Gjest panne Skrevet 31. januar 2009 #1 Skrevet 31. januar 2009 Vi ønsker oss hund, om 1 år eller noe i den dur. Leker med tanken på hvilken hund vi skulle ha valgt. Har lest masse om border collie (som er definitivt favoritten), og vet at den har meget stort aktivitets nivå. Vi må selfølgelig vurdere hvor høyt akt. nivå "vår" hund bør ha, i forhold til hvor mye tid vi vil bruke på turgåing osv. jeg vil gjerne høre fra noe hundeigere som har erfaring med bordere. Hvor mye tid bruker dere "ute i det fri"? Bra hund dette?
Sekretæren Skrevet 31. januar 2009 #2 Skrevet 31. januar 2009 Border collie skal ikke bare være mye ute i det fri, men daglig stimuleres psykisk. Hvis du ikke gir den oppgaver, finner den på oppgaver selv, en bc er veldig kreativ kan du si En understimulert bc kan godt finne på å gjete alt som rører på seg, det være seg barn, biler, sykler eller andre hunder. Det er også en del som utvikler aggressivitet som følge av understimulering. Så du bør, som du sikkert har skjønt, tenke over hvilken jobb du vil legge i hunden hver eneste dag, til enhver tid. Så hvis du ønsker en hund KUN til turgåing, fraråder jeg deg sterkt å anskaffe en bc. Lykke til med valget
lovenemo Skrevet 31. januar 2009 #3 Skrevet 31. januar 2009 Jeg tror ikke en border collie vil trives med kun fysisk stimulering i form av tur. Den må bli stimulert psykisk også. Dette er hunder med en enorm arbeidslyst og de er utrolig smarte! Utnytter man dette på en positiv måte og trener lydighet, agility, gjeting osv. slik at hunden får brukt seg daglig, så kan man få en behagelig hund å ha med å gjøre. Får de ikke brukt seg, så har de null problemer med å finne på ting på egenhånd, og resultatet av det kan bli stygt. Understimulerte hunder er noe dritt generelt, men en understimulert border collie kan bli grusomt!
Gjest Wolfmoon Skrevet 31. januar 2009 #4 Skrevet 31. januar 2009 Enig med de to over her, har sett flere eksempler på understimulerte bc som til slutt har måttet bli avlivet. Og understimulerte ble de tiltross for at eierne brukte mer tid på hundne enn det de fleste gjør på de fleste andre hunderaser.
Gjest Mea Culpa Skrevet 31. januar 2009 #5 Skrevet 31. januar 2009 Jeg har hatt en bc blandings og vil ikke anbefale det med mindre dere vil bruke veldig mye tid paa hunden. De er som andre her sier brukshunder og trenger veldig mye stimulans.
lovenemo Skrevet 31. januar 2009 #6 Skrevet 31. januar 2009 Har selv en BC-blanding, og vet hvor krevende de kan være. Ikke kjøp deg ren BC med mindre du vet veldig godt hva du går til, og har klare planer for hva du vil med bikkja.
Gjest panne Skrevet 31. januar 2009 #7 Skrevet 31. januar 2009 Takk for svar Jeg visste egentlig alt dette fra før, men ville gjerne høre med andre om hvordan deres dag med B.C så ut, med tanke på aktivitet. Er veldig klar over stimulerings- og aktivitets nivå, og det er helt klart at vi måtte bruke masse tid på all mulig aktivisering. B.C hører nok best hjemme på en gård, hvor den kan få jobbe og springe løs. Vi bor veldig landlig til, så her er det masse plass. Har også vært inne på tanken å bli med på kurs og evt trenes opp til søkshund i f.eks Røde Kors. Men, må nok bruke mer tid på å finne "den rette" til oss. Uansett, skal hunden ha den velig godt, på alle plan, så dette må vi bruke tid på. Blir så provosert av folk som kjøper hund, og så finner de ut at dette var masse arbeid, og så er det annonnse for hund til salgs på Finn. no..
lovenemo Skrevet 31. januar 2009 #8 Skrevet 31. januar 2009 En BC trenger da ikke å bo på gård med muligheter for å løpe løs for å trives En BC kan like godt bo der som i en 40 kvm leilighet i byen ^^ Det er jo uansett ikke inne den skal aktiviseres, heller ikke ved at den får løpe løs for seg selv. Håper uansett at dere finner den rasen som passer best for dere, slik at både dere får et behagelig hundehold og hunden får et godt liv Hva er det dere skal bruke hunden til forresten?
rangi Skrevet 31. januar 2009 #9 Skrevet 31. januar 2009 En BC trenger da ikke å bo på gård med muligheter for å løpe løs for å trives En BC kan like godt bo der som i en 40 kvm leilighet i byen ^^ Det er jo uansett ikke inne den skal aktiviseres, heller ikke ved at den får løpe løs for seg selv. Håper uansett at dere finner den rasen som passer best for dere, slik at både dere får et behagelig hundehold og hunden får et godt liv Hva er det dere skal bruke hunden til forresten? Jeg er helt uenig. En Border Collie har ingenting i en 40 kvm leilighet i byen å gjøre. Dette er arbeidshunder som skal stimuleres både fysisk og psykisk mangedobbelt de fleste andre hunderaser. Vi hadde 5 BC en stund, alle ble brukt til gjeting av sau, og trent daglig. Ellers gikk de ute å gjette på hestene. Jeg har sett meget stygge eksempler på leilighets BCer, det ender sjelden godt med mindre eieren trener agility, lydighet, gjeting el lign HVER eneste dag. BC trives ikke hjemme alene i en leilighet i timesvis hver dag. En BC gjeter, og hvis den ikke finner annet å gjete, så gjeter den barn, biler, forgjengere, baller etc. En understimulert BC kan bli aggressiv og meget lite morsom å ha med å gjøre, de egner seg overhodet ikke til vanlige familiehunder. De er avlet for å bruke seg hver dag, ikke for å komme ut på tur en time om dagen og ellers ligge under stuebordet. ,
lovenemo Skrevet 31. januar 2009 #10 Skrevet 31. januar 2009 Jeg er helt uenig. En Border Collie har ingenting i en 40 kvm leilighet i byen å gjøre. Dette er arbeidshunder som skal stimuleres både fysisk og psykisk mangedobbelt de fleste andre hunderaser. Vi hadde 5 BC en stund, alle ble brukt til gjeting av sau, og trent daglig. Ellers gikk de ute å gjette på hestene. Jeg har sett meget stygge eksempler på leilighets BCer, det ender sjelden godt med mindre eieren trener agility, lydighet, gjeting el lign HVER eneste dag. BC trives ikke hjemme alene i en leilighet i timesvis hver dag. En BC gjeter, og hvis den ikke finner annet å gjete, så gjeter den barn, biler, forgjengere, baller etc. En understimulert BC kan bli aggressiv og meget lite morsom å ha med å gjøre, de egner seg overhodet ikke til vanlige familiehunder. De er avlet for å bruke seg hver dag, ikke for å komme ut på tur en time om dagen og ellers ligge under stuebordet. , Hva har det å si hvordan en hund bor? Den skal ikke aktiviseres innendørs uansett. Og jeg vet meget godt hvor mye en slik hund trenger å bli aktivisert! Les det første innlegget mitt en gang til du Jeg og samboeren min bor på 40-45 kvm med to bikkjer, funker helt fint. Det hundene gjør inne er å sove og spise, det er ute det er fullt kjør og aktivisering.
