Haris Pilton Skrevet 31. januar 2009 #1 Skrevet 31. januar 2009 Jeg har så lyst på en katt. Har mest lyst på hund, men pga helsa tror jeg at jeg heller skal satse på en katt siden jeg ikke kan gå så mye turer. Men det er en del ting jeg lurer på om gjør at jeg rett og slett bør vente noen år eller om jeg bare kan slå til med en gang: - Jeg bor i en 50kvm leilighet i 3. etasje i en blokk. Hvordan funker det med at katten vel bør få være en del ute? - Det er parkett i leiligheten, som jeg leier. Sliter katter på parkett? - Jeg skal begynne å studere til høsten. Jeg aner ikke om jeg blir her i Norge alle 3 årene. Bør jeg vente til etter at jeg har studert? Argh, jeg har så lyst på en katt!
Aurora M. Skrevet 31. januar 2009 #2 Skrevet 31. januar 2009 Jeg har selv katt og bor i blokk høyt oppe i etasjene. Jeg har likevel greid å finne en fin løsning som gjør at hun kan gå ut og inn stort sett som hun vil (utrolig hva som kan løse seg med litt fantasi). Sliter på parketten gjør de heller ikke. Men jeg hadde ventet om jeg var deg, p.g.a uvissheten om bosituasjonen fremover. Får du deg en kattunge nå, har du ansvar for den i opptil 16-17 år. Riktignok vet ingen av oss hva som kan skje i løpet av så mange år, men når du er usikker på hvordan situasjonen er allerede fra høsten av, så vil jeg på det sterkeste fraråde deg å påta deg ansvar for en katt nå. Hvis du er veldig glad i katter, kan det jo være mulighet for deg å kontakte Dyrebeskyttelsen eller Kattens Vern og melde deg som fosterhjem. Det er veldig givende, du får all den "pusekos" du kan ønske deg, samt at du gjør en god gjerning!
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #3 Skrevet 31. januar 2009 - Jeg skal begynne å studere til høsten. Jeg aner ikke om jeg blir her i Norge alle 3 årene. Bør jeg vente til etter at jeg har studert? Vent til du er ferdig med studiene! Jeg har min katt for det 15. året nå og hva har du tenkt å gjøre med katten hvis du flytter? Ta den med? Gi den bort? Kan være vanskelig å ta med en katt. Det kommer også ann på hvor du flytter. Ikke alle katter liker så mye varme (mi katt er nesten aldri ute om sommer. Hun er nede i kjelleren) Og det er ikke så lett å få omplassert en katt heller. "Alle" vil jo ha en kattunge pluss at katter blir knyttet til mennesker så den kommer nok til å savne deg en stund (så på animal planet at en katt nektet å spise pga at hin savnet eieren sin og var helt knust fordi de hadde flyttet. Den ble tvangsforet til slutt) Men tenk når du blir ferdig med studiene så har du jo sikker bedre til til en katt og lest deg veldig inn i hva det sier å være en katteeier. Den katten kommer sikker til å få det fint til deg, så bare vent. Det er vært det.
Gjest Gjest_lisa_* Skrevet 31. januar 2009 #4 Skrevet 31. januar 2009 Jeg har selv katt og bor i blokk høyt oppe i etasjene. Jeg har likevel greid å finne en fin løsning som gjør at hun kan gå ut og inn stort sett som hun vil (utrolig hva som kan løse seg med litt fantasi). Sliter på parketten gjør de heller ikke. Ble litt nysgjerrig på hvilken løsning du har funnet? Jeg bor i 4. etasje og har en stor kattunge. Hun går foreløpig bare ut en gang i uka, men håper hun blir mer ivrig til å gå ut til våren.
Gjest Skrevet 31. januar 2009 #5 Skrevet 31. januar 2009 Jeg ville ventet tilman evt var ferdige med studiene. Å måtte omplassere katten er ikke så veldig lett når man først har blitt glad i de.
Gjest Wolfmoon Skrevet 31. januar 2009 #6 Skrevet 31. januar 2009 Jeg vil ventet til etter studiene med å skaffe meg egen katt, men den første tanken som slo meg var at du kanskje kunne bli fosterhjem for fod. Katter i fosterhjem skal heller ikke være ute, så da er i grunn det problemet løst. Du kan se litt i denne linken!
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #7 Skrevet 31. januar 2009 Ja, det er en god idé å være fosterhjem for en katt. En annen idé er å passe hunden for en familie når de drar bort i helger og ferier. Det er noen som annonserer om det på f.eks. Finn og Dyrenett.
Haris Pilton Skrevet 31. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 31. januar 2009 Sukk... ja det ser ut til at jeg må vente ja, dere svarte det jeg ikke håpet på
Aurora M. Skrevet 31. januar 2009 #9 Skrevet 31. januar 2009 Ble litt nysgjerrig på hvilken løsning du har funnet? Jeg bor i 4. etasje og har en stor kattunge. Hun går foreløpig bare ut en gang i uka, men håper hun blir mer ivrig til å gå ut til våren. Det spørs om hovedinngangsdøra nede er lukket hele tiden, eller om det er mulig å sette den på en liten "pusegløtt" på dagtid ? (om natten er hun inne).
Haris Pilton Skrevet 31. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 31. januar 2009 Det spørs om hovedinngangsdøra nede er lukket hele tiden, eller om det er mulig å sette den på en liten "pusegløtt" på dagtid ? (om natten er hun inne). Her er den i hvert fall lukket hele tiden :/ Ser at dama i naboblokka har to katter som går i vinduet hele tiden. hun bor i andre etasje så jeg lurer på hvordan hun gjør det.
Gjest Mirriam Skrevet 3. februar 2009 #11 Skrevet 3. februar 2009 Ja jeg er faktisk utrolig glad i katter Men jeg var sammen med en type for 5 år siden og vi hadde ingen planer om å splitte opp , og skaffet oss 2 innekatter. Det ble slutt etter hvert, og jeg tok over kattene, han ville ikke ha dem. Jeg kom ikke inn på studier jeg ville, og for 2 år siden flytta jeg til nedover i Europa, og det å gi fra seg kattene er det VÆRSTE jeg har vært med på. Jeg råder deg, for din del, og kattens del, til å ikke bare ta en katt , for så å kanskje måtte dra senere. Jeg har gjort det selv, og jeg synes ikke godt om meg selv etter dette. har gått flere måneder med savn, og gråte meg i søvn av at jeg savner dem hele tiden. Det er ikke bare du som skal splittes med katten evt om du drar, det er også katten, selv om den glemmer osv og kan trives andre steder, så er det best for en katt å ha et stabilt hjem, den må også omvelte seg. Har du en usikker fremtid med tanke på bo, og flytting til helt andre steder, så hadde jeg, etter min utrolige vonde erfaring, ikke gjort det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå