstrukturen. Hunder skal altså IKKE GÅ MED SELE (skrev det stort sånn at folk skal få det med seg, for det er utrolig mange som ikke vet det...) før de er fult utvokst=)

og om det som faktisk er tråden her, det må være lov å rykke litt i båndet innimellom, spesielt hvis hunden oppfører seg agressivt mot andre hunder... men er imot konstant rykking i bånd... jeg pleier heller å bare holde båndet stramt hvis hunden drar, og roper den til meg sånn at den må komme helt tilbake....

da merker hunden fort at det nytter ikke å dra, for turen går bare enda saktere hvis den drar... kan jo være et lite tips til dere som har det problemet=)

Skrevet

Skjønner heller ikke hvordan folk kan si at det er dyremishandling. Alle får dratt litt forsiktig i båndet når man går tur en eller annen gang. Selv om noen skriver "feil" og sier rykker i båndet betyr ikke det at de røsker til å båndet så bikkja tar baklengs salto og knekker nakken. Det er bare en måte å få sagt det på.

Og når bikkja mi drar så stopper jeg opp. Med en enste gang. Og jeg går ikke videre før han har kommet helt bort til meg, og så fortsetter vi. Drar han igjen, så stopper jeg opp igjen. Sånn fortsetter jeg hele tiden. Var da ganske kjedelig i begynnelsen, men nå drar ikke bikkja mi lenger :)

Skrevet
Og når bikkja mi drar så stopper jeg opp. Med en enste gang. Og jeg går ikke videre før han har kommet helt bort til meg, og så fortsetter vi. Drar han igjen, så stopper jeg opp igjen. Sånn fortsetter jeg hele tiden. Var da ganske kjedelig i begynnelsen, men nå drar ikke bikkja mi lenger :)

samme her=)

Skrevet

Jeg har lest her inne på forumet en stund og har blitt sjokkert over hvor fort det ropes opp om å dra i båndet på en hund med sele, og den tråden Marianne viser til her var utslagsgivende for opprettelsen av denne tråden. Jeg lurer rett og slett på hvorfor folk mener det er så fryktelig galt når det hverken gir smerte eller skade. En hund er jo tross alt ikke laget av glass heller, og det vil jo ikke føles annerledes for hunden i forhold til når hunden drar i båndet selv.

Rangi: ikke noe problem ;)

Dt ble gjort en stor sak ut av det bl.a i denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=388207

rett og slett fordi hun brukte et kanskje litt uklokt ord da hun spurte spørsmålet (men jeg tolket det ikke som "rykke" men som "å dra forsiktig", som hun også etterpå forklarte til de som kritiserte henne. Allikevel fortsatte kritikken) Det er vel kanskje bl.a pga denne tråden som jeg viser til at denne tråden her er opprettet.

Takk Marianne, nettopp den tråden jeg baserte dette innlegget på :)

hunden kjenner nesten ikke at du drar hvis den har sele på, så hvis du har en hund som drar mye går det jo ikke ann å ha sele på den, ettersom du bli kjempe sliten av å holde igjen heletiden...

og hundeeiere må huske og ikke bruke sele på valper... drar den med sele på kan den skade beinstrukturen. Hunder skal altså IKKE GÅ MED SELE (skrev det stort sånn at folk skal få det med seg, for det er utrolig mange som ikke vet det...) før de er fult utvokst=

Jeg har en valp jeg bruker sele på. Han trekker ikke (heller omvendt) så det vil ikke ha noe å si for benstrukturen hans.

Og jeg tror at når han blir voksen så vil jeg heller bli litt sliten av å holde igjen 8 kg hund som trekker enn å høre på den grusomme pesingen ved bruk av halsbånd. Generelt syns jeg ikke noe om halsbånd, nakken er så skjør og det sier mye når 80% av norske hunder har nakkeproblemer. Noe annet om man har en muskelhund på 60 kg kanskje, men syns ikke noe om halsbånd til små og mellomstore hunder.

Skrevet
Selv om noen skriver "feil" og sier rykker i båndet betyr ikke det at de røsker til å båndet så bikkja tar baklengs salto og knekker nakken. Det er bare en måte å få sagt det på.

Nettopp! Akkurat det jeg mener :)

Det er selvsagt den beste måten å lære hunden å ikke trekke :)

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Som nevnt over her så tror jeg rett og slett en del er litt OVERDRAMATISKE når det gjelder hva de oppfatter som feil hundeoppdragelse, fordi de er veldig opptatt av å ikke bruke gammeldagse og fysiske metoder. Etter det jeg har lest her inne er det SVÆRT få som jeg oppfatter som bruker slike gamle metoder, og de aller fleste har nok fått med seg slik som den metoden som beskrives over med å stoppe når hunden drar, og begynne å gå når hunden selv slakker båndet. Jeg tror folk må roe seg bittelitt ned når de svarer på ting på et slikt forum som her, og ikke tolke alt til det værste bare pga. for eksempel et litt dårlig valg av ord. Det er viktig å tenke på at man ser ikke situasjonene i virkeligheten, og når det gjelder ting som det her så kan man heller spørre om den som skriver inn kan komme med litt mer informasjon om saken, før man kaster seg over personen. Skal man være flink med noe så må man også være åpen for at noen kanskje gjør ting annerledes enn deg, og har gode grunner for å bruke akkurat disse metodene.(selvfølgelig skal man reagere når det skjer åpnebar mishandling, men de færreste som driver med sånt legger inn innlegg slik som her.) Jeg har ikke mye respekt for de som kaster seg på en bølge av mer eller mindre grunnløs kritikk når noen kommer med et enkelt spørsmål. Når noen spør om noe som rett og slett viser at de trenger å bli opplyst om et par ting kan de få beskjed om det, men de trenger ikke HUNDRE beskjeder om at de msihandler hunden sin og ikke burde få lov til å ha hund (litt overdrevet.)

Noen ganger får jeg inntrykk av at de som kommer med de værste innleggene kanskje ikke har så mye peiling, og da er det litt feil å skulle drive å lære opp andre.

En del av det å ha hund er å bli bombardert fra alle kanter om hva som er riktig og hva som er feil, om nye treningsmetoder og om ting som plutselig er fyfy. Men det viktigste er faktisk at hver hund krever individuell tilpasning, og det er ikke sikkert at det er det som er "moderne" akkurat nå. Uansett skal man ikke plage eller misbruke hunden sin, man skal ikke bruke vold eller harde metoder. For de aller fleste hunder funker det å holde det på et totalt positivt plan. Når man legger inn slike innlegg om "hva skal jeg gjøre med dette" og "hvordan metode skal jeg bruke" er det kanskje vel så viktig å si noe om din hund personlighet, rase m.m i tillegg til at man beskriver problemet.

Jeg var en av de som faktisk svarte på spørsmålet til den som spurte om spørsmålet som satte i gang hele denne diskusjonen, og jeg ble nesten sjokkert over hvordan noen virkelig kunne tolke en helt uskyldig situasjon til det værste. Det er greit at man kan bli litt tøffere når ingen vet hvem du er på et forum som dette, men en viss høflighet bør man ha...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...