Gå til innhold

irriterende hundefolk

Anbefalte innlegg

Gjest gjest- silje
Skrevet

Jeg klarer ikke å dy meg!!

Jeg ble rett og slett så irritert nå at jeg barre må poste et innlegg for å få frustrasjonen ut.

Jeg så nettopp en annonse på finn hvor de søkte etter en hanne til tispa si, greit nok det.. Men tispa hadde allerede løpetid, så det "hastet" litt!!

De forklarte ingenting om stamtavle, gener, utstillinger, hva tispa var sjekket for!!!

Og dette er en liten selskapshund, som jeg har hørt at ofte kan ha forskjellige sykdommer. Jeg kan ikke så mye om denne rasen, men har jo hørt endel rykter om den.

Jeg driver ikke med avl, og har heller ikke planer om det, men til og med jeg kan se at dette virket useriøst. Det er da ikke bare å finne en hanne og parre tispa!

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Kråkaa
Skrevet

Har vel egentlig lite peiling om dette..Men kanskje den som har lagt ut annonsen tenker å gi opplysninger om stamtavler,gener osv til den som måtte ringe og være "interisert"?

Men de kunne ha spart seg for den kommentaren om at det hastet. Det gir det litt useriøst preg.

Skrevet

Veldig useriøst, men desverre veldig vanlig.

Jeg er så seriøs med avl at jeg ikke vil drive med det selv engang. Jeg synes at det skal være renraset, den skal være sjekket for sykdommer, den skal være et flott eksemplar av rasen og den skal passe godt til kombinasjonen.

Etter det kan du tenke deg til selv hva jeg mener om slike annonser.

Folk vil tjene PENGER! Stakkars valper og stakkars hund med slike eiere.

Gjest gjest- silje
Skrevet
Veldig useriøst, men desverre veldig vanlig.

Jeg er så seriøs med avl at jeg ikke vil drive med det selv engang. Jeg synes at det skal være renraset, den skal være sjekket for sykdommer, den skal være et flott eksemplar av rasen og den skal passe godt til kombinasjonen.

Etter det kan du tenke deg til selv hva jeg mener om slike annonser.

Folk vil tjene PENGER! Stakkars valper og stakkars hund med slike eiere.

Akkurat!

Itillegg så planlegger man det da litt bedre enn som så.. Oida nå må jeg finne en hanne, for nå fikk tispa løpetid gitt!

De fleste jeg kjenner pleier jo å bruke veeldig god tid på å finne en hanne som utfyller tispen sin eventuelle små utstillingsfeil, og genene skal matche, og alle typiske sykdommer som ligger i rasen skal være sjekket!

Og som oftest så bør man bruke en del tid med hannen for å se an gemyttet, slik at man får litt peil. på hva man parrer tispa med. det tar jo ikke akkurat lang tid før man skjønner om hannen er stressa, nervøs, eller om den har sterkt gemytt.

Dette var da en mops, og de er jo ganske dyre for tiden, så det er nok absolutt pengene de er ute etter, noe som virkelig irriterer meg.

Gjest gjest- silje
Skrevet
Har vel egentlig lite peiling om dette..Men kanskje den som har lagt ut annonsen tenker å gi opplysninger om stamtavler,gener osv til den som måtte ringe og være "interisert"?

Men de kunne ha spart seg for den kommentaren om at det hastet. Det gir det litt useriøst preg.

Tja, det tar da mer tid en noen dager for å finne en passende hanne. Det skal litt til før ALT matcher når det gjelder hunder.

Og hvis tispen hadde alle papirene og alt var i orden med henne, så kunne de også sjekket med forskjellige kenneler, istedenfor en annonse på finn..

Skrevet

Jeg så annonsen, og den bar virkelig ikke preg av gjennomtenkt avl nei. Men nå er det heller ingen krav til helsesjekk på mops faktisk, så det finnes nok veldig mange mopseoppdrettere som ikke er mer nøye enn denne annonsøren - selv om de ikke annonserer på finn..

Gjest gjest- silje
Skrevet
Jeg så annonsen, og den bar virkelig ikke preg av gjennomtenkt avl nei. Men nå er det heller ingen krav til helsesjekk på mops faktisk, så det finnes nok veldig mange mopseoppdrettere som ikke er mer nøye enn denne annonsøren - selv om de ikke annonserer på finn..

Okeida, jeg syntes jeg hadde hørt endel om mange sykdommer på mopsen, men kan nok ha tatt feil.

Men bort fra sykdom, så burde man vel lete til man finner den perfekte hanne, noe dette ikke virket som.

Nei det er en grunn til at jeg er veldig skeptisk til å skulle kjøpe en valp fra noen som annonserer via finn.

Til tross for at det av og til dukker opp seriøse oppdrettere som ikke har fått solgt valpene via hjemmesiden sin..

Skrevet

Jovisst er det sykdom på mopsen, men det er ingen raseklubb for mopsen og derfor har de ingen avlsanbefalinger heller. Så lenge begge foreldredyrene er registrerte i NKK så kjøres det på.

En mer seriøs mopseoppdretter sjekker likevel for sykdommer da, og leter ikke etter hanhund på denne måten.

Annonsering av valper/kull på finn ser ejg ikke automatisk som useriøst - heller en måte å tiltrekke seg mest mulig valpekjøpere på slik at man har fler og velge i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...