Gå til innhold

Katt - uvanlig fargeforskjell i pelsen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Katten min er langhåret og mørkgrå i pelsen, men innerst mot huden er det 1-2 cm med lysgrå tørr pels. Hva kan være årsaken til det? Og hva kan jeg gjøre for at det skal bli mørkegrått igjen?

Hun får variert mat, både tør fòr og annen mat. Hun er veldig kresen på mat og foretrekker Whiskas fremfor annet fòr jeg har prøvd (har prøvd alt fra billig europris til dyrt fòr fra dyrleger)

Om det er fòret som er årsaken, er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan venne henne til et bedre fòr?

Også en ting til.

Jeg hadde tidligere en klorestolpe på brett til katten min, men den klorte hun helt i småtråder. Jeg har nå kjøpt en ny klorestolpe, men hun bruker den ikke. Hun har begynt å klore på møblene, noe hun aldri gjorde før. Hva kommer det av? Og hvordan kan jeg lære henne å bruke klorestolpen istede for møblene?

Endret av miss bs
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som underulla.

Skrevet

Ang pelsen: Jeg synes også det høres ut som underull, har nok ikke noe med foret å gjøre.

Ang klorebrettet: Prøv CatNip-spray på brettet, da blir hun nok glad i det.

Ang sofa'n: Gi henne en strategisk dusj med en sprayflaske med vann når hun klorer, tar ikke mange gangene før hun lærer antakelig, for det er ikke populært.

Skrevet

Har katten din alltid hatt dette?

Om det stemmer, så kan det enten være at katten din har underull, slik de andre over nevner, eller at katten din er noe som heter "smoke".

Smoke er en betegnelse på katter som har smoker/sølv bak i linjene, enten må mor eller far være smoke/sølvkatt for at dette skal fremtre på kattungene.

De innerste hårstråene (1-2 cm) er hvite/ lyse og det ytterste partiet på hårene er mørk, slik pelsfargen egentlig er.

Smoke oppstår kun på helfargede katter (tror jeg) mens sølv er vanlig innen tabbyvarianten i de fleste farger.

På Norsk skogkatt og Maine coon er smoke ganske vanlig, så jeg vil anbefale deg å f.eks gå inn på skogkattringens hjemmesider for å lese mer om dette om du ønsker å vite mer.

Det er jo utrolig flott å se en sortsmoke eller en blåsmoke katt!

Skrevet

Takk for fine svar. Skal prøve den CatNip-sprayen :)

Hun var ikke lysgrå innerst før, men hun er bare 3 år gammel, så er mulig det kommer med åra?

Skal lese litt på den siden jeg, så ser jeg om jeg finner ut av det.

Skrevet

Det grå i pelsen er bare underpelsen, og er helt naturlig. Begge mine er slik.

Mtp for vil jeg virkelig anbefale deg å skifte til et kvalitetsfor. Jeg pleier å sammenlikne butikkfor med junkfood. Hvis du setter en hamburger fra mcdonalds, og en fiskemiddag, foran en 9 åring, hva vil han velge? Prøv å bland foret i en overgangsperiode, mer og mer av kvalitetsforet. Jeg skal love deg at det ikke finnes en katt som har dødd over matfatet med diagnosen "kresen".

Klorebrett: Ikke alle katter er glad i stolper. Veldig mange foretrekker et brett som er festet til veggen, særlig hvis de er vant med dette. Her har jeg tre alternativer; Stativ med stolper, brett festet til veggen, og matter. En foretrekker det alt som ligger på bakken, og bruker gulvtepper dersom det ikke er en klorematte (evt sissal-dørmatte) tilgjengelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...