Gå til innhold

Lei av mas om førerkortet/ kjøp av bil osv...


Gjest Gjest_Silje_*

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Gjest
TS her:

Takk for støtten, men jeg må legge til at vi aldri ser ned på andre menneskers prioriteringer når det kommer til biltemaet. Greit nok at vi personlig kan føle oss lure, men det er ofte mange årsaker til at noen prioriterer bilen, eller bilene...

Vi har en svoger/svigerinne som er helt bilfrelste. En bil hver, type store, nye biler. De kjører turer bare for moroskyld... De har heller ikke kjøpt hus enda, men har dyre billån... De maser på oss hver gang de ser oss om vi har kommet igang med lappen/ hvordan det går med kjøretimene( enda de VET at vi ikke tar noen)... osv. Det synes vi er ubehagelig, når vi selv har tatt et standpunkt.

Er vi sære? Det er jo ikke slik at vi rakker ned på andre, eller føler oss overlegne fordi vi som småbarnsfamilie klarer oss uten.

Det eneste jeg synes er litt leit er at vi ikke får besøkt familien på bygda så ofte som vi har lyst til. Men er det en grunn til å skaffe seg bil? De er bare i 50åra, og ikke pleietrengende, og innen 10år har vi sikkert elbil.

Her er du en smule selvmotsigende, vil jeg si. Du nevner på slutten av innlegget, at dere ikke rakker ned på andre osv... Samtidig er det jo nettopp det du gjør, når du kritiserer svogeren og svigerinnen som er bilfrelste. De kjører rundt for moro skyld. So what? Det er vel deres sak, akkurat som at det er deres valg å ikke ha bil. Mange, jeg selv inkludert, kunne ikke tenke meg et liv uten bil. Den gjør meg uavhengig av tog og busstider. Den gjør at jeg kan komme meg rundt til venner og familie akkurat når det passer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du en smule selvmotsigende, vil jeg si. Du nevner på slutten av innlegget, at dere ikke rakker ned på andre osv... Samtidig er det jo nettopp det du gjør, når du kritiserer svogeren og svigerinnen som er bilfrelste. De kjører rundt for moro skyld. So what? Det er vel deres sak, akkurat som at det er deres valg å ikke ha bil. Mange, jeg selv inkludert, kunne ikke tenke meg et liv uten bil. Den gjør meg uavhengig av tog og busstider. Den gjør at jeg kan komme meg rundt til venner og familie akkurat når det passer meg.

HALLO?

Fingern i jorda, altså!

Det er da ingen kritikk, om trådstarter gir oss et bakteppe for hva som er andre menneskers utgangspunkt når de vitser om "kjøretimer" de vet aldri har eksistert! Det kalles bakgrunnsinformasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har heller ikke bil, men det er da ingen som bryr seg om det (eller i det hele tatt har sagt noe annet om den saken enn at jeg er heldig som sparer de pengene). Så lenge jeg ikke trenger bil for å komme meg til og fra jobb så vil jeg klare meg uten. Men jeg tok lappen da jeg var 18 år og den er jeg glad jeg har. Jeg kommer ofte opp i situasjoner, mest i jobben men også privat, der førerkort er svært nyttig og jeg ikke ville ha vært uten. Dersom man ikke reiser i jobben, kun drar på charter-/storbyferier og reiser kollektivt hjemme så har jeg full forståelse at man ikke prioriterer førerkort og bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full respekt for at dere velger å leve uten lappen og / eller bil, og synes ingen har rett til å kritisere dere for dette - verken familie eller venner.

Skulle forsåvidt ønske at vi hadde muligheten - ikke til å leve UTEN bil, men til å kunne bruke bilen mindre enn vi gjør. Men med en mann som er brannmann "på bygda" (dvs. at de har hjemmevakt, og må rykke ut til brannstasjonen og være på plass der innen et visst antall minutter når alarmen går), to unger, og jeg som har studieplass en halvtime unna bostedet, uten gode bussforbindelser, så er det rett og slett umulig! I tillegg skal ungene leveres til sin mor og hentes igjen to ganger i måneden - tre timers kjøring hver vei.

Så vi har to biler, og kjører tilsammen 60.000 km i året!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste
HALLO?

Fingern i jorda, altså!

Det er da ingen kritikk, om trådstarter gir oss et bakteppe for hva som er andre menneskers utgangspunkt når de vitser om "kjøretimer" de vet aldri har eksistert! Det kalles bakgrunnsinformasjon.

Ok, jeg var teit her. Lite søvn i det siste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Ellen_*
Men å være voksen og ikke ha lappen synes jeg mer sært. For meg (og alle jeg kjenner) var det helt naturlig å ta lappen når man fylte 18. Litt som å ha fullført vgs og ha pass, føler jeg.

Da er man bedre rustet for mye. Man kan kjøre andres biler, man kan leie bil, man kan relativt raskt kjøpe seg en bil ved behov og begynne å kjøre med en gang osv.

Så jeg sier:

-ikke bil -> helt fint!

- ikke førerkort -> langt mer tvilsomt..

Men HVORFOR? Skjønner ikke denne "logikken". Poenget er vel at trådstarter sier at behovet for bil (dvs. kjøre andres biler, leie bil, kjøpe bil ved behov etc) ikke er der. Hvorfor er det da tvilsomt å ikke ha førerkort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men HVORFOR? Skjønner ikke denne "logikken". Poenget er vel at trådstarter sier at behovet for bil (dvs. kjøre andres biler, leie bil, kjøpe bil ved behov etc) ikke er der. Hvorfor er det da tvilsomt å ikke ha førerkort?

Dersom TS virkelig ikke bruker noen form for biltransport, så. Men alle jeg kjenner som ikke har bil benytter seg av at andre har bil. F.eks for å komme seg på hytteturer, fjellturer, besøk hos felles kjente osv.

Jeg ser ikke helt for meg hvilket liv man lever dersom man aldri blir transportert med bil.. (??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom TS virkelig ikke bruker noen form for biltransport, så. Men alle jeg kjenner som ikke har bil benytter seg av at andre har bil. F.eks for å komme seg på hytteturer, fjellturer, besøk hos felles kjente osv.

Jeg ser ikke helt for meg hvilket liv man lever dersom man aldri blir transportert med bil.. (??)

For mange urbane mennesker er det sånn at man går ut døra, og har alt som behøves av butikker, helsetjenester etc innen få minutters gange. Ved å hoppe på en buss eller tilsvarende, kommer man seg fortere på jobb enn om man blir stående i bilkøen i morrarushet. Kollektivtransporten tar deg over stort sett hele landet, eller til en internasjonal flyplass. Det er ofte bare den siste strekningen man behøver annen transport.

Ulempene og kostnadene ved å ha bil i så urbane strøk, kan fort bli latterlige. Forsikringen er dyrere, også faren for hærværk. Egen parkeringsplass er ingen selvfølge, og man må betale bomavgifter.

For enkelte så kan ulempene med å eie en bil, bli så store at det ikke forsvarer å gå til anskaffelse av en, bare for å komme seg de siste tre kilometrene opp til dit slekta på bygda bor, tre-fire ganger i året. Da er det en ærlig sak for vertskapet å hente dem. Hvem pokker er det som ikke gidder å kjøre noen km for å hente slekta, når de en sjelden gang kommer på besøk? Dette blir en konstruert oppstilling.

Når jeg bodde i byen hadde jeg ikke behov for bil, og bilhold var mer til plage enn til gavn. De få gangene kollektivtransporten ikke dugde, fantes der taxi.

På bygda mener jeg det er mer 50-50 om jeg trenger bil eller ei. Det har større fordeler her, og færre ulemper. Men med et annet yrke på bygda, og andre arbeidstider, ser jeg klart at bil kunne blitt en nødvendighet.

Ikke stirr deg blind på at folk må ha bil, bare fordi det er vanlig, og "alle" har det. Det er mer fornuft i å vurdere kritisk hvilket reelt behov man har, og se på hvilke reelle løsninger som finnes for å dekke dette behovet.

Det er ikke sikkert at folk uten bil greier seg hele livet uten. Det kan tenkes de greier seg fint uten nå. Og det kan tenkes at de trenger det så sjelden at det lønner seg å heller betale frakta for folk og gjenstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*
For mange urbane mennesker er det sånn at man går ut døra, og har alt som behøves av butikker, helsetjenester etc innen få minutters gange. Ved å hoppe på en buss eller tilsvarende, kommer man seg fortere på jobb enn om man blir stående i bilkøen i morrarushet. Kollektivtransporten tar deg over stort sett hele landet, eller til en internasjonal flyplass. Det er ofte bare den siste strekningen man behøver annen transport.

Ulempene og kostnadene ved å ha bil i så urbane strøk, kan fort bli latterlige. Forsikringen er dyrere, også faren for hærværk. Egen parkeringsplass er ingen selvfølge, og man må betale bomavgifter.

For enkelte så kan ulempene med å eie en bil, bli så store at det ikke forsvarer å gå til anskaffelse av en, bare for å komme seg de siste tre kilometrene opp til dit slekta på bygda bor, tre-fire ganger i året. Da er det en ærlig sak for vertskapet å hente dem. Hvem pokker er det som ikke gidder å kjøre noen km for å hente slekta, når de en sjelden gang kommer på besøk? Dette blir en konstruert oppstilling.

Ikke stirr deg blind på at folk må ha bil, bare fordi det er vanlig, og "alle" har det. Det er mer fornuft i å vurdere kritisk hvilket reelt behov man har, og se på hvilke reelle løsninger som finnes for å dekke dette behovet.

Det er ikke sikkert at folk uten bil greier seg hele livet uten. Det kan tenkes de greier seg fint uten nå. Og det kan tenkes at de trenger det så sjelden at det lønner seg å heller betale frakta for folk og gjenstander.

Aaaaamen! Det der kjenner jeg meg helt igjen i. Har bodd midt i bykjernen (i ulike byer) fra barnsben av, og har fortsatt med det. Dette er et bevisst valg fra min side, så jeg har gangavstand til de mest prekære tingene, og kollektivtransport til andre ting.

Sett mot denne bakgrunnen synes jeg "kravet" om å ta lappen er snålt. Javisst, trenger det antakelig om 10-20/whatever år. Men hvorfor skal jeg ta denne kostnaden som halvfattig student, når behovet for bil er helt fraværende, og har vært det så lenge jeg kan huske? Jeg vil legge til at jeg ikke snylter på andre med lappen, jeg bruker kollektivtrafikk eller tar bena fatt. Om det trengs, tar jeg taxi.

VIL jeg en dag ta lappen? Absolutt. Men ikke fordi andre synes det er sosialt påkrevd, og at det er suspekt at jeg IKKE gjør det. Jeg tar lappen når jeg merker det vil bli behov for det (for eksempel om eldre slektninger blir svake til beins og trenger mye skyss, eller at jeg flytter ut av byen). Opplever ikke meg selv som mindre voksen av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Kollektivtransporten tar deg over stort sett hele landet, eller til en internasjonal flyplass.

Jøss!

Det beviser nok at vi lever vidt forskjellige liv. Jeg er et friluftsmenneske som drar "i fjellheimen" hver helg. Finnes ikke noe kollektivtransport til de stedene jeg tilbringer min fritid.

Selv da jeg bodde midt i Oslo lånte eller leide jeg ofte bil for å komme meg rundt omkring. Både på fjellturer, hytteturer og på besøk til venner som bor på steder med ingen eller latterlig kollektivtransport.

Jeg aksepterer som sagt fint at folk ikke har behov for å eie en bil. Det gjorde jeg aldri som student eller nyutdannet selv heller. Men å ha lappen anså jeg alltid som en viktig kompetanse. Tok den som 18 åring -mens jeg ennå hadde råd (bodde ennå hjemme `;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss!

Det beviser nok at vi lever vidt forskjellige liv. Jeg er et friluftsmenneske som drar "i fjellheimen" hver helg. Finnes ikke noe kollektivtransport til de stedene jeg tilbringer min fritid.

Selv da jeg bodde midt i Oslo lånte eller leide jeg ofte bil for å komme meg rundt omkring. Både på fjellturer, hytteturer og på besøk til venner som bor på steder med ingen eller latterlig kollektivtransport.

Jeg aksepterer som sagt fint at folk ikke har behov for å eie en bil. Det gjorde jeg aldri som student eller nyutdannet selv heller. Men å ha lappen anså jeg alltid som en viktig kompetanse. Tok den som 18 åring -mens jeg ennå hadde råd (bodde ennå hjemme `;) )

Enig med deg - det er ikke slik at det finnes tilstrekkelig kollektivtransport alle steder. Der jeg vokste opp, går det skolebuss. Punktum. Det vil si at det går buss TIL skolen om morgenen, og det går buss FRA skolen om ettermiddagen. Det går ikke skolebuss på planleggingsdager, i helger og i skoleferier. Vi snakker her om avstander på opp til 20 km for å komme på butikken.

Da er bil en ren og skjær nødvendighet!!

Men jeg har svart TS tidligere: ære være dere som klarer dere uten! Så lenge dere ikke belaster andre med at de må kjøre dere, så er det klart at folk skal respektere det valget dere har tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg - det er ikke slik at det finnes tilstrekkelig kollektivtransport alle steder. Der jeg vokste opp, går det skolebuss. Punktum. Det vil si at det går buss TIL skolen om morgenen, og det går buss FRA skolen om ettermiddagen. Det går ikke skolebuss på planleggingsdager, i helger og i skoleferier. Vi snakker her om avstander på opp til 20 km for å komme på butikken.

Da er bil en ren og skjær nødvendighet!!

Men jeg har svart TS tidligere: ære være dere som klarer dere uten! Så lenge dere ikke belaster andre med at de må kjøre dere, så er det klart at folk skal respektere det valget dere har tatt!

Men forventer du at slektninger som kommer på besøk skal kjøpe bil og kjøre en dag eller to fra der de bor, når de kommer på helgebesøk annenhver eller tredjehver måned? Eller henter dere ved bussholdeplassen to mil unna, uten å surmule? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Men forventer du at slektninger som kommer på besøk skal kjøpe bil og kjøre en dag eller to fra der de bor, når de kommer på helgebesøk annenhver eller tredjehver måned? Eller henter dere ved bussholdeplassen to mil unna, uten å surmule? :)

Som sagt forventer jeg ikke at noen skal ha bil. Men dersom de har førerkort kan de kjøre med leid eller lånt bil når de er på steder hvor det er behov for dette.

Og besøkende som kommer med kollektivtransport henter vi alltid (selv om det er tre mil til stedet vi må plukke dem opp), men de kan da ikke påstå at de ikke benytter seg av andres bilhold.

Hvilket er mitt poeng i denne tråden: svært svært få mennesker har inget behov for bil. De fleste som ikke har bil belaster dermed andre mennesker med dette valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør
Hvilket er mitt poeng i denne tråden: svært svært få mennesker har inget behov for bil. De fleste som ikke har bil belaster dermed andre mennesker med dette valget.

For at man skal kunne kalle det å belaste andre mennesker, så må det oppleves som en belastning. Feks før jeg fikk meg lappen hendte det at jeg dro på hytteturer, når venner med bil inviterte meg med, og vi spleiset på utgiftene. Synes ikke det kan kalles en belastning, når det uansett er mest fornuftig at man kjører sammen, når man skal samme sted.

Å belaste andre gjør man først når man ber andre om å ta kjøreturer, de ellers ikke ville tatt pga deg. At folk tilbyr seg å kjøre deg i blant, synes jeg ikke er noen god grunn til å si at folk "må" ta lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør
Hvilket er mitt poeng i denne tråden: svært svært få mennesker har inget behov for bil. De fleste som ikke har bil belaster dermed andre mennesker med dette valget.

For at man skal kunne kalle det å belaste andre mennesker, så må det oppleves som en belastning. Feks før jeg fikk meg lappen hendte det at jeg dro på hytteturer, når venner med bil inviterte meg med, og vi spleiset på utgiftene. Synes ikke det kan kalles en belastning, når det uansett er mest fornuftig at man kjører sammen, når man skal samme sted.

Å belaste andre gjør man først når man ber andre om å ta kjøreturer, de ellers ikke ville tatt pga deg. At folk tilbyr seg å kjøre deg i blant, synes jeg ikke er noen god grunn til å si at folk "må" ta lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Feks før jeg fikk meg lappen hendte det at jeg dro på hytteturer, når venner med bil inviterte meg med, og vi spleiset på utgiftene. Synes ikke det kan kalles en belastning, når det uansett er mest fornuftig at man kjører sammen, når man skal samme sted.

Å kjøre sammen på tur er ikke det samme som at det alltid er de samme som må stille med bil og ta seg av kjøringen. Tror nok fort mange opplever dette som slitsomt uten at de nødvendigvis sier noe om det. Jeg er i alle fall lei av folk som automatisk antar at jeg kjører og samtidig virker å tro at bensin er den eneste utgiften ved turen (det koster faktisk å ha bil -og å bruke den).

Å belaste andre gjør man først når man ber andre om å ta kjøreturer, de ellers ikke ville tatt pga deg.

Sånn som å hente deg på et busstopp f.eks? Som er nettopp det folk rundt TS klager over at de må.

At folk tilbyr seg å kjøre deg i blant, synes jeg ikke er noen god grunn til å si at folk "må" ta lappen.

Ingen "må" ta lappen. Men å påstå at man "klarer seg fint uten lappen og bil" blir for dumt når man "klarer" dette ved å snylte på andre. Da fremstår man som rimelig lite bevist på hva man faktisk belaster andre omkring seg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør
Jeg er i alle fall lei av folk som automatisk antar at jeg kjører og samtidig virker å tro at bensin er den eneste utgiften ved turen (det koster faktisk å ha bil -og å bruke den).

Hvis folk betaler for lite synes jeg at den som har bilen har ansvar for å enten si nei, eller opplyse om hva det faktisk koster.

Jeg synes som sagt ikke det kan kalles å snylte på andre, når folk selv tilbyr seg å kjøre. Snylting blir det først når man ber andre om å kjøre, og nærmest forventer det.

Da jeg ikke hadde lappen klarte jeg meg fint uten, ved at jeg bare besøkte folk som bodde utenfor rekkevidde av kollektivtransport, dersom de inviterte og dermed også tilbød seg å kjøre. Du må gjerne synes at det er snylting, men dersom de ikke hadde tilbudt seg, ville jeg jo ganske enkelt latt være å besøke dem. Og da kan man fortsatt si at man klarer seg uten lappen. selv om man iblant sitter på med andre. Hvis folk klager blir det en annen sak, men da ville jeg som sagt latt være å besøke dem.

Også synes jeg også at folk som bosetter seg langt utenfor kollektivtransport må regne med noen bilturer dersom de vil ha besøk. Jeg har bosatt meg i gokk, ganske langt unna alle vennene mine, og da synes jeg at det minste jeg kan gjøre er å hente dem på busstoppet, når de reiser så langt for å besøke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvis folk betaler for lite synes jeg at den som har bilen har ansvar for å enten si nei, eller opplyse om hva det faktisk koster.

Jeg har nå begynt å si nei :) Noe som gjorde dem sure, da de mente jeg var forpliktet til å kjøre dem når jeg "likevel skulle samme vei".

Jeg synes som sagt ikke det kan kalles å snylte på andre, når folk selv tilbyr seg å kjøre. Snylting blir det først når man ber andre om å kjøre, og nærmest forventer det.

Jeg er enig i at det er snylting å forvente at andre kjører. Det er nettopp deg jeg snakker om her.

Når folk "klarer seg uten bil og førerkort" fordi de benytter seg av at andre synes synd på dem og hjelper dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men forventer du at slektninger som kommer på besøk skal kjøpe bil og kjøre en dag eller to fra der de bor, når de kommer på helgebesøk annenhver eller tredjehver måned? Eller henter dere ved bussholdeplassen to mil unna, uten å surmule? :)

Vi opplevde aldri at slektninger eller venner kom med buss, alle hadde bil.

Men i dag hadde jeg selvfølgelig hentet dem på bussen og kjørt dem tilbake når de skulle reise, helt klart. Hadde også kjørt dem mens de var på besøk, dersom det var noe spesielt, eller noe vi skulle på også.

Men dersom jeg hadde opplevd at de for eksempel skulle bo hos oss en uke, og besøke annen slekt / andre venner også mens de først var her, så synes jeg nok at det hadde blitt belastende med all kjøringen. I så tilfelle hadde det vært lettere om besøkende hadde lappen, slik at de bare kunne lånt bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...