Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2009 #1 Del Skrevet 1. februar 2009 Vi er et samboerpar som snart får barn nr. 2. Min kjære har i tillegg 2 særkullsbarn (annenhver uke). Vi blir dermed 4 barn og 2 voksne, og må kjøpe ny bil, med plass til barnevogn. Per dags dato bruker vi bilen slik: Samboer: - kjører til/fra jobb (kundeoppdrag) daglig. - kjører særkullsbarna på treningskamper osv. - handle mat - kjøre særkullsbarn på skole Jeg: - bruker bilen når jeg skal på treningssenteret som er rett i nærheten - handle mat Vi har barnehage rett i nærheten, så vi trenger ikke bil til den. Jeg sykler eller går til jobb. Mine spørsmål: 1. Er det mulig at samboer kjøper en bil på firmaet i stedet, eller vil dette virke rart når han kjøper en stor familiebil? Kan han i såfall ikke kjøre særkulls på aktiviteter på kveldstid med firmabilen? 2. Hva slags type bil vil dere anbefale til oss? Som ikke er så dyr? Brukt eller nytt? 3. Hvordan bør vi fordele kostnaden? Jeg bruker jo bilen relativt lite, og kunne fortsette å klare meg med vår gamle bil. Samtidig er det jo ingen vits i å sitte med to biler, når den ene vil stå ubrukt mesteparten av tiden. Og det er jo greit at hele familien får plass i en bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2009 #2 Del Skrevet 1. februar 2009 1. Han vil få en stor firmabilskatt som gjør at hele regnestykket ryker. I tillegg er det begrenset fradragsrett for biler som ikke er varebiler (grønne skilter). 2. Ford Galaxy eller etterfølgeren Ford S-max. 3. Det er rimelig at han betaler mest, syns jeg. Men dere bruker vel bilen litt sammen også, i tillegg til det du skriver? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2009 #3 Del Skrevet 1. februar 2009 3. Det er rimelig at han betaler mest, syns jeg. Men dere bruker vel bilen litt sammen også, i tillegg til det du skriver? Ja, det hender jo vi drar på helgetur til svigerforeldrene/hans foreldre, kanskje et par ganger i halvåret. Eller at vi drar på skitur hele gjengen. Så vi bør jo ha en bil med plass til alle sammen. Men jeg er usikker på hvor mye det er rimelig at jeg betaler, som bruker bilen såpass lite. For meg er det et økonomisk spørsmål. Samboer har god økonomi, så for han spiller det liten rolle hva slags bil vi kjøper. (Hadde jeg bodd alene, ville jeg antagelig ikke hatt bil/ikke hatt råd til bil (gitt at jeg bodde slik vi gjør nå, med gangavstand til jobb/b.hage), eller lånt min søsters bil til større handleturer). TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå