Gå til innhold

Lei av mas om førerkortet/ kjøp av bil osv...


Gjest Gjest_Silje_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Silje_*
Slik opplever jeg det også...

Det er mange i min nærhet som sier de ikke har behov for førerkort, men hvorfor spør de da alle de kjenner om tjenester som involverer bil i hytt og pine?

Til trådstarter: Jeg vet ikke hvordan dere har det, og dette blir gjetting fra min side. Men du sa at familien bor landig til... Kanskje er det slik at familien må hente/bringe fra tog eller buss, kjøre dere på butikker osv...

Kanskje maset om førerkort rett og slett er et hint om at dere må burde være litt mer mobile med tanke på at det etter hvert kan bli tungt for dem å hele tiden være sjåfører for dere?

Jeg, TS, kan bare svare for meg selv.

Jeg spør ikke folk om skyss til tide og utide. Faktisk er jeg veldig bevisst på valget vi har tatt, og konsekvensene av det. Da vi flyttet fikk vi hjelp av en felles venn, og vi gav han både mat og betaling. Selv føler jeg ikke at vi presset oss på han. Vi kunne godt ha leid fra et flyttebyrå også, men denne vennen sa seg tidlig villig til å gjøre dette for oss.

Når vi besøker familien som bor på landet planlegger vi i god tid; først tar vi toget, også bussen opp til der hvor de bor. Det er ca. 1km fra bussholdeplassen til familiens gård. Vi forlanger aldri at de skal komme å hente oss, ofte har jeg og (dengang) baby gått den turen i regnværet, uten av noen av oss tok skade av det. Men min familie er ofte veldig villige til å komme å hente oss på holdeplassen. Dette er noe de gjør frivillig, men aldri noe vi krever av de.

Butikken er det kort vei til her i byen. Rimi ligger ca. 100meter unna... Skal vi ha store ting, som f.eks nye møbler så er det alltids mulighet for at de som selger det kjører det ut til oss. Tror det er en ganske vanlig service, ihvertfall er det det her i byen... Det koster selvfølgelig litt, men gjør oss ingenting. Det er jo vårt valg å leve uten bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan egentlig forstå at foreldrene deres kanskje maser litt ... for det har jeg gjort med mine barn også. Eldstemann har lappen og yngstemann holder på med kjøretimer nå ..

For meg er det helt naturlig å ta lappen så snart man er 18, jeg kjørte opp på min 18-årsdag og kjøpte min første skikkelige bil da jeg var 20.

Både mannen og jeg har lappen og bil - jeg tror ærlig talt ikke jeg kunne funnet meg en mann som ikke hadde lappen eller som ikke heller kunne tenke seg å ta lappen. Jeg hater å kjøre buss - det gjør jeg så sjeldent som mulig. Bilen bruker jeg til jobb, trening, venne- og familiebesøk .. men det viktigste av alt - vi bruker bilen i feriene våre. Lange bilferier er toppen av lykke for oss - vi føler oss fri og lykkelige når vi setter avgårde på biltur nedover Europa om sommeren :)

Foreldrene deres vil bare deres beste og for de fleste er sertifikatet en del av livet.

*grøss*

Jeg har måttet ta lappen og kjøpe en bil fordi kollektivtilbudet ikke er helt topp her jeg bor. Men hvis det går et tog, tar jeg helst det. Da kan jeg sitte å lese, høre på musikk, snakke i telefonen osv. Bilen koster meg masse sure penger hvert år. ^Å dra på bilferie kunne ikke falt meg inn!

Jeg misliker sterkt å kjøre bil, skulle ønske jeg bodde mer sentralt, og ser opp til de som velger ikke å ha bil når de ikke trenger det.

Søsteren min tok også lappen, men har droppet bilen fordi hun bor sentralt i Oslo. Jeg misunner henne.

Til TS; det står respekt av valget deres!

Endret av Ce'Nedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Silje_*
Nå er det jo de færreste som eier en bil. Skal rett være rett, eier banken doningen.

Tar du bilens salgspris, ganger med to, og deler på 72 får du omtrent månedskostnaden for å kjøpe bilen, med seks års lån. Og da er ennå ikke en eneste avgift betalt, ingen forsikring, ikke en dråpe bensin, ikke en eneste slitedel, ingen verkstedsbesøk, naf-medlemskap eller eu-kontroll. Og banken forlanger kasko.

Ved å spare i bank, kan dere kjøpe bilen etter de samme seks årene, men til halve prisen, fordi dere slipper renteutgiftene. Og dere vil ikke få billånet oppå utgiftene de kommende årene heller.

Ta å regn ut hva en gjennomsnittsbil vil koste dere pr måned (eller pr to måneder hvis dere er på besøk hver annen mnd), og hvor mange km det er å kjøre til slekta. Regn ut bensinkostnad tur retur. Da kan dere lettere synliggjøre hvorfor dere synes det er galskap å kjøpe bil, for å spare noen timer på bussen, den ene gangen i måneden dere er på besøk. Og ta med alle avgifter, samt forsikring. Tipper dere kunne leid en limousine med sjåfør eller helikopter for under hva den turen koster.

Ja, dette var et smart regnestykke! Man får ofte litt bedre oversikt når man ser på det på den måten. Vårt valg er å spare opp penger til en elbil(femseter) når den tid kommer, ca. 10år til... Da har jeg en god utdannelse, fått betalt ned studielånet osv. Med stor sannsynlighet har vi egen bolig også :) Selv synes jeg det er en mye bedre løsning, og særlig når bilbehovet ikke er tilstede i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Silje_*
*grøss*

Jeg har måttet ta lappen og kjøpe en bil fordi kollektivtilbudet ikke er helt topp her jeg bor. Men hvis det går et tog, tar jeg helst det. Da kan jeg sitte å lese, høre på musikk, snakke i telefonen osv. Bilen koster meg masse sure penger hvert år. ^Å dra på bilferie kunne ikke falt meg inn!

Jeg misliker sterkt å kjøre bil, skulle ønske jeg bodde mer sentralt, og ser opp til de som velger ikke å ha bil når de ikke trenger det.

Søsteren min tok også lappen, men har droppet bilen fordi hun bor sentralt i Oslo. Jeg misunner henne.

Til TS; det står respekt av valget deres!

Tusen takk for støtten :)

Jeg skjønner deg godt også, selv kommer jeg ifra en liten bygd, hadde vi bosatt oss her hadde bil/ikke -bil- debatten ikke vært aktuell engang. Det går buss to ganger om dagen. Siste buss går kl 17. Helt på jordet! :fnise:

Deler forresten gleden ved å ta toget :) Jenta vår liker det også, særlig de togene som har egne lekerom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke ha bil kan jeg godt forstå. Det har jeg heller ikke hatt før nå nettopp.

Men å være voksen og ikke ha lappen synes jeg mer sært. For meg (og alle jeg kjenner) var det helt naturlig å ta lappen når man fylte 18. Litt som å ha fullført vgs og ha pass, føler jeg.

Da er man bedre rustet for mye. Man kan kjøre andres biler, man kan leie bil, man kan relativt raskt kjøpe seg en bil ved behov og begynne å kjøre med en gang osv.

Så jeg sier:

-ikke bil -> helt fint!

- ikke førerkort -> langt mer tvilsomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi to har tydeligvis helt ulike perspektiver...

Jeg er opplært til å hjelpe den som trenger det, uansett om jeg får noe igjen eller ei. Men det er bare slik jeg er, skjønner at andre tenker annerledes. Selv om jeg ikke har "tatt meg råd" til førerkortet/bil osv hjelper jeg da til allikevel. Jobber mye frivillig med saker jeg brenner for, sitter i endel verv- blant annet...

Tror ikke folk ser på meg som egoistisk.

At jeg satt på med en godt etablert dame til hobbyen min over en periode på 1år, da jeg gikk på vgs. gjør meg ikke til den store stygge ulven.

Det virker som om du sitter inne med mye frustrasjon ovenfor svigerinnen/kollegaen din. Tips: ta det opp med de :)

Ikke døm meg...

Jeg må si du leser mye ut av innlegget mitt gitt ;)

Jeg sitter ikke inne med mye frustrasjon i det hele tatt. jeg prøver bare å forklare deg hvordan det kan virke litt belastende på andre at du tar det valget du tar.

Og ang svigerinnen min var jeg faktisk en av dem som har tilbudt henne å betale ganske så store deler av førerkortet hennes fordi vi vet hun ikke har råd til å betale alt selv. Resten av kortet skuklle hun få dekket av foreldre, og da mener jeg at man faktisk kan ta førerkortet, uansett om man velger å kjøpe bil etterpå eller ikke. Man viser i alle fall en grad av selvstendighet. Og samtidig kan man leie eller låne bil om man har behov for å komme seg rundt.

Det er vel ingen som kaller deg noen stor og stygg ulv her. Det er vel heller at en del av oss som faktisk kjører ser at de som ikke kjører hadde gjort seg mer uavhengig om de hadde kjørt.

Særlig gjelder dette de som av og til ferdes utenfor allfarvei. Dvs på landet der kollektivtransporten ikke er på det beste fordi det bor for få folk der til å opprettholde tilbudet.

Jeg er enig med den som nevnte at man automatisk "ber" familie om å hente på stasjon osv om man tar tog eller buss og det er et stykke å gå. Familien føler det nok i alle fall slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med den som nevnte at man automatisk "ber" familie om å hente på stasjon osv om man tar tog eller buss og det er et stykke å gå. Familien føler det nok i alle fall slik.

Søsteren min har som sagt ikke bil, selv om hun har lappen. Hun kommer ofte på besøk hit, så jeg henter henne alltid på bussholdeplassen som er et kvarters tid herfra. Det er mulig for henne å bytte buss der og ta den helt hit, men det har jeg ikke sett som et alternativ. Kjedelig for henne å bytte buss når hun reiser helt til meg, tenker jeg.

At hun skal kjøpe en bil for å komme hit en gang i uka, ser jeg på som fullstendig uaktuelt. Hun er 23 år (som TS), og har bedre ting å bruke pengene på. Hvis folk ikke gidder å hente familien sin på stasjonen eller ser det som et problem, har de ikke nok lyst på besøk, er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Silje_*

Javel: Vi er et avhengig og belastende ledd i min familie.

Greit: I get your drift!

Men det er fortsatt vårt valg.

:buss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel: Vi er et avhengig og belastende ledd i min familie.

Greit: I get your drift!

Men det er fortsatt vårt valg.

:buss:

Jepp, og lykke til med det :)

Det vil helt sikkert gå helt fint siden dere ikke vet om annet også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett
Å ikke ha bil kan jeg godt forstå. Det har jeg heller ikke hatt før nå nettopp.

Men å være voksen og ikke ha lappen synes jeg mer sært. For meg (og alle jeg kjenner) var det helt naturlig å ta lappen når man fylte 18. Litt som å ha fullført vgs og ha pass, føler jeg.

Da er man bedre rustet for mye. Man kan kjøre andres biler, man kan leie bil, man kan relativt raskt kjøpe seg en bil ved behov og begynne å kjøre med en gang osv.

Så jeg sier:

-ikke bil -> helt fint!

- ikke førerkort -> langt mer tvilsomt..

Det er fordeler med å ha førerkort, helt klart. Men om de fordelene veier opp for de mange tusen det faktisk koster pr. hode er vel mer diskutabelt. Så hvis man ikke trenger det spesielt så skjønner jeg godt at de utsetter det jeg. Sjekket pris på en tilfeldig kjøreskole, og der kommer man opp i 16205 kr for kun det obligatoriske, uten en eneste kjøretime eller noe i tillegg. Stryker man på første forøk må du plusse på ca 2000 til.. det er mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det tvilsomt å ikke ha førerkort? Ja, da mister man en del fleksibilitet ved ikke å kunne låne/leie bil osv, men det er man vel klar over hvis man velger å ikke ta lappen? Det er ens eget valg og ens egne konsekvenser, som alle andre valg i livet. Hvorfor skulle dette valget være mer tvilsomt enn alle andre valg man tar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mia_*
Hvorfor er det tvilsomt å ikke ha førerkort? Ja, da mister man en del fleksibilitet ved ikke å kunne låne/leie bil osv, men det er man vel klar over hvis man velger å ikke ta lappen? Det er ens eget valg og ens egne konsekvenser, som alle andre valg i livet. Hvorfor skulle dette valget være mer tvilsomt enn alle andre valg man tar?

Signére denne!

Vil også legge til at dere ikke bør argumentere mot Tabris, for hun EIER! Hun knuser dere med intellekten sin.

:tommelsmil:

GO TABRIS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at mange foreslår at TS og samboeren kan ta førerkort uten å skaffe seg bil, men trafikksikkerhetsmessig er det en skrekkelig dårlig ide. Når man har ferskt sertefikat bør man ha tilgang på bil og få kjøretrening jevnlig i alle fall et år eller to etterpå. Man er ikke utlært når man har fått lappen, man trenger praksis og man trenger å holde ved like ellers glemmer man.

Familie og noen ganger venner har nå engang en tendens til å legge seg opp i de valgene man gjør her i livet. Jeg synes det er ufint, uansett om det gjelder anskaffelse av bil, leilighet, barn eller hva det måtte være. Når andre tar valg for sitt liv, så bør man respektere det, og spesielt når man har fått et svar og en forklaring på hvorfor de har valgt som de har valgt, selv om man egentlig ikke har noen rett på en forklaring heller.

Og om man sliter med en annen person sine valg fordi man ikke tør å gi klar beskjed, så har man egentlig bare seg selv å takke. Jeg ville ikke ha kjørt rundt på en person uten bil og førerkort i tide og utide selv om jeg gjerne kan gjøre en tjeneste i spesielle anledninger, det gjelder å sette grenser for hva man selv synes er greit, så får vedkommende heller ta en konsekvens av sine egne valg (noe det absolutt virker som om TS gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke at det skal være mer voksent å ha lappen enn å ikke ha den. Min far er over seksti og har aldri hatt førerkort, og jeg vet om få folk som er mer voksne i holdninger og tanker enn han ... Jeg synes faktisk det er voksent å gjøre seg opp en mening og stå for den, både i tanke og handling. Jeg synes det er mindre voksent å legge seg opp i andres saker.

Selv har jeg ikke lappen, rett og slett fordi jeg ikke er interessert i det. Jeg kommer ikke til å ta lappen bare for å tilfredsstille slektninger som bor på mer avsidesliggende steder enn meg. Men, selvfølgelig forventer jeg IKKE at noen andre skal være sjåfører for meg! Går det ikke buss dit jeg skal, finnes det alltids taxier.

Jeg støtter deg fullt ut, TS. Klarer dere dere uten bil, og ikke gjør det til en vane å bruke andre som gratis skyss (som jeg skjønner dere ikke gjør), kan andre bare holde tankene sine for seg selv. Det synes jeg godt dere kan gjøre klart for familien også.

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at dere ikke kjøper bil hvis dere ikke har behov for det, men for meg er det en naturlig del av å bli voksen å ta førerkort.

Og selv om din venninne er rikere enn deg kan det godt hende hun hadde satt pris på en takk for at hun kjører.

Så vi som ikke har tatt lappen er egentlig aldri blitt voksne? :ler: Trodde det var når man ikke drakk kaffe man ikke var voksen, jeg :sjenert:

Og TS har vel aldri skrevet at hun ikke takket for å sitte på?

Og dermed velger dere også på vegne av familiene deres, som føler de må møte opp for å hente dere på toget, og kjøre dere dit dere skal mens dere er på besøk hos dem...

Jeg sier som sjåføren litt høyere oppe på siden: dere gjør dere avhengige av andre når dere er på steder uten like god kollektivtrafikk som i byen der dere bor!

Og det er et avhengighetsforhold som andre kan føle belastende etter hvert...

Det går alltids en taxi. Jeg føler heller det er noen som tror vi uten lappen er mer avhengige av andre enn vi egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at det å ikke ha bil/lappen skal være noe man må forklare eller rettferdiggjøre, med regnestykker osv. Si heller klart fra, hver gang de maser, at dere hverken har lyst eller behov for bil, så det har dere ingen planer om. Også avslutt diskusjonen der, og hvis de prøver å fortsette, så sier du bare at dere ikke har lyst, og at du synes det er litt frekt av andre å legge seg opp ideres avgjørelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner meg godt igjen. Er 23 og har ikke lappen. Rett og slett fordi jeg ikke har råd akkurat nå, dessuten bor jeg nært både jobb, butikk, lege, dyrlege. ja, alt i grunn! Den eneste som ikke gnåler er pappa, og han er den eneste som må kjøre meg fra tid til annen. Er det noen som har rett til å klage, så er det han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det rart å ikke ha førerkort? Jeg har vokst opp i en familie uten førerkort og uten bil. Har aldri heller hatt bruk for det, men jeg har jo da også vokst opp midt i byen der jeg aldri hadde bruk for bil siden alt som var nødvendig var jo litt tilgjengelig.

Mine tenårene bodde jeg faktisk helt i sentrum, så jeg hadde faktisk alt i gangavstand. Må man til et eller annet sted utenfor, kan man ta kollektivtransport eller taxi. Så enkelt er det jo bare?

Så, dersom man bor i sentrum og dermed ikke trenger bil - hvorfor i helsikes skulle man ha førerkort? Jeg har aldri forstått det - hører konstant klaging fra andre om parkering, veier, bensinpriser, og så videre. Hvorfor ha alt dette hvis man kan slippe?

Jeg vurderer snart få meg førerkort, men mest fordi vi bor såpass usentralt, at det hadde nok vært enklere av og til (men jeg greier meg helt fint foreløpig med kollektivt), og vi har jo bil nå i husholdningen.

Det å bli voksen med å ha tatt lappen? Tja, jeg har hørt at dersom man liker oliver, har man blitt voksen, så det finnes nok forskjellige måter å 'måle' dette ;)

Jeg må si at jeg er ganske forundret over at det er faktisk press å ha bil og førerkort! :overrasket:

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har ikke behov for å ha førerkort og ikke lyst til det heller. Dere klarer dere fint uten, så jeg skjønner virkelig ikke hvorfor npen vil dytte det på dere.

Det irriterer meg når folk vet best for andre, og mener at sin egen måte å leve på er den beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min har som sagt ikke bil, selv om hun har lappen. Hun kommer ofte på besøk hit, så jeg henter henne alltid på bussholdeplassen som er et kvarters tid herfra. Det er mulig for henne å bytte buss der og ta den helt hit, men det har jeg ikke sett som et alternativ. Kjedelig for henne å bytte buss når hun reiser helt til meg, tenker jeg.

At hun skal kjøpe en bil for å komme hit en gang i uka, ser jeg på som fullstendig uaktuelt. Hun er 23 år (som TS), og har bedre ting å bruke pengene på. Hvis folk ikke gidder å hente familien sin på stasjonen eller ser det som et problem, har de ikke nok lyst på besøk, er min mening.

Men som en over sa, at hun ikke har bil er ok, men ikke ha førerkort - se det er mer betenkelig Så lenge hun har førerkort så er det nok helt ok at hun belaster familie og venner, uten førerkort - kun belastning. :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...