rangi Skrevet 31. januar 2009 #11 Skrevet 31. januar 2009 (endret) Hva har det å si hvordan en hund bor? Den skal ikke aktiviseres innendørs uansett. Og jeg vet meget godt hvor mye en slik hund trenger å bli aktivisert! Les det første innlegget mitt en gang til du Jeg og samboeren min bor på 40-45 kvm med to bikkjer, funker helt fint. Det hundene gjør inne er å sove og spise, det er ute det er fullt kjør og aktivisering. Det har mye å si hvor hunden bor, våre hunder var ikke inne før vi ropte dem inn om kveldene. De var kun inne om natta, og ble sluppet ut for å løpe løse hver morgen. Jeg er fundamentalt uenig i å ha BC som familiehund, det finnes utrolig mange raser som er mye, mye mer egnet til å ha under slike forutsetninger enn BC. Både min samboer og jeg var aktive i BC miljøet da vi drev med sau, og har årevis med erfaring med BC, vi har også hatt flere kull. Og, vi solgte aldri en eneste valp til folk som ville ha BC som familiehund. Jeg har lest innlegget ditt, og er rett og slett uenig. Det kan sikkert gå fint med enkelte BCer, men sjansen for at det ikke går så fint er betydelig større. En BC fortjener å bli brukt til det den er avlet fram til, rett og slett. Endret 31. januar 2009 av rangi
lovenemo Skrevet 31. januar 2009 #12 Skrevet 31. januar 2009 Jeg mener heller ikke at en border collie skal fungere som familiehund, for det er ikke en slik type hund de er. Det er brukshunder, som må bli brukt for å trives. Har aldri sagt noe annet
rangi Skrevet 31. januar 2009 #13 Skrevet 31. januar 2009 Jeg mener heller ikke at en border collie skal fungere som familiehund, for det er ikke en slik type hund de er. Det er brukshunder, som må bli brukt for å trives. Har aldri sagt noe annet
Jentepusen Skrevet 31. januar 2009 #14 Skrevet 31. januar 2009 Jeg er helt uenig. En Border Collie har ingenting i en 40 kvm leilighet i byen å gjøre. Dette er arbeidshunder som skal stimuleres både fysisk og psykisk mangedobbelt de fleste andre hunderaser. Vi hadde 5 BC en stund, alle ble brukt til gjeting av sau, og trent daglig. Ellers gikk de ute å gjette på hestene. Jeg har sett meget stygge eksempler på leilighets BCer, det ender sjelden godt med mindre eieren trener agility, lydighet, gjeting el lign HVER eneste dag. BC trives ikke hjemme alene i en leilighet i timesvis hver dag. En BC gjeter, og hvis den ikke finner annet å gjete, så gjeter den barn, biler, forgjengere, baller etc. En understimulert BC kan bli aggressiv og meget lite morsom å ha med å gjøre, de egner seg overhodet ikke til vanlige familiehunder. De er avlet for å bruke seg hver dag, ikke for å komme ut på tur en time om dagen og ellers ligge under stuebordet. , Hallo? Ble nesten fornærmet - - - Jeg leier en liten hybel på denne størrelse. Og jeg har en Bordercollie (5 år) og en bc mix(10 år) - og jeg kan ikke se annet en at disse hundene trives og har det bra..... Borderen min er 5 år, og her har jeg bodd i 3 år. Ja, jeg trener aktivt med hunden - det varierer fra lp (kl3 snart elite), RIK - lydighet, sport, bitearbeid, rundering, trekking..... 0- 5 ganger i uka som er meget varrierende. Men det hender rett som det er at det ikke blir noen trening på noen uker (værforhold og andre ting). Men hundene går ikke på veggen for det... Ja, hjernestimuli må til i stedet. Søk etter godbit eller leke inne går veldig bra. Og det er heller ikke alltid dem får lang tur, og det tåler dem også..... Min opplevelse er at for at bc skal være greie å ha med å gjøre er at man må oppdra dem bestemt, ha klare regler, konsekvent og ikke minst være en god leder..... Hunder er utrolig tilpassningsdyktige. Men at bc er mere krevende en andre hunder er riktig, men man må bare finne på ting for at hunden skal trives.... Jeg har sett og opplevd mange forskjellige bc. Etter å ha snakket med mange eiere, ser jeg neste gang at jeg må være utrolig nøye og forsiktig med fra hvor jeg velger hund. Nervøse, redde hunder, med dårlig mot osv er noe jeg har sett en del på bc. Noe av dette gjør at dem får dårlige adferder (da dette ligger genetisk), og da er det naturlig at det slår ut på f.eks gjete biler fordi dette ligger så latent i rasen (gjeting)..... Men nå skal det være sagt at dette kommer av understimuli, men at noen hunder har lettere for å gjøre uønskede handlinger en andre. Min bc har aldri gjetet noe annet en sau........ men jeg har også vært veldig nøye på oppførsel under oppvekst. ... Jeg ser ingen grunn til at en bc ikke skal kunne ha det greit som det beskrives, men eier må være oppmerksom på hvilke følger det kan bli av å ikke kunne tilfredstille akkurat den hunden (alle hunder er forskjellige og føler ikke at man kan dra elle bcer under en kam)...
