Gå til innhold

Lei av mas om førerkortet/ kjøp av bil osv...


Gjest Gjest_Silje_*

Anbefalte innlegg

Kjenner meg igjen, ja. Jeg er 27, mannen 31 og vi har en sønn på 5mnd. Ingen av oss har bil eller lappen, og vi hører stadig vekk "hvis dere hadde hatt lappen" eller "hvis dere hadde hatt bil". Vi klarer oss fint uten bil. Skal innrømme at da lillegutt var så mye dårlig og vi var inn og ut av Riksen så skulle jeg gjerne ønske vi hadde hatt bil, men ellers så klarer vi oss veldig bra uten. Føler ikke behovet for bil heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er gjesten som irriterer seg over kollegaen som sitter på gratis.

Selv om jeg er grei og tilbyr henne å sitte på når hun spør så betyr ikke det at jeg syns det er greit at hun snylter på meg fordi hun ikke gidder å ta kostnaden med å ta førerkortet.

Jeg er veletablert, og sikkert forholdsvis rik også i din målestokk, men det betyr da ikke at jeg gidder å gi gratis gjelp til folk uansett?

Nei, jeg syns det inlegget ditt vitnet om en egoistisk tankegang, og at du ikke tenker lenger enn det du trenger akkurat der og da.

Jeg blir litt småirritert faktisk....

Men det er jo fortsatt ditt valg da.

Min svigerinne har ikke tatt førerkortet enda hun har fått tilbud om økonomisk hjelp for å ta det fra flere hold. I stedet blir man i hytt og pine spurt om å kjøre henne rundt til diverse saker og ting. og hun føler rett og slett ikke behovet for å ta førerkort. Det er utrogli merkelig hele greia..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at bilbehovet deres ikke er veldig stort ettersom dere bor sentralt på mange måter. Likevel er jeg enig med Kinna og Kamikaze. Bil gir mye frihet og den er fin å ha til feriebruk o.l. Jeg har selv ikke lappen (av medisinske grunner), men jeg er utrolig glad for at mannen har det og at vi har en bil så vi kan ta spontanturer uten å måtte tenke på når bussene går. Det er heller ikke like fristende å gå til bussholdeplassen, stå der i x-antall minutter når det for eksempel er skikkelig storm. Hadde jeg vært dere hadde jeg nok valgt at i hvert fall en av dere har lappen og at dere får dere én bil. Man trenger ikke en bil hver og den trenger ikke koste flere hundre tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg såg ikkje poenget med å skaffe meg førerkort da eg var 18 år. Hadde ikkje bil, trengte det ikkje. Far min pressa meg til å ta det likevel. Det var ein god ting. Nå når eg har hatt behov for å bruke bil så har eg hatt mulighet til å låne/leige. Ein må ikkje eie bil for å kunne kjøre ein. Ein blir ikkje så avhengig av offentlig kommunikasjon eller andre med bil når ein skal på tur (besøke slekta på landet e.l.). Da har ein mulighet til å leige bil nokon ganger i året. Mykje billigere enn å eie bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gjesten som irriterer seg over kollegaen som sitter på gratis.

Selv om jeg er grei og tilbyr henne å sitte på når hun spør så betyr ikke det at jeg syns det er greit at hun snylter på meg fordi hun ikke gidder å ta kostnaden med å ta førerkortet.

Jeg er veletablert, og sikkert forholdsvis rik også i din målestokk, men det betyr da ikke at jeg gidder å gi gratis gjelp til folk uansett?

Nei, jeg syns det inlegget ditt vitnet om en egoistisk tankegang, og at du ikke tenker lenger enn det du trenger akkurat der og da.

Jeg blir litt småirritert faktisk....

Men det er jo fortsatt ditt valg da.

Min svigerinne har ikke tatt førerkortet enda hun har fått tilbud om økonomisk hjelp for å ta det fra flere hold. I stedet blir man i hytt og pine spurt om å kjøre henne rundt til diverse saker og ting. og hun føler rett og slett ikke behovet for å ta førerkort. Det er utrogli merkelig hele greia..

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du klager over kollegaen din når du faktisk tilbyr henne å sitte på..? Da gidder du å "gi gratis hjelp," vel? Jeg synes at den som ofte sitter på skal betale for seg. Men jeg synes også at den som gir skyss har ansvaret for å ytre ønske om betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du klager over kollegaen din når du faktisk tilbyr henne å sitte på..? Da gidder du å "gi gratis hjelp," vel? Jeg synes at den som ofte sitter på skal betale for seg. Men jeg synes også at den som gir skyss har ansvaret for å ytre ønske om betaling.

Det er da vanlig normal folkeskikk å tilby seg å betale?

Å be om penger er ikke så veldig enkelt .. når folk er så frekke så blir man litt paff. Vet sannelig ikke hva jeg hadde gjort - men jeg tror jeg hadde sagt nei om hun hadde spurt meg. Men som sagt ikke lett ... frekke folk man alltid støte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du klager over kollegaen din når du faktisk tilbyr henne å sitte på..? Da gidder du å "gi gratis hjelp," vel? Jeg synes at den som ofte sitter på skal betale for seg. Men jeg synes også at den som gir skyss har ansvaret for å ytre ønske om betaling.

Jeg skjønte at denne typen kommentar ville komme ja.

Men det er faktisk ikke så enkelt å si nei, og enda mindre lett å si at, du, nå har du sittet på med meg så mange ganger uten å betale, at nå gidder jeg ikke kjøre på deg mer før du har betalt. Og hva er så passe sum å kreve da?

Jeg syns i alle fall ikke det er lett. Hvilken grunn skulle jeg gitt for at hun ikke får sitte på når jeg skal samme vei? Kom gjerne med eksempler som ville gjort et fortsatt samarbeid med vedkommende mulig siden vi jobber sammen?

Det er vanlig høflighet å la folk sitte på, på akkurat samme måte som det er vanlig høflighet å tilby seg å betale. Det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjåføren
Min svigerinne har ikke tatt førerkortet enda hun har fått tilbud om økonomisk hjelp for å ta det fra flere hold. I stedet blir man i hytt og pine spurt om å kjøre henne rundt til diverse saker og ting. og hun føler rett og slett ikke behovet for å ta førerkort. Det er utrogli merkelig hele greia..

Slik opplever jeg det også...

Det er mange i min nærhet som sier de ikke har behov for førerkort, men hvorfor spør de da alle de kjenner om tjenester som involverer bil i hytt og pine?

Til trådstarter: Jeg vet ikke hvordan dere har det, og dette blir gjetting fra min side. Men du sa at familien bor landig til... Kanskje er det slik at familien må hente/bringe fra tog eller buss, kjøre dere på butikker osv...

Kanskje maset om førerkort rett og slett er et hint om at dere må burde være litt mer mobile med tanke på at det etter hvert kan bli tungt for dem å hele tiden være sjåfører for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg samme vei, og ikke skal reise i dagesvis, er det vel bare hyggelig med selskap. Kommer litt an på. Hvis hun ikke hadde tatt bussen istedet, men jogget eller syklet, tjener hun ingenting annet enn en prat, ved å sitte på. Det er klart det er hyggelig med en oppmerksomhet om noen ofte drar nytte av en. Men du skal samme vei, så du blir ikke automatisk Mor Theresa, og får nobelsprisen slengt etter deg, for de usle kilometrene der som du likevel kjører.

Men det er selvsagt ingen genistrek å skryte til sjåfrøkenen om hvorledes bankkontoen vokser av å ikke ha bil, mens du sitter der som hyppig gratispassasjer... :fnise:

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Skjønner ikke helt hva familien din maser etter jeg. Slik som du beskriver det har dere jo ikke behov for bil. Jeg driver selv og tar lappen om dagen og kan skrive under på at selv om jeg kan øvelseskjøre så mye jeg vil gratis blir det dyrt. Kommer vel fort opp i ca 20 000 med kun ett par kjøretimer utenom det obligatoriske. Du kan kjøre utrolig mye taxi for de pengene altså, de gangene det ikke passer med buss. For ikke å snakke om hva det koster å ha en bil!

Syns du burde spørre dem jeg, neste gang de maser. Hvorfor de mener det er fornuftig at dere skal betale 20 000 hver for sertifikat og ha en stor månedsavgift på bilhold i tillegg slik som situasjonen deres er.

Ser bare ingen argumenter for at det er mer fornuftig enn å sette pengene i bsu slik dere gjør- Og jeg er utdannet økonom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort samme valg som deg, eller vi.

Vi studerte, begynte så å jobbe, bodde midt i byen med gangavstand til alt vi trenger. De gangene vi skal på helgetur så leier vi bil. Dette har vi spart UTROLIG mange tusen kroner på de siste 5-6 årene!

Det er først nå vi er på jakt etter bil, da vi har flyttet litt lenger ut og skal ha barn. Jeg har hatt førerkort siden jeg var 18, men aldri eid bil, nå er jeg 33... Hovedgrunnen til at vi vil ha bil nå er at vi ønsker å dra mer på helgeturer, og det er lettere når vi ikke bor så nærme lenger. Vi MÅ fortsatt ikke ha bil i hverdagen. Etter å ha levd uten bil så lenge synes jeg det er vanskelig å akseptere prisene på bilder og forsikring og bensin osv osv... Folk som har hatt bil i mange år må jo være fullstendig prisblinde!!

(Vi tjener bra, men tror andre folk tror vi ikke har bil fordi vi ikke har råd...de tør liksom ikke spørre så mye.. jaja)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo de færreste som eier en bil. Skal rett være rett, eier banken doningen.

Tar du bilens salgspris, ganger med to, og deler på 72 får du omtrent månedskostnaden for å kjøpe bilen, med seks års lån. Og da er ennå ikke en eneste avgift betalt, ingen forsikring, ikke en dråpe bensin, ikke en eneste slitedel, ingen verkstedsbesøk, naf-medlemskap eller eu-kontroll. Og banken forlanger kasko.

Ved å spare i bank, kan dere kjøpe bilen etter de samme seks årene, men til halve prisen, fordi dere slipper renteutgiftene. Og dere vil ikke få billånet oppå utgiftene de kommende årene heller.

Ta å regn ut hva en gjennomsnittsbil vil koste dere pr måned (eller pr to måneder hvis dere er på besøk hver annen mnd), og hvor mange km det er å kjøre til slekta. Regn ut bensinkostnad tur retur. Da kan dere lettere synliggjøre hvorfor dere synes det er galskap å kjøpe bil, for å spare noen timer på bussen, den ene gangen i måneden dere er på besøk. Og ta med alle avgifter, samt forsikring. Tipper dere kunne leid en limousine med sjåfør eller helikopter for under hva den turen koster.

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at dere ikke kjøper bil hvis dere ikke har behov for det, men for meg er det en naturlig del av å bli voksen å ta førerkort. Det KAN komme godt med før eller senere. Det blir bare dyrere og dyrere så det kunne vært smart å ta lappen selv om dere ikke skal anskaffe bil med det første.

Og selv om din venninne er rikere enn deg kan det godt hende hun hadde satt pris på en takk for at hun kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Silje_*
Selv om hun etter din vurdering har bedre råd enn deg så betyr vel ikke det at det er fritt fram for alle som føler seg fattigere enn henne å snylte på henne? Sånne tanker provoserer meg litt, for snylting handler om egoisme og manglende respekt for andre. Hun hadde sikkert satt pris på en takk i form av et eller annet...

Ellers tenker jeg at det kan hende familien maser fordi de syns det er gøy å erte dere litt fordi dere er så idealistiske. De merker vel at du fyres opp når de maser om det. Det kan jo også hende de maser om det fordi det ville blitt lettere for dere å besøke dem på landsbygda hvis dere hadde bil? Jeg gjetter på at det bare har blitt en (u)vane å mase om det og at det ikke ligger så mye bak og at de hadde blitt forundret hvis de skjønte hvor stor frustrasjonskilde denne masingen er for deg. Lev livet ditt som du vil du, og ta maset med et overbærende smil, så slutter de nok.

Hei!

Jeg har vært borte litt, og fått mange interessante svar :)

Ok, først må jeg neste innrømme at jeg ikke var helt presis i hva jeg driver med på fritida, kanskje litt paranoid, men jeg vil ikke bli gjenkjent her på KG.

Må nesten presisere litt:

Når jeg var så heldig og fikk gratis skyss gikk jeg på videregående, var vel 16år. Levde da på stipendet, og hadde -200kr igjen etter alt var betalt. Hybelboere er ikke akkurat kjent for å ha god råd :/ Dette visste hun godt fordi datteren hennes var i samme situasjon i en annen by....

Hobbyen min utøvdes på et tettsted 20 km unna med bil. Jeg hadde mulighet til å utøve det der jeg hadde hybel også, men valgte altså det andre stedet fordi det var høyere nivå der, og jeg ble tilbudt skyss av en eldre dame som bodde noen minutter unna... :) I tillegg var det en annen i klassen som også deltok, og vi fikk sitte på begge to. Hun var veldig snill mot oss :) Og vi satte stor pris på det, og kjøpte julegave/ sommeravslutningsgave/ blomster ved spesielle anledninger/oppmerksomhet da barnebarnet ble født. Så jeg føler ikke at vi utnyttet henne i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Silje_*
Kjenner meg igjen, ja. Jeg er 27, mannen 31 og vi har en sønn på 5mnd. Ingen av oss har bil eller lappen, og vi hører stadig vekk "hvis dere hadde hatt lappen" eller "hvis dere hadde hatt bil". Vi klarer oss fint uten bil. Skal innrømme at da lillegutt var så mye dårlig og vi var inn og ut av Riksen så skulle jeg gjerne ønske vi hadde hatt bil, men ellers så klarer vi oss veldig bra uten. Føler ikke behovet for bil heller.

Ja, vi overlever vi også :)

Selv er vi nabo med sykehuset her, så akkurat den problemstillingen trenger vi ikke bekymre oss særlig over. Heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Silje_*
Jeg er gjesten som irriterer seg over kollegaen som sitter på gratis.

Selv om jeg er grei og tilbyr henne å sitte på når hun spør så betyr ikke det at jeg syns det er greit at hun snylter på meg fordi hun ikke gidder å ta kostnaden med å ta førerkortet.

Jeg er veletablert, og sikkert forholdsvis rik også i din målestokk, men det betyr da ikke at jeg gidder å gi gratis gjelp til folk uansett?

Nei, jeg syns det inlegget ditt vitnet om en egoistisk tankegang, og at du ikke tenker lenger enn det du trenger akkurat der og da.

Jeg blir litt småirritert faktisk....

Men det er jo fortsatt ditt valg da.

Min svigerinne har ikke tatt førerkortet enda hun har fått tilbud om økonomisk hjelp for å ta det fra flere hold. I stedet blir man i hytt og pine spurt om å kjøre henne rundt til diverse saker og ting. og hun føler rett og slett ikke behovet for å ta førerkort. Det er utrogli merkelig hele greia..

Vi to har tydeligvis helt ulike perspektiver...

Jeg er opplært til å hjelpe den som trenger det, uansett om jeg får noe igjen eller ei. Men det er bare slik jeg er, skjønner at andre tenker annerledes. Selv om jeg ikke har "tatt meg råd" til førerkortet/bil osv hjelper jeg da til allikevel. Jobber mye frivillig med saker jeg brenner for, sitter i endel verv- blant annet...

Tror ikke folk ser på meg som egoistisk.

At jeg satt på med en godt etablert dame til hobbyen min over en periode på 1år, da jeg gikk på vgs. gjør meg ikke til den store stygge ulven.

Det virker som om du sitter inne med mye frustrasjon ovenfor svigerinnen/kollegaen din. Tips: ta det opp med de :)

Ikke døm meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønte at denne typen kommentar ville komme ja.

Men det er faktisk ikke så enkelt å si nei, og enda mindre lett å si at, du, nå har du sittet på med meg så mange ganger uten å betale, at nå gidder jeg ikke kjøre på deg mer før du har betalt. Og hva er så passe sum å kreve da?

Jeg syns i alle fall ikke det er lett. Hvilken grunn skulle jeg gitt for at hun ikke får sitte på når jeg skal samme vei? Kom gjerne med eksempler som ville gjort et fortsatt samarbeid med vedkommende mulig siden vi jobber sammen?

Det er vanlig høflighet å la folk sitte på, på akkurat samme måte som det er vanlig høflighet å tilby seg å betale. Det er nå min mening.

Nå mente jeg ikke dette som en anklage, jeg vet at det ikke er enkelt å be om penger. Og som jeg sa så synes jeg at folk som sitter ofte på skal tilby seg å betale. Dessverre så er det mange som ikke tenker over hvor dyrt det er å kjøre bil. Men jeg mener også at man selv har ansvar for å sette grenser for folk. Du trenger jo ikke nekte henne å sitte på, men det går an å gjøre oppmerksom på at bilkjøring ikke er gratis.

Jeg har førerkort, men ikke bil. Som oftest går jeg eller reiser kollektivt. Hadde jeg jevnlig fått skyss at noen, ville jeg nok tilbudt å betale tilsvarende det det koster å ta buss. Omtrent.

Litt til trådens tema; jeg er ikke enig i at å ta førerkort er en del av det å bli voksen. Men jeg bor i by, og kan skjønne at de som bor slik til at bil er helt nødvendig føler det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Silje_*
Jeg skjønner at bilbehovet deres ikke er veldig stort ettersom dere bor sentralt på mange måter. Likevel er jeg enig med Kinna og Kamikaze. Bil gir mye frihet og den er fin å ha til feriebruk o.l. Jeg har selv ikke lappen (av medisinske grunner), men jeg er utrolig glad for at mannen har det og at vi har en bil så vi kan ta spontanturer uten å måtte tenke på når bussene går. Det er heller ikke like fristende å gå til bussholdeplassen, stå der i x-antall minutter når det for eksempel er skikkelig storm. Hadde jeg vært dere hadde jeg nok valgt at i hvert fall en av dere har lappen og at dere får dere én bil. Man trenger ikke en bil hver og den trenger ikke koste flere hundre tusen.

Jeg skjønner poengene dine/deres.

Allikevel velger samboer og jeg å sette våre egne behov tilside en stund til. Både av hensyn til miljøet(ja, vi sparer til elbil- etterhvert, og dessverrre; de er kjempedyre....), men mest fordi vi ikke føler at vi som familie trenger det. Somboer er ikke så interessert, og jeg har mer enn nok med masteroppgaven min dette året.

Vi velger altså, helt frivillig, å stå ved bussholdeplassen i storm ;) Og vi tar toget i flere timer for å besøke familien. Det er vårt valg, og ikke noe vi klager over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere burde ta førerkortet begge to, men dere behøver ikke nødvendigvis å eie bil. Det er veldig nyttig å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi velger altså, helt frivillig, å stå ved bussholdeplassen i storm ;) Og vi tar toget i flere timer for å besøke familien. Det er vårt valg, og ikke noe vi klager over.

Og dermed velger dere også på vegne av familiene deres, som føler de må møte opp for å hente dere på toget, og kjøre dere dit dere skal mens dere er på besøk hos dem...

Jeg sier som sjåføren litt høyere oppe på siden: dere gjør dere avhengige av andre når dere er på steder uten like god kollektivtrafikk som i byen der dere bor!

Og det er et avhengighetsforhold som andre kan føle belastende etter hvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...