Gå til innhold

Lei av mas om førerkortet/ kjøp av bil osv...


Gjest Gjest_Silje_*

Anbefalte innlegg

Dere har ikke behov for å ha førerkort og ikke lyst til det heller. Dere klarer dere fint uten, så jeg skjønner virkelig ikke hvorfor npen vil dytte det på dere.

Fordi de oppfatter det som de har behov for førerkort/bil. Andre kan føle deres manglende selvstendighet på transporteringsområdet som en belastning selv om de ikke føler det selv.

Det irriterer meg når folk vet best for andre, og mener at sin egen måte å leve på er den beste.

Så alle kan gjøre hva som helst mot andre uten å skulle få en eneste kommentar fordi man velger sin egen levemåte? Verden fungerer ikke slik. De valg vi tar har konsekvenser for andre og da vil andre også ha meninger om valgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Bygdedyret_*
Fordi de oppfatter det som de har behov for førerkort/bil. Andre kan føle deres manglende selvstendighet på transporteringsområdet som en belastning selv om de ikke føler det selv.

Så alle kan gjøre hva som helst mot andre uten å skulle få en eneste kommentar fordi man velger sin egen levemåte? Verden fungerer ikke slik. De valg vi tar har konsekvenser for andre og da vil andre også ha meninger om valgene.

Nei, jeg tror folk bare har lyst til å kommentere måten andre folk lever på, uansett hva det er så lenge de ikke lever på samme måte som en selv. For mange av de som kommenterer vil det ikke ha noen betydning for dem hvordan jeg lever, det vil ikke ha innvirkning på deres liv i hele tatt. Vi kommenterer andres liv fordi vi kan.

Naboen min forstår ikke hvordan jeg klarer meg uten bil for det ville aldri hun klart, og hun ville i hvert fall ikke klart å gjøre seg avhengig av andre. Det var tydelig at hun mente at jeg gjorde meg avhengig av andre, så jeg måtte spørre hvor ofte jeg spurte noen om å kjøre meg noe sted? Og da måtte hun innrømme at jeg spurte sjelden eller aldri om hjelp på det området. Derimot, den perioden hun ikke hadde bil var det hun som stadig vekk lånte min x-manns bil. Nå er han borte og hun har egen bil.

Jeg går, ungene går eller vi kjører buss. Vi er så heldige at vi har et godt utbygd kollektivtilbud og butikker og kjøpesenter kun minutter unna. Og glad er jeg fordi jeg bor sånn til for jeg ser meg ikke råd til å ha bil etter at jeg måtte betale ut min mann. Men før den tid så brukte både barna og jeg apostlenes hester mye uansett, så det er ikke en ny vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley
Nei, jeg tror folk bare har lyst til å kommentere måten andre folk lever på, uansett hva det er så lenge de ikke lever på samme måte som en selv.
Det er nok mange som er slik. Men jeg tror ikke de henger seg mer opp i temaet bil/førerkort enn andre synlige ting de kan henge seg opp i ;) Jeg har både førerkort og bil, men har fått mange kommentarer på andre ting som bekjente synes er "såå rart" ;)

Vi er så heldige at vi har et godt utbygd kollektivtilbud og butikker og kjøpesenter kun minutter unna.

Missunnelig! Her går det ingen andre busser enn skolebussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Bygdedyret_*
Det er nok mange som er slik. Men jeg tror ikke de henger seg mer opp i temaet bil/førerkort enn andre synlige ting de kan henge seg opp i ;) Jeg har både førerkort og bil, men har fått mange kommentarer på andre ting som bekjente synes er "såå rart" ;)

ja, det er det jeg mener, folk henger seg opp i alt, så lenge det er noe de selv ikke gjør eller ikke kan tenke seg å gjøre. Samme rakkern hva det måtte være.

Missunnelig! Her går det ingen andre busser enn skolebussen.

He he, det gjelder å velge bosted med omhu. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et innblikk i hvor avhengig folk gjør seg av bilen, da jeg spurte om det var langt fra der hvor jeg skulle innkvarteres og til arbeidsstedet. Nja, det var nok for langt til å gå, fikk jeg høre. Så jeg fikk undersøke bussrutene ved ankomst, ta med sykkel eller organisere annen transport. - Ti minutter tok det å gå! :jepp:

Her hvor jeg bor nå er det litt buss visse tider på dagen, men så er det noen timers tørke. Der jeg bodde før var det god bussdekning til jeg brukte lupe på rutetabellen. Små, nesten usynlige bokstaver og tall henviste til fotnoter. De kunne fortelle at denne bussen kun gikk på onsdager, da utelukkende hvis det var skolefri. Og så videre. For å skjønne den ruten, måtte man nesten være utdannet ingeniør, og være bevandret innen kaosteori.

Kanskje er det tvert imot de som har avtrykk etter bilsetesømmene i buksebaken som er mest til ulempe? De lager køer, gjør at kollektivtilbudet ikke opprettholdes, koster en formue i veiutbygging, og gjør at andre bilister må sitte timesvis i kø? Bylufta blir mettet av svevestøv og avgasser. Rene er de ikke, selv om blyet er borte. Asmatikere må holde seg innendørs visse vinterdager, og kan ikke dra på jobb. Er det å hente slekta på et busstopp ti minutter unna en gang i måneden den største plagen?

Bare sånn for å sette ulempene i perspektiv. :ler:

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjåføren
Fikk et innblikk i hvor avhengig folk gjør seg av bilen, da jeg spurte om det var langt fra der hvor jeg skulle innkvarteres og til arbeidsstedet. Nja, det var nok for langt til å gå, fikk jeg høre. Så jeg fikk undersøke bussrutene ved ankomst, ta med sykkel eller organisere annen transport. - Ti minutter tok det å gå! :jepp:

Her hvor jeg bor nå er det litt buss visse tider på dagen, men så er det noen timers tørke. Der jeg bodde før var det god bussdekning til jeg brukte lupe på rutetabellen. Små, nesten usynlige bokstaver og tall henviste til fotnoter. De kunne fortelle at denne bussen kun gikk på onsdager, da utelukkende hvis det var skolefri. Og så videre. For å skjønne den ruten, måtte man nesten være utdannet ingeniør, og være bevandret innen kaosteori.

Kanskje er det tvert imot de som har avtrykk etter bilsetesømmene i buksebaken som er mest til ulempe? De lager køer, gjør at kollektivtilbudet ikke opprettholdes, koster en formue i veiutbygging, og gjør at andre bilister må sitte timesvis i kø? Bylufta blir mettet av svevestøv og avgasser. Rene er de ikke, selv om blyet er borte. Asmatikere må holde seg innendørs visse vinterdager, og kan ikke dra på jobb. Er det å hente slekta på et busstopp ti minutter unna en gang i måneden den største plagen?

Bare sånn for å sette ulempene i perspektiv. :ler:

Jeg har førerkort og bil, samt busskort og NSB kundekort... jeg bruker buss og tog like mye som bilen.

Er nok ikke så veldig avhengig av bilen, bortsett fra når jeg skal ukehandle.

Naboen har førerkort, men ikke bil.

Hver uke er hun på døren for å spørre om skyss til jobb, butikk, legevakt, barnas fritidsaktiviteter osv.

Hun brukte å spørre om å låne bilen, men siden jeg har en forsikring som ikke dekker henne var det uaktuelt.

En annen venninne har hverken førerkort eller bil, og hun er nesten like avhengig av skyss som naboen er.

De som ikke har bil er nok like avhengig av bilen som jeg er, med det unntaket at de er avhengig av å få noen til å kjøre bilen også...

Det er helt greit å være uten førerkort og bil, men da må de ta konsekvensene av det også, og ikke bare snylte på alle andre. (Er ikke ment på deg trådstarter)

Det er mange som sier de klarer seg godt uten bil og førerkort, men som ikke ser at de klarer seg godt uten fordi de ikke merker at de er uten, fordi de har så mange gode venner og familie som stiller opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mistet lappen på ubestemt tid av medisinske grunner, og synes det er helt grusomt. Føler meg som en uavhengig liten drittunge :( Men vi bor slik at vi er veldig avhengige av bil. Hadde vi bodd midt i Oslo, hadde det jo vært noe annet. Folk må få prioritere som de vil. Men jeg savner virkelig å kunne kjøre bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley
Det er helt greit å være uten førerkort og bil, men da må de ta konsekvensene av det også, og ikke bare snylte på alle andre. (Er ikke ment på deg trådstarter)

Det er mange som sier de klarer seg godt uten bil og førerkort, men som ikke ser at de klarer seg godt uten fordi de ikke merker at de er uten, fordi de har så mange gode venner og familie som stiller opp.

Dette signerer jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] De som ikke har bil er nok like avhengig av bilen som jeg er, med det unntaket at de er avhengig av å få noen til å kjøre bilen også... [...]

Dette er nå med respekt å melde sludder.

Folk som velger bort bil, innretter seg på et liv uten bil. Og greier seg fint uten din.

Men du må se forskjell på folk som VELGER bort en bil de kan ta seg råd til, og folk som ikke har råd. Mange vil nok gjøre klokt i å ta buss noen år ekstra, slik at bilhold ikke spiser opp økonomien.

For meg som er ekstremt biluinteressert vil bilhold jeg ikke ønsker, stjele for mye tid, og få en uforholdsmessig stor plass på utgiftssiden, i forhold til hvilke hva jeg ønsker å prioritere i livet mitt. Her avgjør nødvendigheten, ikke komfort.

Noen trenger bil, andre ikke. De som velger den bort, kan bruke sykkel, scooter, buss, drosje og føtter. De er ingen belastning for deg, kun en fordel, fordi du puster mindre skitten luft, og kommer hjem tre sekunder raskere fra jobb.

Har de derimot ikke råd til bil, kan du ikke ta for gitt at de har råd til drosje heller. For dem er det ingen valg. Det finns selvsagt snyltere. Men la oss nå skille skitt og kanel her. :)

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Bygdedyret_*
Det er helt greit å være uten førerkort og bil, men da må de ta konsekvensene av det også, og ikke bare snylte på alle andre. (Er ikke ment på deg trådstarter)

Det er mange som sier de klarer seg godt uten bil og førerkort, men som ikke ser at de klarer seg godt uten fordi de ikke merker at de er uten, fordi de har så mange gode venner og familie som stiller opp.

Det er jeg enig, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har tatt konsekvensen av mitt valg og aldri har vært en belastning for verken venner, familie eller naboer på dette området. Naboen er mest irritert på meg fordi hun ikke klarer å holde sine egne løfter til seg selv om å gå mer og la bilen stå mer, da blir jeg irriterende perfekt som det gode eksempel til etterfølgelse som jeg er. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med flokken på at dette er deres eget valg, og at så lenge dere er selvstendige og ordner dere selv, er det ingen som har noe å si på det. :)

Økonomisk sett så burde dere egentlig ta lappen nå, selv om dere ikke kunne tenke dere å kjøpe bensin/dieseldrevet bil nå. Sertifikatet for bil blir bare dyrere og dyrere for hvert år, og hvis du/dere har 500 000+ på sparekonto, tror jeg nok det er en lur investering. Dette kan jo også være en av grunnene til at slekta "maser". Hos oss er det litt annerledes. Det er bare jeg som har sertifikatet og bil, mens samboer ikke ser behovet. Dette er grenseløst irriterende. Jeg både jobber og studerer et stykke unna, og tog-/busstilbudet er ikke noe særlig å skryte av, så jeg er totalt avhengig av bilen. Dette fører til at jeg er drittlei av å kjøre, men fordi samboer ikke har lappen, så faller "ansvaret" på meg :kjefte:

Dette er særlig til irritasjon når det gjelder ukehandling. Jeg jobber annenhver helg, og må belage meg på å storhandle etter jobb på lørdag ettersom han ikke har lappen. Dette har jo ingenting med innlegget ditt å gjøre, bare personlig frustrasjon som fikk litt utløp :fnise:

Ettersom dere bor sentralt med gode kollektivforbindelser til skole/barnehage og ikke er avhengige av andre til å kjøre dere, synes jeg at dere burde slippe unna dette maset. :)

Endret av GlaJenta88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har også fått mange kommentarer når jeg forteller at jeg ikke har lappen. "Har du ikke lappen?! Vil du ikke ha den, da??" "Joda, men det koster jo litt." "Åja, jeg brukte bare 7.500,- jeg." "Åja, i dag er det nye regler og man må regne med _ihvertfall_ 20.000,-." Da holder de kjeft...

Du må bare innse at idiotiske slektninger henger seg opp i alt. Bare snakk om noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Samboeren og jeg har for lenge siden funnet ut at det å gå til anskaffelse av bil ikke er noe for oss. Vi bor sentralt i byen, med alle mulige fasiliteter; jobb, barnehage og skole bare et par minutters gange unna. Med tanke på inntektene våre som ikke er noe særlig å skryte av, miljøet og alt annet vi har lyst til å gjør, så passer det ikke inn.

Selv har jeg tatt trafikalt grunnkurs for mange år siden(det samme har mannen min), men det var egentlig ingen "bevisst" handling. Jeg føler jeg gjorde det fordi det var forventet av meg. Nå maser familien på oss, om at vi burde bli mer ansvarlige og få oss førerkortet og en stasjonsvogn. Jeg blir så frustrert og lei. De vil aldri godta valget vårt. Ennå vi har begrunnet det opp og i mente. :lete:

Nå tenker jeg at jeg mye heller vil bruke pengene på alt annet enn førerkortet og bil. For tiden leier vi leilighet, men vi er begge flinke til å sette inn på BSU/ sparekonto våres. Vi har også god orden på økonomien og sparer maksimalt hver måned. Det med bil passer ikke inn, ihvertfall ikke på minst 10år, men det virker som om ingen vil godta det :forvirra:

Vi er jo ikke noe mindre ansvarlige fordi vi ikke har stasjonsvogn? Ihvertfall er det min mening... Når vi skal ha bil så må det bli en elbil, og de er ikke akkurat rimelige. Ergo: vi vil vente.

Er det flere som opplever noe av det samme? Hva gjør dere for å bli repektert for deres (noe mulige) utradsjonelle valg?

Jeg TS er 23år og student, samboer er 26år og jobber, sammen har vi ei lita jente på 2år.

Hvordan fungerer det med å ha barn uten bil?

Hverken jeg heller min man har førerkort og dermed heller ingen bil. Vi får også stadig høre maset, men føler ikke at vi på dette tidspunkt trenger dette... Vi bor også sentralt og kommer oss fint rundt kollektivt.

Men nå har vi begynt å få lyst på barn, men jeg tenker at det kanskje kan bli litt problematisk uten bil, eller hvordan er det med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg lappen, men kjører veldig lite bil. Min kjære som er mye mer på farten trenger bilen i hverdagen, jeg gjør det ikke. Og selv om han har veldig lyst til å kjøpe en "konebil" ser jeg bare ikke vitsen i det. Jeg sykler eller går til jobb året rundt, mye gratis trim der. Vi bor et kvarters gange fra sentrum, fem minutters gange til nærmeste butikk.Det går raskere å gå ned til byen på ettermiddagen enn å stå og stange i rushet. Jeg handler gjerne på vei hjem fra jobb, har alltid med meg ryggsekk.Ungene går og sykler til skolen, alle fritidsaktiviteter er også i gangavstand. Den største forskjellen mellom meg og min kjære ( som bruker mye bil) er antagelig at jeg er i mye bedre form.

Jeg var også uten bil da jenten var små ( og da var jeg alene med omsorgen). Det er faktisk ikke noe problem, selv om det var en periode som var en smule hektisk med en levering til dagmamma, en på SFO og jeg videre på jobb. Jeg ble etterhvert en racer på å sykle med et barn på barnesete bak, ett på tvers over stanga og handleposene på styret. Men jeg brukte faktisk ikke mere tid på henting og brining enn naboen som brukte bil. For når han stod i kø om morgenen suste jeg fordi på sykkestien. Han arbeidet nærmere skolen enn meg, og vi sluttet samtidig på jobb. Jeg var først på skolen for å hente og var som regel i gang med middagen hjemme når han svingte inn i innkjørselen.

De få gangene jeg skulle handle noe skikkelig stort som trengte bil for å transporteres fikk jeg som regel butikken til å levere. Greit nok at det koster noen hundrelapper, men hallo... hvor mye koster det å ha bil i ett år? Du kan ha rimelig mange hjemkjøringer av møbler og hvitevarer for den summen......

Hyttetur med to barn og full oppakning uten bil? Ikke noe problem. Man blir mye flinkere til å ta med kun det man faktisk trenger og ikke alt mulig man kanskje kan få bruk for. Det er ikke noe problem å pakke klær for en uke i en ryggsekk.

Skal jeg helt på andre siden av byen bruker jeg mye taxi. Kommer kjapt og greit fra dør til dør, og ja det koster noen kroner, men sammelignet med hva bilhold koster så kan du kjøre sabla mye taxi i løpet av ett år.

Mase om transport til og fra? Det er ytterst sjelden min kjære kjører eller henter meg eller ungene. Han ble nødt til å hente meg på jobb rett før jul engang, jeg hadde fått skikkelig rusk på øyet og måtte på legevakten. Men den gangen hadde det ikke hjulpet om jeg hadde hatt bil tilgjengelig, jeg hadde ikke kunnet kjære selv uansett.

Er man vant til å gå eller sykle kler man seg etter været,er man vant til å bruke bil skal det ikke mange regndråpene til før det er ulidelig å være ute.......( grov generalisering, jeg vet det, men synes det er så mange som syter over været...med gode klær er det faktisk ikke noe problem, det er derimot litt deilig å være ute, og ikke minst, veldig deilig å komm i nn igjen!)

Slik vi bor er det null problem å klare seg uten bil. Og det kunne ikke falle meg inn å kjøpe egen bil, ei heller ha en bil til i husholdningen. Da bruker jeg heller noen tusenlapper på ny vintersykkel!Men det er mange som tror at det er en umulighet å ha barn uten å ha bil. Og hvordan kan man vel handle uten bil? Eller dra på tur? vel,for min del kan folk mase alt de vil, jeg gidder ikke å bruke tid og penger på noe jeg ikke trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyttetur med to barn og full oppakning uten bil? Ikke noe problem. Man blir mye flinkere til å ta med kun det man faktisk trenger og ikke alt mulig man kanskje kan få bruk for. Det er ikke noe problem å pakke klær for en uke i en ryggsekk.

Vel og bra at du er flinkt til å pakke, men hvordan kommer du deg fram til hytta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel og bra at du er flinkt til å pakke, men hvordan kommer du deg fram til hytta?

Hørt om buss? Vi har ikke bilvei helt fram til hytta, og om vi går fra parkplassen eller fra hovedveien er ikke store forskjellen. Vi har en lett ombygd pulk kvelvet ved parkplassen, og den bruker vi til å trekke varer og bagasje fram til hytta både sommer og vinter.

Det blir selvfølgelig noe annet for de som har mange timers marsj fra nærmeste hovedvei, men for oss er det faktisk ikke noe problem med hyttetur uten bil.Selv om enkelte ser helt vantro på meg når jeg sier vi tar buss til hytta. for det går da ikke ann å få med seg alt for en påsketur da? Ja, det gjør faktisk det. Om man tenker seg litt om når man pakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjenner meg sånn i igjen her. Har litt bedre tid nå så må få tilføye litt.

Jeg er snart 24 og mannen 29, ingen av oss har lappen og eneste gangen jeg egentlig føler behov for det er når familie/venner maser om hvorfor vi ikke har det.

Jeg for min del har kun øvelseskjørt noen få ganger, og jeg føler at jeg eier 0 kontroll over bilen. Jeg synes rett og slett det er fryktelig ubehagelig og skummelt å kjøre. Jeg føler meg sett ned på når jeg sier dette.

Mannen begynte å øvelseskjøre med sin far, men dette endre bare med krangling. Siden da har det bare blitt lagt på is. Som dere kanskje skjønner, pga min frykt for å kjøre, så kommer jeg mest sannsynligvis ikke til å ta lappen. Jeg har sagt til mannen at dersom han har lyst så er jeg mer enn gjerne med på å betale på hans sertifikat dersom han ønsker det. Men det er opp til han.

Dessuten er det fryktelig dyrt - ikke bare det å eie bil men det og i første omgang også ta lappen. Med vår økonomiske situasjon i dag er dette ikke noe vi klarer. Vi har egen leilighet og fast jobb begge to. Men med både huslån, studielån og andre utgifter strekker ikke pengene til.

Vi snakker litt om å forsøke å få barn fra sommeren av og jeg ser jo fordelen med å ha bil når man har barn. Men etter hva jeg kan se av andre erfaringer her inne så er det jo ikke et MUST! Kanskje litt viktigere når barna blir eldre og skal delta på fritidsaktiviter, treninger o.l. Noen som har erfaringer?

Sånn som situasjonen er nå har vi absolutt ikke noe behov for bil, vi spør sjelden venner/familie og skyss, og når vi må betaler vi selvfølgelig for oss i enten tjenester eller kroner. Jeg synes bare det er så ubehagelig å få småfrekke kommentarer om hvorfor vi ikke har lappen og bil. Skulle tro det var en lisvnødvendighet for andre at vi har det.

Vi føler oss da som likeverdige voksne selv om vi har valgt å ikke ta sertifikat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunner dem som klarer seg uten bil! Djevelens maskin, bare til irritasjon og utgifter og forurensning. + at det ser harry ut. Jeg er likevel glad jeg tok førerkort som ung.

Hva har pass med å bli voksen å gjøre, forresten? Jeg fikk mitt første pass da jeg var 28 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer fullt ut deres valg.

Selv har jeg bil - som jeg bruker så godt som hver dag,men ikke til jobb. Har hatt bil siden jeg kjørte opp som 18-åring. Jeg har i løpet av uken en veldig stor "aksjonsradius",og bruker bilen fordi det er så innmari tidsøkonomisk besparende.

Dette har jeg råd til - og det er en prioritering fra min side.

Jeg vil bli respektert for det. Fly tar jeg derimot aldri - så føler jeg har litt å gå på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...