rangi Skrevet 31. januar 2009 #15 Skrevet 31. januar 2009 Jeg sier det bare igjen jeg, skal man ha en familiehund til å gå tur med, så skaffer man seg ikke en BC. Ferdig med det.
Gjest panne Skrevet 1. februar 2009 #16 Skrevet 1. februar 2009 En BC trenger da ikke å bo på gård med muligheter for å løpe løs for å trives En BC kan like godt bo der som i en 40 kvm leilighet i byen ^^ Det er jo uansett ikke inne den skal aktiviseres, heller ikke ved at den får løpe løs for seg selv. Håper uansett at dere finner den rasen som passer best for dere, slik at både dere får et behagelig hundehold og hunden får et godt liv Hva er det dere skal bruke hunden til forresten? Vi vil ha hunde som brukshund, og turkammerat. Trenger en god familiehund, som vi kan gå i fjellet med osv. Har også tenkt på aguillity trening.
Gjest panne Skrevet 1. februar 2009 #17 Skrevet 1. februar 2009 Takk for alle svar folkens! Tror nok vi skal bruke mer tid på å finne hunderasen som passer oss. B.C er en nydelig hunderase, fineste hundene vi vet om, men det er ikke sikkert det blir B.C. Går ut i fra at renraset B.C og bandings B.C har nokså likt aktivitetsnivå?
Sekretæren Skrevet 1. februar 2009 #18 Skrevet 1. februar 2009 Takk for alle svar folkens! Tror nok vi skal bruke mer tid på å finne hunderasen som passer oss. B.C er en nydelig hunderase, fineste hundene vi vet om, men det er ikke sikkert det blir B.C. Går ut i fra at renraset B.C og bandings B.C har nokså likt aktivitetsnivå? Fare for det, ja Har du i utgangspunktet ikke lyst på BC, ville jeg også styrt unna BC-blandinger. (Har en selv) Selv om den sikkert vil være påvirket av den/de andre rasen(e) den er blandet med, er det ikke noe poeng å ta noen sjanser
lovenemo Skrevet 1. februar 2009 #19 Skrevet 1. februar 2009 Uansett hvilken rase dere går for, styr unna blandinger Har to blandinger selv, og er ikke imot blandingshunder, MEN.. Går dere for renraset er det mye lettere å velge seg hund ut fra de egenskapene man ønsker, og man vet litt mer hva man går til. Kjøper man en blanding vet man ikke hva man får, da det aldri er noen garanti for hvilken av rasene som vil være mer "dominerende" og hvordan de forskjellige rasene vil la seg kombinere. Når du sier brukshund, tenker du da ut fra bruks som de grenene som er innenfor brukshundkonkurranser? Men i forhold til familie- og turhund, som kanskje vil bli brukt til agility, så tror ikke jeg et border collie burde stå først på ønskelisten.
Gjest *lucky* Skrevet 2. februar 2009 #20 Skrevet 2. februar 2009 Jeg sier meg også veldig enig i at en bc ikke er noe visst du ikke har en flokk med sauer som skal gjetes! Har hatt bc selv og må si det var en meget krevende hund på mange områder. Jeg synes denne rasen kan ligne litt på bc http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...s%3Dnb%26sa%3DN Tror denne passer bedre for folk flest!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå